ביקורת ספרותית על המעידה מאת הרמן קוך
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 28 באוגוסט, 2022
ע"י אלון דה אלפרט


****




פעם הייתה לי חברה שלא בטחתי בה לגמרי. אני זוכר איך באיזה ערב היא נסעה לכתוב עבודה עם איזה עידו אחד, בחור שלמד איתה באוניברסיטה, ואני, בבית, טיפסתי על הקירות. לא ראיתי את הבחור הזה אף פעם, אבל ידעתי שיש לו אופנוע ולי (ולתחושתי, גם לה) - זה היה מספיק. בעיני רוחי יכולתי לראות אותם זורקים את העבודה - שהייתה רק תירוץ - הצידה, ועושים את זה על השטיח אצלו. או במטבח. או במרפסת, מול כולם. הדמיון, כידוע, הוא הגיהנום האמיתי. כשהיא חזרה הביתה באיחור לא יכולתי לסבול את ההכחשות המבטלות שלה לשאלות הכאילו-תמימות שלי. השתגעתי. ידעתי שהיא משקרת. ידעתי. לא משנה מה עשיתי, לא הצלחתי להוציא את השיט הזה מהראש. העידו הזה, גם כן, עם האופנוע שלו ומעיל העור השחור-אדום. והקעקועים. בחנתי אותה בהיחבא כל הזמן. כל עיפעוף שלה צעק "אשמה".

כמובן שהסיפור ההוא לא נגמר בחתונה.

***
ראש העיר של אמסטרדם יוצא עם אשתו (שהיא ילידת מדינה דרום-אירופאית כלשהיא ולפיכך, במובלע, בעלת דם חם, שור מועד) לאיזו מסיבת קוקטייל לרגל השנה החדשה, ובזווית העין מבחין בה משוחחת עם אחד מחברי מועצת העיר וצוחקת ברוחב-לב ממשהו שאמר. מאותו רגע שניטעת בראשו המחשבה שהם מנהלים רומן, זו מכה בו שורשים ופורשת קנוקנות לכל עבר, עד שאי-אפשר יותר לעקור אותה משם. כל מחווה, כל חיוך, כל מילה נבחנת בשבע עיניים וזוכה לאינספור פרשנויות, ומחול השדים - שקיים אך ורק בתודעתו של ראש העיר - הופך להיות הרסני יותר ויותר.

הרציונל העומד בבסיס כל ספריו של הרמן קוך דומה, וגם השיטה. תמיד קיים המתח בין מה שנמצא וגלוי כלפי חוץ - המהוגן, המעונב, השפוי, ההולנדי-המערבי-הבלונדיני-האמיד, לבין הזוהמה שקיימת מתחת לאפידרמיס הזה, שמתבטאת למשל בגזענות סמוייה, או במחשבות בוטות שנמצאות הרחק מחוץ לטווח הלגיטימי, על סף הטאבו.

ראיתי בכמה מקומות ניסיון למצוא נקודות דמיון בין הרמן קוך לסופר אירופאי אחר, מישל וולבק. נדמה לי שלמרות החפיפה הלא-זניחה הקיימת בין נושאי הכתיבה שלהם, והתחושה הברורה ששניהם מיזנתרופים, קוך בעיניי הרבה פחות "אינטלקטואלי" מוולבק והרבה יותר עוקצני ממנו. האמירות שלו פחות רחבות ופוליטיות, והן ישירות ומובנות יותר מאחר שהן נפרשות מהפרטי אל הכללי ולא להיפך כמו אצל וולבק. בעוד שוולבק יהדהד במרומז את רפיון הידיים של המערב, למשל, אל מול העריצות של האיסלם, קוך יבקר - לעתים קרובות בחיוך לעגני - במילים מפורשות, פוגעניות אפילו, ומאוד לא תקינות פוליטית את האדם הלבן, והפאשיזם הדורסני ויפה הנפש (כלפי חוץ, לפחות) של ארגוני הסביבה. אם אצל וולבק הכול קשור לסקס ולכוח, אצל קוך הכול סובב סביב כסף (וכוח :-))

