ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שבת, 16 ביולי, 2022
ע"י פרפר צהוב
ע"י פרפר צהוב
*** כולל הרבה ספוילרים ***
אמנם אינני חובב גדול של הזמרת מדונה (או של מדונות באופן כללי), אבל כשקראתי את הספר הזה התנגנה לה מעצמה שורה מהשיר שלה: "A man can tell a thousand lies". על פי כמות האנשים בספר הזה שהשורה הזאת תתאים להם, היה אפשר לקרוא לספר "שקרים שכולם מספרים", כשמו של ספר אחר של טננבום.
טוביה טננבום, ישראלי לשעבר, בן למשפחה חרדית, מייסד התיאטרון היהודי של ניו-יורק וכתב של כתבי עת אירופאים, הוא ממזר לא קטן עם 'חוצפה', וכמו בספריו האחרים, גם בספר הזה הוא מנסה לחשוף את דעותיהם האמיתיות של בני שיחו מעבר לאמירות הבנאליות שלהם, ומצליח לתפוס את חלקם בשקרים. הוא חותר לחוות את השטח באופן בלתי אמצעי ולא דרך סיפורים של אחרים - להכנס לבתים של אנשים ולשוחח עימם, לצפות בעדויות ולבדוק את העובדות לאשורן. בספר הזה, שנכתב בשנת 2013, הוא עוסק בישראלים ובפלסטינים. הוא נפגש עם מנהיגים פלסטינים ואנשים ברחוב הפלסטיני, עם חברי כנסת, אנשי ארגונים למען זכויות אדם, יהודים חרדים, מתנחלים, תל אביבים, דרוזים ועוד.
בנסיונותיהם של הפלסטינים ליצור הסטוריה אלטרנטיבית, תגלו שדוד המלך היה פלסטיני, שהפלסטינים נמצאים כאן כבר 14,000 שנה, שהפליטים בג'נין כולם "חיפאים", למרות שנולדו בג'נין ועוד הפתעות מעניינות.
שני מקרים ממחישים את הדרך של טוביה ליצור קשר עם אנשים ואת האמפטיה שהוא מפגין כלפיהם. במקרה הראשון טוביה מבקר פצוע סורי שנמצא בבית חולים זיו בצפת, לאחר שנפצע פציעה חמורה בבטנו ואצבעו נקטעה. בעוד כל האנשים מסתכלים על המאקרו – המלחמה בסוריה, פצוע סורי מגיע לקבל טיפול במדינת אויב וכו', טוביה ניגש אליו ושואל על אשתו וילדיו. הפצוע מתרגש שמישהו רואה אותו כבן אדם ומגלה כלפיו עניין ואמפטיה ברמה האישית.
במקרה השני, טוביה מבקר בביתה של בדואית יחד עם נציג ארגון זכויות האדם "עדאלה". הוא משוחח עם האשה ומגלה שהיא האשה הראשונה של בעלה ויש לו עוד אשה נוספת. כשהוא מתעניין בתחושותיה על כך שבעלה נשא אישה שנייה, היא עונה לו בכנות שהיא בכתה, צעקה והיתה מדוכאת מכך, אך למרות תחושותיה החליט בעלה בכל זאת לשאת את האשה השניה. היא מסבירה שבתרבות שלה הגבר עושה מה שהוא מחליט וזהו. טוביה כותב על כך: "אני מחליף מבטים עם אמיר, פעיל זכויות אדם העובד עם עדאלה. מעולם לא עלה על דעתו שלאשה הזו אין זכויות אדם בסיסיות. ברור שזה לא עלה על דעת עדאלה, שלא לדבר על ארגוני NGO [ארגונים לא ממשלתיים] אחרים הפועלים כאן, או על דעת הדיפלומטים האירופאים השונים כאן."
יכול להיות שיש במקרים האלה אמפטיה אמיתית, או שיש כאן מניפולציה רגשית שטוביה מפעיל עלי כקורא. כנראה יש גם מזה וגם מזה. מספרו של טוביה על הפליטים בגרמניה נראה שבאמת איכפת לו מהפליטים הערבים. בניגוד לכמה פעילי שמאל בולטים, שאינם יודעים ערבית ואינם מכירים את התרבות הערבית, טוביה הוא דובר ערבית ומכיר את הקוראן, ולכן יותר קשה "למכור" לו סיפורים.
