ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 11 בדצמבר, 2023
ע"י דן סתיו
ע"י דן סתיו
הספר נכתב על ידי אדם מובס ודווקא על רקע זה נחשפות מעלותיו של ספר זה, אך גם מגרעותיו. אתחיל במעלותיו.
צווייג מפליא לתאר את "העולם של אתמול" – אירופה השבעה - כאילו היה צעיר נלהב. הוא עושה זאת בחן, בכישרון תיאורי ובאמצעות אבחנות חדות באשר לאופיה של החברה. צווייג מודע למקומו של היהודי המצליח בחברה הוינאית הקוסמופוליטית, כפי שהיטיב לזקק זאת באנקדוטה אחת: אביו, איש עסקים מצליח, לעולם לא יכנס למלון זאכר היוקרתי כדי להנות מקפה ועוגה, לא כי הוא לא יכול להרשות לעצמו את המחירים, אלא משום שיש להשאיר את המקום באופן בלעדי לאצולה האוסטרית... סטפן צווייג אינו מתנשא, אך גם לא מתנצל על שנולד עם כפית של הזהב בפה. זה לא דבר של מה בכך עבור ילד שבגיל 12 זכה לטפיחה על השכם מברהמס, המלחין הדגול, ובגיל 19 זכה שהרצל (שלנו) יפרסם את אחד מסיפוריו בעיתון נחשב.
גולת הכותרת, בעיני, של ספר זה היא הרעיונות המתקדמים שלו כמו גם האבחנות שלו אודות הסכנה שבלאומנות הצרה. האזהרות החריפות שלו מפני האסון הממשמש ובא (מלחמת העולם הראשונה) הן מבריקות בראיית הנולד וגם ראויות להערכה מבחינה מוסרית (פציפיזם). האבחנה שהוא עושה בין הלאומיות של הקיסרות האוסטרית, המבוססת על רב-לאומיות, לעומת הלאומיות הצרה של גרמניה מרתקת מאד. רעיון מעניין נוסף הוא הטיפול שלו ברעיונות השמרנות האוסטרית של תקופת ילדותו ונערותו לעומת הקידמה והשחרור של הדור הצעיר בשנים שלפני מלה''ע הראשונה. הוא רואה את היתרונות והחסרונות/סכנות שבפריצת מסגרות שמרניות. מחד, הוא מייחס למדע ולעקרונות הליברלים של שחרור (כולל שחרור האישה) ערך רב בהיותו ערובה לעולם טוב יותר, אך מאידך, הוא חושש שפריצת כל גבול אינה מבטיחה רק טוב: הן בתחומי האומנויות (סכנה של זילות האמנות) והן בתחום הפוליטי, את הזהירות/תבוניות (PRUDENCE) – לעיתים זהירות יתר ומקובעות - של העבר מחליפים לעיתים רעיונות פרועים וקיצוניים בתחום הפוליטי (היטלר, מוסוליני, פרנקו וסטאלין). גם הניתוח הכאוב שלו אודות נקודת השבירה של האינטלקטואל מרתק. הקטעים המתייחסים לשינויים במעמד האישה ובכלל זה למיניות שלה מרתקים וכתובים בכשרון רב.
הספר הזה אינו נקי מפגמים. צווייג משתבח במאמציו לקצץ כל פסקה שאינה תורמת ליצירה, אבל נראה שלא הקפיד בכך בכתיבת ספר זה. כ-140 עמודים מוקדשים לאותו "עולם של אתמול" . החלק הזה הופך למייגע למדי ולא היתה מזיקה לו דיאטה רצינית. פגם נוסף הוא שהספר כולל פרקים על מסעותיו מחוץ לאירופה ואלה דלים ולא מחכימים בהשוואה לפרקים על אירופה. הביקור בתת-היבשת ההודית מוקדש בחלקו הניכר לשיחה עם גרמני שהשפיע על היטלר. ברזיל מעניינת כמקום חלופי לתרבות האירופית. גם הביקורים בארצות הברית, באנגליה וברית המועצות דלים ולא משכנעים.