"מספיק מבט אחד בפניו של טבעוני. זה לא רק היעדר הצבע, בעור שנראה כמו קרטון ממוחזר - זו החדגוניות שאיננה סובלת סתירה. הם מסרבים אפילו לנעול נעליים מן החי, אך אינם חשים בושה לחשוף את רגליהם החיוורות, ובהונות הרגליים הלבנות מדי, בסנדלים אקולוגיים העשויים סיבים סינתטיים לא ברורים. האם אני היחיד שחושב על משהו אחר לגמרי לשמע השם "בירקנשטוק"? על מקום אי שם בתוככי פולין שאף אחד לא יודע בדיוק היכן הוא נמצא, חולצת טריקו עם הדפס "אני ניצול בירקנשטוק". לשם זה הולך. למצלמות נסתרות שיראו ברשת איך השכן מהקומה השלישית מסתכל לכל עבר לפני שהוא מניח את האשפה הרגילה שלו בפח המיועד למיחזור הנייר."

כבר ציינו פה לפניי שזה לא מהספרים המוצלחים של הרמן קוך. זה כנראה נכון, אבל גם בספר הזה ניתן למצוא, ולא בקושי רב, לא מעט פנינים ספרותיות חדות, לפעמים גם פוצעות, על הקיום האנושי.

