ביקורת ספרותית על תפוס ת'יהודי! מאת טוביה טננבום
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 11 באוקטובר, 2014
ע"י נצחיה


מי אתה, טוביה טננבום?
אם נאמין לכתוב במבוא לספר, אז טוביה טננבום הוא יהודי, ישראלי לשעבר, שגדל בבית חרדי ואנטי ציוני בבני ברק, עזב את הדת, עבר לארצות הברית, וכיום הוא כותב, בין השאר, לעיתון הגרמני "דר שפיגל". טוב ויפה. אלא שמקריאה בספר שלו, ולמעשה בשני הספרים שלו, צריך להיזהר, שכן טוביה הוא שקרן. והוא ממש טוב בזה. הוא מחליף זהויות בלי הרף, ומעולם הוא לא מי שהוא התיימר להיות.

על כריכת הספר אנחנו רואים אותו. איש שמן, ממושקף, מכוער למדי, מחובק עם ג'יבריל רג'וב המחוייך, כשברקע מחייכת אליהם תמונתו של "הראיס" הלא הוא יאסר עראפת. כיום, בעקבות פרסומי הספרים, רג'וב כנראה כבר לא יחבק את האיש. לא בצורה כזאת. לעומת זאת טוביה טננבום מחובק כעת בחיבוק חם ואוהב מצד אנשי הימין בארץ. הוא מסיר את הלוט מן הצביעות הפלסטינית, האירופית, והשמאלנית. הוא הילד הזה, שלא מתבייש לצעוק שהמלך עירום. אלא שלא בטוח שהוא ראוי לחיבוק החם הזה. במציאות חלופית, שבה הוא היה נשאר אזרח הארץ ומצביע בבחירות, אני מאמינה שטננבום היה מוצא את עצמו מצביע לשמאל הציוני. אי שם בין "העבודה" ל"מרץ", בין שלי לזהבה, ומתעקש לקרוא לעצמו "איש מרכז". איך אני יודעת את זה? לא דיברתי איתו. פשוט קראתי את הספר. הוא בעד פשרה טריטוריאלית, במגבלות. הוא נגד זכות השיבה, ובכך הוא יוצר בידול חד משמעי (שלא באמת קיים במציאות) בין הכיבוש הישראלי של שנת 1948, לכיבוש של 1967. והוא שונא את הימין בארץ, באותה מידה שבה הוא מסתייג מהשמאל. למעשה, קשה למצוא את מי הוא מחבב.

מה עוד למדתי מהספר על טוביה האיש? הוא מצטייר כנרקסיסט והדוניסט. הוא אוהב לאכול אוכל טוב, ושונא אנשים שאוכלים אוכל בריא שהוא תפל לטעמו. הוא אוהב נשים. כלומר את הגוף שלהן. לפחות שתי אפיזודות בספר ראויות לכותרת הטרדה מינית, וזה תיאור שלו, רק מתוך הדברים שהוא מכניס לספר. ויש לו קטע לא ברור עם הומסקסואלים והומוסקסואליות. וגם עם חתולים. הוא מנסה להצטייר כאוהב חיים, אוהב אדם, ואוהב ישראל. אבל הקורא רשאי לשפוט בעצמו, על פי הכתוב. שכן, זה רק לכאורה ספר על הארץ ועל הנעשה בה. למעשה זהו ספר שעיקרו הוא טטנבום-האיש, על רקע הארץ והסכסוך. כשם שהספר הקודם היה ספר על טננבום-האיש, על רקע גרמניה.

כמו בספר הקודם גם כאן זה "מסע דילוגים" שהרציונל מאחוריו לא ממש ברור. נראה כמו קפיצות גחמניות לכאן, לשם, ובחזרה, כולל חזרות לאותו מקום במרווחים של יום-יומיים. כולל פגישות לא ברורות עם אנשים שונים בתפקידים שונים וממגזרים שונים. נוצר קולאז' מעניין, אבל לאוהבי סדר ושיטתיות הקפצנות מפריעה. טננבום הוא עיתונאי, וזה אומר שהאג'נדה שלו מכתיבה את הפילטר דרכו הוא מתאר את העובדות. וכך הוא מטיף לאנשים וכועס עליהם, אבל דקה אחר כך עושה את אותם הדברים בעצמו. שלא כמו בספר הקודם, הספר הזה מכיל יותר הסברי רקע על מקומות הביקור, האנשים, ההיסטוריה הרלוונטית וכדומה. וזה כי קהל היעד שלו הוא לא אתם. קהל היעד הוא אירופי, ומטרתו היא להראות איך הוצאות הון אירופיות על ארגונים ללא כוונת רווח ועמותות שמסייעות לפלסטינים, מערערות את בטחונה של מדינת ישראל. במובן הזה האג'נדה שלו קרובה לשלי, ולכן גם הספר היה קריא, על אף המניפולציות הבוטות שבו.

