ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 9 באפריל, 2025
ע"י פרפר צהוב
ע"י פרפר צהוב
היום ה-551
הקדמה:
אל הספר הגעתי לאחר צפיה בסרט הישראלי-פלסטיני "אין ארץ אחרת", המתאר את שגרת חייהם של פלסטינים באזור מסאפר יטא בדרום הר חברון (שטח C).
בסרט מתלווה יובל אברהם לבאסל עדרה תושב המקום, והצופה נחשף למצבם של אנשי המקום, שחיים כאנשים מופחתי זכויות תחת כיבוש, ולארועים שונים, כולל עימותים עם כוחות הצבא ומתנחלים. הארועים שקורים באזור הזה נדמים בעינינו כמשהו שקורה מעבר להרי החושך, אשר אין לו נגיעה אלינו. התקפות של מתנחלים על כפרים באזור הזה, כגון אלה שהתרחשו לאחרונה בג'ינבה ובדומא, ושככל הנראה כוחות צבא היו שותפים לחלקן, מעידות שמשהו רע מאוד קרה לנו ול"צבא המוסרי בעולם". באחת ההתקפות האלה תקפו גם את אחד מיוצרי הסרט, חמדאן בלאל.
מסתבר שהאזור הזה של החלק הדרום-מזרחי של מסאפר יטא הוכרז ב-1980 כשטח אש 918 (היו כמה שלבים שבסופם התגבש שטח האש הזה), אך התושבים המשיכו להתגורר שם כרגיל. ב-1999 גרשו את התושבים והם החליטו לפנות בעתירה לבג"ץ. משנת 2000 היו פניות לבית המשפט, הוצאו צווי ביניים ונעשו נסיונות להגיע לפשרה. משכשלו הנסיונות, התקבלה בשנת 2022 החלטה סופית של בג"ץ שדחתה את העתירה של התושבים. השופטים היו דוד מינץ, עופר גרוסקופף ויצחק עמית, שפסקו פה אחד.
בין הסיבות לדחיה היתה הטענה שההתיישבויות במערות שבמסאפר יטא היו עונתיות ולכן אין לראות בהן ישובי קבע. הקביעה הזאת הסתמכה על הנאמר בספר הנסקר כאן - "חיים במערות הר חברון" מאת יעקב חבקוק. יש בפסק הדין כמה התפלפלויות משפטיות על האפשרות לפנות "תושב קבוע" באזור צבאי סגור עפ"י סעיף 318 ב"צו בדבר הוראות בטחון" והאם אנחנו כפופים לאמנת ג'נבה הרביעית. השופטים אף הביעו מורת רוח על "היעדר ניקיון כפיים" של העותרים, מאחר ובנו מבנים בשטח האש לאחר מתן צו הביניים, שהיה אמור להקפיא את המצב הקיים, וישנם עוד כמה נימוקים שהעלו.
אינני מתיימר להבין מספיק בתחום המשפטי כדי לקבוע מהו "תושב קבוע". למשל, האם אדם שמחלק את זמנו בין שני ישובים, כאשר חצי שנה הוא מתגורר בישוב אחד וחצי שנה בישוב האחר, האם הוא תושב קבוע בשניהם, באחד מהם או באף אחד? חבקוק מתייחס בספרו למערות במסאפר יטא ברובן כמערות למגורים עונתיים, אבל הוא גם מציין שמערה מסויימת היתה משוייכת למשפחה מסויימת, שתמיד היתה שבה אליה בעונה הבאה, ואף אחד לא היה נכנס אליה מלבד אותה המשפחה. עם זאת, חבקוק מציין שיש גם גורמים שמסתתרים במערות בדרום הר חברון מפני זרועות הבטחון של ישראל. בראיון ליובל אברהם, אמר חבקוק שהוא היה מעוניין להגיש תצהיר לבית המשפט, אך נמנע ממנו לעשות כן בשל היותו עובד משרד הבטחון.
