ביקורת ספרותית על קופסה שחורה מאת עמוס עוז
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 1 באפריל, 2012
ע"י חזקי


שמעו, בהחלט יש משהו ברומן מכתבים. דרוש סופר טוב בשביל ליצור רומן מכתבים ברמה גבוהה; סופר שיודע לספר סיפור ללא סאבטקסט מיותר, ללא פרטים מלאים; סופר שמצליח, דרך כתיבתם של דמויות שונות ומגוונות, לבנות ולהבנות דמויות תלת-ממדיות ומעניינות; סופר שמעביר סיפור בלי להזקק למציאות החיצונית, אלא אך ורק להתייחסות האישית-ייחודית של הדמויות השונות. אך נראה כי למרות, ואולי משום, ייחודיותו של ז'אנר זה, מעטים הסופרים הישראליים שעסקו בו. יתכן והסיבה לכך היא מורכבותו של הז'אנר, שהרי קשה מאוד לכתוב רומן מכתבים. קשה לספר את הסיפור מבלי להזקק לפרטיו, לבנות דמויות מתוך כתיבתם בלבד, ובמיוחד קשה להחליף מספרים וסגנונות כתיבה בתדירות כה גבוהה. כתיבתו של אדם אחד, כידוע, אינה דומה לכתיבתו של אדם אחר, לכל אדם סגנון ייחודי משלו, וחובה שייחודיות זו תבוא לידי ביטוי ברומן.

מבין הרומנים המשתייכים לז'אנר זה נדמה לי שהטוב מביניהם בו נתקלתי הוא 'אנשים עלובים' מאת פיודור דוסטויבסקי. רומן במלוא מובן המילה, וזאת מבלי לתאר מפגש או שיחה כלשהם. כבר מן העמודים הראשונים ברי לו לכל קורא כי הוא מיטיב להכיר את גיבורי הספר, אף שפרט מחייהם או מחזותם החיצונית אינו ידוע לו. אם סופר רגיל מתאר סיטואציה, ודרכה מבקש לפתוח פתח לקורא, הרי שברומן מסוג זה המילים הופכות להיות הפתח, ודרכם חודר הקורא לנפשו של הכותב. רבות ניתן ללמוד על אדם ממעשיו, ואף יותר ניתן ללמוד עליו ממה שהוא בוחר לעלות על הכתב, הן מצורת כתיבתו, הן מן הדברים להם הוא בוחר להעניק מילים, והן מן המילים בהם הוא בוחר. 'אנשים עלובים' הוא דוגמא מאלפת לכך. סיפור שעיקרו הדמויות ועולמם, לא העלילה.


מכאן במעבר חד נשוב לספרו של עמוס עוז, 'קופסה שחורה'. אין ספק כי גם כאן מדובר ברומן מכתבים, אך האם הוא עונה לסטנדרטים הנדרשים, האם באמת ניתן לכנותו רומן מכתבים? כשהתחלתי את הספר נטיתי לומר שכן, הדמויות היו בנויות היטב, המכתבים חודרים, הכתיבה קולחת וזורמת, ובעיקר היה ניתן לחוש שלכל כותב ייחודיות משלו. לכאורה עד כאן כל מה שרומן מכתבים צריך.

אך כאן מגיע הבאג. ככל שהעלילה הלכה ונרקמה נראה שנמאס לעוז לעמוד במקום והוא החליט ליצור עלילה, לספר לנו מה היה, מה יהיה, ומה הווה. אך מה לעשות והוא התחיל לכתוב רומן מכתבים, בו קשה מאוד לספר עלילה? הפתרון של עוז היה פשוט, אך בעיני הרס את הספר, כתיבת עלילה במסווה של מכתב. פתאום מופיעים משפטים כמו, "ברשותך ארשום כאן את השתלשלות העלילה הנוכחית, כך שלפחות נוכל להסכים על רצף העובדות"; המכתבים עצמם מתחילים להיות ארוכים מיני ים; כמות הציטוטים והשיחות שמתנהלים בתוך המכתבים מוגזמים והופכים את אלו לבלתי אמינים. פעמים רבות מצאתי את עצמי תוהה מתי נגמר המכתב והתחיל מספר חיצוני לדבר, רק לגלות מס' עמודים לאחר מכן שבעצם המכתב עוד בעיצומו. הספר אמנם כתוב טוב, יד האומן של עוז ניכרת גם כאן, אך בעיני מדובר בפספוס ענק, אין כל סיבה לנצל את מוטיב המכתב עם כל עניינך הוא לספר סיפור.

עקרונית הייתי שמח לסיים את הדברים כאן, נדמה לי שמספיק נאמר, אך ברצוני להתייחס בקצרה לרבדים העקרוניים העולים במהלך הסיפור. (שהרי אם רומן טוב אין כאן, אז שמא עניינו של עוז היה ליצור רומן פוליטי-אידיאולוגי.) לאורך הספר מתנגח עוז פעם אחר פעם, באופן קצת מביך אני חייב לציין, בדת ובאמונה. הדמות היחידה בספר הבנויה באופן שטוח וסטריאוטיפי היא דמותו של מישל סומו, המתנחל המסורתי, המעביר את ימיו בסיוע להתנחליות ומהפרחת ציטוטים מדברי חכמינו. הדמויות העגולות והעמוקות בספר הם אילנה ואלק, בעוד הדמויות האחרות מפריכות קלישאות נבובות, ומרבים לצטט מדברי חז"ל (וכאמור, מביניהם נדמה שסומו מוצג באופן מכוון כשטוח ורדוד). הם, כך אומרת אילנה במכתב לאחותה, פשוט לא מבינים.