יש בספר דברים מעניינים. כמו תיאור ההשתלטות הבדווית על אדמות מדינה בנגב, והמאמץ הגדול שעשה על מנת להיכנס אל כמה מאותם פחונים עלובים למראה, שבעליהם הסתירו בתוכם בתים מהודרים ומרוהטים להפליא. גם ביקור אצל פצוע סורי בבית החולים "זיו" בצפת היה תיאור נוגע ללב. ובאופן כללי הספר קריא וזורם, למרות בעיות האמינות וההומור הלא מצחיק. טננבום עצמו, אגב, מסיים אותו בנימה פסימית ודכאונית לחלוטין. אבל אולי, כישראלי לשעבר, כיהודי שלא חי בארץ אלא בארה"ב, נקודת המבט הראשונית שלו סכיזואידית למדי. אבל זה כבר לדיון על ספר אחר.
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 11 שנים)
אריאל, תודה רבה לך. ולא, אני לא מנסה אפילו להיות אובייקטיבית. אין בזה הרבה טעם באתר הזה, לדעתי.
אריאל (לפני 11 שנים)
ביקורת מעולה, ולדעתי (הלא אובייקטיבית) גם אובייקטיבית.
תודה...
נצחיה (לפני 11 שנים)
רץ - לא התיימרתי להיות אובייקטיבית. לא בסקירה הזאת, ולא בשום סקירה אחרת שכתבתי באתר. אפשר לראות את הסקירות שלי כאילו כתובה על כל אחת ואחת מהן כותרת "לדעתי" באותיות של קידוש לבנה. אז לא, אני לא אובייקטיבית.

למה אני כותבת לגופו של אדם, ולא לספרו? כי אני מתאימה את עצמי לספר. כל מי שיקרא את הספר יראה שזה ספר שנכתב לגופו של אדם, הרי הוא טוביה טננבום, (או "טובי הגרמני" או "טוביאס הנוצרי" או כל כינוי אחר שתחתיו הסתתר), ולא לגופו של עניין. איך רואים את זה? החל בדרך שבה הספר מתמקד בו ובמחשבותיו, וכלה בחצאי האמיתות ובחלקי העובדות שהוא פורש בפני הקורא.

למה בין שלי לזהבה? כי זו השקפתו הפוליטית. זו של השמאל הציוני. אין בעיה, וגם אדם שזו דעתו רשאי לבקר, מה גם שמשתמע מתוך התחקיר שעשה שאין פרטנר לפתרון המוצע שהיא פשרה טריטוריאלית. אלא שאם כך הדבר תמוה בעיני הן החיבוק הגדול והאמיץ לו הוא זוכה מהימין בארץ (שאותו, אגב, הוא מתעב). זו הנקודה הרלוונטית לדיון כאן.
רץ (לפני 11 שנים)
נצחיה - את בטוחה שאת אוביקטיבית בביקורת הזאת - לדעתי עצם הפתיחה הביקורתית לגופו של האדם, ולא לסיפרו מעוררת בי חשד, על מה הספר ? למה בין שלי לזהבה, ולא בין בנט לליברמן או גם דניאלה וייס ? האם זה אומר שמי שמשתייך למחנה מסויים, לא יכול לבקר נושא מסויים ?
נצחיה (לפני 11 שנים)
זשל"ב, תודה רבה לך
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים)
מעולה!
נצחיה (לפני 11 שנים)
צילה, תודה. לא ציינתי את זה בסקירות, אבל הספרים הגיעו לכאן הביתה. לא הייתי לוקחת אותם בצורה אקטיבית, אבל קיבלתי מתנה, וכך נאלצתי לבדוק את שיניו של הסוס וכו'.
צילה (לפני 11 שנים)
הביקורת מעניינת. לא מתכוננת לקרוא את ספריו בינתיים. משום מה הוא משדר לי צביעות וחוסר אמינות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