יש סיפור על פינוי כמה פחונים במקום שנקרא "חירבת אל מחול" ובשם מהונדס "חאלת מכחול", שגדעון לוי כותב עליו סיפור פיוטי וקורע לב ב"הארץ" מ- 27.09.2013 :
"גור חתולים מזה רעב יילל שלשום חרש, אולי היו אלו יללותיו האחרונות. כל אחיו הגורים כבר מתו בימים האחרונים, והוא האחרון ששרד. גם הכלבים בחאלת מכחול במצב נורא - כחושים, פצועים, צמאים ורעבים, מתקיימים על שיירי פיתות בלבד, שגם אותם הם אוכלים אחת ליומיים־שלושה. מתחת להריסות הדירים נולדו השבוע שבעה טלאים. גם חייהם בסכנה."
בשיחות של טוביה עם הבדואים המקומיים, נראה שאף אחד לא ממש גר במקום הזה. יש להם עיזים כאן כמו במקומות אחרים, והם בכלל לא יודעים מה קורה כאן. יש איזשהו עורך דין שהרשות הפלסטינית הקצתה לפניות חוזרות ונשנות לבית המשפט העליון.
רוב הסיפורים של טוביה מתקבלים על הדעת, אבל יש שני מקרים שנראים הזויים:
במקרה הראשון מדובר על מדריך ביד ושם בשם איתמר שפירא [כנראה אח של יונתן] שאומר לקבוצה איטלקית: "הרשות הפלסטינית מוציאה היום להורג אנשים רבים בפקודת ישראל." קשה להאמין שיש יהודי ישראלי שחושב ככה, אבל אם זה אחיו של יונתן שפירא...
במקרה אחר מדובר על זוג יהודי שביתם שופץ על ידי שיפוצניק ערבי שעליו סמכו בעיניים עצומות ובסוף העבודה הוא אמר להם שבקרוב הם יעזבו את הבית הזה, שהוא יקח אותו לעצמו והארץ תהיה נקייה מיהודים. האשה אף נאנסה בעברה על ידי קבוצת ערבים. מה הבעל אומר? הוא מאמין בהומניזם ושהפלסטינים טובים ורוצים שלום. הוא יודע שעובדתית זה לא נכון, אך לא אכפת לו מהעובדות. הוא רוצה להמשיך ולהאמין אפילו אם מה שהוא מאמין בו הוא שקר. אני מתקשה להאמין שיש אנשים טפשים עד כדי כך, אבל הכל יכול להיות כאן.
קוראי הספר יגלו איפה עדיף למרק את החטאים מבחינה כלכלית - במקוה האר"י בצפת או אצל הרב דוד בצרי בירושלים, איך מביימים מופע אור קולי בבילעין, מה עושים נגד גז מדמיע (מאוד שימושי) ועוד מידע מעניין.
הספר כולל גם קטעים שלא תורמים לו דבר, כמו רוב השיחות עם חברי הכנסת – הם נוכלים מיומנים מכדי להוציא מהם את האמת. בשל כך נתתי 3.5-4 כוכבים ששודרגו כלפי מעלה.
הספר מומלץ לאנשים שמחפשים סיבות להתעצבן ולגלות את הטריקים של הפלסטינים המלווים בהומור בסגנון טננבום.
εϊз
29 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אלון,, ידוע לי. הייתי צריכה לכתוב בלשון עבר.
למרות ש"חי" עצמו הוא גם הווה וגם עבר.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כרמלה, עזמי בשארה לא חי בחיפה כבר מזמן.
|
|
iki trabilski
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אני מסכים לחלוטין כרמלה.
אבל אני חושב שבמנותק מהמנגנונים האלה עדיין יש רצון משותף (שהרבה פעמים לא מגיע לידי ביטוי בגלל מבנים של חוסר חמלה ודיכוי) של כל אדם להיות מאושר, להרגיש טוב, להיאהב, לא לחוות רעב ומחסור, להרגיש בטוח ומוגן. ויש אין ספור יוצאים מן הכלל, ויש אין ספור גורמים שמעוותים מרחיקים מסתירים את הרצון הזה. אבל הוא ישנו בכל מה שאנושי, ואם אנחנו רוצים לחיות בשלום את הרצון הזה, את התקווה לחיים, את ממשות החיים, אנחנו צריכים לטפח. |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
איקי, לכל חברה יש את התרבות, הערכים והנורמות שלה
האם אתה היית רוצח את אחותך על רקע כבוד המשפחה?
