“ספר זה קיבלתי במתנה, ממישהי שהכרתי בצבא. זו הייתה תקופה בה קראתי את ספריו של הרמן הסה ברציפות. תרתי אחריהם בחנויות יד שנייה בחופשות מהצבא וכל יצירה שלו נראתה קסומה בעיניי, ביטאה עבורי חופש, חירות פנימית, אהבה, תקווה, עתיד, ערכים שהיה לי קשה למצוא אותם בשירותי הצבאי.
כעת, כמעט יותר מעשור לאחר שהשתחררתי, לאחר הימים הנוראים, כאשר היראה והפחד משו, הלבן והצום חלפו, והסוכות נבנו ופורקו, הוצאתי, משום מה, את 'סידהארתא' מאחד האצטבאות בחדרי. אמנם, כתבתי 'משום מה', אף מאמין אני שלדברים יש סיבה.
זהו ספר על סידהארתא (שמו של בודהה, לפי ויקיפדיה), היוצא למסע של חיפוש, מציאת דרכו בעולם. בתחילה הוא נמצא בבית אביו, עוזב את משפחתו יחד עם חברו, נפרד ממנו, פוגש בדמויות שונות, עד אשר שב ופוגש את חברו עם תום הספר.
מסע זה, הינו מסע של אדם המחפש אחר מטרה ומשמעות. החיפוש עצמו אומר הרבה. כיוון שההתקבעות אחר אספקט מסוים בחיפוש, אינו מספק, מעורר, מחבר וממצה, כפי שחיפוש תמידי עושה. במהלך הספר סידהארתא, עובר דברים שונים, מסתודד עם אנשים, לומד מכל אדם, ולמעשה המסע עצמו הוא הלמידה העיקרית של סידהארתא. בניגוד לידידו, שנשאר ללמוד ממורה רוחני עיקרי, סידהארתא ממשיך נדוד, ולומד מחייו ומהניסיונות אותם הוא עובר וחווה.
זהו ספר מסע ובתור כזה, אדם עובר התפתחות ושינוי: סידהארתא, אינו אותו אדם כשיצא למסע בתחילת הסיפור מבית הוריו. סידהארתא בוחן ובודק את זהותו האישית אינדיבידואלית, זהות המשתנה ממקום למקום, מאדם לאדם, ולמעשה היא אותה אישיות מתפתחת של סידהארתא עצמו.
יש את המסע הריאלי – יציאה מבית ההורים אל עבר מרחבים אחרים וישנו את המסע הפנימי – התפתחות אישית של גיבור הספר. היציאה מגבולות בית ההורים מאפשר את התפתחות זו: המחבר יוצא מגבולותיו הטבעיים, ובכך שובר את המחיצות ומאפשר לעצמו מרחב יצירתי – התפתחותי, אחר ושונה מבית הוריו.
במהלך המסע הגיבור עובר בין הרוחני לגשמי, בין סגפנות והתנתקות, לבין חיות ומימוש של תשוקה. נראה כי כל אלה, גורמים לסידהארתא, להבחין בנעשה בעולם, ללמוד עליו, ובכך, ללמוד על עצמו.
זהו ספר מזרחי (במונחים של עולם המערב לעומת עולם המזרח). ספר של מסע, של חיפוש. ספר של ניתוק, ושל חיבור. ספר שהוא מסע, אל עבר חירות פנימית.
מעניין שהרמן הסה עצמו, התנגד לנאציזם ועזב את גרמניה ועבר להתגורר בשווייץ. אולי, בספר יש ביטוי לכך, כיוון שסידהארתא עצמו, אינו מוכן להיות תלמיד של מורה אחד, להיצמד לעקרונותיו, ללא לאות, כמו ללכת אחרי העדר. בדומה להתנגדותו למשטר הנאצי.
דבר נוסף הבא לידי ביטוי בספר, הינו הקשר בין האב לבן. כפי שסידהארתא עזב את אביו, כך גם בנו שלו עזב אותו. אינני מכיר לעומק תורות בודהיסטיות, אך אני מניח שקארמה הינה מוטיב חזק במזרח וכי הדברים, האירועים הינם גלגל.”