הפסיקה של בג"ץ נראית די צפויה, כאשר בתחילה השופטים ניסו להתחמק מקבלת החלטה ע"י הצעת בוררות, אבל כשנאלצו להחליט הם קיבלו את טענות הצבא במלואן ודחו את טענותיהם של התושבים המקומיים בטענות פורמאליסטיות שונות. ומעבר לתחום המשפטי, אפשר לשאול האם באמת ההחלטה על הקמת שטח אש דווקא באזור הזה היתה מחוייבת המציאות, תוך התעלמות מדפוס החיים של האנשים שחיו באזור, או שהיו סיבות אחרות, כגון הטענה שהעלו העותרים על כך שההחלטה היתה פוליטית יותר מאשר צבאית-בטחונית - החלטת "הועדה להתישבות המשותפת לממשלה ולהסתדרות הציונית" מ-1981, שממנה עולה כביכול שהסיבה להגדרת שטחי אש היא כדי לתפוס שטחים ולמנוע התפשטות של התושבים הפלסטינים אליהם.
קישור לפסק הדין מצורף בתגובה הראשונה.
ברור שהסרט מציג את המצב באופן חד-צדדי, מנקודת מבטם של הפלסטינים (לא מתייחסים לטרור פלסטיני, למשל), אבל זאת לא סיבה לפסול אותו. לו נתברכנו בשר תרבות חכם, אולי היה היה מנצל את ההזדמנות לפתח דיון מעמיק בנושאים המוצגים בסרט, אם כי נראה שיתקשה למצוא הצדקה למראה של מתנחלים יהודים תוקפים ישוב פלסטיני וחיילים לא מונעים זאת מהם, למרות שחובתו של צה"ל היא להגן גם על הפלסטינים.
צירפתי כמה קישורים בתגובה הראשונה:
- קישור לצפיה ישירה בסרט "אין ארץ אחרת".
- כמה כתבות ומאמרים על הסרט ועל המצב בדרום הר חברון בכלל
- קישור לפסק דין בג"ץ מ-2022
- מאמר של יובל אברהם שמראיין את יעקב חבקוק, כותב הספר
- קישורים נוספים
הספר והמחבר:
על יעקב חבקוק לא מצאתי הרבה מידע. הבנתי שהוא אנתרופולוג בוגר אוניברסיטת באר שבע, שכתב ספרים על הבדואים של סיני, על החמאס ועוד.
את הספר "חיים במערות הר חברון" הוא פרסם ב-1985, לאחר שחקר את שוכני המערות בדרום הר חברון במשך כמה תקופות בין 1977-1982, כאשר התקופה הארוכה ביותר היתה תקופה רציפה בת כשלוש שנים החל מ-1977. את המחקר הזה הוא ערך כחוקר עצמאי מתוך סקרנות, לא כחוקר של מרכז אקדמי כלשהו. הספר בנוי משני חלקים, כאשר בחלק הראשון יש מחקר אנתרופולוגי מדוקדק, ובחלק השני יש קטעים מעובדים מתוך יומן השדה שלו.
חובבי אנתרופולוגיה ימצאו עניין רב בחלק הראשון של הספר שבו מתאר חבקוק את אורח החיים המיוחד של פלאחים ורועי צאן מאזור יטא, אשר חיים במערות ביישובים עונתיים (חִ'רְבֵּה) וקבועים (קַרִיֵה) בדרום הר חברון. חבקוק מתאר את הרקע לחיים במערות, וממשיך בתיאור של דברים פיזיים וגשמיים - מבנה המערות, כלים שבהם משתמשים ביגוד, מזון ומשקה. כמי שחי בין שוכני המערות, הוא מיטיב לתאר את חיי היום-יום מהתנסותו האישית - האויר הדחוס, ריח הצאן, הלבוש, עקיצות חרקים וכו'.
שוכני המערות מתוארים כחברה מסורתית פטריארכלית שמרנית מאוד של רועים וחקלאים, שבה יש חלוקת תפקידים ומעמדות נוקשה בין הגברים לבין הנשים, כאשר הנשים הן במעמד נמוך מאוד, ותפקידן ללדת ילדים ולדאוג לטפל בענייני הבית. חבקוק מקדיש פרק למה שהוא מכנה בשם "אמונות עממיות מסורתיות" ( אמונות טפלות ), שכוללות שילוב של אמונות דתיות מוסלמיות עם חשש מעין הרע ומיצורים על-טבעיים שונים שהם מאמינים בקיומם (גִ'ין, רַאבּוּץ, ע'וּל ואחרים), כאשר אמונות רבות קשורות למערות. בפרק אחר הוא מתאר תרופות למחלות שונות וסוגים שונים של מטפלים עממיים, שאליהם פונים התושבים בעת מחלה ומצוקה.
