ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 14 בפברואר, 2025
ע"י נצחיה
ע"י נצחיה
בדרך כלל אדם מתיישב לכתוב אוטוביוגרפיה מתוך נחת רוח, תחושת הישג ורצון לתעד את כל הדבר הטוב הזה שנקרא החיים שלו.שטפן צוויג היה יכול לעשות את זה שכן היולו חיים עשירים, מלאי יצירה, ועם המון מפגשים עם אנשים חשובים בצומתי החלטה, אלא שאז בא היטלר והרס לו הכל. "העולם של אתמול" הוא אוטוביוגרפיה שכותב איש עצוב, פליט שאינו יכול לחזור אל ביתו גם לא כדי לטפל באימו הקשישה, שלפני זה מכרים הסבו את הגב אליו בפגישה מקרית ברחוב, אדם שכתב ספרים מצליחים בשפת אימו ואז הם נאסרו לפירסום, להפצה ולרכישה, איש שאחרופה כולה הפנתה את גבה אליו כי במדינות אחרות הוא נחשב אזרח מדינת אויב. ספר שנכתב על ידי פליט ללא מדינה, מעורטל מנכסיו הפיזיים והרוחניים, אדם שעולמו חרב עליו פשוטו כמשמעו. ולכן זה ספר טראגי ועצוב.
שטפן צוויג נולד בשנת 1881 למשפחה וינאית משכילה ממוצא יהודי. העולם שהוא מתאר בתחילת הספר הוא עולם קצת שיקרי, אבל זה מה שיהודים באוסטריה בשכבה סוציו-אקונומית מבוססת סיפרו לעצמם ועדיין מספרים. להבדיל מגרמניה, אוסטריה מעולם לא הודתה בפשעים שקרו על אדמתה. ביקור באנדרטת השואה ביודנפלאץ בווינה מראה למבקר את הכתובת לזכר "65,000 יהודים שניספו בשואה בשנים 1938-1945 תחת השלטון הנאציונל-סוציאליסיטי" משל באו חייזרים מהחלל השתלטו על וינה ושאר אוסטריה ועשו בה פשעים כנגד האנושות על אף שרצונה היה אחר. כמה מטרים מהאנדרטה נמצא המוזיאון היהודי, שבכניסה אליו ניצב מאבטח ואליו יורדים בשתי קומות ויכולים להתרשם מאלף שנים של אנטישמיות מושרשת כולל אבני מצבה עם כיתובים בעברית ששימשו לבניית כנסיה וכולל גזירות גירוש ואישורים מיוחדים ליהודים יחידי סגולה להתגורר בתחומים המקודשים של בירת האימפריה האוסטרו-הונגרית.
אבל אין לאדם אלא את תחושותיו ואת מה שעיניו רואות, ולתפיסתו של צוויג העולם היה שקט ורגוע, האימפריה בשיאה וכך גם האינטגרציה, הזהות היהודית הינה פרט שולי בתוך מארג השכלתי ותרבותי עשיר מאין כמותו. חברים משכילים ואמידים יהודים ושאינם. עולם יציב, תרבותי ומיטיב שאותו הוא חווה ואותו הוא מתאר לארוך רוב הספר, כשרק צללי ההווה שבו הוא כותב - בן שישים גולה ומנודה ומדוכא - מוטלים מפעם לפעם והופכים את הספר הכתוב בבהירות עליזה לקינה בלתי נתפסת. המקום היהודי בחייו של צוויג הוא שולי ורוב הספר הוא לא מתייחס אליו. הוא לא ציוני, על אף שנתקל בהוגה הציונות תיאודור הרצל ואף עבדבצמוד אליו ובוודאי הכיר את השקפת עולמו ואת הטיעונים שלו. הוא מתאר כיצד הגיע לכתוב מחזה על ירמיהו, אבל זו התפתחות מאוחרת יחסית בעקבות תחילת השבר אותו ראה בשנת 1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. מעבר לזה הוא אזרח אירופה בכל הוויתו, אוהב את השפה הגרמנית ויוצר בה, ואוהב את אנשי התרבות והאומנות איתם הוא בא במגע. אוסטריה הזאת בגדה בצוויג, שוב לתחושתו, והוא מסיים את כתיבת הספר הזה, שולח אותו להוצאה לאור ובשנת 1942 שם קץ לחייו יחד עם בת זוגו.
הוא תאר את התפתחותו האישית והרוחנית של צוויג עצמו, את הטיולים והביקורים שלו במקומות רבים ברחבי העולם, ואת ההשפעות של הביקורים האלה על רגשותיו ותחושותיו. הספר רצוף תיאורי פגישות עם מגוון אנשים ידועים - רילקה, הרצל, רודן ועוד, אבל אין תחושת "ניים דרופינג" כי הוא אכן מקדיש פסקאות מרובות בתיאורים חיים וחיוביים לכל אחת ואחת מהדמויות וניכר כי עין הסופר שלו היתה פעילה וחיונית, וכל התיאורים שהם למעשה סוג של סיפורים קצרים שבאים לספר סיפור אחד: איזה עולם אומנותי ונפלא היה במפנה המאות בין המאה התשע עשרה לתחילת המאה העשרים, ואיך מלחמות העולם, שהוא מתאר גם כיצד הסימנים להן הופיעו אבל הוא וחבריו התעלמו מהם, הרסו ושברו הכל. זה ספר חי, כתוב בבהירות ובשפה קולחת, והוא כואב לאין קץ.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מורי
(לפני חצי שנה)
דן, ככה זה אצל צוויג בספריו הגדולים (גדולים מבחינה כמותית). 70 העמודים הראשונים הם טרחניים ואחר
כך צהלה ושמחה.