למען מטרה אנשים או ממשלים מוכנים להקריב את עצמם או את נתיניהם. ראה כיצד נישלו הלבנונים את הפלסטינים כמעט מכל זכויות (איסור בעלות על אדמה, הגבלות בלימודים אקדמיים ועוד). ראה כיצד העוני מונצח בעזה, וכל כספי התמיכה אינם מגיעים ליעד האמיתי של שיקום. גם בארץ למנהיגים הערביים אינטרס לשמר את מצבן הגרוע של הערים ושאר הרשויות הערביות. |
|
iki trabilski
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
:)
אכן אני לא מסוגל לכל אלו. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כרמלה, תודה על המידע ועל ההמלצה.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
iki trabilski, אתה ממשיך לעשות את אותה הטעות :-)
האם אתה רואה את עצמך מסוגל להכניס לעצמך חרב לגוף, לסובב אותה ולבצע חתך רוחבי? קוראים לזה ספוקו (הראקירי). האם אתה מסוגל לחתוך לעצמך אצבע ולהגיש אותה לבוס שלך ביאקוזה? האם אתה מסוגל להתאמן בכידון שלך על חייל סיני שבוי חי? אני אצא מנקודת הנחה שלא, למרות שלא בדקתי איתך וכעת גם אני מחיל עליך את תפישת עולמי :-) בצעירותי כתבתי מכתבים (כן היו פעם דברים כאלה מנייר) בקמפיינים של אמנסטי, ואני חושב מה ילד בן 20~ יודע על מה שקרה באמת בין ההוטו והטוטסי, על המצב במזרח טימור או בכלל? את המידע קיבלתי דרך גוף מתווך, בלי הבנה מעמיקה וישירה של הסכסוכים האלה. |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
המלצה לספר נוסף "ילדי ביתוניא"
"ילדי ביתוניא" / סעיד אבו ריש אחד הספרים הטובים שקראתי בנושא החברה הערבית-פלסטינית מסוף מלחמת העולם הראשונה עד כמעט סוף המאה ה20. בעל תובנות רבות, חלקן בין השורות וחלקן מפורשת, באשר לסכסוך. בצד ההבנה יש בו לא מעט ביקורת ישירה על החברה הפלסטינית לאורך התקופה הזו. הרבה הארות אמיצות, שחלקן שופך אור חדש על נושאים שנויים במחלוקת. מומלץ מאד. אביו של אבי-ריש היה עוזרו של המופתי. בספר נעשתה טעות תרגום קריטית. Bethany היא אל-עזריה ליד ירושלים ולא ביתוניא, שנמצאת ליד רמאללה. כנראה בשל כך הספר לא מודפס יותר, וניתן להשגה ביד שניה או ספריות אקדמיות וציבוריות. ראיתי שיש בסימניה הצעה אחת שיכולה להיות רלוונטית לקניה (איל) וכדאי מאד לנצלה. |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
באשר למוסלמים ונוצרים
ראשית, יש לדעת שחלק מהצעירים הנוצרים המשכילים נושאים את דגל המאבק הפלסטיני. די אם נזכור את עזמי בשארה, שחי לו חיים טובים בחיפה. מאידך, יש ערים מעורבות בהן יש מתח סמוי בין אוכלוסיה מוסלמית ונוצרית. אחד הביטויים הבולטים ביותר לכך היה לקראת חגיגות האלף השני לנצרות (שנת 2000) בנצרת. מוסלמים הקימו מאהל בכיכר מול כנסיית הבשורה ותבעו להקים שם מסגד. התיישבו שם במשך כמה חודשים וניהלו מאבק רעשני. התוצאה היתה ביטול חגיגות ה-2000 בנצרת, שתוכננו כאירוע גדול והיה צפי לתיירים רבים. זמן קצר אח"כ פינו את המאהל. אפשר גם להיזכר ברצונם של המוסלמים להקים מסגד קרוב מאד למקום בו עמדו מגדלי התאומים שנהרסו במתקפת טרור ע"י בני דתם.