בחלק השני של הספר יש קטעים שעובדו מתוך יומן השדה שלו ולבשו צורה של סיפורים על אינטראקציות שלו עם התושבים סביב ארועים ונושאים שונים. הסיפורים כתובים כסיפורים אותנטיים המתובלים בחלקם במעשיות עממיות, עם תבלון קל של עלילות אלף לילה ולילה. אליהם יתחברו גם אלה מבין הקוראים שהאנתרופולוגיה אינה בוערת בדמם.
הספר יצא לאור כשנתיים לפני פרוץ האינתיפאדה הראשונה, ואפשר למצוא בו התייחסות מסויימת למתח שנוצר סביב ביקוריו של חבקוק, אבל זה מופיע בספר באופן שולי יחסית.
εϊз
***** כמה אנקדוטות (ספוילרים) למי שלא מתכוון לקרוא את הספר *****
- בדרום הר חברון ישנם שני כפרים גדולים - דורא ויטא - שיש ביניהם יריבות רבת שנים. אנשי דורא רואים את אנשי יטא כנחותים, נחשלים וחמומי מוח; אנשי יטא רואים את אנשי דורא כמתנשאים, שונאי זרים ורודפי בצע.
- בדווים מפחדים להכנס למערות בשל פחדם מפני שדים ומחשש שהתקרה תתמוטט על ראשם
- שוכני המערות מלבישים את הילדים בבגדים ישנים ולא נקיים כדי שהעין הרעה תפסח עליהם
- שוכני המערות מאמינים שישנו עולם עליון שבו אנחנו חיים ועולם תחתון שבו חיים כפילים שלנו
- נראה שבתקופה שבה נערך המחקר לא היה חשמל במערות, והמנורה המתקדמת ביותר היתה מנורת גז (פַאנוּס עַ'אז). בסרט רואים מערה עם טלויזיה. כנראה התקדמו מאז שנות ה-80.
- "כניסתי אל השטח לא היתה קלה, וזו לשון המעטה. כפריי הר חברון מעולם לא חיבבו זרים שביקרו ביישוביהם או שביקשו לחדור אל קרבם. גורמים ישראלים ויהודים היו ועודם שנואים וחשודים בנפת הר חברון. בואי אל האזור, שיטוטי בכפרים ובחורבות, חזותי ושליטתי בשפה הערבית - כל אלה הפכו אותי לחשוד עד מסוכן בעיניהם של תושבי הר חברון. איש מהם לא קיבל את ההסבר שמטרת בואי היתה מחקר ולימודים."
12 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
מורי צודק.
למעשה בסוף זה יותר מ 2 מיליון, כי יש גם את הפלסטינים ביהודה ושומרון.
|
|
מורי
(לפני 4 חודשים)
אף מדינה ביקום לא תקבל שני מיליון אנשים מוכווני מוות. זה לא ריאלי. הם תקועים כמו עצם בגרון של
כדור הארץ.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
מעגל קרבז, מה שאתה אומר זה שאין לך תוכנית אמיתית.
לחיות בפנטזיה שהעזתים יעלמו לא מוביל אותנו לשום מקום. אם אין מדינה שמוכנה לקבל אותם, לזרוק סתם אמירה באויר על טרנספר היא חסרת משמעות. אם תמצא מדינה שמוכנה לקלוט שני מיליון עזתים וגם תשכנע אותם לעבור אליה, רוץ למלא לוטו. גם על הספר הבא "כיבוש מבית" אני בטוח שיהיה לך מה להגיד. |
|
פואנטה℗
(לפני 4 חודשים)
הצחקת, מעגל. אין הפתעות במדינת פרפר"צים.
ספר על כיבוש, שלום עכשיו, ייצוג הפלסטינים בבג"ץ, שתי מדינות לשני עמים. אקטואלי ורלוונטי מתמיד. |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
פרפר צהוב
1. מי קבע שאני צריך לתת לך תוכנית סדורה?
