ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 15 באוגוסט, 2013
ע"י רץ
ע"י רץ
האם חזונם של המשוררים ואנשי הרוח התנפץ לרסיסים ?
כשרציתי לטייל " באירופה הקלאסית " הצטרפתי לאודי חבר ילדותי, לביקורי הסבתא שלו בחיפה, כשנכנסו הופתענו מהעלטה של הבית, ניגוד גמור לאור שבחוץ, כאילו רצתה למחות נגד עוצמת האור הים תיכוני, ליצור לה עולם מוגן ומתריס משלה. הבית הייה קפסולה של זמן, לעולם הבורגנות האוסטרית מלפני המלחמה, ציורי שמן קודרים של נופי יערות עיטרו את הקירות, ספרים בכריכת עור כהה היו מסודרים בספרייה, שטיחים וריהוט עץ כבד מילאו את הבית, הכול הייה כול כך זר ושונה לנו, אפילו בריחו. היא דברה גרמנית, כמעט ולא ידעה מילה עברית, ייתכן ואף סירבה לדבר שפה גרונית זאת. מידי פעם הייתה נפגשת עם מעט מחברותיה דוברות הגרמנית, ונושא שיחתם הייה על העולם של פעם, מבחינתן, רק כרגע הוא קפא בזמן, בסוג של תאונה לא מובנת ולא צפויה. תמונת הטרגדיה הזאת רבת העוצמה, חיברה אותי בצורה ישירה לטרגדיה של סטפן צוויג.
גם סטפן צוויג לא השלים עם העובדה שלעולמו יש רק אתמול. זמן מה לפני ששם קץ לחייו, ניסח סטפן צוויג סוג של צואה מוסרית ובה הסביר במסמך אנושי יוצא דופן את העולם שהייה, המגדיר את העבר אך לא משאיר מקום לעתיד. המסמך שנכתב בשנות הארבעים, עדיין מרגש בעוצמת הכאב שבו. דרך צוויג ניסתי להבין את העולם שהייה ואת מה שרלוונטי לעולם שלנו.
סטפן צוויג כותב אוטוביוגרפיה לא מושלמת, וגם היסטוריה אחרת, המספרת סיפור אנושי המתאר את עלייתה והתמוטטותה של אירופה, בה נושאים כמו התבגרות, אמנות, אהבה, מערכת חינוך, בתי קפה, ורגשות אנושיים, כולם מרכבים את ההיסטוריה שלו. זאת היסטוריה הפוכה המביטה על התהליכים מלמטה, דרך נקודת מבטו של האדם, המהווה סיסמוגרף.
סטפן צוויג אמן ההתבוננות באדם, בהבנת מניעו, תשוקותיו, חולשותיו , אכזריותו - הוא יודע לברוא תמונה למקם אותה על רקע תקופה ולהסביר אותה באמצעות נקודת מבט אישית. דרך בתי הבושת של וינה, המקום הבלתי צפוי, החצר האחורית של התרבות, יכול סטפן צוויג להסביר לנו את הפרדוקס של החברה השמרנית של סוף המאה - 19, שמרנות המדחיקה מיניות, ומרוממת ערכים של מוסר, אך בפועל מתקיים בה תהליך של מוסר כפול שבו בתי הבושת הם ביטוי לכך. סטפן צוויג מצביע על ההשלכות של מוסר כפול זה על התהליכים שעיצבו את אוסטריה, ובהם חוסר אמון בסיסי בסמכות ובמוסדות השלטון, מה שגרם לוואקום אותו מלאו בהמשך כוחות אחרים, חזקים ובלתי צפויים. האם לנו אין מוסר כפול בתחומים מסוימים ?
סטפן צוויג הוא אמן ההתבוננות בתהליכים הגדולים, דרך נקודת מבטו האישית כמי שחיי בתקופה בה התחוללו שינויים דרמטיים, מתאר בצורה חדה כתער את עלייתה של האלימות כצורת ביטוי פוליטית, תחילתה במפלגה לאומית שפעלה בכדי לייסד את גרמנייה הגדולה, תומכיה באו מהשוליים, על מיעוט חבריה, היא חיפתה באמצעות אלימות וטרור נגד הרוב שהייה סביל, מודל ששימש את היטלר בהמשך. ממול האלימות העולה וצומחת, צוויג וחבריו כתבו שירים והתווכחו עליהם. השוליים האלימים של אז, מה זה אומר לגבי אלימות השוליים המתרחבים של היום ?
את ההסתגרות אנשי הרוח בתוך השירים, החליפה בהמשך תפיסתה שהאמינה בעליונות ערכי התרבות המשותפים לתושבי אירופה, הם היו אמורים למנוע מלחמה מול תרבות שנתפסה כאנכרוניסטית, שנשענה על פחדים, לאומנות, וסגידה לכוח. רבה הייתה הפתעתם ואכזבתם של אנשי הרוח שדווקא התפיסה הלאומנית היא שניצחה את חזונם והובילה לשנאה, ולהיסטריה המונית. את האנטומיה של עם מגויס למלחמה מתאר צוויג דרך הסיפורים הקטנים כמו מחבר השירים, לכאורה איש רוח שלפתע שינה את עורו והפך לאומני שחיבר שיר מלבה שנאה לאויב.
התקופה שבין המלחמות התאפיינה בהתפרקות ערכים, סוג של טירוף הבורגנות, אורגיות וסטיות כאופנה חדשה, מאות גברים בלבוש נשים רקדו בפרהסיה. שוב המין הוא סוג של מראה אצל צוויג המציגה את מצבה העגום של החברה. כשהחברה התפרקה מערכיה, נוצרה ציפייה לכוחות חזקים שיעשו מעט סדר. הפתעתם ואוזלת ידם של אנשי הרוח חזרה שנית כשאותה תרבות אלימה הובילה לסיבוב שני של אלימות חסרת תקדים ולמחיקתה של אירופה הישנה - עולמו של סטפן צוויג.
שפתו המדויקת של צוויג עדיין מרטיטה ורלוונטית, סיפור שהוא דרמה אנושית המהדהדת זמן רב לאחר סיומו של הספר, לחובבי האנושיות, הנוסטלגיה, ולאילו שרוצים להבין תרבות קלאסית מהי.
כשסיימתי לקרוא את הספר בתחושה של עצב, פתחתי מוסף כלכלי להתעדכן בעולם החומרי שלנו, קראתי על המשבר הכלכלי של אירופה, על האופן שבו מתמודדים עם הקשיים והאתגרים, מתוך קבלת חזון אירופה המאוחדת, לפתע בהארה גדולה הבנתי, אכן חלפו שנים מימיה החשוכים של אירופה וחזון אירופה המאוחדת קורם עור וגידים, חזון המשוררים ואנשי הרוח מתגשם. מה זה אומר לגבי אילו שעדיין מנסים לנסח לנו חזון, ועלינו הסקפטיים למה שחזון אמור לייצג עבורנו ?
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
מירב - תודה אהבתי גם את התודעה ההיסטורית שלך, למרות שהמסקנה שלך היא היסטוריה יהודית, ושלי היא היסטוריה בינלאומית, כזאת שיודעת לחבר בין לאומים וזהויות שונות,
צוויג האמין בתרבות אירופית, במכנה משותף בין מדינות אירופה, ולמרות הקושי וההבדלים בארופה נוצרת זהות משותפת.
|
|
מירב
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מצוינת
|
|
אביבה
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
סקירה טובה מאד, שלא מתיימרת להשיב לבדה על השאלות השובות שהיא מציגה.
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
שילה - תודה, גם אני מאוד אוהב את כתיבתך, כתבתי מעט לעצמי בעיקר יומנים, אבל כתיבה חשופה הייתה בשבילי התגברות על מחסום משמעותי
|
|
shila1973
(לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אני כל כך נהנית לקרוא את הביקורות שלך
כתיבתך כה נוגעת ומרגשת. וכל ספר שעליו קראתי את ביקורתך אני שמה את שמו ברשימת הספרים לקריאה.
כשאבוא לביקור בישראל, ארכוש אותם. האם חטאת זה מכבר בכתיבה? |
|
לי יניני
(לפני 12 שנים)
רץ תודה. יופי של ביקורת ! כתבת נהדר!
|
|
יפעת
(לפני 12 שנים)
תודה רץ. התקווה והנחמה הושיטו אלי את ידן כשביקרתי בשוק בפרייברג. עברתי ליד דוכן ובו פרי לא מוכר. שאלתי את המוכר לשמו והוא ענה לי שאינו יודע את שמו בשפתי, אך אמר לי את שמו בגרמנית והציע לי לטעום אותו. לאחר מכן שאל אותי המוכר מהיכן אני, כשעניתי שמישראל הוא
אמר שזה כבוד גדול עבורם שישראלים מגיעים לאור העבר. מחווה פשוטה שעוררה הדים עמוקים.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
יפעת - תודה - העברית שלך הכול כך נוגעת הייתה חסרה לי טוב שחזרת - דווקא הקריאה שלנו בספר נונתנת איזה תיקווה ונחמה על רקע של חזון שהושג על ידי דור הבנים והנכדים
|
|
יפעת
(לפני 12 שנים)
הביקורת שלך נגעה בי בכ"כ הרבה דרכים. גם בסיפור המשפחתי שלי היה חוסר אפשרות להסתגל לניפוץ העולם הישן.
לאחרונה ניסיתי להעלות על הכתב את הכאב הזה. זו הייתה החוויה עצמתית בעבורי.
