ביקורת ספרותית על הפרדס של עקיבא מאת יוכי ברנדס
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 25 בספטמבר, 2012
ע"י דבידו


מיהם אותם גיבורי תרבותנו ומורשתנו היהודית?
כילדה שלמדה בחינוך הדתי זכורות לי הספקות שעלו בי עוד בילדותי לגבי ההערצה המשונה שמלמדים את הילדים לחוש לחכמי אותו הדור ולאבותינו.
די לעיין בתנ"ך כפשוטו ומבלי להיזדקק לפירושיה היפים של ברנדס, על מנת לראות שמדובר באוסף של ישויות שיש בהן גדולה וכריזמה, אך גם חולשות וחטאים רבים.
בנוגע לרבי עקיבא, בו עוסקת הפעם יוכי ברנדס, ניתן לאמור כי אדם המגדיר עצמו כאיש טוב, לא היה נוטש את אשתו ומשאיר אותה עגונה למשך 12 שנה, לא מתפנה לראות את בנו כל חייו ומותיר את שני ילדיו הקטנים ואשתו לחרפת עוני. יתרה מכך, חברה מתוקנת אשר בה חי אדם אשר נוהג באכזריות קשה כזו למשפחתו הקרובה, הייתה אמורה להוקיעו מתוכה ולגנות במרץ את התנהגות זו.
אך לא כך ביהדות... האדם הנורמטיבי והממוצע לא היה עושה כל זאת, אך גם לא היה הופך להיות "רבי עקיבא". גדולתו, חכמתו והכריזמה שלו מגיעים במקשה אחת עם חוסר אנושיותו, הסוציומטיות והאכזריות ששמורים וידועים אצל מנהיגים גדולים (וקטלניים) מכל הדתות והעולם.
אהבתי את הספר מאוד, כי הוא חושף את הדמויות במערומיהן. אין ריכוך והערצה סתמית. רבי עקיבא מוצג בו כפי שתמיד ראיתי בו, גבר חכם, סוחף, כריזמטי, אכזר, עקשן, שלא רואה אף אחד ממטר והפך להיות מי שהוביל יחד עם בר כוכבא למותם של מאות אלפי יהודים במרד המטופש מול רומא.
מדובר בממתק אמיתי לחובבי ז'אנר הספרות ההיסטורית של עם ישראל. אהבתי גם את הטיבול ברזי הקבלה. מומלץ בחום.
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 13 שנים)
הביקורת - שכשמה כן היא - מרתקת.
אנקה (לפני 13 שנים)
אהבתי את הביקורת שלך הטבולה בכל כך הרבה רגש. והסיפור על רבי עקיבא ואשתו תמיד נראה לי כסיפור אהבה מופלא. גם היום יש מנהיגים לאורך כל הדורות היו מנהיגים רוחניים וצבאיים וכו' ועד היום שהזניחו את משפחתם לטובת הכלל.
רשמתי לפניי לקרוא:)
אלי (לפני 13 שנים)
השאלה עד כמה יש לייחס משקל מעשי לאגדות חז"ל?
האגדה היוא סוגה ספרותית שאין לה קשר וזיקה
עם המציאות. היא כעין מחזה ספרותי שנועד
להבליט נקודות מסויימיות שהדרשן חפץ ביקרן.
מה גם שלעיתים הדמויות והסיפור עשוי להתפרש באופן אליגורי המפקיע אותו מהממשות ההיסטורית.
מה שעשוי לשמש כראיה לכך היא העובדה שאין הוראה הילכתית להתנהג באופן דומה כפי שזו מופיעה באגדה על ר' עקיבא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