ביקורת ספרותית על המפה והטריטוריה - הספרייה של בבל # מאת מישל וולבק
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 6 באוקטובר, 2011
ע"י עורבי


הסוציולוגים מבחינים בין שלושה סוגי מושגים: זהות, סטטוס ותפקיד. זהותו העצמית של האדם נקבעת על ידי הסטטוסים והתפקידים החברתיים שהוא ממלא. למשל, וולבק הוא סופר מן המעמד הבינוני-גבוה (סטטוס), לכן עליו לכתוב ולנקוט בקוד התנהגות מסוים (תפקיד). בביקורו בארץ לרגל השקת הספר, וולבק אמר שהוא רואה עצמו כסוציולוג. זוהי יותר מכל תמצית "המפה והטריטוריה": בחינת היחסים בין הזהות העצמית לבין הסטטוס, ובין הסטטוס החברתי לתפקידים הכרוכים בו.

ז'ד, גיבורו של וולבק ב-"המפה והטריטוריה", הנו צייר וצלם. על אף שנולד למשפחה מבוססת, הוא חי בחוסר כל עד שההצלחה מאירה לו פנים. כמעט בין לילה הוא הופך לצלם מפורסם, בעקבות סדרת צילומים של מפות מישלן. בעבודה שפותחת את תערוכתו, מוצגת תמונת לווין של אזור מסוים לצד מפה של אותו האזור, כאשר מעליהן נישאת הכותרת: "המפה מעניינת יותר מהטריטוריה".

בחלקו השני של הספר (ישנם שלושה בסך הכל), ז'ד יוצר קשר עם וולבק. כן, וולבק הכניס את עצמו כדמות בספר. אין אנו יכולים לדעת עד כמה הדמות המתוארת בספר אכן מייצגת את וולבק הסופר, ועל מתח זה בין המדומיין למציאותי, בין המלאכותי לאמיתי, וולבק מבקש לשחק. הוא רומז את התשובה באותה כותרת שהוזכרה בפסקה הקודמת: הדימוי מעניין יותר מהמדומה. הסטטוס שהחברה יצרה לוולבק הסופר הרבה יותר מרתק ומסעיר מזהותו העצמית של וולבק האדם. לכן וולבק מציג את עצמו מספר פעמים לאורך הספר כ-"מחבר החלקיקים האלמנטריים" או כ-"מחבר פלטפורמה" (מעניין מדוע בחר שלא להגדיר עצמו באמצעות הספר שפרסם אותו, "הרחבת תחום המאבק").

"המפה והטריטוריה", אם כן, הנו ספר חובה לתלמידי סוציולוגיה שלומדים על תהליך הסוציאליזציה. הוא גם ספר חובה לתלמידי כלכלה, שיוכלו לקרוא עד כמה התחום בו בחרו אינו מדעי, וכושל בניבוי ההתנהגות הכלכלית האנושית. וולבק אף רותם את "עקרון ההפרכה" של קארל פופר, פילוסוף של המדע (אך מתעלם באלגנטיות מאי-עמידת חלק ניכר מהתיאוריות הסוציולוגיות בעקרון זה: הן יכולות להסביר כמעט כל התנהגות אנושית שהיא).