ד.א. גם בחירת מיקום בנית מסגד אל אקצה אינו מקרי. קרבתו למקומות הקדושים הנוצריים. לרשימה המשותפת, ולנציגיה בכנסת וברשויות המקומיות הערביות יש עמדה ברורה לפעול רק למען העניין הפלסטיני ולא למען התושבים אותם הם מייצגים. חלק גדול מההזנחה ביישובים הערביים הוא פרי החלטה מודעת שלהם להנצחת המצב הגרוע כדי לעודד את העוני והמסכנות. בצד זה אין לשכוח כי ישנם ערבים שהיו שמחים להשתלב יותר בחברה הישראלית ולחיות עמה בשלום, אך רובם פוחד להביע בגלוי את דעתו. |
|
iki trabilski
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
פרפר ופאלפ
קודם כל תודה רבה על התגובות מרגש לראות את התרבותיות מחללת לנושא כל כך רגיש ועמוס רגש.
אני לא מכיר פלסטינים כלל, אני מדבר בלי שום ידע, רק מתוך הנחה שבין בני האדם רב בהרבה הדומה על השונה, מתוך כך שהדחפים הנפשיים שלנו חזקים בהרבה מהדחפים התרבותיים וחברתיים שלנו, שלא מקיימים אלא מעטה חיצוני ורדוד למה שבאמת מניע אותנו. אני די בטוח שהרוב המכריע של האנשים בעולם מעדיפים עונג על כאב, ורודפים אחרי האחד בשעה שהוא נמנעים מהשני, ובלי להכיר את הפלסטינים כלל אני מכיל את זה גם עליהם. אני די בטוח שהרוב המכריע של האנשים בעולם אוהבים את ילדיהם, רוצים שהם יגדלו בבטחה וברווחה ושיהיו בני אדם מצליחים עצמאיים ומאושרים. ובלי להכיר את הפלסטינים בכלל אני מכיל את זה גם עליהם. אני די בטוח שהרוב המכריע של האנשים בעולם רוצים להרגיש בעלי ערך, משהו שיש להתחשב בו בדעתו ובזכויותיו, ובלי...... ברור לי שלדת ואידיאולוגיה יש השפעה והן משנות. אבל האנושיות, הדחפים הפנימיים והטמירים ביותר שלנו, משותפת לכולנו, זה הכל. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
iki trabilski, ברור שבין הפלסטינים יש כאלה שרוצים לחיות בשלום ורק להתפרנס בכבוד.
עם זאת, אתה עושה טעות שגם אני עשיתי בעבר - אתה מנסה להחיל את תפישת עולמך על מישהו אחר. אתה לא יכול להתיימר לדעת מה חושב מישהו שתרבותו ותפישת עולמו שונות משלך. אני לא יודע מה רמת הערבית שלך, אצלי היא לא מספיק טובה. אם אתה מבין מספיק טוב ערבית, אתה יכול לנסות לשמוע ולהבין מה באמת הם אומרים בינם לבין עצמם, ולא מה הם אומרים לך בשפתך. לאוסמה בן-לאדן היו חיים מצויינים, הוא לא היה מדוכא בשום פנים ואופן, אך זה לא מנע ממנו להפוך לאחד מגדולי הטרוריסטים שהיו כאן אי פעם. גם הורוביץ שהכניס את זועבי לכנסת ראה את עצמו כהומניסט גדול וטפח לעצמו על השכם, עד שזועבי והמציאות טפחו לו על הפנים. חבר הכנסת עודה וחבריו לרשימה המשותפת לא רואים כל בעיה בכך שהם לוקחים משכורת יפה על חשבון מדינת ישראל, ובה בעת מנסים לתקוף אותה בכל דרך ואף להמריד את השוטרים הערבים. בכל מדינה נורמלית עודה היה עף מהכנסת ונשפט על המרדה. מה שיפה אצל טוביה זה שהוא לא תמים. למרות הסימפטיה שיש לו כלפי הערבים ותרבותם (שהיא ככל הנראה רבה יותר משל חלק מאלה הנמצאים בשמאל הקיצוני), הוא עדיין יודע להיות ביקורתי, להקשיב היטב למה שבני שיחו אומרים, לא לחשוב במקומם. טוביה ניסה לעשן סיגריה ברחוב ברמאללה ברמדאן, ומיד צעקו עליו שיכבה את הסיגריה. בשיחות עם אחרים, הזהירו אותו שאם היה נתפס בחברון, היה יושב בכלא. נסה בעצמך להעלות השערות פרועות למה מספר הנוצרים ברשות הפלסטינית ירד מכ-20% לכ-2%. הסיפור שאתה מספר לעצמך על מאבק המעמדות הוא סיפור יפה. האם הוא גם נכון? ועוד דבר, הפעם מהצד היהודי. ברוך גולדשטיין היה רופא. זה לא מנע ממנו לבצע את הטבח במערת המכפלה. השכלה ורווחה כלכלית הן בעלות חשיבות משנית בנוכחות אידאולוגיה ופנאטיות דתית. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
Iki, זה נכון שהם בני אדם כמונו.