34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פרפר, זה נכון, אבל זה נושא אחר. הכפייה והכוחנות שדיברתי עליהם זה משהו גלובלי, לא רק בארץ.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אנוק, נישואין אזרחיים יהיו קבילים רק אם התקיימו בחו"ל.
אדם חילוני נדרש למלא את כל חובותיו האזרחיות אך לא רשאי להתחתן בארצו (ולהתגרש) על פי תפישתו. יש כל מיני טקסים חילוניים שנערכים בארץ, שאין להם משמעות מבחינת החוק במדינה.
אנוק (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פרפר, תיקון קטן לדבריך: לחילוני או לכל אחד אחד שיחפוץ ישנה אפשרות להינשא ללא רב. בהחלט. (או קאדי או כומר) הבעיה אצל יהודים היא שגם אז ברגע שהנישואים נחשבים (כלומר נרשמים, לדוגמה בנישואים אזרחיים), הרי שגירושים בכל מקרה יעברו ויתקיימו רק דרך הרבנות. בכל אחת מהדתות, יתקיימו עפ"י הדין הדתי (בישראל).
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אלון, זה נראה נהדר. תמיד טוב שיש מבחר גדול :-)
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פאלפ, אני מסכים איתך שיש אקטיביסטים ש"מאבדים את זה", כגון במקרה ההיטפלות לג'יי.קיי. רולינג.
יש אקטיביסטים כאלה גם בתחומים אחרים, לא רק לגבי טרנסג'נדרים.
אני חושב שעניין הגדרת מהי משפחה הוא חשוב. אולי כדאי שנתחיל בהגדרת נישואין וגירושין אזרחיים במדינה. לחילוני אין דרך להתחתן ללא רב, כומר או קאדי, שזה דבר בלתי נתפש במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית, אבל לא מאפשרת נישואין לא דתיים. אולי המאבק של הלהט"בים יוביל בסופו של דבר גם לנישואין אזרחיים. במדינה הזאת כנראה רק כוח עובד, ולא התחשבות. ציבור מאוחד של להט"בים אולי יצליח להביא לשינויים שציבור של פראיירים חילוניים, מנומסים ולא מאוגדים, לא יצליח.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
כרגע בפייסבוק, למשל, יש אפשרות לבחור אחד (אולי יותר? למה לעצור שם?) מתוך 58 מגדרים שונים.
בעיניי זה אבסורד (לתת) לכל אחד מהמגדרים האלה לקבוע עבורי איך לכנות אותם, ולכפות זאת באופן חוקי. זה מה שקורה עכשיו. מה יקרה הלאה? אבל זו רק הכסות החיצונית של העניין הזה, שמרחיק לכת הרבה יותר מאשר שימוש בכינויי גוף כאלה או אחרים. זו דרך לכבוש כוח פוליטי, לא מאבק הרואי בשם איזו אוכלוסיה מוחלשת.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
כל השיח המגדרי בעיניי הפך לבריונות של ממש. אני לא יודע מי יותר גרוע, הרבנים החשוכים, שמציעים טיפולי המרה או מהנדסי התודעה של קהילה הטנסג'נדרית, שראיתי שהצליחה כבר להסתכסך גם עם לסביות. הכוחנות, בה האנשים האלה מנסים לקדם סדר יום, בו הם יקבעו למי מותר לנו לקרוא "אישה", לספר לילדינו עם מי התחתן/ה הנסיך/ה, לתפוס איך נראית משפחה, גובלים בפשיזם. הוקעת כל מי שקצת סטה מהקו שהם התוו לצורה שמותר להתבטא בציבור(ע"ע ג' י ק.רולינג) ושייימינג אכזרי של כל מי שלא בא להם בטוב פשוט מעוררים פלצות. אם בעבר היה נדרש אומץ לתמוך בקהילת הטראנס, היום נדרש אומץ לעמוד מול תוקפנות וכפייה של השיח הטראנסי במרחב הציבורי.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
העניין הוא שאסור לך "לא לתת למישהו" - זה מנוגד לחוק שוויון ההזדמנויות.
אני מציעה פתרון פשוט יותר: להוציא את המדליות מחוץ לחוק. שכל אחד ואחת ואחדים יתחרו מול מי שבא להםן, רוח ספורטיבית וכל זה.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פואנטה, אולי בסופו של דבר יקימו תחרויות לטראנסים.
אז סביר שגם את זה יצטרכו לחלק לשניים, כי הטראנסים שהיו נשים יגלו שהטראנסיות שהיו גברים לוקחות את כל המדליות.
כל דבר צריך לבחון ולהחליט. לא לפנות אל מישהו בכינוי לפי המיגדר שהוא רואה את עצמו זו פגיעה והעלבה מיותרת. לא לתת למישהו לנצל יתרון פיזי לא הוגן, זה כבר עניין אחר. אין פה שני כסאות.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פרפרינו, אותי אתה לא צריך לשכנע, אתה צריך לשכנע את אותה טרנסג'נדרית שהיתה במקור גבר ללכת להתחרות מול גברים כי המקור הפיזיולוגי שלה נמצא שם.

