ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 2 באוקטובר, 2012
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
הספר עוסק בהתבגרותם של שני צעירים ג'וליאן שהוא בן למעמד בעלי זכויות היתר, ואדם שהוא בן למעמד הפועלים. שני הצעירים בני המאה ה 22 חיים בעולם שאחרי אסון. מתישהו בעבר אזלו מקורות האנרגיה הזולים. האנשים במאה ה 20 שהורגלו בחיים של צריכה עודפת ובזבוז, לא הצליחו לשנות הרגלים. החקלאות קרסה ולא הצליחה לכלכל את המוני האנשים שנולדו כדי לצרוך, רעב, מגפות ומלחמות השמידו חלק גדול מהאוכלוסייה והנותרים מתחלקים ל 3 מעמדות: מעט בעלי זכויות יתר בעלי עושר עצום, אחריהם "פועלים" היכולים להתפרנס מכישוריהם, ובתחתית הסולם "צמיתים" שהם למעשה עבדים: הם רכושו של מעסיקם היכול לעשות בהם (ובזכות ההצבעה שלהם...) כרצונו. ועל כל אלה מנצחת הכנסייה החולמת על שלטון כנסייתי חזק מעל לשלטון האזרחי.
אמריקה שבספר הזה דומה למה שהיתה לפני המהפכה התעשייתית. ההמצאות הגדולות של המין האנושי הפכו לשמועה ולאגדה, ומה שנמצא סגור ושמור על ידי הכנסייה. שני הצעירים שונים זה מזה ככל שניתן. ג'וליאן סקרן ומתוחכם, מטיל ספק, מוכן לקחת סיכונים כדי לשנות את עולמו ואדם תמים ובור, מאמין לדברי הוריו ומוריו וחסר כל רצון למרד. למרות השוני העצום ידידותם עומדת במבחנים רבים, והסיפור מרתק ואמין.
הספר כתוב מצויין, עם כמויות מכובדות של הומור ואירוניה: המספר הוא אדם, שמהיותו תמים ופשוט, הוא יודע פחות מהקוראים על הדברים אותם הוא מתאר. מה שמוסיף זווית קומית ומתוחכמת לסיפור. וילסון מוסיף עוד "פטנט" יצירתי: אשתו של אדם דוברת גם צרפתית, והוא אינו מבין את השפה. היא אומרת (בצרפתית, ללא תרגום...) דברים הפוכים ממה שאדם חושב שהיא אומרת, וזה מפתיע ומצחיק. (אם כי מן הראוי היה לתרגם את הדברים למען הקוראים שאינם מבינים צרפתית)
כשקוראים ספר המתאר את "אחרי האסון" אפשר לצפות לסיפורים שונים, כי סופרים שונים כותבים אותם. המשותף בינהם בכל זאת: "זכויות אדם" הם הדבר הראשון שנעלם אחרי אסון. השכלה וקריאה נעשות נדירות ותחת פיקוח הדוק. הדת הופכת משמעותית ותוקפנית, ובכל הספרים מהסוג הזה שקראתי - המלחמה מככבת.
הספר, אליו הגעתי בזכות הביקורות של נתנאל ודווידי (תודה!) עניין אותי, הצחיק והעציב אותי וגרם לי לחשוב עליו - וגם עלינו.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
קורנליוס
(לפני 13 שנים)
כן, כאמור...
שמו הוא Oliver Optic (שם העט של William T. Adams).
הורדתי שני ebooks שלו, אך טרם יצא לי לקראם. מה שמעניין הוא שהוא היה כותב בעיקר לבני נוער... אבל היו לו דעות מאוד ליברליות לגבי עבדות, למשל. וזאת במדינה בה התקיים דיון ער בנושא. |
|
yaelhar
(לפני 13 שנים)
אכן מרתק, קורנליוס.
האם הוא ענה לך? האם מצאת עוד מספריו?
|
|
קורנליוס
(לפני 13 שנים)
אגב, תובנה מעניינת מכנס אייקון משנה שעברה...
רוברט צ'ארלס וילסון התארח בכנס, ובין היתר דיבר על הספר ג'וליאן קומסטוק.
הוא סיפר שהוא השופע מאוד מספרות אמריקאית של המאה ה-19, ושה"קול" (הדמות שמספרת את הסיפור באופי המיוחד שלה, לא בהכרח גיבור הסיפור) של הסיפור היה אחד מהסופרים שאהב יותר מאותה תקופה (אף-על-פי שהיום אינו מוכר בארצות הברית כדמות ספרותית קאנונית). את שם הסופר יצא לי לשכוח, אבל שלחתי לו אימייל לפני כמה חודשים (ניסיתי בעצמי לחפש ספרים של אותו סופר)... שמו הוא Oliver Optic (שם העט של William T. Adams) |
|
yaelhar
(לפני 13 שנים)
תודה רבה, Night Angel !
הן לא הולכות לשום מקום...
|
|
Sinbad the Sailor
(לפני 13 שנים)
התגעגעתי לביקורות שלך!
|
|
yaelhar
(לפני 13 שנים)
תודה רבה, בלו-בלו:
נראה שהרבה סופרים שונים - בעיקר אמריקאים אבל לא רק - סבורים שזה מה שיהיה אחרי אסון. אני מקווה, כמובן, שהם טועים אבל ליתר ביטחון כדאי שלא יהיה אסון...
|
|
yaelhar
(לפני 13 שנים)
תודה רבה, יעקב!
הדת (והכנסיה) היא אחת השחקניות הראשיות בספר הזה. זה מאד משכנע וגם בספרים אחרים על "אחרי אסון" היא מככבת. כמה דוגמאות - "בית המחסה" של קרייס, "המנון ללייבוביץ'" של מילר, "מעשה השפחה" של אטווד וגם "הזר המסתורי" של טוויין ו"מכשפה" של רייס.
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים)
נשמע ספר מרתק, וכך גם הביקורת שלך.
אני מסכימה לניתוח שלך לגבי מה נשאר אחרי אסון.
|
|
י. קליש
(לפני 13 שנים)
היי יעל,
איך בכלל הגיעה הדת, או הכנסיה, לעניינינו? האם בספר הדבר משכנע?
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת