ביקורת ספרותית על הפרדס של עקיבא מאת יוכי ברנדס
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 17 בינואר, 2013
ע"י נצחיה


יש דברים שאפשר לדעת מראש, ויש דברים שצריך לדעת מראש. אחד הדברים שהייתי צריכה לדעת מראש, זה שאסור להתחייב לכתוב סקירה על ספר שטרם קראתי אותו. איכשהו אני נופלת בפח הזה שוב ושוב. בעיקר מול אנשים שגם טורחים ומביאים לי את הספר, ומצפים בקוצר רוח שאמלא את ההתחייבות האישית שלי בעניין. כבר קרה לי עם הספר "תורת הסוד הקדומה". קרה לי עם הספר "מעשה הקריאה" לוולפגנג איזר. ועדיין לא למדתי לקח. נתקעתי עם ספר שאני לא מצליחה לקרוא, ומחוייבת, כולל דד ליין, לכתוב עליו סקירה מפורטת.

לכאורה, אין כאן ולא כלום עם הספר המדובר. רומן היסטורי, בעקבות רבי עקיבא, אמור להיות (ותסלחו לי על הסלנג) שוס היסטרי. רבים וטובים תהו על הדיסוננס הגדול המצוי בעומק חיי הנישואים של רבי עקיבא. אותו דיסוננס שהביא אותו מסתם "עקיבא" שונא תלמידי חכמים, להיות "רבי עקיבא", תלמיד חכם בעצמו, ומורה לעשרות אלפי תלמידי חכמים אחרים. דליה רביקוביץ' היטיבה לכתוב:

רבי עקיבא איש צנוע
היה רועה בין הרועים
את עדרי כלבא שבוע
עד שנתו הארבעים

ראתה אותו רחל
בתו של כלבא שבוע
ראתה אותו רחל
והוא מעולה וצנוע

אמרה לו רחל בחשאי
קח אותי לאישה
בתנאי שתקדיש זמנך
ללימוד התורה הקדושה

מצד אחד, יש כאן סיפור אהבה מופלא. רחל בת העשירים שראתה את סגולותיו המעולות של הרועה עקיבא, הפסידה את כל ההון והכבוד המגיע לה מאביה, והלכה להינשא לו, ולגדל תלמיד חכם. מצד שני, הוא עזב אותה למשך עשרים וארבע שנים. איך מיישבים את הסתירה הזאת?

מצד אחד, יש כאן גרעין לרומן היסטורי מופלא. מצד שני, יש כאן יוכי ברנדס. בלי לקרוא מילה מספריה, רק מהתדמית שנבנתה לה דרך ריאיונות בכלי התקשורת, ידעתי שאני לא מעוניינת לקרוא ספר מספריה. אבל נורא ביקשו, ואני החלטתי שחבל שפיתחתי לי דעות קדומות, ולמה לא לתת צ'אנס.

התחלתי לקרוא. וכאן זה נגמר. בגלל שהתחייבתי משכתי את הקריאה עד עמוד 75, ואז הרמתי טלפון לעורכת ואמרתי שאני לא מסוגלת לקרוא יותר. היא הודתה ואמרה שגם היא לא הצליחה לקרוא. כתיבה מגויסת, מלאת אג'נדות, מתאמצת להלחים מדרשים וקטעי מדרשים זה לזה. מאולצת, ולעיתים אנכרוניסטית. האיש שלי קרא עד הסוף, ואמר שהגברת ברנדס משתמשת בכישרונה כדי לעוות כתובים ולהוריד את רבני ישראל לשפל המדרגה. בעיני גם כישרון אין כאן. אני נשארת עם רביקוביץ':