יש בעיה לא מבוטלת לנסות לשבת על שני כיסאות, גם אם התחת שלך מספיק גדול. זה תמיד מייצר סוג של אי נוחות, ואז אוטומטית בוחרים מה שיותר נוח. וזה מה שמפריע לי בכל הסיפור הזה.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סוריקטה, הקדמת אותי והוצאת לי את המילים מהפה...או למעשה אמרת את הדברים בצורה יותר טובה.
אלון, אם נניח שיש באולם ההרצאות סטודנט שנראה כבת או סטודנטית שנראית כבן והמרצה מתבלבל וקורא להם בכינוי גוף לא נכון. לאחר שהם מתקנים אותו הוא עדיין ממשיך להשתמש בכינוי הגוף הלא נכון בכוונה. הם פונים אליו והוא מתעקש להמשיך באותה הדרך. מה לדעתך צריך המוסד לעשות עם מרצה כזה? להגיד לו שיעשה ככל העולה על רוחו, כי יש לו חופש דיבור?
אני לא יודע אם היתה לך היכרות עם טראנסים או להט"בים, אבל יש להם זכות ליחס מכבד, גם אם אתה לא מסכים איתם וגם אם זה קשה לך.
הדוגמה שהבאת של הבריטי-הקוריאני. לך תדע, אולי הוא היה קוריאני בגלגול הקודם. דרך אגב באנגלית אפשר להשתמש ב-they, their, them גם ליחיד. בעברית האפשרות הזאת לא קיימת, אבל אם מישהו יתעקש שאפנה אליו ככה, לא נלך על זה לבוררות באקדמיה ללשון.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פואנטה, מבחינת היכולת הפיזית יש הבדל בין נשים לגברים. אפשר לעשות תחרויות משותפות לגברים ונשים, אך במקרה כזה כנראה לא תהיינה נשים בין הזוכים. זאת הסיבה שלא צריך לתת לטרנסג'נדרית שהיתה במקור גבר להתחרות יחד עם נשים, היות ויש לה יתרון גופני ברור.
אין לכך קשר עם המיגדר שהאדם מזהה את עצמו איתו ועם זכותו לקבל יחס מכבד.
סוריקטה (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
דוקא הדוגמא שהבאת של המרצה ממחישה את הצורך בחוק, שמטרתו, בין היתר, להסדיר חיים במרחב הציבורי כשהכבוד ההדדי לא קיים (וזו לשון המעטה כיוון שמדובר בשלילת לגיטימיות של קבוצה לא מבוטלת של אנשים על רקע הגדרות מגדריות). כשהוא מקטר לאישתו על הסטודנטים שלו הוא יכול להשתמש באיזה כינוי גוף שירצה, אבל בזמן השיעור הוא לא יכול לבקש מהגמד לסגור את הדלת, מהפשיסט לכבות את האור או לפנות לטרנס בכינוי גוף שאינו לרוחו. ואם יש מרצים שזה לא מקובל עליהם אז כדאי שיהיה חוק שקובע את זה.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
https://en.wikipedia.org/wiki/Oli_London
תראה את הטיפוס(ים) הזה. אין מספיק כינויי גוף בעולם, פלוס הזדהות כקוריאני.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
חבל שאתה גולש למחוזות "ואם מחר יוציאו את הג'ינג'ים מחוץ לחוק". זה לא רציני.
על איסור אפלייה מטעמים גזעניים, דתיים או מיניים יש הסכמה רחבה ורבת שנים. הבעיה מתחילה כשיש התנגשות בין ערכים כמו חופש הביטוי וחופש הפרט, למשל. כמו כן, לא דיברתי על אפלייה, אלא על השתלטות על הלגיטימיות של השיח. גם לא דיברתי על "טעות בכינויי גוף", אלא על
מקרה, למשל, בו אוניברסיטה מאלצת מרצה להתייחס לסטודנט בכינוי גוף מסויים (אגב, בדיוק כפי שאני - וגם אתה, אני משער - מתנגד לכפייה חוקית של הכנסת חמץ לבתי חולים). ככל שזה נעשה מתוך כבוד הדדי, אחלה, כולם שמחים. ברגע שזה הופך לעבירה פלילית, זה עלול להיות מדרון חלקלק לדיקטטורה, תיאוקרטית או אולטרא פרוגרסיבית, זה לא משנה בכלל.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אם כבר יש שפה א-מגדרית ושוויון בכל תחום אפשרי וגיוס קרבי, למה לנו תחרויות ספורט לנשים?
שוויון זה שוויון. רציתםן - קיבלתםן.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אלון, אפשר גם להטיף נגד אנשים גבוהים או נמוכים או שמנים או כל מה שלא נראה למטיף.
יש הבדל בין טעות בכינוי גוף לבין התנגדות למהות של מישהו. אם מישהו מבקש לפנות אליו כזכר או כנקבה, אני לא רואה בכך בעיה, ולא ברור לי למה שמישהו יתעקש לא לכבד את בקשתו של הפונה. בכל מקרה זה לא אמור להיות במישור הפלילי.
לעומת זאת, היותו של אדם סטרייט או להט"ב זה חלק ממנו ומאישיותו, ואין זכות לאף אחד לנצל את השפעתו על קהל שומעיו כדי לשלול את מהותו של אותו אדם. יש הבדל בין אם מישהו מסית על במה ציבורית נגד מגזר מסויים, לבין אמירות פרטיות, שאפשר לא לאהוב אותן, אבל זאת בכל זאת זכותו של האדם לומר אותן. אפשר לקחת את ה-NIMBY שלך הפוך ולשאול מתי תזדעק, כאשר שלילת הלגיטימיות תגיע לשחורי עור, לשמנים, לאנשים שבשם משפחתם מופיע תואר אצולה צרפתי? :-)