2. אבל אם כבר בתוכנית מדברים, אז אנסה לתת... מגלה אותם לכל מקום על פני הגלובוס שהוא מחוץ למדינת ישראל. מי מוכן? זה לא קשור למוכן, מיליוניי פליטים בכלל ובפרט ערבים ואפריקאים היא עובדה קיימת, ככה זה בעירק, סוריה, סודן וכו... העזתים לא יהיו שונים משאר הפליטים למינהם. לדוגמא סתם יש אפשרות שהם יגורשו צפונה יחצו את הגבול אל סוריה ולבנון שגם ככה יש שם אנדרלמוסיה ומשם לאן שהרוח תקח אותם. נו תפתיע, מה כבר הספר הבא שתסקור? |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
מעגל קרבז, תן לי תוכנית סדורה לאן אתה מגלה אותם ומי מוכן לקבל אותם.
לזרוק סיסמאות ולפתח פנטזיות כולנו יכולים. המציאות הרבה יותר מסובכת.
ותשמור קצת אנרגיות לספר הבא שאסקור. הספר בסקירה הזאת היה בסך הכל ספר אנתרופולוגי. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
ראובן, זה קצת יותר מורכב מסתם טעות טראגית.
לאחר שירו בשני חטופים, השלישי הסתתר, קראו לו לצאת וירו בו.
יש שם הפרת פקודה ברורה לגבי השלישי. לגבי השניים הקודמים מה נוהל הפתיחה באש? יורים בלא חמושים שלא מסכנים אותך? ומה עם המקרה של יובל קסטלמן? הוא נורה למרות שעשה את כל הפעולות הנדרשות כדי להוכיח שאינו חמוש ואינו נושא על עצמו מטען חבלה, ובכל זאת אביעד פריג'ה ירה עד שחיסל אותו, וזאת למרות שאנשים מסביבו צעקו לו לא לירות. זאת אידיאולוגיה של חייל שחושב שמחבל לא צריך לצאת חי מזירת פיגוע, והוא מוכן לחסל אותו תוך התעלמות מנהלים ופקודות. זאת אנרכיה. |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
פרפר צהוב,
לא יודע לגבי פרטי פרטים מצדיק או לא מצדיק,
אבל אני יודע שאני רוצה להכריע את הסכסוך הזה, ואני יודע שאני רוצה כמטרה עליונה להגלות את האויב העזתי ערביי יו"ש לכל הרוחות לגרש אותם. ואז סוף סוף יפתר הסכסוך ושלום! על ישראל! |
|
ראובן
(לפני 4 חודשים)
פרפ"צ, אתה רציני?
הרי אתה מבין כמוני שמדובר היה בטעות טראגית שהיורה יישא עד סוף ימיו. שנינו לא יכולים להבין את המתח,העצבים,הלחץ במלחמה במקום סבוך ומורכב כמו עזה. וכמה שיקול מוטעה של שנייה יכול להכריע. את האמת? אני חש רחמים על מי שירה בהם.זו תחושת אשם נוראית. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
מעגל קרבז, בדבריך אתה מעודד פשעי מלחמה!
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
ראובן,אולי מקרה שירו על זקנה או ילד אתה לא מכיר, אבל מקרה שירו והרגו שלושה חטופים אתה מכיר.
האם החטופים האלה היוו איום על החיילים? החטופים עשו ככל שביכולתם כדי להראות שהם נכנעים ושאין עליהם חומרי חבלה, אבל בכל זאת ירו והרגו אותם. לא נראה לך שאולי המשפט של "אין חפים מפשע בעזה" ישב בראשם של היורים בחטופים ובשילוב של התרופפות המשמעת בצה"ל זה הוביל לאן שהוביל? ואם הרגו חטופים שלנו, האם לדעתך יותר סביר או פחות סביר שהיו מקרים כאלה שהרגו בהם אזרחים פלסטינים ללא סיבה?
בזה שהיו אזרחים מעזה שהשתתפו בטבח זה מצדיק ביצוע טבח הפוך? אנחנו מדינה או פלאנגות? |
|
ראובן
(לפני 4 חודשים)
פרפ"צ- בעיקרון מסכים אבל המצב סבוך יותר.
אני לא יודע על מקרים שחיילים ירו על זקנה או ילד כי 'בא להם' וכשאתה נמצא במלחמה והעצבים מרוטים עד הסוף המצב שונה לגמרי. גם ויליאם קאליי עבר על החוק בטבח מיי ליי בוייטנאם ונשפט. אבל אחרי ש'בלתי מעורבים' עשו מה שעשו ועדויות של חטופים על התנפלות מלאת שנאה אין לי שמץ חמלה והתחשבות. מוסרי או לא, כך אני מרגיש. |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
פרפר צהוב
"אין חפים מפשע בעזה" זה לא תירוץ. זאת האמת. וזה נכון גם ליישובי הערבים ביהודה ושומרון.