יש להם שכל וחזון, שאנחנו לא יכולים לתמרן, גם אם אנחנו חושבים שאנחנו חכמים יותר. אתה מתעלם ממרכיב אידאולוגי-דתי. כבר הוכח פעמים אינספור שאי אפשר להשליך הכל על עוני או אפליה. לא חסרים מקרים הן בטרור העולמי והן בארץ שבני טובים ואמידים(גם רופאים) התפרעו וביצעו פיגועים רצחניים. יותר מזה: המשכילים והעשירים לרוב בחוד החנית של התכנון וההסתה, העניים והמסכנים הם אלה שנסחפים ומצטרפים.
|
|
iki trabilski
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
היי
אני חושב שמה חשוב יותר מכל הוא לא להפשיט את ה"ערבים" מהאנושיות שלהם. מה שהם רוצים זה לא להרוג יהודים ולא מדינה פלסטינית חופשית. הם רוצים להיות מאושרים ולגדל בשלווה את ילדיהם, ולא לפחד ממחסור, ולא להרגיש מושפלים על ידי החזקים מהם. מה שכל אדם רוצה בכל מקום הוא גם מנת חלקם של הפלסטינים. לפני שהם ערבים הם אנשים, לא כאמירה הומנית אלא כנקודת מבט אל הדחפים שלהם, התקוות שלהם הדברים המניעים אותם. האם הם שונאים אותנו? כן. האם הם היו פוגעים בנו אם היו יכולים? גם כן. אבל זה עדיין משהו שמשותף להם עם האנושי. המדוכאים, המפסידים, אלא שאין להם מה להפסיד, העניים המרודים, מפתחים כעס, מחפשים נקמה, מחפשים משהו להאשים. אני חושב שלנסות לדבר על ה"פלסטינים" זה כבר נרטיב בפני עצמו, הם ציבור רחב ומאוד לא הומוגני, חלק ממנו קיצוני ומחפש אלימות, חלק ממנו רגוע ומחפש שלווה, חלק ממנו אדיש ומחפש התקדמות אישית, אבל בעיקר רובו עני ומחפש גאולה. ואני חושב שהפריזמה המרקסיסטית היא נקודת מבט הרבה יותר נקיה לסכסוך הערבי ישראלי. מאבק בין שכבה ענייה ומדוכאת ושכבה עשירה יותר המפחדת ממנה ורוצה להרחיקה ולדכאה. אף רופא ערבי באיכילוב לא יוצא לשרוף בתי כנסת במהומות, רק העניים שאין להם מה להפסיד. אז הפתרון, לדעתי לפחות, הוא לא דיכוי נוסף, זה רק יצור עוד ועוד קורבנות שאין להם מה להפסיד ושמלאים בכעס נקמני, אלא לאפשר שילוב והתקדמות ערבית (מה שבהחלט קורה ולתחושתי בזכות כך הסכסוך הרבה פחות רצחני משהיה בעבר) במעלה הסולם החברתי. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תעשיית השקרים מעולה ממש. בגללו, למרות שאני קורא הארץ, אני מדלג על כל עמוד ומאמר של
גדעון לוי. קראו את תעשיית השקרים המשובח והבינו.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תודה, כרמלה.
גם "תעשיית השקרים" ממתין אצלי לתורו.
מעניין שבתקופה שקדמה להקמת המדינה היו ערבים קומוניסטים מ"הליגה לשחרור לאומי", שתמכו בתוכנית החלוקה בעקבות תמיכתה של בריה"מ בה, אך הם כנראה לא היו בעלי השפעה מספיק גדולה. העניין של הטרדת הנשים בבילעין מסתדר יפה עם כמה דמויות בספר הזה, שמוכנות לבלוע הרבה דגים מסריחים למען איזו "מטרה גדולה". |
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תודה פרפר.
ממליצה גם על ספרו של בן-דרור ימיני "תעשיית השקרים".