חופש הדיבור זה לא חופש השיסוי.
סוריקטה (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
הרמן קוך וולבק? באמת? בעיני זה קצת כמו להשוות את ג'ודי פיקו לאישיגורו.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
נשמע לי כמו NIMBY קלאסי. כשמתישהו תהיה לך בעיה, זה עלול להיות מאוחר מדי. "אין לאפשר" זה בדיוק זה. כל הסיפור עם ג'ורדן פיטרסון למשל היתה ההתנגדות שלו להפיכה של כינויי גוף בלתי-תואמים לעבירה פלילית. בהתחלה זה מגיעה כהצעה, כסוג של הכלה, כ"למה לא בעצם". בעיניך זו "טרללת", אולי אפילו בלתי מזיקה. יש כאלה שייראו בזה אבן דומינו ראשונה בפאשיזם לא פחות קיצוני מהמקורי. שי פירון גולגל בזפת ונוצות על התבטאות גבולית מינוס על מה זו "משפחה", והוא, אגב, יכול להעביר סמינר על אהבת חינם.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אני לא רואה שום בעיה עם הורה1, הורה2. כמובן שזה גם מחייב בכל מה שקשור למזונות, מחוייבות כלפי הילדים וכו'.
השפה הכפולה היא קצת טרללת, וככה גם ההתעלמות מההבדל ביכולות הספורטיביות בין טראנסית שהיתה גבר לבין אשה ממוצעת. אין לאפשר לטראנסית להשתתף בתחרויות ספורט של נשים.
עם זאת, אין לאפשר שום אמירה ציבורית של רבנים "אוהבי אדם" למיניהם על כך שהלהט"בים הם לא נורמאלים ושהם צריכים לעבור טיפולי המרה. הנזק הנפשי שהם גורמים לצעירים להט"בים הוא נוראי וצריך למנוע אותו, גם אם תדרש חקיקה נגד אמירות כאלה (מה שכנראה לא יקרה). את התפישות האלה שישמרו לעצמם. ההמרה היחידה שצריך לעשות היא להעביר את האנשים מימי הביניים לעידן המודרני. קצת אהבת חינם לא תזיק להם.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
בנאדם פרטי, כן, אפשר להגיד כמעט הכול. ברגע שזה עובר לשדה הפוליטי הציבורי, הלגיטימציה להגיד את אותם דברים מתכווצת פלאים
מורי (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פואנטה, יש בדברייך פואנטה.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
קודם כל, אין על טרולים שזורקים אבנים מהיציע! (ידעתי...)
אבל דיברתי בתור אזרחית העולם (נגיד) שהולך ומשתגע, ואני מאמינה שעם כל הקושי להתנגד למגמה הנאורה / הנכונה / המתקדמת לכאורה, תגובת הנגד מתחילה לצבור תאוצה.
גם העיוות של השפה בתואנה של הדרת נשים, "ברוכימות הבאימות", הבגרות בלשון שהולידה עצומות ותרעומת, "שוברות שוויון" – כל זה רק דוגמה לניסיונות בלימה של שצף קצף כמו שקראת לו, ויש גם לא מעט נשים חילוניות כמוני שאומרות די כבר, באמאשל'כם, שחררו אותנו מהמלחמות הקדושות האלה, המגדר לא מגדיר אותי, לשון זכר לא מעליבה אותי, אבל שטיפת המוח והמניפולציות הרגשיות – כן.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
זה בסדר גמור להיות אנטי פי.סי., אבל לא בזה מדובר, אלא היציאה - כדמות ציבורית בוודאי -
כנגד קבוצות מוחלשות (לכאורה, לפחות), שמשתלטות על הלגיטימיות של השיח באופן זוחל. כשעושים את זה מאחוריי אווטאר גנרי זה אחלה, ואפילו נושא את הניחוח המחתרתי הנעים של להיות טרול ולזרוק אבנים מהיציע, אבל בעולם האמיתי אין הרבה פוליטיקאים או אנשי ציבור שיעזו להרים ראש מול מה שהופך להיות המפלצת שאין לדבר עליה. מה שפעם עטה לבוש של "קבלת האחר" הופך להיות הסטנדרטי, הקבוע, העובדתי, הנאור. עירייה שתכתוב "ברוכימות הבאימות" בפונט רב מגדרי, נגיד על מנת להנכיח את הנשים במרחב הציבורי , תזכה לתשואות, בעוד שמי שייצא נגד המהלך בתואנה של כיעור/שמרנות/חוסר קריאות יוקע מייד. כך קרה לכל מי שיצא נגד "הורה1/הורה2" במסמכים רשמיים, וזו רק ההתחלה.
כל תופעת הפי.סי. התחילה מסיבות מצויינות, אך כדרכה של כל תנועה פוליטית, מטרתה היא לצבור יותר כוח, להגיע ליותר אנשים, ולא רק להפוך את העולם למקום טוב יותר עם פרפרים וקשתות בענן
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
לא יודעת, אני מסרבת להתקרבן, לתחושתי תנועת האנטי-פי.סי. חיה ובועטת,
ולמרות שהיא חוטפת - רק מתרחבת, וזה טבעי ומובן לאור הטרלול שכנגד.