|
|
דן סתיו
(לפני חצי שנה)
משה
סקירה מופתית בעיני. פחות התלהבתי מהספר, בוודאי ביחס לציפיות שהיו לי ממנו. החלק המעולה שבו - תיאור המאבק הבלתי נלאה שלו למען השלום ואזהרותיו מהמלחמה האיומה - הוא אכן חלק מופתי. לטעמי, החלק הראשון לוקה בארכנות ומייגע למדי ואילו החלק העוסק בבריחת צווייג מאוסטריה מאכזב וחסר תובנות. אינני יוכל להתפעל מאדם המדבר גבוהה גבוהה על עלית הפשיזם אבל אף אינו מוכן לטרוח ולהצביע בבחירות. התרשמתי שהוא מרוכז בעצמו על גבול הנרקיסיזם. לנשים בחייו אין אזכור למעט איזכור אגבי בודד.
|
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
הוא ספר טוב שכתב אדם מאוד מדוכא
|
|
מורי
(לפני חצי שנה)
זה ספר מופת, אם לא ברור.
|
|
oziko
(לפני חצי שנה)
תודה על הסקירה. אני כבר תקופה קורא אותו, ודווקא מצאתי בו טוב דווקא כאשר התחלתי לקרוא
בו חלקים - חלקים. משהו בו קצת כבד
|
|
yaelhar
(לפני חצי שנה)
נצחיה, למען הסר ספק, ההערה שלי עסקה בהתאבדות של יותר מאדם אחד ולא בהתאבדות מסויימת.
|
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
תודה רבה יעל
נקודת מבט מעניינת, בעיקר מול אדם שהיה קורבן של אחד הפשעים הממוסדים הגדולים ביותר בהיסטוריה של האנושות |
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
רויטל, וינה נהדרת
קצת לפני שנסעתי שמעתי את יובל סער קורא לה faded glory וזה ממש ככה. חובה להתחיל במוזיאון היהודי, אחר כך לעשות הכל והכל נראה באור שונה. אה, והגלגל הענק בפראטר? היה שייך ליהודי והוחרם ממנו בשואה. עוד פריט מידע שמוכמן ולא מפורסם שם. |
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
גלית, כמובן כמו שאנחנו יודעים היטב
לא כל מי שעברו שואה התאבדו. אני מניחה שהסיפור של קסטנר (הכירו בקיומו ובזכות שלו להתקיים גם אם טענו כנגד דעותיו) הוא קצת שונה משל צוויג, אבל בכל מקרה אין שני סיפורים זהים זה לזה |
|
נצחיה
(לפני חצי שנה)
תודה רבה שין שין.
כל התאבדות מעוררת אי נחת, כי התאבדות היא מעשה אלים גם כשהיא נעשית לבד. האם המסמך ההיסטורי הכתוב נפלא והלכיד הזה מהווה מכתב התאבדות? אין לי דעה מוצקה בנושא. |
|
yaelhar
(לפני חצי שנה)
ביקורת מצויינת.
התאבדות בשניים (או בקבוצות גדולות יותר) מחייבות תמיד שהצד(דים) החלש(ים) יזדהה באופן טוטאלי עם הצד החזק.המעשה אמנם בלתי הפיך אבל זה לא שונה במהותו מהשפעה חזקה של חזק על חלש, וקבלת השקפת העולם של החזק בלי ערעור, גם אם היא מנוגדת לאינטרס של החלש. |
|
רויטל ק.
(לפני חצי שנה)
בדיוק לקחתי אותו מהספרייה בשביל אמא שלי, לקראת טיול משפחתי לוינה
חשבתי אולי לקרוא אותו אחריה, שכנעת אותי שכדאי. |
|
גלית
(לפני חצי שנה)
אני לא ממש בקיאה בתחום
וקסטנר לא היה יהודי אבל גם ספריו הוחרמו והוא חי בסוג של מסתור רוב המלחמה וגם הוא כתב סוג של אוטוביוגרפיה אבל לא חשב על התאבדות.
מזדהה עם הסנטימנט של שין שין |
|
שין שין
(לפני חצי שנה)
מסמך היסטורי ואישי נפלא וכתוב היטב.
הערת שוליים אישית: חבל לי שזו הייתה צריכה להיות התאבדות זוגית, אני מבינה את תחושותיו ואת ייאושו, אני לא בטוחה שרעייתו השנייה הצעירה חשה אותן תחושות. הרעיון של התאבדות זוגית תמיד מעורר בי אי נחת, במיוחד במצב כזה של הבדלי גילאים ומעמד.
|
16 הקוראים שאהבו את הביקורת