אנחנו רחוקים מלהיות מושלמים ויש מקום לשיפורים, אבל אין ספק שהפלסטינים מנסים להנציח נרטיב שחלקים גדולים ממנו הם שקר. וכן, יש להם גם תומכים מקרב הציבור הישראלי. איתמר שפירא הוא אכן אחיו של יונתן שפירא, ובעקבות דברים שאמר בהדרכותיו פוטר מיד ושם.היתה תקופה שבהפגנות בבלעין נשים ישראליות שתומכות בהפגנות, הוטרדו מינית ע"י הערבים, אך הן נמנעו מלהפיץ את הדבר והנושא הושתק. |
|
Ranran
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
נראה שהוא באמת מגיע עם ראש פתוח. אולי אני תמים או שזה הקסם של טננבום, אבל אישית קיבלתי את הרושם שהוא באמת מקשיב לאנשים שהוא מדבר איתם.
הוא מאוד ישיר, אפילו בוטה. הוא שואל שאלות שכולנו היינו רוצים לשאול אבל לא שואלים. בינינו, לשאול נזיר על חיי המין זה מתבקש אבל טננבום הוא מהבודדים שמסוגל. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
Ranran, מה שיפה אצל טננבום הוא, שהוא יכול להגיע עם דעה מוקדמת, אבל פתוח לשנות אותה לפי מה שהוא מגלה במציאות.
יש דוגמא לכך דווקא בספר על הפליטים.
והישירות שלו היא משהו! אני לא מכיר הרבה אנשים שהיו שואלים נזיר על חיי המין שלו (-: |
|
Ranran
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
למרבה הצער, הספר הזה שווק כספר "ימני" ובזה הפסיד הרבה קוראים (גם למרבה הצער).
נכון שהקטעים ה"עסיסיים" בספר הם על הפלסטינים ועמותות השמאל, אבל סה"כ טננבום פוגש אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית - גם אנשי ימין, מתנחלים, דתיים וחרדים וגם הם מקבלים ממנו בראש. אני אישית חושב שזה ספר מצוין, הטוב ביותר שלו, וממש חבל לפסול אותו בגלל דעות פוליטיות. "שקרים שכולם מספרים" שלו גם מומלץ. שלושת האחרים די בינוניים. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
הספר על ארה"ב היה קצת חלש, לדעתי. הספר על הפליטים יותר טוב.
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כך או כך, שווה לקרוא גם את שאר ספריו זה על ארה''ב וזה על גרמניה והפליטים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
סליחה, פואנטה. "משקפיים ורודים". חחח...
כמעט אין מחילה לטעות הזאת, מלבד לטבול שבע פעמים במקווה האר"י בצפת. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
יש לחלקנו איזו תפיסה מתנשאת ואולי
קצת גזענית כלפי הפלסטינים, כאילו הם תופעת טבע ללא מחשבה משלהם והכל תלוי אך ורק בנו: רק אם נחליט כך וכך, אז יגיע השלום המיוחל,תהיה אחווה והבנה, הם יקבלו את מדינת ישראל ואנחנו את מדינת פלסטין. אם משהו משתבש בדרך ולא מצליח,סימן שאנחנו לא בסדר, לא עשינו משהו נכון.
אבל מה לעשות, יש לפלסטינים מחשבה משלהם, מעשים שלא תלויים בנו כלל. מה לעשות שמלבד כמה יחידים יוצאים מן הכלל, ההחלטה הגורפת שלהם והנרטיב(האמתי) הם לא לקבל עקרונית שום מדינה יהודית או ישות במרחב הזה, לא משנה באילו גבולות, לא יעזור גם אם נהיה מאוד, אבל מאוד נחמדים ומבינים, זה לא ישנה בכלל את המטרה הזאת וכל האמצעים להשגתה בעיניהם כשרים,במיוחד המלחמה במדיה. הלוואי ויגיע שינוי בתפיסה, אבל זה תלוי בהם לא פחות מאשר במה ישראל תעשה ואף יותר. חבל שטננבום ישר תויג בידי מה שמכונה השמאל כ"ימני" ו"מניפולטיבי" רק כי הוא מביא עדות אמתית, לא מהונדסת, בערבית. חבל גם שאומץ בחום כזה גדול בידי חוגי מה שנקרא הימין, זה לא עשה לו שירות כל כך טוב. כי הוא לא ימני, בטח במובן הישראלי. כי הוא לא מנסה להראות שאנחנו צודקים (דוידי), אלא להראות שיש לזנוח אולי את התפיסות הישנות בכל הנוגע לסכסוך ולחשוב על משהו חדש. |
|
פואנטה℗
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אנשים שמחפשים סיבות להתעצבן ימצאו אותן בשפע גם בלי לקרוא ספרים מגמתיים.