גם תהליכי המיחזור (בטח בצורת הפרדת פסולת "במקור" ושינוע מעגלי מזהם) וגם ההתחממות הגלובלית שנויים במחלוקת, ועל כך נכתב לא מעט (ולא נשרף בכיכרות העיר).

התופעה המסוכנת ביותר בעיניי היא להפוך ילדה שוודית מסכנה לקדושה מעונה – תקדים שבאמת קשה להתנגד לו.
מסמר עקרב (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
לא אתפלא אם השכן ההוא מלמעלה, זה שמניח את האשפה הרגילה שלו בפח המיועד למיחזור הנייר, הוא קוך עצמו.
ואת הספרים של וולבק הוא יזרוק בשאט נפש לפח הרגיל. שם מקומם האמיתי, לצידן של עגבניות רקובות וחיתולים משומשים. טיעוני נגד לתופעת המיחזור? שיישרף העולם, ואיתו הסופר הצרפתי הדביל ההוא, שקורא תיגר על התואר הנכסף.
מיזנתרופ.
אבל הוא כותב נפלא, בן הבליעל הזה.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
פואנטה, הלעגנות כלפי "יפי הנפש המעונבים" אכן הייתה אכן אופנתית עד לפני שנים ספורות, והגיעה מפונקציה של כוח פוליטי. אבל אם לפני עשור היה מדובר בהכרח בשוליים יחסית זניחים שכללו, אולי, טבעוניים, גייז (הומואים ולסביות בלבד) ו"מחבקי עצים" למיניהם,
אז היום הקבוצה המוחלשת (נגיד) התרחבה פלאים והיא מנכסת לעצמה, בשם אותה דורסנות פוליטית, יותר ויותר שטחים ואוכלוסיות בשם איזושהי מהפכה נכונה, רכה, שאסור וכמעט אי אפשר להתנגד לה (או כמו שקוך כותב בספר: "מי יכול להתנגד לטורבינות רוח? זה כמו להתנגד לרוח עצמה").
הדעות המקובלות במרכזו של חלון אוברטון השתנו בשנים האחרונות מהר יותר, והרבה יותר מכפי שהיינו רוצים להאמין (או, לפחות, מהדעות שהיו שם עד ממש לא מזמן). מי שיוצא נגד הטון המתקדם (או אפילו מביע ספקנות), מוקע ומוקא במהירות עצומה מתוך החברה לא רק כשמרן אלא כחשוך, גזען, להט"בופוב או שונא-סביבה (מה שזה לא יהיה). אם פעם, למשל, תופעה כמו מיחזור הייתה מספיק שולית כדי שבכלל לא יהיה צורך להתנגד לה (למה להתנגד? זה למען הסביבה, העולם וכן הלאה) אז עכשיו אין בכלל סיכוי להעלות טיעון-נגד, אפילו אם הוא רציני, לעומת "עכשיו ממחזרים שקיות ניילון או שכדור הארץ יגיע לקיצו ומיקרו פלסטיק וזה". או, לחילופין, לצאת נגד הנדסת התודעה המגדרית (ע"ע ג'יי.קיי. רולינג או ג'ורדן פיטרסון) בלי שישרפו את הספרים שלך בכיכרות הערים באותו שצף קצף פשיסטי שהיה שמור עד כה לעניינים אחרים בתכלית.