הואיל והספר עוסק גם באידיאות פוליטיות ובמאבקים אידיאולוגיים, לא יכולתי להתעלם מהאכזבה מצווייג כאזרח. הוא היה מוכן לנסח עצומות עם אמנים ברחבי העולם (קרי אירופה) נגד הלאומנות הומיליטריזם, ואף ניסה לדבר על ליבו של מוסוליני בנוגע לרופא איטלקי שנרדף על ידי משטר מוסיליני, אבל, על פי עדותו, לא טרח להצביע בבחירות המכריעות באוסטריה. הוא סלד מהיטלר, אבל המשיך לעבוד עם ריכרד שטראוס על אחת מיצירותיו. שטראוס אמנם הצליח להעלות את היצירה ולתת קרדיט לצווייג לפני שביצועה הופסק על ידי הנאצים. צווייג מתייחס לשת''פ זה כאל ניסיון מעניין לראות עד כמה שת''פ זה ירגיז את הצמרת הנאצית. לא עלה בדעתו החרים את גרמניה הנאצית (כפי שעשה טוסקניני שהתפטר מניהול פסטיבל ביירוית).
צווייג מדבר גבוהה על תהליך שחרור האישה והמיניות שלה. על כך הוא ראוי להערכה, אבל בספרו מוזכרת אחת מנשותיו (בלי שם) רק בהערת אגב – הצטרפותה לנסיעתו לאיטליה. אז אולי זה המקום להזכיר שלאשתו הראשונה קראו פדריקה מריה בורגר ולאשתו השניה – לוטה אלטמן.
השורה התחתונה: ציפיתי ליותר. התלבטתי בין דירוג של שלושה לארבעה כוכבים.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
רץ
תודה. אכן נראה לי שאבחנתך באשר למשנתו של צווייג מדויקת מאד. בעיני, תפיסה הומניסטית נעלה זו, כושר ראית הנולד והאומץ לצאת חוצץ נגד המיליטריזם - יכולת ראויה להערכה בכל חברה - ראויים להערכה רבה. התרשמתי שזו גם פחות או יותר פסגת הכתיבה שלו בספםר זה. על מה שמופיע לאחר מכן נופל באיכותו. ובאשר ל"עולם" של אתמול - זה מתייחס לחיים הנוחים של הבורגנות השבעה בוינה ולחוג המכרים העצום בברנז'ה של אנשי הרוח והאמנות באירופה. מה שהוא כותב על אוסטריה בשנות ה-30' מעיד שהוא כנראה לא היטיב להכיר את ה"עמך" האוסטרי.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
התובנות שלך לספר מעניינות, אני ראיתי בו ביטוי לתפיסה גלובאלית המושתת על תרבות ליברלית משותפת שבקשה לראות את המשותף ברוח האנושית.
במלחמת העולם השנייה ניצחה את אירופה הלאומנות השהתבססה על גזענות ומליטריזים.אני בהחלט יכול להבין את האכזבה שלו מעולם כפי שהוא חווה אותה במלחמת העולם השנייה.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מורי
הייתי מוטרד אילולא היית מודע לכך....חג שמח
|
|
מורי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
דן, אתה הרי יודע שבמקרה שלי אני לא רק חושב, אני קובע.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מורי
זכותך לחשוב כך.לבריאות.
|
|
מורי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
דן, הדרך בה הצגת את הלכאורה פגמים, זה ממש לחפש בזכוכית מגדלת בלי לראות את
הכלל. הכלל משובח.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אהוד בן פורת
אני מקווה שלא השתמע מדברי כאילו אינני נוהג ביראת כבוד כלפי הספר או הסופר. אני מכבד כל סופר וכל ספר או יצירת אמנות, מעצם היותו פריו של איש יצירה - סופר, משורר, אומן, צייר או פסל. זה לא אומר בהכרח שכל יצירה מעין זו גורמת לי הנאה. הואיל ואני כותב על מידת ההנאה שהספר הסב לי, ואינני אינני מתיימר לחלק ציוני איכות, אינני רואה רואה סיבה להמנע מהצבעה על מה שפגם בהנאה שלי מקריאת הספר. כמובן שהגישה שלך לגיטימית בעיני כמו הגישה שלי.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
בר
תודה רבה!מעניין מה תחשבי על "הנערה מהדואר", וגם כמובן אם תחליטי לקרוא את "העולם של אתמול".