כוחות הבטחון עובדים אצלינו, תפקידם להגן על הישראלים, עלינו. נקודה. אין תפקידם של כוחות הבטחון להגן על האויב. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
יעל, מסכים איתך. ועוד דבר, מדינה דמוקרטית חייבת להיות מדינת חוק (אבל לא כל מדינת חוק היא דמוקרטית).
יש משבר עולמי של התפישה הדמוקרטית, וישראל כנראה לא שונה משאר העולם. יש לזה קשר להתרחקות מתקופת המלחמה הקרה כאשר היה הבדל ברור בין דיקטטורה לבין דמוקרטיה, וזה גם קשור לחינוך לא מספיק לערכים דמוקרטיים ליברליים וגם לבעיות כלכליות והרגשה של שכבות מסויימות באוכלוסיה שהן מקופחות תחת המשטר הליברלי.
בעולם המערבי וגם בישראל יש בעיה עם המוסלמים הקיצוניים, ובהם צריך לטפל בצורה תקיפה. נראה שלחלק מהישראלים זה כבר לא כל כך חשוב שישראל תהיה דמוקרטיה ושתשתייך לעולם המערבי (נדמה להם שסין או רוסיה רק מחכות לנו), והם מוכנים לרמוס חוקים ונורמות התנהגות בסיסיות בין בני אדם. ישראל יכולה להיות חלק מהעולם המערבי הדמוקרטי (בהנחה שישאר דמוקרטי) או לא להיות כלל. הכיוון שאליו שואפים חלק מהאזרחים כאן הוא מדינת הלכה. מדינה כזאת לא תשרוד לאורך זמן. דרך אגב, הדיון שהתפתח כאן פחות קשור לנושא בו עוסק הספר הזה, שהוא אנתרופולוגי בעיקרו. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
ראובן, נגד ארגוני טרור תפעל כפי שצריך לפעול מול אויב שאין לו חוקים.
ואם הטרוריסטים מסתתרים בין אזרחים לא חמושים ואתה נאלץ לפגוע באוכלוסיה אזרחית, אז זה מה שתעשה.
לעומת זאת, אם אתה מחליט להתעלל באוכלוסיה אזרחית שרק מעוניינת לחיות את חייה, עברת למישור אחר ולא לגיטימי. אם חייל יחליט לירות בזקנה או ילד בעזה שהוא רואה מרחוק, בלי שנשקפת מהם כל סכנה, רק בגלל שהוא בעל הכוח והוא יכול לעשות את זה, הוא פושע מלחמה, ולא יוכל להסתתר מאחורי התירוץ "אין חפים מפשע בעזה". אם טרוריסטי-גבעות מחליטים להכנס לכפר פלסטיני, לשרוף, להכות ואף לירות בתושביו, על כוחות הבטחון להגן על התושבים, ובטח לא לסייע לפורעים. |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
יעל
הדברים הם לא שחור לבן, ולכן אני לא מקבל את החלוקה שלך, גם חוק זה לא בהכרח דבר מוחלט והוא נתון לפרשנויות.
למשל חוקי נירנברג של גרמניה של שנות ה30, אני צריך לכבד אותם? לקבל אותם? אמנת ז'נבה רלבנטית....אולי... הנצחון במלחמה חשוב פי כמה מאמנת ז'נבה! |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
פרפר צהוב
אתה לא חזק בהנחות.
אין לך בעלות על המוסר ואין לך בלעדיות על ההגינות. יש חוקים במלחמה זה נכון, והחוק הראשון והחשוב ביותר הוא שבמלחמה אתה צריך לנצח. זה שאכפת לך או לא אכפת לך אם אכפת לי או לא אכפת לי מאמנת ז'נבה זה גם לא מעניין. |
|
ראובן
(לפני 4 חודשים)
יעל-צריך לכבר חוקים כולל אמנת ז'נווה,
ואני חושב שישראל מכבדת אותה. ייתכן שיש מי שלא מעניין אותו בתוך הצבא. את החמאס והתעמרותו בתושבי עזה בטוח שלא מעניינת. ולישראל יש זכות וחובה להגן על עצמה. |
|
yaelhar
(לפני 4 חודשים)
ראובן, מעגל קרבז, פרפ"צ - העולם מתחלק לשניים - אלה שמכבדים חוקים ואלה שלא.