מלבד זאת חזרתי היום מחופשה בגרמניה. חופשה שעוררה אצלי הרבה מאוד אמביוולנטיות. המון זיכרונות, ומחשבות מחדש על הידוע לי. מהצד השלישי עומדת גם השיחה שניהלתי עם אחי שבא לקחת אותנו משדה התעופה על השואה ושאר עוולות העולם ומנהגו. הביקורת שלך מאוד מתכתבת עם העולם הרגשי הגועש שלי. |
|
רץ
(לפני 12 שנים)
חמוטל - תודה - אנשי התרבות הם בדרך כלל אליטה - לפעמים קשובה ולפעמים מנותקת, גם הרצל שחי בתקופת צוויג הייה אליטה מעט מנותקת, הוא העניק חזון שהתממש רק אחרי חמשים שנים, מה שרצתי להראות זה שגם צוויג הייה חלק מקבוצה שהעניקה חזון לאירופה מאוחדת שגם הוא התגשם
אחרי כמעט חמשים שנים.
|
|
חמוטל
(לפני 12 שנים)
רץ תודה על הסקירה המעולה. נכון, צווייג מביא את נקודת מבטה של אליטה מנותקת, אבל חשוב להקשיב לקול הזה כי הניתוק הזה הוא חלק ממה שאיפשר את הצמיחה של הפאשיזם - האמונה של האליטה האינטלקטואלית ש-לנו זה לא יכול לקרות. ההתבוננות של צווייג היא חדה, חותכת, אכזרית לעיתים - גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ, ויכולת התיאור שלו נותנת תמונה מאוד חיה ושלמה של המציאות בתקופתו. אני מרגישה שלמדתי המון מהספר הזה. אחד הטובים.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
אפרתי - תודה
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים)
ביקורת מעולה.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
עולם נפלא נורא ושחף שחור - תודה
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים)
תודה על ההמלצה, נכנס לרשימת הקניות העתידית.
סטפן צוויג הוא אחד הסופרים הגדולים שיודעים לכתוב מעולה גם נובלות קצרות, גם רומנים וגם ביוגרפיות.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים)
ביקורת מצויינת.
קראתי מזמן ואהבתי. ספר מדכדך.
|
|
חני
(לפני 12 שנים)
רץ
אני מציעה שנלך בצעדים קטנים,לי יש חזון שקודם כל ניישב סיכסוכים ביננו העולם כבר יתיישר לפי עניות דעתינו .כי אומרים שהכוכב הוא והיה תמיד ירושלים. טוביה נכון אתה פסימי.
סופ"ש נעים |
|
רץ
(לפני 12 שנים)
טוביה - גם אני מציב סימני שאלה, ולא סימני קריאה, במקביל האם חזון לא אמור להיות סוג של אוטופיה - סוג של כוכב צפון
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים)
שכחתי, זה כולל גם את אירופה, ובמיוחד מדינות כגון : גרמניה, בלגיה, צרפת, הולנד, איטליה, סקנדינביה ועוד
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים)
מה שבטוח שחלומות לא חולמים במזה״ת. הכל זה ריאל- פןליטיק, וכפי שזה ניראה היום , זה לא מעורר תקוות גדולות לעתיד
לא ניראה לי שהעמים הערביים, ואני מדגיש עמים, מוכנים לקבל את ישראל כעובדה קיימת, ובטח לא כמדינה יהודית.
אז לכל אלה שיש להם אשליות , תמשיכו להשלות את עצמכם, ההתעוררות תהייה כואבת. אני יודע שאני מאוד פסימי , אבל החיים בצידם של פאנטים מובלים רק לכיוון אחד. אז אפשר להשתמש בביטוי הצרפתי הנפוץ: ou ça casse ou ça passe" בתרגום לעיקרית: או שזה נישבר או שזה עובר. |
|
רץ
(לפני 12 שנים)
אנאקין - תודה ושמח שאתה לוקח חלק בדיון,
צוויג מעולם לא הסתיר את העובדה שהוא מחובר לאליטה הישנה, ואף ביקר את עצמו וחבריו על אזלת היד, מלחמת העולם הראשונה יצרה מלחמת אליטות, מצד אחד הישנה - אליה השתייך צוויג, האם הרצל שלנו (אומנם פעילותו מוקדמת יותר) לא הגיע מאותה אליטה מנותקת מהעם וממזרח אירופה, מצד שני, האליטה האחרת שהיציבה תרבות של אלימות, חלק מחבריה היגיעו מהעם, או ממש מתוך החפירות - החזית שבה נוצרה הפרדה בין הקצונה הגבוהה לפיקוד הנמוך.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
טוביה - תודה - אני שמח שאנחנו מעוררים ויכוחים -במובן החיובי של העניין - כמו שהגבתי לחני - החזון אירופה המאוחדת והחזון הציוני התממשו אחרי עשרות שנים מיום הצבתם, מהו החזון הבא של אירופה- מסכים איתך, ושלנו ?