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יעלהר
תודה על דבריך! אני משתדל לכתוב לגופו של עניין אודות מה שהספר גרם לי ומה הפריע לי. הואיל ואינני מתיימר לשפוט האם הספר טוב, או רע או שהסופר דגול או לא, זה קל יחסית. עדיין, אני מתאר לעצמי שאם כל הרצון להמנע מהטיה כלפי סופרים נחשבים, זה בהחלט עשוי לקרות לי.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
זאבי קציר
תודה רבה! מעניין מה תחשוב על הספר כשתקרא אותו בשנית. הספר לא משתנה אבל הפרספקטיבות שלנו משתנות ולכן זו עשויה להיות חוויה מרתקת.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אני מוכרח להודות בכנות שהספר הזה הוא
מסוג הספרים
שגם אם אני מוצא בהם מגרעות אני נוהג כלפיהם בדחילו ורחימו. |
|
בר
(לפני שנה ו-8 חודשים)
ממש מעניין, תודה.
בדיוק קוראת את "הנערה מהדואר". |
|
yaelhar
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יופי של ביקורת.
אהבתי שבחנת את צווייג כמו כל סופר אחר והתייחסת גם לפגמי הספר. לא מרבים לעשות את זה לאחרונה, כשכל מה ששמו של הסופר מתנוסס עליו נחשב מופת. קראתי את הספר הזה ממש מזמן ואני לא זוכרת אותו לפרטיו. |
|
זאבי קציר
(לפני שנה ו-8 חודשים)
סקירה יפה, תודה לך.
קראתי לפני שנים ונראה לי שאקרא שנית. צווייג הוא סופר שאני מאד אוהב. |
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
חני
תודה רבה על דבריך המחמיאים אודות הסקירה! כמעט ולא קראתי ספרים מפרי עטו. היחיד הזכור לי הוא המחזה ירמיהו. הכתיבה שלו שם היא דרמטית מאד על גבול הפומפוזיות. לטעמי, המחזה ירמיה המתייחס גם הוא לתקופה הסטורית דרמטית, מרשים יותר מ"העולם של אתמול". תודה על ההמלצה על הרצאותיו של פרופסור דוד פסיג. בעוונותי, לא שמעתי על האיש (מה שמעדי על בורותי ולא, חלילה, על האיש).
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מורי
זה בהחלט עניין של השקפה. אני מסכים שיש קטעים בספר אשר ניתן להגדיר כמופתיים, אך, לדעתי, הספר אינו נקי מפגמים מהותיים.
|
|
דן סתיו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
ראובן
תודה! צווייג אכן היה סופר מוכשר ובעל כושר אבחנה מצוין.
|
|
חני
(לפני שנה ו-8 חודשים)
דן איזה יופי של סקירה.
מהכתיבה של צוויג אני יודעת שהיא פומפוזית, דרמתית מאוד. הארועים בספריו ראויים להתייחסות, לצלילת עומק. הוא בדרך כלל לא כותב משהו שהוא עצמו לא שם עליו זרקור. אהבתי את הסקירה גם כי היא מביטה מלמעלה על ההיסטוריה בספר בצורה מערכתית.התהליכים ההיסטורים בעולמנו מרתקים כמו עכשיו בערך. (שווה להקשיב לפרופסור פסיג על תהליכים עולמים). תודה |
|
מורי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
לטעמי, ספר מופת.
|
|
ראובן
(לפני שנה ו-8 חודשים)
סקירה יפה על סופר מוכשר
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת