ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 במרץ, 2012
ע"י חזקי
ע"י חזקי
את הרגע בו חדר הרמן הסה לחיי לעולם לא אשכח. השעה הייתה מאוחרת, ורוחות משונות נכנסו לחיי, רוחות שאינן נותנות לי מנוח, רחשים שאינם מניחים לי לישון. סהרורי, קמתי ממיטתי ונגשתי לספרייה המצומצמת שבבית הורי, תר אחר דבר מה שישקיט את רעבוני. כה רבו הספרים, כה רבו המילים, אך מענה לקריאתי טרם מצאתי. והנה, במדף העליון, בין ספר פילוסופיה כבד אחד למשנהו, צדו עיני ספרון קטן בשם 'סידהארתא'. שם מוזר, חשבתי לעצמי, גם על הסופר מעולם לא שמעתי. דחף משונה הניעני לשלוף את הספר מהארון ולשוב לחדרי. עד היום אינני יודע אם יד ההשגחה הייתה כאן, או סתם ידו המקרית של הגורל.
כך או כך, תוך פחות מעמוד אחד נותרתי פעור פה. נעתקו המילים מפי, שהרי זו הפעם הראשונה שעלה בידו של סופר לתת ביטוי לרחשים הסודיים ביותר של נפשי, זו הפעם הראשונה שהבנתי שניתן ליצוק את רחשי הנפש אל תוך המילה הכתובה. היה זה לילה ארוך, לילה של מסע רוחני, מסע שכולו הנאה צרופה אך בו בעת מלא בכאב ושברון לב. יחד עם סידהארתא תרתי אחר אושרי, תרתי אחר מקום להתלות בו, אחר תורה משלי, תורה בה אוכל למצוא ולממש את מאויי. דרך תורת בית אבא, דרך חיים של תשוקה ופורקן, ואף דרך תאוות הממון שאיננה יודעת שובע. לבסוף, על שפת נהר קסום, סיימתי את המסע המשותף, וחשתי מעט כסדהארתא. ננטשתי על ידי חברי הקרוב וכעת עלי למצוא את דרכי שלי בעולם.
מה נותר לי לומר? זהו אכן ספר שאיננו ניתן לסיכום (ולמען האמת עברו מים רבים בירדן מאז אותו לילה סהרורי) אך ברצוני להצביע על נימה אחת מיני רבות אותה חוויתי באופן עוצמתי. כמדומני שנימה זו קיימת ברבים מספריו של הסה; בה הוא פותח ספר זה, והיא המלווה את הקורא לכל אורך המסע המשותף.
לא לבדו יצא סידהארתא למסעו, לכל אורך חלקו הראשון של הסיפור מלווה אותו חברו היקר, גווינדה. יחד עם יצאו למסע חיפוש רוחני, יחד חוו את חוויותיהם הראשונות, יחד הם מצאו את גאוטמה, ויחד הם האזינו לתורתו של הבודהה. בנקודה זו נפרד ממנו ידידו, זה שעד עתה הלך בדרכו וכעת צעד צעד משלו. סידהארתא נותר לבדו, ללא ידיד, 'אך מדוע אין אתה הולך בתורתו השלמה של הבודהה הנשגב?' שואל אותו רעו. לכך עונה סידהארתא בדבריו אל הבודהה,
"אף לרגע לא פקפקתי, כי בודהה הנך, כי הגעת אל התכלית... אתה מצאת את הגאולה מן המוות. זכית לה תוך חיפושיך שלך, בדרכך שלך... לא על ידי תורה זכית לה! וזו, הנשגב מחשבתי: איש לא יזכה לגאולה על ידי תורה! לאיש לא תצליח לומר במילים ולמסור על ידי תורה, מהו שקרה אותך בשעת ההארה, הנעלה! ... דבר אחד אינה כוללת אותה תורה צלולה ונעלה: אין היא כוללת את הסוד על אודות חווייתו של הנשגב, שהוא עצמו התנסה בה, הוא לבדו בין רבבות." (עמ' 37)
העיקר איננו התורה, בזו לעולם יכול האדם למצוא פרצה, אותה, ככל בניין, תמיד ניתן לערער ועל כן למוטט. על האדם למצוא את דרכו בחיים, למצוא את האור המיוחד שלו, חווית גילוי זו היא גאולתו האמיתית של האדם. כל תורה שישמע אדם מאדם אחר, לעולם לא תהיה תורתו, לעולם תשאר חיצונית אליו. אני, תר אני אחר אמונתי שלי, אחר דרכי בחיים, לשם כך אוכל להסתייע בזולתי, אך התורה חייבת להיות תורתי שלי.
