ביקורת ספרותית על העולם של אתמול [מחודש] מאת סטפן צווייג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 2 באוקטובר, 2013
ע"י שין שין


האוטוביוגראפיה של צווייג מרשימה, מרגשת ונוגעת ללב, אך יחד עם זאת מקוממת בנאיביות ובעיוורון הכמעט ילדותי שהסופר מגלה. בתקופה בה פרויד פיתח את התיאוריות שלו על מבנה הנפש צווייג מתגלה כמופת של הכחשה והדחקה. וינה של ילדותו ונעוריו היא עולם קסום ומופלא שמעולם לא התקיים במציאות. זהו עולם זהוב ומופז של שלום, ביטחון כלכלי ופריחה אמנותית ממנה נהנו הכול. בעצם, לא הכול. אלא שיכבה דקיקה של הבורגנות הגבוהה שעסקו בכתיבת וקריאת שירה ופיליטונים, ביקור בתיאטראות ושיחות בבתי קפה בזמן שהעיר התפוצצה ממהגרים חסרי כול שלנו בתעלות הביוב שלה והאימפריה האוסטורו-הונגרית בערה משאיפות לאומיות של עמים ומיעוטים שנפשם נקעה מהשלטון ההבסבורגי האבסולוטי בן 700 השנים.

קשה מאוד ממרחק של 73 שנים (צווייג כתב את האוטוביוגרפיה של ב 1940, זמן קצר לפני שהוא ואשתו נטלו את חייהם בידיהם בהסכם התאבדות משותף) שלא לחוש רחמים מעורבים בכעס על צווייג שהשכיל בעיוורונו המפואר להחמיץ כמעט כל התפתחות היסטורית, כלכלית וחברתית משמעותית באירופה של זמנו. לכן, אין זה מפליא שהוא חש עלבון ממש אישי שוינה ואירופה הדימיונית של חלומותיו התפוגגה כלא הייתה ובעטה בו ובשגיונותיו. עוד יותר מדהימה העובדה שהוא הכיר באופן אישי כל כך הרבה אישים חשובים ומשמעותיים בדורו, אך השכיל שלא ללמוד מהם דבר.למשל הוא הקפיד שלא "להידבק" בציונות של הרצל, אשר בתור העורך של העיתון הוינאי החשוב ביותר קיבל לפרסום את אחד מסיפוריו. צווייג מתעלם בדבקות מהתנועה הציונית ולא רואה בה פיתרון ליהודי אירופה גם לאחר שברור שהפיתרון של התבוללות והטמעות נכשל לחלוטין.נראה שהוא מעדיף להתאבד ולא לשקול פיתרון לאומי לעם היהודי, פיתרון שנוגד את השקפותיו הקוסמופוליטיות הדימיוניות.

לסיכום, ספרו של צווייג קולח, חשוב ומעניין כי הוא חושף עיוורון מדהים של אדם משכיל ורחב אופקים, דובר שפות, סופר מצליח אשר טייל בכל העולם, כולל בהודו, דרום אמריקה וארה"ב (אך לא בארץ ישראל) אשר נחבט קשות ע"י המציאות. אותה מציאות שגרמה לו ייאוש כה קיצוני שהביא להתאבדות, למרות שהוא היה מוגן ובטוח במשכנו בברזיל, בניגוד למיליוני פליטים, יהודים ואחרים שלא מצאו מקלט כה בטוח כמוהו. לא פעם התאבדות מהווה מחאה ופיתרון נרקסיסטי למדי שאמור לגרום רגשי אשם וסבל למקורבי המתאבד. לעניות דעתי, גם להתאבדותו של צווייג יש ניחוח נרקסיסטי כבד, היות שהוא שכנע גם את רעייתו הצעירה והנוחה להשפעה ליטול את נפשה בכפה ביחד איתו. אני תמיד חשה חשדנות מסויימת כלפי אנשים המעדיפים להתאבד בחברה...