חזר הרב לביתו
וכל נפשו געגוע
חזר הרב אל אשתו
בתו של כלבא שבוע

הדפוה משם תלמידיו
אמרו לה סורי אשה
אמר הרב - הניחוה
כי היא תורתי הקדושה
27 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אריאל (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
26, נכון להרגע.
בעצם 27. גם אני מצטרף.
סוריקטה (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
משעשע כאן.
(לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
;-)
נצחיה (לפני 10 שנים ו-8 חודשים)
בשמחה. אני באמת מורה :-) ותיקון שגיאות כתיב הוא תחביב שלי, בעיקר שגיאות של אנשים קטנוניים ויהירים.
(23 כוכבים, והספירה נמשכת)
panyola (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
כן המורה נצחיה
נצחיה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
פניולה, בטח התכוונת *אם* באל"ף, ולא "עם".
panyola (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
נו עם זה מה שעושה לך את היום, הנה עוד אהבתי מזוייף, הופה הרייטינג עלה, רוצה כל יום אחד?
נצחיה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לא, די, תמשיכי. אני אשמח אם תגיבי עוד ועוד, כי כל תגובה שלך מוסיפה לי עוד "אהבתי" על הסקירה הזאת.
panyola (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לך אולי אין מנופול על שום אמת בשם "הנימוס".. לי יש את האמת שלי ואחת מהן שדתיות קיצונית בכל דת חיה משקרים, זאת כל אחד יודע. כמו כן יוכי ברנדס מומחית גדולה ביהדות, בשעתו רוויתי עונג רב מצפיה בה והתענגתי ממנה עד בלי די. גם אומר לך שאינך צנזור ראשי ובוודאי לא שלי. אינך יכולה למנוע ממני לומר את דעתי. וכאן מקרה מובהק בו יצא הילד מן ההמון וצעק המלך הוא עירום. צר לי שהליכותי ונימוסי אינם לרוחך, אך איני מנסה בדומה לך להתנחמד אל כל העולם ובעיני את מצטיירת כמתקתקה מידי ולא כנה. חוץ מזה ממתי נהפכת ללוחמת זכויות האדם, תוך כדי נסיון להמעיט מערכו של האחר (יוכי ברנדס)?
שין שין (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לא לי ולא לך מונופול על האמת.
panyola (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לא אני פוגעת אלא האמת.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
שין שין, עזבי. יש 18 "אהבתי" על הסקירה. חבל לעשות עניין מטוקבקיסט אחד שלא אוהב
שין שין (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
התגעגענו אלייך ואל לשונך המושחזת אך בבקשה בלי קטילות אישיות, קטנוניות ופוגעניות.
panyola (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לא קראתי את הספר טרם הספקתי יש לי אותו מילא לא אהבת את הספר, אך לא הבנתי מה הבעיה שלך עם תדמיתה של יוכי ברנדס, היא לעילא ולעילא, הלוואי וניחנת בקמצוץ ממנה. סביר להניח שאת דתיה חרדית קיצונית שדוברת ישירות עם האל יתברך שמו טפו טפו ולכן סביר להניח ששיקול דעת ללא משוא פנים אינו אפשרי
.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לשי דגן - תודה על התייחסותך. טוב לשמוע שנהנית מהספר, אתה מוזמן לכתוב עליו סקירה כאוות נפשך. זה ל עושה את הביקורת שלי ל"ביזיונית" (או את ספרה של ברנדס לפחות ביזיוני. בעיני. אך ורק בעיני. זו המטרה של סקירה. לכתוב מה שאני חושבת, ולנמק)
שי דגן (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
שי מתל אביב ביקורת בזיונית לספר מדהים שקראתי פעמיים!!
מתוקה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
אכן קיטש זו המילה שחיפשתי.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
כמו שאמר חבר שלנו לברנדס בעת פאנל בנושא: כדי לקרוא דברים כגון אלה שכתבת, אני לא צריך ספר. אני יכול לקרוא עיתון.
העברה לימינו היא לגיטימית. אמונה אלות עשתה את זה יפה לטעמי. לא דיברה על האנשים עצמם, אלא התכתבה עם המדרשים בעלילה בידיונית בת ימינו.
לראות חכמים כבשר ודם זה גם יפה, אלא שכדאי להשאיר להם ולו כזית כבוד, כדי להסביר איך בכל זאת אנשים מעריכים אותם לאחר אלפיים שנה (מה שלא יקרה, אני מעריכה, לפוליטיקאים בני ימינו בעוד מאתיים שנה אפילו).
אבל כל זה, הם באמת תובנות של אנשים שיש להם יכולת חזקה ממני, והצליחו לגבור על הבחילה ולקרוא את הספר כולו. אני בעיקר מסכימה לגבי הקיטש.
קוראת הכל (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
קטילה יפה. לספר הזה יש מסר פוליטי ולכן לא מפתיע שמגזרים שונים מתייחסים אליו באופן שונה. אבל למרות שאני חילונית, האג'נדה היתה ברורה לי לגמרי והבנתי מה היא מנסה לעשות (ליצור את הלינקנג' בין ימי בר-כוכבא לימינו אנו. להזהיר מפני יהירות ובטחון עצמי מופרז). בעיני זה לגיטימי. גם לדעתי ברנדס לא סופרת גדולה (היא קיטשית, זו הבעיה שלה בעיני) אבל לא הרגשתי שהיא מורידה את רבני ישראל לשפל, אלא רק הופכת אותם לבשר ודם. אני מניחה שאם לא מייחסים קדושה לנושא, קל יותר ליהנות מספר כזה.
נתי ק. (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
אאוצ' :-) כשראיתי את הביקורות הטובות לא התכוונתי לקרוא, אבל דווקא הביקורת שלך גרמה לי לרצות ולבדוק על מה המהומה...
עולם (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
וואלה, יאמר לזכותך כי את אכן די במיעוט בביקורת על הספר הזה. ואם העורכת מרוצה, אני רגוע.
נצחיה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
ברנדס תסתדר לעומת הביקורת שקיבלה כשעזבה את בית אביה האדמו"ר, הביקורת שלי קטנה עליה. מה גם שאחרי עשרים ושבע ביקורות מתמוגגות, משתפכות ומתרגשות כאן באתר, אחת בכיוון הנגדי היא לא ממש משמעותית. העיקר שאתמול שלחתי העתק לעורכת שלי, והיא מרוצה.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
טוב, לחילוניים - זה ידוע - חסרה יכולת ההבחנה מתי מחנכים אותם (-:
עולם (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
קטילה חד-משמעית כזו לא קראתי מזמן. ואני מקווה שברנדס לא מבקרת ב"סימניה"...-:)
נצחיה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
יכול להיות שאפשר לנחש ויכול להיות שחילוני שלא קרא כל ילדותו "כה עשו חכמינו" באמת ירגיש משהו מסעיר מהסיפורים, ולא ישים לב לחינוכיות הרבה ולאג'נדה שבאה מאחור. אפשר לומר שבזכות יוכבד סקס וספריה החינוכיים להחריד, אני מחוסנת בפני יוכי ברנדס.
yaelhar (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר, או ספרים אחרים של הסופרת. אבל הוא שייך לקבוצת ספרים שאפשר לנחש את הביקורת עליהם על פי זהות המבקרים...
מתוקה (לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
מסכימה עם כל מילה! וגם עם דבריו של אישך.
הספרים של ברנדס פשוט לא ראויים לקריאה, לא מבחינה ספרותית ולא מבחינה אתית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