אבל פרפרינו, משקפיים *ורודות*? ממך אני מצפה ליותר. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
דוידי, אני מניח שטננבום מגיע עם אג'נדה מסויימת. לא נראה לי שיש אדם נטול אג'נדה לחלוטין.
עם זאת, נראה שהוא פתוח לשנות את דעתו. הוא טוען שהוא מתעניין בעובדות, וכפי שרואים בספר, הוא לא עושה חיים קלים למרואיינים שלו.
בישראל רוב האנשים הם במרכז, אז כנראה הספר יתאים לרוב הישראלים. ימין ושמאל הן סיסמאות שתופסות היטב, אבל בפועל כמעט ואין כאן לא זה ולא זה. |
|
דוידי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
לא קראתי את הספר
רובנו אם לא כולנו אוהבים ספרים שמוכיחים שאנחנו הצודקים, אם אנחנו סוציאליסטים נקרא בהנאה ספריפ שמוכיחים שהסוציאליזם "צודק.", "מדעי" וכו... נראה לי שימניים יהנו מאוד מהספר, שמאלנים כנראה יקראו אותנו פחות. אין מדובר בייעוץ משפטי והכותב אינו עורך דין, תודה לאל.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
יעל, אנחנו כנראה שותפים לאותו חלום, שנראה שהולך ומתרחק.
במדינה דמוקרטית הדמוגרפיה היא בסופו של דבר משמעותית מאוד, כאשר לכל אחד יש אותה השפעה, והדמוגרפיה כאן היא לכיוון חרדי וערבי.
גם אני התקשיתי להאמין לגבי אודי אלוני, אבל יש לי חשש שזה נכון. "...לכן אני קורא לאנרי-לוי: אנא, היה אדם בכל מקום. צעד אתנו בספטמבר לשחרר את פלסטין מהכיבוש ואת ישראל מהציונות. אינני מבקש חלילה מסרקוזי שיפציץ את ישראל, אני רק מבקש שצה"ל לא יקבל אספקת נשק מהמערב, ושחייליו ינצרו את נשקם, אם וכאשר נצעד להפיל את חומות האפרטהייד. המזרח התיכון מחפש מרחב חדש של חופש לכל. אמרת שדיקטטורות לא נשארות לנצח, לכן גם אנו לא נפסיק, עד שבין הירדן לים יהיו צדק ושוויון לכל אדם." אודי אלוני | תראו מי כועס , הארץ 02.09.2011 https://cutt.ly/1LDJGiv "היום (שבת) בצהריים נודע כי "Junction 48", סרטו החדש של אלוני, זכה בפרס לסרט העלילתי הטוב ביותר במסגרת פנורמה של הפסטיבל הגרמני החשוב, שנקבע על פי בחירת הקהל. כמה שעות לאחר מכן נחשפו במהדורת חדשות ערוץ 10 דברים שאמר יום קודם לכן, ושתועדו ללא ידיעתו. על פי הדיווח, אלוני ניסה להסביר לנוכחים בהקרנת סרטו מדוע אסור לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לספק לישראל צוללות, ואיך בכך היא מסייעת לשימור אותה "ממשלה פאשיסטית" שיושבת בירושלים. בכתבה הדגישו גם כי הסרט זכה למימון מטעם קרנות ישראליות - שממומנות בעצמן על ידי המדינה." אודי אלוני: "תפקידי להתנגד, לא להיות שופר תעמולה", YNET, 20.02.2016 https://cutt.ly/3LDJUyK |
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
פרפ"צ, לא קראתי את הספר (אם כי הסתקרנתי ואני ממתינה לו על הספסל...)