חוקים לא נועדו בהכרח למצוא חן בעיני אלה שמקבלים אותם. הם לא מתייחסים לאלה שלא מכבדים אותם. אי אפשר להגיד "אבל אברהם לא מכבד את החוק, אז גם לי מותר לעבור עליו". ההבדל בין אלה המכבדים חוקים והָסְדָרים לאלה שלא הוא רצונם של הראשונים לחיות בעולם מתוקן וצפוי. זה לא אומר שחוקים ימנעו שפיכות דמים או נקמה או פוגרום. אבל הם מיועדים להקל על חייהם של אנשים שאינם מסוגלים - פיזית או נפשית - להגן על עצמם בכוח. לכן אמנת ז'נבה רלבנטית, לעניות דעתי, כמו כל חוק שחוקקנו בעצמנו. |
|
ראובן
(לפני 4 חודשים)
פרפ"צ- אמנת ז'נווה או לא,הצד השני מצפצף עליה.
מדוע שנגן על מי שרצחו מאות ישראלים בעשרות פיגועי התאבדות? שלא לדבר עזה בוודאי לא אחרי ה-7 לאוקטובר. אנחנו חיים בשכונה פרועה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
אני מניח שמוסר והגינות לא מדברים אליך, אז בכל מקרה יש חוקים במלחמה ובכיבוש. זה שאכפת לך או לא אכפת מאמנת ז'נבה לא מעניין.
להתעמרות באנשים שנמצאים תחת חסותך יש השלכות.
|
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
1. מי קבע שהפלסטינים שחיים בשטחים שישראל כבשה אז ישראל מחוייבת להגן עליהם?
2. למה נראה לך שאכפת לי מאמנת ז'נבה? 3. זה שאין מדינה פלסטינית זה לא אומר שישראל חייבת לדאוג לבטחונם של אויביה. 4. אם על פי דברייך האויב הוא כל מי שמגדיר את עצמו כאויב של ישראל ויש לו כוונות לפגוע בישראל מדוע אתה חפץ לסנגר עליו ולעזור לו? 5. מי קבע שלתושבים אויבים בשטח כבוש יש זכויות שאנחנו חייבים להם משהו? 6. אם רע לאויב שלנו כל כך תחת כיבוש הוא יכול לעזוב. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
מעגל קרבז, יש לך טעות בסיסית בהבנת מצבנו.
1. הפלסטינים שחיים בשטחים שישראל כבשה נמצאים תחת חסותה של ישראל, וישראל מחוייבת להגן עליהם. אפשר להתווכח על זה לגבי שטח A, אבל בשטחי B ו-C האחריות הבטחונית היא של ישראל. מבחינת אמנת ז'נבה יש לכוחות כיבוש אחריות על השטח שכבשו. השופטים שפסקו לגבי שטח אש 918 טענו שהחוק בישראל גובר על הנאמר באמנת ז'נבה הרביעית. מי שמעוניין לקבל עוד מידע, מוזמן לעיין בקישורים שצירפתי, ואפשר לחפש את אמנת ז'נבה הרביעית שקשורה לעניין היחס לאוכלוסיה בשטח כבוש. כל עוד אין מדינה פלסטינית שלוקחת על עצמה את האחריות לבטחון התושבים, האחריות נשארת של ישראל. 2. האויב הוא כל מי שמגדיר את עצמו כאויב של ישראל או שיש לו כוונות לפגוע בישראל. 3. גם לתושבים בשטח כבוש יש זכויות וישראל מחוייבת לקיימן. |
|
מעגל קרבז
(לפני 4 חודשים)
ממש לא.
1. כתבת : "שחובתו של צה"ל היא להגן גם על הפלסטינים."