זהו אינו ספר חובה למעריצי וולבק או למי שמקווה למצוא בו, כמו בספריו הקודמים, הגות עמוקה ובקורת חברתית נוקבת. זהו ספר למרק בו את האגו של וולבק: הוא מוצג כסופר מבוקש, נערץ, עשיר ומסוגל לכתוב ניתוחים אמנותיים מעמיקים ללא הכשרה וברגע האחרון. כאילו כדי לאשש סופית תזה זו, נפתח עמוד התודות החותם את הספר, ב-"בדרך כלל אין לי איש להודות לו, מכיוון שאני לומד מעט מאוד יחסית לסופר אמריקאי". וולבק מדגיש בפנינו, למעשה, כי כל הידע הנרחב שהוצג בספר בתולדות האמנות, תהליכי ייצור ושיווק, צילום, ציור ובכלכלה - כולו שלו. בהמשך הוא מודה לעורכת שלו ולאנשי משטרה שסייעו לו. מדוע אנשי משטרה? מכיוון שהחלק השלישי של הספר הנו סיפור בלשי, ורע למדי: הדמויות שטוחות והעלילה צפויה. מוטב היה לוולבק לסיים את הספר בסוף החלק השני. מכיוון שוולבק כבר הוכיח שהנו אמן ביצירת דיאלוגים ובבניית עלילה, סביר כי החלק השלישי משרת תפקיד במראה המוצבת מול הקורא המערבי. ועדיין, היה אפשר לעשות שימוש במראה נאה יותר.

ב-"להישאר בחיים", כותב וולבק כי על המשורר לפרסם אם ברצונו שיצירתו (ודרכה – הוא) תשרוד. "המפה והטריטוריה" מהווה בעיני, כקורא אדוק של וולבק, החרגה מכלל זה. לאחר יצירות מונומנטליות כ-"הרחבת תחום המאבק" ו-"החלקיקים האלמנטריים", "המפה והטריטוריה" אינו אלא שרבוט.
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שין שין (לפני 14 שנים)
ביקורת מעמיקה ובעלת ערך מוסף. טוב שחזרת לכתוב, סימניה בהחלט זקוקה לכותבים רציניים כמוך.
אלון דה אלפרט (לפני 14 שנים)
מעניין אני באופן אישי נרגיש ש"המפה והטריטוריה" הוא מספריו המוצלחים יותר של וולבק, וכי הוא מצליח להעביר בו מעט יותר רגש מאשר "הרחבת תחום המאבק", למשל.
yaelhar (לפני 14 שנים)
ביקורת מעולה.
יעל 93' (לפני 14 שנים)
בתור תלמידת סוציולוגיה לשעבר הפקתי הנאה ומחשבה מביקורתך. ביקורת עניינית מאוד, שנכתבה מתוך הכירות עמוקה עם הסופר. ספק אם אכן אקרא אותו, למרות שעשויי להיות מרתק לאמת את טענותייך. "כל הידע הנרחב שהוצג בספר [...] כולו שלו". אף לי קשה עם הראייה הזו. כסימוכין אני מצרפת ציטוט יפיפה של גיתה מתוך "שיחות עם אקרמן" (17.2.1832). הוא יצא כנגד אנשים שבשאיפתם אל המקוריות מוחקים כלאחר-יד את כל מה שקדם להם: "הצרפתים רואים הרקולס שלהם במיראבו, והם צודקים לחלוטין. אולם שוכחים הם, כי גם אנדרטת-ענק עשוייה חלקים-חלקים, וכי גם הרקולס של ימי קדם יצור קולקטיבי הוא. גדול בזכות מעשיו ובזכות מעשי זולתו - אך בעיקרו של דבר יצורים קולטקיביים הננו כולנו, ונתראה ככל אשר נתראה. כי מה מעט יש לנו ובנו, שנוכל לכנותו בשם קנייננו לפי עומק דיוקו של מושג זה! כולנו מחוייבים לקבל וללמוד, בין מאת אלה שהיו לפנינו ובין מאת אלה החיים עמנו כיום. אף הגאון הגדול ביותר לא היה מגיע אל הישג רב אילו ביקש לשאוב הכול מתוך עצמו. אולם רבים הם בני-האדם הכשרים, שלא יבינו זאת, ומחצית חייהם הם מגששים באפילה עם חלומותיהם בדבר המקוריות. ידעתי אמנים שהתפארו בכך, שלא הלכו בעקבותיו של שום רב ומורה, אלא חייבים תודה על הכול רק לגאונם שלהם. הכסילים!".





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