מספר הערות לסיום. ראשית יש לציין לשבח את התרגום המעולה של אברהם כרמל. ספריו של הסה כלל אינם קלים לתרגום, וכמדומני שנעשתה כאן עבודת אומן של ממש. שנית, לדתיים שביננו (וזה אני מוסיף מתחושתי האישית בלבד, וללא כל ערובה פילוסופית), כשקראתי לראשונה את הספר חשתי כי יש קרבה רעיונית עמוקה מאוד בינו לבין תורתו של הרב קוק. חיפוש רוחני זה אינו בא על חשבון הדת או התורה, אדרבה, יכול הוא להעצימם.
19 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אכן,
נדמה כי הסה בהחלט נכנס לרשימת הסופרים שלעולם לא נס ליחם.
|
|
טופי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
קראתי אותו לאחרונה (שוב)
ולשמחתי מצאתי אותו מהנה,למרות שחששתי מאכזבה...
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
בודאי,
ספר מעולה, וגם הוא הגיע אלי בנסיבות מיוחדות. נדמה לי שבעקבותיו היטבתי להבין את עולמו ההגותי של הסה. למה את שואלת?
|
|
טופי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
חיזקי, האם קראת את "דמייאן"?
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה
בלו בלו, רבים מספריו של הסה השפיעו אף עלי. בנרקיס וגולדמונד יש בשלות וחן שאין בסידהארתא, אך הרושם שלי היה שהתרגום לעברית פחות מוצלח (לא קראתי את המקור, אז מדובר בהתרשמות בלבד), וממילא הסיפור פחות זורם, ופחות נוגע.
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מרגשת!
גם עלי הסה השפיע עמוקות. אני העדפתי את נרקיס וגולדמונד, אבל כל ספר של הסה נגע בי בצורה עמוקה.
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה
תודה עמיר, ותודה גם לך אסף. אגב, עמיר, הקושי שלך מובן, אך לדעתי מובנה לא רק בדת אלא גם בחיים. כולנו גדלנו לתוך העולם, כולנו למדנו בבית ספר, כולנו חונכנו על ידי הורנו, ועם כל זאת אנו מנסים למצוא את דרכנו בחיים. אך הנושא כמובן ארוך, ואין זה המקום להאריך בו...
|
|
אסף
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
מצטרף למשבחים
וגם לתחושותיך אודות הספר. זהו אחד מהספרים שהצליחו לגעת בי בצורה המעמיקה והמרגשת ביותר.
|
|
עמיר
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
חזקי, שיחקת אותה
הסקירה שלך היא יצירה בפני עצמה, וזה בהחלט הישג לא מבוטל. אהבתי את ההבנה כי אל לו לאדם לצעוד בשביל שמישהו סלל עבורו, אם כי אני מתקשה לראות איך זה מסתדר עם דת.
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה לך על השביל...