צה"ל זה ראשי תיבות של צבא ההגנה לישראל, הוא צריך להגן עלינו הישראלים, עם ישראל. לא תפקידו ובטח לא חובתו להגן ולהיות הצבא של הפלסטינים או הערבים או האויב. 2. השאלה הבסיסית שאני שואל אותך, היא מי הוא האויב? ועל פי התשובה שלך או שלי או של כל אחד, משם נובעות כל שאר המחשבות, הדעות וההגיגים. 3. איך רלוונטי ומה רלוונטי מה שהאגודה לזכויות האזרח כתבה? |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
תודה, עמיחי.
נראה שהוא עסק בערבים מכיוונים שונים, אבל בעיקר כאנתרופולוג. מעניין לראות את תובנותיו על החמאס וגם את מחקרו על הבדואים של סיני, שקדם למחקר על תושבי מערות הר חברון.
|
|
עמיחי
(לפני 4 חודשים)
פרפ"צ, תודה על ההיכרות עם חוקר לא מוכר.
אני רואה באתר שהוא כתב גם על החמאס בסוף שנות ה-90', ולהבדיל אלף הבדלות על הגששים הבדואים בשירות צה"ל. |
|
אודי
(לפני 4 חודשים)
לא, במקרים כאלה עדיף פשוט ללכת לגניקולוג
|
|
גלית
(לפני 4 חודשים)
מה שפרפרצ
גועל נפש.
או כמו שאמא שלי אומרת - אם אין לך משהו חכם לומר - תסתום. |
|
פואנטה℗
(לפני 4 חודשים)
סיימת להזדעזע, בילבי-תמיד-ילדה?
אין לך מה לתרום לדיון התרבותי על הסדרת תושבות קבע לשוכני המערות? הרי זה נושא חם שמופיע בכל הכותרות. |
|
מיקה
(לפני 4 חודשים)
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
אודי, תודה על תגובתך המרשימה והמחכימה, ועל תרומתך לרמת הדיון בסימניה.
מזלנו בסימניה שנתברכנו באיש אשכולות כמוך המלא ידע כרימון. תרומתך לדיון הענייני לא תסולא בפז. |
|
אודי
(לפני 4 חודשים)
סימניה לכי לרופא, הפטרייה בנרתיק שלך חזרה...
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 חודשים)
כמה קישורים:
הסרט "אין ארץ אחרת" לצפיה ישירה: https://nootherland.mekomit.co.il השתלשלות העניינים סביב מסאפר יטא בקצרה: https://www.btselem.org/hebrew/south_hebron_hills/masafer_yatta הסרט שמועמד לאוסקר מתעלם מהמציאות המשפטית (YNET): https://www.ynet.co.il/economy/article/hjg17tpojl הסרט שמועמד לאוסקר אינו מתעלם מהמציאות המשפטית, להפך (פסק דין): https://tinyurl.com/baprm2ty פסק הדין של בג"ץ בעניין מסאפר יטא: https://www.psakdin.co.il/Files/413-13.pdf האנתרופולוג שכתב על מסאפר יטא: ברור שהיו שם כפרים: https://tinyurl.com/4rupk8km שטח אש 918: חוות דעת משפטית מ-1967 הוגשה לבג"ץ. חוות דעת משפטית שנכתבה בשם הפצ"ר דאז, מאיר שמגר, מורה כי אין לפנות אוכלוסייה אזרחית בשטחים עבור אימונים צבאיים. https://www.akevot.org.il/article/firing-zone-918-case-1967-legal-opinion-presented-high-court/?full פוסט של עידן לנדאו על התגלגלות שטח אש 918: https://idanlandau.com/2013/08/14/eight-ways-to-spell-transfer/ מסמך של העוקץ על העניין של מסאפר יטא: https://tinyurl.com/ewb2j77n האגודה לזכויות האזרח מתייחסת למסמך של "הועדה להתישבות המשותפת לממשלה ולהסתדרות הציונית" מ-1981 (להלן: "הועדה להתיישבות" ) לגבי הסיבות להגדרת שטח האש במסאפר יטא: https://tinyurl.com/afap5re7 קטעים ממסמך הועדה להתיישבות מ-1981: https://akvt.in/1981-07-12e מסמך הועדה להתיישבות מ-1981 במלואו: https://akvt.in/1981-7-12f צו בדבר הוראות בטחון - יהודה ושומרון - סעיף 318 מתייחס לאי פינויו של תושב קבוע מאזור סגור (נבו): https://tinyurl.com/yckac5mc |
12 הקוראים שאהבו את הביקורת