במהלך הספר מזכירה לנו אילנה את הכלל המפורסם של טולסטוי לפיו 'כל המשפחות המאושרות כולן דומות זו לזו ואילו המשפחות האומללות אומללות כל אחת בדרכה'. אילנה, באופן מפתיע, טוענת כי דווקא ההפך הוא הנכון, 'האומללים על פי רוב הם שקועים ביסורים על פי נוסח, מגשימים בשגרה שוממת אחת מבין ארבע חמש קלישאות עינויים שחוקים רוב שימוש. ואילו האושר הוא כלי דק ונדיר ... אין אושר דומה לאושר'.

אך הנה, למרות קביעה זו של אילנה, מתקשה עוז להציג את דמותם של ה'מאושרים' שבספרו באופן עמוק ומשמעותי. את ספרו הוא אמנם מסיים במעיין הודאה של פרופ' א. א. גדעון (אלק) כי הוא האיש הרע וסומו הוא האיש הטוב, אך לאחר קריאת הספר הודאה זו נראית לי כהודאה נבובה וצבועה. אם אפנה לעמוס עוז, אומר לו כי אני מסכים באופן חלקי לדבריה של אילנה, אך נדמה כי הוא עצמו מתקשה להאמין להם. הדמות הסטריאוטיפית של הדתי המתנחל לעולם תיוותר בעיניך כנחותה ורדודה. על כך חבל לי.

אגב, אין לי בעיה בהעברת ביקורת על הדת, אני בעצמי יש לי ביקורת רבה, ונקודות רבות דורשות שיפור ומענה. אך אני תמה, מדוע להתייחס בביטול, בזלזול? מדוע לקבוע כי בכל אשמה 'המחלה הרליגיוזית', כאשר אתה בעצמך טוען כי דווקא מישל סומו הוא האיש הטוב? מדוע לקבוע כי זאת האמת באמתלא תלושה של ספר מרעיד עולמות וגורף שבחים? קיימת התמודדות אמיתית ועמוקה עם הדת, אם זאת תכלית ספרך, אנא ממך הראה קצת כבוד.


האם, בסופו של דבר, אני ממליץ לקרוא? נראה לי שכן, סוף סוף גם עליו שורה קסמו של עמוס עוז, וגם הוא נכתב ביד אומן. אך יחד עם זאת, אין כל סיבה להתרגש אם משליכים את הספר באמצע. לא תפספסו דבר...

9 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה עולם אני מודע לעמדתו של עוז, ולא הופתעתי לשנייה מהצגת הדברים. בדברי עמדתי על נקודה אחרת שהפריעה לי, שהרי בסופו של הספר בוחר עוז דווקא להציג את סומו כאיש הטוב, ובמהלך הספר הוא משבח לא את הסבל אלא דווקא את האושר על גווניו השונים. אך עם כל זאת הוא אינו מצליח להתנקת מדמות המלומד המיוסר אותו הוא מקדש, ובאופן דוגמטי להחריד הוא מתאר את האיש הטוב כמתנחל דתי דוגמטי. האם לדעת עוז אנשים טובים הם בהכרח רדודים? האם לדעתו הדת היא בהכרח אופטימית? כך עולה מספרו, בעוד לדעתי אין תשובה חד משמעית לשאלות אלו.
עולם (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפה ומעמיקה עמוס עוז הוא מאנשי הרוח של השמאל ולפיכך אינו נוטה חיבה רבה למפעל ההתנחלויות בשטחים. איזה צירוף מקרים מופלא שדווקא דמות המתנחל המסורתי בספרו זה שטוחה!
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה, חמדת. קיבלתי. אני מודע לכך שעוז מואס בכל דבר שנודף ממנו ריח דתי או מאמין. אני פשוט מצר על כך, ומבקש למנוע מאחרים ליפול לרדידות מעין זו. יש הן ליהדות והן לדת המון מה להציע, לא צריך להיות דתי בשביל להבין זאת.
חמדת (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
חזקי -למה לחשוש? זה כל היופי בכתיבת ביקורת כאן באתר ,אתה לא מחוייב לאף אחד אלא רק ליושרך ולטעמך הספרותי .תמצא לא מעט ספרים פה שנכתבו ביקורות עליהם משני הכיוונים.החשוב לכתוב כאן את מה שאתה חש כקורא. ובאשר לנושא הדת לא צריך להיות חכם כדי לדעת שעוז בועט בה כפי שהנו בועט מהעולם שבו הוא בא מירושלים.יופי של ביקורת.אני קוראת את ספרו החדש ובינתיים לא משהו .
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה חלבי, תודה על דבריך. כשכתבתי את הביקורת חששתי שלא יראו את הדברים בעין יפה, ושרבים לא יסכימו איתי. בסופו של דבר מדובר באחד הספרים היותר מעורכים של עמוס עוז. אך דווקא משום כך ראיתי צורך לכתוב ביקורת חריפה. יש לי חיבה עצומה לרבים מספריו של עוז, במיוחד לאלו שפחות מוכרים, ולדעתי ספר זה אינו עונה לסטנדרטים שלו עצמו (מהבחינות שהזכרתי בדברי).
אנקה (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מקיפה עניינית ורצינית. עדיין לא קראתי את הספר. אני סקרנית לקרוא ולהיוכח מה דעתי
עליו.
חלבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
הערכה אני מלא הערכה לבקורות עיניניות ודעתניות כפי שבאה לידי ביטוי בבקורת שלך. גם אם יש לי מה להגיד אך זה לא גורע מהתוכן העשיר והממוקד...... יפה





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