ביקורת ספרותית על ג'וליאן קומסטוק מאת רוברט צ'רלס וילסון
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 16 במרץ, 2011
ע"י נתנאל


רוברט צ'רלס וילסון הוא סופר ותיק בעל יכולת כתיבה מן הגבוהות.
עם זאת יחסית לספרו "הכרונליתים" (יצאו 3 ספרים של סופר זה בעיברית) הספר הזה הוא מקור לא אכזב לדמעות.
הספר קיבל ממני 4 כוכבים משום שהסופר כותב בצורה מעולה וסוחפת וצורת כתיבתו מושחזת. עם זאת הספר שמדבר על תקופה אפוקליפטית המתרחשת כ-100 שנה לאחר שתמים עתודות הנפט של העולם הפריע לי מאוד.
בבסיסו של הספר עומד הרעיון שלאחר שכלו עתודות הנפט העולמים פרצה מלחמה כלל-עולמית, בספר יש התייחסויות עקיפות רבות למלחמה ולפרעות שפרצו בעקבות המחסור במקורות אנרגיה. וכאן טמונות רוב הבעיות:

1. הדבר השולי ביותר שעיצבן אותי, בספר התייחסויות רבות לשפה הצרפתית ולשפות נוספות אך לבד מתעתיק של המשפטים לאותיות בעברית לא פירשו לנו ההוצאה לאור מה הכוונה במשפטים. זהו דבר שעיצבן אותי מאוד אך כאמור זהו הדבר השולי ביותר שעיצבן אותי בספר.

2. הרעיון שאנו בתור אנושות לא ננצל את השמש כעתודה לנפט עד למציאת חלופות הוא אבסורדי. אך זהו ספר ולסופר זכות לכתוב את שירצה. כך שהסעיף הזה הפריע לי אך לא יותר מידי.

3. אין תיאור של תוצאות המלחמה אותם אנו מבינים רק בעקיפין ומתוך התייחסויות של הדמויות, יש קסם בליקוט המידע בצורה הזאת והדבר אפילו נותן אמינות שהאירועים אכן התרחשו "במציאות" אך לרוב הדבר פשוט מתיש.

4. אחד מהדברים המרכזים ביותר שאיפשר את התקופה כפי שהיא מוצגת בספר היה שבעקבות המלחמה וכל הפרעות והכאוס הדרדרה האנושות למעין תקופת ימי הביינים. זה אחד הדברים שהכי קשה לי לבלוע, אם כי יכול להיות כמובן שאני פשוט לא מבין את ההיגיון, א. אני לא רואה איך מלחמה ופרעות מחזירים לאנושות מושגי צניעות של ימי הביניים ביחוד במצב שמתעורר בספר ומוזכר במפורש ע"י הסופר "שבעקבות האסונות התמעטה אוכלוסיית העולם עד שהיינו בסכנת מין נכחד" מבחינתי זה בסיס למתירנות גדולה אפילו ממה שאנו רגילים היום. ב. אני מבין שהחוסר בנפט יגרום לאנשים לחזור להשתמש באמצעים כגון מנועי קיטור, נרות וסוסים. עם זאת הסופר טוען שידע כה רב נעלם עד שכבר 100 שנה אחר כך אנשים לא רק שלא יודעים מה זה פלסטיק ("הפסולת הלא מובנת של הקדמונים החילונים")אלא שהם אפילו לא יודעים לקרוא ולכתוב.
אני מצטער אני פשוט לא בולע את זה שהידע יעלם. גם אם מליוני אנשים ימותו אנשים עדיין ידעו את רוב הידע שיש כיום, גם אם לא יוכלו להשתמש בו. ובכלל קריאה וכתיבה?! זה בסיסי מכדי שרוב העולם יחזור לאנאלפבתיות בגלל מלחמה, בשביל זה לא צריך אסונות טבעים או מעשה ידי אדם, בשביל לאבד כמות מסיבית כזאת של ידע צריך כוח אלו-קי, כמאמר החרטומים לפרעה "אצבע אלו-קים היא".

התקציר טוב.
הכריכה לא מתאימה לספר לעניות דעתי ובהוצאת גרף יכלו לעשות יותר טוב.

עד לפעם הבאה,
נתנאל.
11 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
לעניין האנאלפבתיות דווקא יש הגיון לדעתי.100 שנה זה בערך 5 דורות זמן סביר לאבד אוריינות אם אין בתי ספר ואין ספרים.
קח לדוגמא ניצולי שואה שהיו בני 8-9 כשהתחילה המלחמה ובני 14-15 כשנגמרה,לבי"ס הם כבר לא חזרו ואיזו השכלה יכלו להעביר לבניהם אילו לא היו בתי ספר וצב המלחמה היה נמשך -כמו בספר-?
הצרפתית עצבנה גם אותי.
לגבי ההקצנה בצניעות -דווקא יש לנו דוגמא מצויינת מההיסטוריה האנושית "המוות השחור" שחיסל חלק נכבד מאוכלוסיית אירופה במאות ה14 וה15 הביא כתגובת נגד 2 תרחישים:פריקת כל עול חטאים הכי נוראים בכוונה גדולה על מנת להביא לביאת המשיח והגאולה (וגם בבחינת ביטוי של חוסר אמונה מוחלט ומרד נגד מי שלא עזר בעת צרה)והתרחיש השני היה של הקצנה דתית החמרות שונות ומשונות על מנת לגרום לאלוהים לסלוח למין האנושי(ראה פלאג'לנטים).
גל (לפני 14 שנים)
מסכים ולא מסכים אני קורא עכשיו את הספר, וחלק מטענותיך צודקות בהחלט, בעיקר החוסר בתרגום מצרפתית, אולי התכוונו בהוצאה לחלוק איתנו את אי ההבנה של המספר, אך אני לא חושב שזה נכון ובהחלט יש כאן טעם פגום מבחינתי.
לגבי איבוד הידע או היכולת לקרוא ולכתוב ושאר המיומנויות הנפוצות היום, זהו מוטיב שכיח בהתרחשויות אפוקליפטיות שכאלו. ניתן להסביר זאת ע"י שמירת הכוח בידי הגורמים השולטים- נשמור את העם טיפש כדי לשמר את שיעבודם. לא בלתי הגיוני לדעתי.
בכול אופו אחלה ביקורת:)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