והכריכה המעפנה? קשורה באופן בלתי מוצלח לאיזה עניין פנימי קלוש בספר. כן, היה יכול להיות קולע יותר.
מורי (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
היום הספר הגיע לחנות. סתם כך עותק אחד.
פואנטה℗ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
בירקנשטוק זה חזק! ואפילו אין צורך במצלמות נסתרות כדי להלשין על איזה נהג שהשליך מסטיק לעוס מתוך רכב נוסע על האספלט המבריק של כביש אירופאי מהודק.

נראה לי שיש המון שאלות קיומיות שאין להן מענה גם כשאוכלים טופו בטעם ובגוון של קרטון ממוחזר, ובפרט כשהגוף האורגני והלא מהונדס גנטית מגיע לסוף חייו, בהרגשה שבעליו הציל את העולם, עדיין עלולות להתעורר דילמות כבדות משקל כגון האם לשרוף אותו במשך שעות בכבשן המזהם את הסביבה ולפזר את האפר מעל הים המזוהם, לאסוף אותו בכד ולצוות לנכדים לנגב ממנו אבק או להטמין אותו באדמה ולתפוס פיסת נדל"ן על חשבונם של אלה שטרם נולדו ולקדם בכך התפוצצות אוכלוסין.

הלעגנות כלפי יפי הנפש המעונבים היא די אופנתית, ואולי זה קל מדי, וגם ספק גדול אם השיטה מצליחה לשכנע או לזעזע.
בכל אופן, הכריכה בעיקר מעידה על משהו מאורנב או משופן או הכלאה של שניהם.
אני אוותר.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
"רק אמרת לי אריק, נהייתי קצת מעוראריק"...אגב נראה לי ששם זה גם לא הסתיים בחתונה.
שנים אני מתכנן על קוך, לא יוצא בינתיים. סקירה יפה, שהבהירה לי ששום דבר לא דחוף.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה.
מורי, ההשוואה כמעט מתבקשת. שניהם אירופאיים מאוד בתפיסותיהם, בסגנון ובתכני הכתיבה, ובביקורת שלהם על העולם המערבי.
חני (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
שנוןן, חד ומרתק אתה כותב.
אבל למה להשוות כשאוהבים.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך.
מורי (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
לא חשבתי על ההקבלה בין שניהם. אני עדיין לא חושב.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