הוּא אוֹמֵר לָהּ: "קוֹלֵךְ כְּמִקֶּדֶם/ קוֹל רוֹעִים בְּהָרֵי-יְהוּדָה"./ מַהוּ סוֹד הַנִּיבִים הַלָּלוּ,/ לְהַרְקִים בַּלֵּב אַגָּדָה? -רחל-
|
|
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה על כי הגן אינו נעול . . . :)
אֵין בְּלִבִּי עָלֶיךָ, הֵן הַמּוּעָט לִי רָב. / כָּךְ מִשִּׁפְעַת הַזֹּהַר בַּקַּיִץ תִּיקַר / קֶרֶן שֶׁמֶשׁ אַחַת בַּסְּתָו... -רחל-
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
טעות שלי
מצטער על אי ההבנה. מעבר לכך, לדעתי זאת איננה הבמה הנכונה להרחבות פילוסופיות, במיוחד לאור זאת שאינני בקיא דיו בתורת המזרח. בכל מקרה, מאוד קשה להרחיב על נושאים אלו בשורות מעטות. אולי בהזדמנות אחרת... (אם יש לך בכל זאת שאלות את מוזמנת לשלוח לי הודעה אישית)
|
|
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אויש חזקי
לגמרי לא התכוונתי אליך, כי אם לספר . . . ומכיון שהעיסוק כאן הוא בספרים ואמירות גדולות זה נראלי מקום נכון לעמוד (אפילו מעט) על ההבדלים. אותי זה מאד מסקרן , הייתי רוצה שתרחיב, אבל אתה יכול לבחור שלא ולשלוח אותי לחפש ת'רב קוק ברשת, ובטח לא אבין כלום בעצמי :) בכל אופן , הביקורת שלך אחלה , במיוחד האיך שהגעת להסה (או שהוא הגיע אליך:). אומרים שאדם שמחפש והוא נכון למצא, אז המורה שלו מופיע . . . מלא קוים של אור ותכלת ~ . ~ כּנרת~~
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה...
אנקה, אין לי מילים... תודה לך
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
כתבת יפה מאוד . כל מילה ומשפט שפתיים ישקו.
ועל זה נאמר כן ירבו : חוות דעתך וסגנון כתיבתך המשובח.
|
|
טופי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נפלאה!!
וכך זכור לי הספר....
|
|
חזקי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה
חמדת, תודה. כנרת, אינני מתיימר 'להעיף' אף אחד, רק לנסות לשתף בחוויות קריאה ייחודיות. דוגמא אחת על קצה המזלג,
"אילו אחד מחסידיך אני, הנעלה, כי אז, חוששני, רק לכאורה ולמראית עין היה האני שלי מגיע אל המנוחה ונגאל, אבל לאמיתו של דבר היה מוסיף לחיות ולשגשג, שכן התורה, נאמנותי כלפיך, ועדת הנזירים - כל אלה היו הופכים לאני!" וכך כותב הרב קוק: "באים מחנכים מלומדים, מסתכלים בחיצוניות, מסיחים דעה גם הם מן האני, ומוסיפים תבן על המדורה, משקים את הצמאים בחומץ, מפטמים את המוחות ואת הלבבות בכל מה שהוא חוץ מהם, והאני הולך ומשתכח, וכיון שאין אני, אין הוא, וקל וחומר שאין אתה." היחס לתורה, עצמיות והזיקה ביניהם, דומים מאוד אצל שני ההוגים. כמובן שיש הבדלים עצומים ומהותיים ביניהם שאין זה המקום לעמוד עליהם. כוונתי הייתה בעיקר שהעולם הרוחני שמעלה הסה יכול לתרום רבות לקיום ציוני-דתי. יש שיראו זאת כדבר פשוט, אך נדמה לי שעבור רבים זאת אמירה משמעותית ומחודשת. |
|
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
לא העיף אותי
אבל אהבתי :) חזקי, אתה יכול לתת איזו דוגמא/טעימה קלה ל"קרבה רעיונית עמוקה מאוד בינו לבין תורתו של הרב קוק"?
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
חזקי-ביקורת חזקה ואיכותית
ולכל אדם ש את תורתו שלו לנפש.
|
19 הקוראים שאהבו את הביקורת