העולם של אתמול עבורנו הוא העולם של שלשום ואני חושבת שכבר מזמן אבדה לנו הנאיביות והראייה האופטימית נוסח צווייג של העולם כמקום של קידמה והתקדמות לעבר הטוב.
22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שין שין (לפני 11 שנים ו-10 חודשים)
חן, חן, אינשם:)
אינשם (לפני 11 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מבריקה גם את, כמו מארי קרדינל, משתמשת בתיאורים יפים ומושכים שמעוררים את הסקרנות לגבי הספר. אהבתי!
נעמי (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
האמת שלא הכרתי את צוויג. יש לו המון ספרים - עם מה כדאי להתחיל?
שין שין (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
לא רק שהוא לא בחר להיות ציוני הוא פשוט התעלם מהאופציה הציונית. כן, סך הכול זו דמות חיובית שסופה טראגי, רק שאין לי סבלנות לנוסטלגיה וגם חבל לי שהוא "לקח" את אשתו איתו.
עולם (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
לא הייתי שופט את צוויג בחומרה כזו. זה העולם שהוא הכיר, והעולם הזה התנפץ בצורה האכזרית ביותר. זה לא דבר נדיר שאינטלקטואלים חיים בסוג של בועה ועיוורים למציאות שמחוץ לה. לא הייתי מאשים את צוויג על כך שהוא נולד וצמח במסגרת האליטה האינטלקטואלית, הוא העניק לנו כמה וכמה ספרים נפלאים. חוסר יכולת לחרוג מן המיליה שלך הוא דבר שכיח מאד, גם - ולעתים נדמה שאפילו במיוחד - אצל אינטלקטואלים. בסך הכל מדובר בדמות חיובית שסופה טראגי, וודאי שאין לכעוס עליו שלא בחר להיות ציוני.
שין שין (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רץ, בוא נתפשר על אופטימיות זהירה. זהירה מאוד :)
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
תודה על הסקירה המרתקת! לא תמיד סופר עם כשרון ענק הולך יד ביד עם אישיות חזקה...
חני (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
או שהוא פשוט עצם עיניים היכן שלא רצה לראות. או שהוא הפנים הכל אבל ממש לא התחשק לו להתעמת עם הנושא בספריו..מעניין
רץ (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
שין שין בהתחשב בהיסטוריה של אירופה מלחמות מול גבולות פתוחים - אין ספק שמדובר בהגשמת חזון, אגב גם הציונית ( או הציניות ) - היא חזון מאותו בית היוצר של וינה ואירופה הקלאסית - גם הוא הוגשם לאחר חמשים שנה, האם הבעיות שהחזון הזה מציב לכול העולם היא ההוכחה לכך שלא מדובר בחזון אלא בחלום בלהות ? אגב מול עוצמת הרועה של שנות הארבעים - שבהחלט המיתו את נישמתו של צוויג, אני מעדיף " אופטימיות קוסמית", האם בין השניים אין שום מצב, אלא רק, "אופטמיות קוסמית" מולו חלום בלהות ?
שין שין (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
רץ, החזון של אירופה התרבותית והמאוחדת התממש? אנחנו כנראה לא חיים באותו עולם...
לכל היותר יש שיתוף פעולה כלכלי וגם הוא צולע. אירופה מתמודדת עם המון בעיות, משבר כלכלי, תת ילודה, התפשטות האיסלם, קיצוניות מחודשת ממזרח...
אני חושבת שכבר נרפאנו מאופטימיות קוסמית נוסח צווייג ואנחנו מסוגלים לראות את המציאות המורכבת בעיניים מפוקחות וזהירות. לא אני לא רואת שחורות מטיבי אבל אני חושבת שהעולם, כולל אירופה, מצוי בקשיים מרובים. לפירוט אני ממליצה לקרוא את "שנת המבול" של מרגרט אטווד.
מירב (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מרתק. מדהים שיש אנשים שחיים בתקופות כ"כ סוערות ולא מבינים את המשמעות שלהן, ודווקא חשבתי שהייתה לו מודעות היסטורית.
סוריקטה (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
מאד מסכימה איתך. אני ראיתי בו בעיקר את ההכחשה וההצטדקות. הרגשתי שאני קוראת כתב הגנה לא מאד מוצלח ולא אהבתי אותו, אבל מה שכתבת לגבי החשיבות שלו מקסים בעיני. לא חשבתי על זה.
רץ (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
צוויג הציב חזון של ארופה מאוחדת תרבותית, לעתים חזונות מתגשמים כחמשים שנה לאחר הצבתם, בפרספקטיבה של זמן חזונו של צוויג הוא החוזון שבספו של דבר היגשים את עצמו
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-11 חודשים)
אני תמיד תוהה מה קורה במקומות שבהם רואי השחורות דווקא צדקו. מסכים להרבה ממה שכתבת, אבל אי אפשר להימנע מהמחשבה שאת חוטאת בשיפוטיות שניזונה גם מהעובדה הפשוטה שאת יודעת מה קרה אחר כך. לא שהתאבדות זו תשובה (אלא אם כן השאלה היא "איך קוראים לפעולת נטילת חייך בידי עצמך), אבל כל אחד מצליח לראות את העולם רק דרך הפריזמה הסובייקטיבית שלו. זה באמת נראה מטופש ואירוני מאוד להתאבד רגע (קצת יותר, אבל קוסמית) לפני שהשמש מאירה שוב, אבל בכל זאת - יש סיבה להניח שהיה להם באמת מאוד רע.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