ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 27 באוגוסט, 2025
ע"י מוריה בצלאל
ע"י מוריה בצלאל
פעם הייתי מסיימת נובלה כזו בלי להרים את הטוכעס מהכסא. מאז שהתחלתי להשתמש בטלפון חכם (דברי ימי הקורונה), המוח שלי הוסב למוסח מורשה. בעיקר עם ספרים מהזן הזה.
ז'אן־באיסט קלמנס הוא עורך דין פריזאי, חפרן־על המלהג על החיים בפני זר אומלל באמסטרדם במשך מאה וארבעה עמודי נצח, שהם בהמרה, כמה ימים. עצוב לי להודות, מאחר ובקאמי עסקינן, שרק פעם או פעמיים יצא לי להרהר באיזה בור עמוק שחפר, ומצאתי בו איזה עניין.
״מהו שופט־מתוודה? אה! עוררתי את סקרנותך עם הסיפור הזה. תאמין לי, לא היתה לי שום כוונה רעה בכך, ואני יכול להסביר את עצמי ביתר בהירות. במובן מסוים, זה אפילו אחד מהתפקידים שלי. אבל קודם־כל אני צריך להציג בפניך כמה עובדות, שיקלו עליך להבין את הסיפור שלי.״
לא אל הזר בלבד פנה בגוף שני, אלא גם אליי, כאילו מצא בי נפש תאומה. ואני, במוחי הניזוק מקרינה סלולרית ונוטיפיקציות לרוב, מתקשה להקשיב לו. מצד אחד, קוראת בשקיקה את מילותיו של הפילוסוף האהוב שלי, ומצד שני, מרגישה שנכפתה עליי שיחה בצומת מרומזר מאיזה הומלס שעושה מגבית למנה הבאה. ואולי העובדה שאני זו שקנתה את הספר ב״תולעת ספרים״ וכבר שם פתחה אותו, מראה שבעצם אני זו שכפתה את עצמה עליו, ולא להיפך.
לאחר בערך שליש מהספר הדק, לגמתי מהקפה שהוגש לי, ובראשי עולות מחשבות על אחריות, אשמה וגאולה. על האנושות כולה, שמראשית הדורות נדרשת לשלם מחיר מופקע על כל פגם קטנטן: האדם הראשון גורש מגן העדן בגלל תפוח. משה רבנו לא נכנס לארץ בשל פדיחה בהבנת הנשמע. ישו הקריב את עצמו כדי לכפר על חטאי האנושות. אבותינו רצו שנתבונן בשפלות חיינו דרך המעשה הנשגב שנעשה על ידי דמויות נשגבות.
היום זה כבר לא עובד, כי אדם רגיל – והיום כולנו רגילים להחריד – אינו רואה את עצמו במשה או בישו. עכשיו דרוש לנו אנטי־גיבור. אחד שיהיה קרוב דיו לאדם, עד שיוכל ללחוש לו מבעד למראה: ראה! זה אתה, מגוחך שכמוך.
ז'אן־בטיסט קלמנס הוא האנטי גיבור הזה. ולפיכך, פנה אליי ישירות. לפחות, נדמה לי שזה הרעיון.
כאשר ז'אן־בפטיסט סיים את וידויו, נפל לי הטלכארד שהשופט־המתוודה אינו אלא אני. שעתידה להפוך מאלמונית־פלונית א׳ אל אלמונית־פלונית ב׳, הגרסא החדשה, המתוודה, החופרת בצומת מרומזר. שעתידה להישיר מבט אל תוך התהום, ולצעוק ״ווייייייי!״ כל הדרך למטה.
אמנם, תמיד אוכל לתת למישהו אחר ליפול במקומי, איזה פרסונל ג׳יזס, אבל אז יהיה עליי לעבוד אותו. זו מהותו של המשיח המודרני – ליפול במקומך, כדי שתוכל להמשיך לחטוא.
הנובלה הזו היא נפילה אחת מתמשכת. לא סיפור על התרוממות, אלא על נחיתה שאין ממנה חנינה. אתה הוא גיבור הסיפור – או אנטי־גיבור הסיפור – זה שעומד לעבור את הטרנספורמציה הפנימית.
התחלתי את הנובלה בקריאה איטית וזהירה, כראוי ליצירתו של קאמי. אך עד מהרה נתחוור לי שזהו, בעת ובעונה אחת, מופת של צלילה מתומצתת אל תהומות הקיום, ומונולוג מתיש של נודניק מר נפש וחסר מודעות עצמית.
עוד הבנתי שההתעניינות באקזיסטנציאליזם אינה אלא שלב בחיים. כמו לגור עם שותפים. או להעריץ את U2.
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב
(לפני 12 שעות)
מוריה, תודה על הסקירה המהורהרת בטעם קפה.