למען הסר ספק - אני לא מעוניינת (בלשון המעטה) ברוב ערבי/פלשתיני כאן. להיפך. אני מעוניינת במדינה יהודית, עם רוב יהודי מוצק, החיה על ערכים יהודיים של סובלנות ושלום, שנשכחו. אבל אני לא אוהבת (בלשון המעטה) צביעות. הייתי שמחה אם כולם היו אוהבים אותנו ומודעים לסגולותינו התרומיות. אבל אני לא מזדעזעת כשאני שומעת שהם לא כל כך אוהבים אותנו. מה מפתיע בזה? כמה אנחנו אהבנו את "הצוררים" שקראו "מוות ליהודים"? עד כמה היינו מוכנים לקבל את עמדתם של שונאינו? אני לא מכירה אתאודי אלוני ומשנתו. ספק גדול בעיני שאדם שפוי וחפץ חיים אמר את מה שציטטת והתכוון למה שהפרשנות אומרת. אבל מכיון שלא שמעתי את זה - אני לא מתווכחת עם אף יחיד, תהיה משנתו מוזרה בעיני ככל שתהיה. אני גם לא לוקחת יחידים כאלה כדוגמה למשהו. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
אודי אלוני הוא בהחלט תופעה גם בין הקיצונים בשמאלנים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
יעל, לפעמים מרוב שרוצים להיות הומניים ומרכיבים משקפיים ורודים, לא רואים את האמת.
האם קראת את הספר? האם היית בסביבה בזמן האחרון ושמת לב להתקוממות ערבית ביישובים המעורבים? מה שטוביה עושה זה להכנס בין האנשים ולהסיר את הבולשיט מעל האמירות המיופייפות. הייתי שמח לדעת ערבית ברמה טובה כדי לשמוע מה באמת הפלסטינים מדברים בינם לבין עצמם, ולא מה התדמית שיש לי לגביהם, שהיא לא ממש מבוססת על ידע בלתי אמצעי. כשאודי אלוני מספר שהחלום הרטוב שלו זה שתהיה כאן מדינה עם רוב פלסטיני במקום מדינה יהודית, אני תמה באיזו פנטזיה מזרחית מטורללת הוא נמצא. אדם שאפילו לא יודע ערבית וחושב שהוא מבין את התרבות הערבית. יש הבדל בין המאבק על פניה של המדינה היהודית והרצון למנוע השתלטות של שמרנים קיצוניים לבין הרצון להכחיד אותה. כמו כן, כדאי לחשוב מה גרם לכך שהאוכלוסייה הפלסטינית הנוצרית שהיוותה 20% מכלל האוכלוסייה הפכה לכ-2%. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
תודה, ThaDamBam. אני מאמין שתמצא בספר הזה דברים מעניינים.
|
|
yaelhar
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
כולנו אוהבים נורא שמסכימים איתנו.
ואם עוד מביאים הוכחות פרטניות, על אחת כמה וכמה. |
|
טה~דאם!
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
נשמע ספר מעניין. תודה על ההשקעה.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
פאלפ, אנשים כאלה אי אפשר להבין.
זה סוג של תסמונת שטוקהולם.
רבים מהמרואיינים בספר היו יכולים לפתח קריירה בתחום המשחק. |
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
מורי, לא בטוח שהייתי משתמש במינוח הזה.
הספר בהחלט מעורר מחשבות. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
ספר נהדר. לא בכדי לרבים כל כך הוא נגע בעצב חשוף.
ממה שהבנתי, בספר הזה כל השיחות מתועדות. שום דבר לא הזוי מדי, המציאות עולה על כל דמיון. גיליתי עוד לפני צאת הספר כי היא גרועה יותר ממה שאני אי פעם יכול לתאר לעצמי. הסיפור עם הזוג והשיפוצניק מתקבל על הדעת. ראיתי פעם מישהי, שאחיה או בן זוגה נרצח בעבר בדם קר על ידי המחבל, מתראיינת בטלוויזיה לפני כמה שנים. היא ממש הגנה בחירוף נפש על המחבל והבינה אותו לדבריה.
ממה שאני זוכר שפירא מספר לכולם שהוא היום כבר לא יהודי, אלא ex-jew. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
יופי של ספר. ארסי להפליא.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 3 שנים ו-3 חודשים)
מידע על חירבת אל מחול ועל התקרית עם הדיפלומטית הצרפתיה:
תמונה של הדיפלומטית הצרפתיה יושבת בתא הנהג של הרכב המסחרי נושא הציוד כדי להפריע לחיילים להזיז את הרכב: https://cutt.ly/fLISxkq סרט שצולם בחירבת אל-מחול. לא רואים את הרגע שבו היא מוצאת מהרכב: https://cutt.ly/ELISVGI הכתבה בYNET: https://cutt.ly/ALIDwFD תמונה שלה תוקפת חייל: https://cutt.ly/ZLIFoWe מאמר של גדעון לוי 27.09.2013: https://cutt.ly/7LIVGcz |
29 הקוראים שאהבו את הביקורת