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
חני תודה - גם לנו היה חזון שהתממש אחרי חמשים שנה, מהו כעת החזון שלנו, זאת בהחלט שאלה שמעלה ההשוואה לחזון של סטפן צווויג וחברו, אירופה מאוחדת, אבל עכשיו להיכן היא צועדת ?
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
יקיר תודה - הנקודה שאתה מעלה נכונה, חזון אמור לעמוד בשני מבחנים, הזמן והקשיים, זאת אגב תובנה שלמדתי מעולם הריצה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
יקיר תודה - הנקודה שאתה מעלה נכונה, חזון אמור לעמוד בשני מבחנים, הזמן והקשיים, זאת אגב תובנה שלמדתי מעולם הריצה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
יקיר תודה - הנקודה שאתה מעלה נכונה, חזון אמור לעמוד בשני מבחנים, הזמן והקשיים, זאת אגב תובנה שלמדתי מעולם הריצה
|
|
אנאקין
(לפני 12 שנים)
ביקורת כתובה יפה מאוד, תודה, אבל ....
אני חושב שהבעיה של צווייג (קראתי בערך 3/4 מהספר, נהניתי ממנו מאוד אבל גם התרגזתי עליו כי...)היא שהוא ובני השכבה החברתית שלו היו מנותקים לחלוטין מהמציאות האמיתית של תקופתם. נכון שהבורגנות והאליטה התרבותית פרחו באירופה במאה ה 19 אבל הם שכחו (וזה קל ונוח ונוסטלגי לשכוח) שהיו ב"עולם של אתמול" עשרות מילניונים שחיו בעוני, ברעב, במחלות, בלי מים זורמים ובלי לדעת מה הם יאכלו באותו יום. מבחינת צווייג וחבריו כל המיליונים האלה היו שקופים, ולא פלא שהמליונים האלה קמו עליהם לכלותם. הדבר דומה למשורר בן ימינו שיגור במרכז או צפון ת"א העשירות והמתקדמות ויכתוב אוטוביוגרפיה על העיר הנהדרת והקוסמופוליטית שלו, כשבמרחק של כקילומטר קיימות יפו והתחנה המרכזית על העוני והצרות שלהן.
|
|
סוריקטה
(לפני 12 שנים)
מאד נהניתי לקרוא את הביקורת שלך,
אבל לא את הספר. אני חושבת שצוויג, דווקא בשל היותו חלק מהאליטה האינטלקטואלית, לא הצליח לראות נכוכה את מה שקרה לה.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים)
היי רץ, לצערי הרב אין לאירופה חזון, לא נישאר כמעט דבר, רק עתיד קודר ועימות אלים בין האיסלאם לדמוקרטיות השוקעות של המערב
|
|
חני
(לפני 12 שנים)
רץ
פשוט תענוג לקרוא את הביקורות שלך והדימויים שאתה מביא כאן מהחיים עצמם. אני מאמינה שלא רק לסבתא של אודי אלא בכלל לאנשים קשה עם שינויים מרחיקי ללכת או בכלל.אני אכן מייצגת את הסקפטיות ואתה כמדומני מנסה לבדוק מה דומה, מה השתנה.
|
|
יקירוביץ'
(לפני 12 שנים)
אהבתי מאוד את הפסקה האחרונה שלך. חזון יכול לספוג אגרופים מכל הכיוונים, גם אם לא באופן מכוון.
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
אנקה - תודה - אגב אחרי שראתי חלקים מהסרט קברט - הבנתי טוב את סטפן צוויג לגבי תיאורו של החברה החייה במרתפים אפלים,
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
יעלר - תודה - היכרתי לפחות שלוש משפחות שיצאו מגרמניה או אוסטריה - אבל סבתא של אודי הייתה דוגמה ממש חזקה לטרגדיה
|
|
רץ
(לפני 12 שנים)
שין שין - תודה
|
|
שין שין
(לפני 12 שנים)
ביקורת מצויינת ובעלת ערך מוסף על ספר שאני חייבת לקרוא.
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים)
ביקורת מצויינת.
העולם הזה, של אתמול, גידל המון אנשים שסרבו לקבל כל שינוי. על סטפן צווייג אנחנו יודעים וגם על אנשים כמו הסבתא הזאת - שהסבים שלי היו דומים. הם לא רצו לדבר בשפה שהיא לא שפתם ולא רצו לחיות בעולם שאת חוקיו הם לא מכירים. חלק מהם גם שילמו על הנוקשות הזאת בחייהם, ולא כולם מבחירה.
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים)
תענוג לקרוא את הביקורות שלך. אכן היטבת לתאר את כתיבתו של סטפן צוויג.
|
32 הקוראים שאהבו את הביקורת