|
1.
|
|
במשך יותר מ–50 שנים שולטת ישראל על העם הפלסטיני במשטר צבאי. הכיבוש של אוכלוסייה עצומה ושטחים נרחבים הוליד מראשיתו הפרות של החוק וזכויות האדם. נגד מעשים אלו ניצבו עורכות דין ועורכי דין שנאבקו ואתגרו את צה"ל, את ממשלות ישראל ואת שופטי בית המשפט הגבוה לצדק. הם הגישו עתירות נגד מעשי העוול שנעשו ונעשים ללקוחותיהם.
בהחומה והשער, ספר ראשון מסוגו, מגולל עורך הדין מיכאל ספרד את סיפורם של אותם מאבקים. ספרד מביא את סיפורה של המערכה המשפטית כמשתתף מלב ההתרחשות וממקור ראשון: כאחד מבכירי עורכי הדין לזכויות אדם בישראל ניצב ספרד כבר שנים בחזית המאבק המשפטי נגד עוולות הכיבוש. הוא ייצג את לקוחותיו במקרים שבהם נגזלו מהם אדמותיהם, כאשר המדינה הפקיעה את שדותיהם להקמת התנחלויות, כלאה אותם מאחורי גדרות וחומות, חיסלה חשודים בטרור ללא משפט, הענישה אותם קולקטיבית בניגוד למשפט הבינלאומי ומנעה מהם זכויות אנוש.
החומה והשער הוא ספר חובה לכל מי שהסכסוך הישראלי–פלסטיני מעניין אותם וחשוב להם. הוא פורש סיפור מרתק, שטרם סופר, על מקומו ותפקידו של בית המשפט העליון במנגנון הכיבוש. הוא מספר על החומה הבצורה שלפניה ניצבים הפלסטינים ופרקליטיהם, אך מתאר גם את הצוהר הקטן – השער שנפתח לפעמים לפני מי שנלחמים כאן למען צדק, חירות, זכויות אדם וחברה טובה יותר. ...
|
2.
|
|
כאשר המוני אזרחים מודאגים הציפו את הרחובות במחאה נגד ההפיכה המשטרית, רובם המשיכו להתעלם מהמרחב הלא דמוקרטי שמחזיקות ממשלות ישראל מעבר לקו הירוק כבר כמעט שישה עשורים. הקוד נשמר: לא מזכירים את הכיבוש.
העובדה הזאת שלחה את מיכאל ספרד, מעורכי הדין המזוהים ביותר עם זכויות אדם בישראל, אל שולחן הכתיבה. "רציתי לשרטט", הוא כותב בכיבוש מבית, "איך עשורים של דיקטטורה ישראלית כלפי הפלסטינים יצרו דינמיקה שהובילה את מדינת ישראל מקריית ארבע, מקדומים ומפני חבר אל האיום הממשי שפרץ לחיינו בראשית 2023: הפניית הגיליוטינה האנטי-דמוקרטית פנימה והחלת מבנה חוקתי חדש וטוטליטרי שידכא את הישראלים כולם, גם היהודים שבהם. ואז הגיע שבעה באוקטובר. לרגע נראה לי שדבר מהעולם הקודם לא רלוונטי, אבל עם הזמן הבנתי שזה לא נכון. הכול עדיין רלוונטי".
בכיבוש מבית מוביל אותנו ספרד במסע בעקבות הכוחנות הישראלית וחושף את שורשיה העמוקים ואת השלכותיה המטלטלות. כי אם לא נבין מה אנחנו עושים לאחרים ומה זה עושה לנו, לא נוכל לעצב מחדש את דמותנו כחברה.
...
|
|