איזה חבר שכנע אותי לראות את הנפילה בביצוע של ניקו ניתאי בתאטרון הסמטה. לא בטוח שהתחברתי אליה אז. אולי הייתי צעיר מדי, אבל ניקו ניתאי היה שחקן מיוחד שכיפר על חוסר ההבנה שלי בתאטרון. בהמשך ראיתי את ההצגה שלו "פינוק מטריף" שהיתה מוזרה לא פחות על אדם עם נחש. |
|
מוריה בצלאל
(לפני 3 ימים)
פואנטה, תשובה בריסטנציאליסטית: המלצרית המקסימה בתולעת ספרים :)
|
|
חני
(לפני 3 ימים)
מנדלי לגמרי קלעת!
|
|
עמיחי
(לפני 4 ימים)
תובנות חשובות :-)
|
|
פואנטה℗
(לפני 5 ימים)
שאלה אקזיסטנציאליסטית: מי מגיש לך את הקפה שלך?
|
|
מנדלי
(לפני 5 ימים)
מצחיקולה חני :)
|
|
חני
(לפני 5 ימים)
אפשר לערום את הקלישאות על מריצה מוריה, האם הבטיחו לנו יונה ועלי של זית,
או, קשת בענן כהבטחה שלא יהיה פה מבול.הרי אנחנו טובעים באבסורד העכשוי, ועכשיו הבנתי שזו התקופה המדוייקת בשבילך לקרוא♡ |
|
מוריה בצלאל
(לפני 6 ימים)
תודה רבה, רויטל :)
מנדלי, תודה על ההמלצה, רשמתי לפניי. מהשותפים מזמן נפטרתי, משמעות מעולם לא ביקשתי, ומקאמי לא נואשתי. יש בינינו עליות ומורדות, כמו ביני ובין האקזיסטנציאליזם. אבל הנה פלא – דווקא את המיתוס טרם קראתי, ובוא יבוא יומו. |
|
מנדלי
(לפני 6 ימים)
חני, לעניין איך אפשר לקרוא אותו דווקא עכשיו, נראה לי שאין זמן מתאים מזה.
הפילוסופיה של האבסורד נולדה מתוך מוראות מלחמת העולם השנייה, כשכל מראית עין של משמעות קיומית הנשענת על מוסר אנושי נמחתה למראית המעשים שלהם בני אדם מסוגלים לעולל זה לזה. נדמה לי שיש משהו מהתקופה ההיא במקומותינו כיום, לתחושת רבים לפחות. מובן שאפשר לראות בזה גם שעה גדולה ואקסטטית, אתחלתא דגאולה, ויש גם כאלה. הם בטח גם יגיבו לי תיכף :)
|
|
מנדלי
(לפני 6 ימים)
אם יש ביוטיוב, אולי כדאי לצפות בהצגת היחיד לפי הספר, שהעלה ניקו ניתאי במשך איזה 50 שנה.
בכל אופן, אשרייך שהצלחת להיפטר יחד עם השותפים לדירה גם מקאמי (פילוסוף של האבסורד, אגב, לא אקזיסטנציאליסט קלאסי) ולמצוא משמעות לחייך. גילי כפול כמעט משלך, ואני עדיין נדרש ל"מיתוס של סיזיפוס" כהסבר על מצב האדם שיכול לדבר אליי.
|
|
רויטל ק.
(לפני שבוע)
ביקורת נהדרת
מוסח מורשה זה מבריק:) ומעורר הזדהות... |
|
מוריה בצלאל
(לפני שבוע)
תודה רבה, מורי, יעל וחני.
יעל, את ממש צודקת, וטוב שלפעמים חוטפים סטירה שמזכירה לנו את העובדה הפשוטה הזו. חניל׳ה, אכן כבד. אבל זה היה חזק ממני כשראיתי את שמו מתנוסס על הכריכה, מעל הבחור האומלל שעומד שם ונראה כמו שאני מרגישה :) |
|
חני
(לפני שבוע)
איך בכלל הצלחת לקרוא את קאמי בעת הזו. כבדדדד
המוח שלי הפך לפירה לאחרונה שרק לחשוב על קאמי עושה צעדי ירח בהפוכה. אז כל הכבוד, נהניתי לקרוא את סקירתך! |
|
yaelhar
(לפני שבוע)
נהניתי לקרוא את הביקורת.
לעצם העניין - לפעמים מוניטין של סופר מפריע לקורא לראות את אשר לפניו. גם סופרים גדולים וידועי שם כתבו חומרים גרועים מכל מיני סיבות. וגם סופרים ידועי שם לזמנם לא הצליחו לצלוח את הזמן ולדבר אל קוראיהם העכשוויים. |
|
מורי
(לפני שבוע)
מוסח מורשה, אה? אהבתי.
|
25 הקוראים שאהבו את הביקורת