ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 17 באוגוסט, 2023
ע"י מוריה בצלאל
ע"י מוריה בצלאל
בשכונה בה גדלתי היה בחור בשם עמרי. כולם הכירו את “עומריקי”, כי הוא לא היה כמו כולם. כלומר, היה כמו כולם; הולך לבית הספר, מתפלל כל יום בבית הכנסת, הולך למכולת השכונתית, אבל היה בדרכו שלו. היו לו מחשבות משלו. עמרי היה על הרצף. אינני יודעת את המונח הנכון לו וזה אינו מענייני, אבל לא ניתן להכחישו. זה נשפך ממנו, בדיבור, במבנה הפנים, בהתנהגות.
דרכינו הצטלבו לעתים תכופות כי שנינו אנשים של ספריה, אם כי מילים לא נאמרו. אולי הנהון פה ושם. תמיד ערמות של ספרים בידיים. פעם אחת בחלפו על פני, חייך אלי. היה מבוגר ממני בכמה שנים אבל היה לו חיוך של ילד. הייתי נערה בודדה וחיוכו היה לי קרן שמש. חייכתי בחזרה. מאז, מעניק היה מחיוכו בכל פעם שראה אותי, ואחרי כמה חיוכים החל לשזור בהם גם ברכות שלום. יום אחד, נעצר בדרכו ושאל, “מה שלומך, מוריה? איך היה היום שלך?”
המבט הממוקד, התרוממות הרוח הבלתי מזויפת על פניו על שנעצרתי גם אני כדי להחליף איתו בדברים ניחם אותו כפי שחיוכיו ניחמו אותי מהצד השני. כך אני משערת, שכן אחרי כמה וכמה היתקלויות כאלה בהן שאל את אותה שאלה, הציע לי לצאת איתו.
מתיס הזכיר לי את עמרי שלי.
כמו אדווה עדינה על פני מים רגועים או ציפור שיר שעפה אל חיק הזריחה, טאריי וסוס ארג סיפור בעל מבנה עדין המספר על שני אחים שחיים קיום פשוט בכפר נורוגי שלו. מתיס הוא אדם מהורהר ששורף את הימים ונסחף אל עולמו שלו, בעוד אחותו הגדולה, הגה, סורגת סודרים בבקתתם ליד האגם.
מדי פעם, יוצא מתיס להסתובב ברחבי החוות המקומיות בחיפוש אחר עבודה, חששו הולך לפניו. יוצא אל החנות המקומית בחיפוש אחר סוכריות, לא יכול להתאפק. אבל בעיקר, יוצא עם סירתו אל הנהר.
העולם הוא מקום עוין, ולפי מתיס, חסיד שיטת הפשט, אנשים לא מתכוונים למה שהם אומרים. אז הוא מתקשה לתפוש יחסי אנוש ויורה שאלות מטופשות לכל עבר. הוא פשטן, הוגה, ילד כלוא בגוף של גבר. הוא יודע שאנשי הקהילה קוראים לו “הגולם” ומהרהר על הגורמים שמפרידים בינו לבין שאר אנשי הכפר חסר השם.
מתיס מוצא עצמו שבוי לעתים קרובות בניואנסים של הטבע שאתם או אני עלולים להתעלם מהם. מעוף החרטומנים מעל משכנם מקבל משמעות עמוקה בהרהוריו ובעצם היותו. מתוך אמונה שיש בזה חשיבות, הוא מקומם את הגה בלי כוונה בכך שהוא לא מפסיק לדבר על זה. אבל החמלה כלפי הגה גם היא לא מאחרת להתעורר, מרותקת לגמרי לבדה עם אח רפה שכל, כמהה לאיזו שמחה או רומנטיקה בחייה עד ששיערה מאפיר.
החרטומן עוקב אחר מתיס אל חלומותיו וגורם לו להרגיש מיוחד בעולם שבו הוא יכול לבטא הערות שנונות כדי לפלרטט עם בנות החווה, לפתוח עוסק מורשה בתור מעבורן כושל, לפגוש שתי בתולות ים שובבות הלכודות בגפיים של נשים ולהמציא מערכת לקריאת שפת הציפורים.
“הציפורים” לוכד את ההד של הפערים הבין-אנושיים בצורה הכי אנושית, ונותן מבט עדין וחם על מי שנמצא בשוליים, אבל הוא גם מציג זאת בעצב עצום. מתיס תפס אותי לאורך כל הדרך. הוא הצחיק אותי וכמעט גרם לי לבכות סימולטנית. כך, הלחין בי סימפוניה של רגשות. האינטראקציות שלו עם הטבע הן המהות של רומן זה. החלון שוסוס פותח לקורא אל תוך ראשו של מתיס אט אט התרחב לכדי דלת, והייתי מסוגלת לראות את העולם כמותו, אם כי מעוטר ביתר מורכבות, כיאה לחסידת שיטת הדרש.
הנרטיב אינו מונע עלילה, למרות שישנו חוט קלוש של עלילה ותנועה קדימה. זהו בעיקר מתיס ותהליכי החשיבה שלו. דרך היותו בעולם הם שמניעים את הרומן.
הצורך האנושי שנע בין יצירת קשרים ושבירת מחסומים לבין בידוד והסתגרות הפרט מוצא את ביטויו בכל פסקא ומשתקף על האגם הזכוכיתי שבו מתיס משייט את חלומותיו, געגועיו ופחדיו.
זהו דיוקן מרגש של חיים פשוטים ומיואשים וכתוב יפה להפליא, שמסתיים פתאום. הפרוזה הנוקבת של וסוס והשילוב המטריד של רוך וחשש שצובע את גון הנרטיב בצבעי נוף עקר ישארו הרבה אחרי שהדף האחרון יתהפך.
עבורי, זה לא היה ספר מהנה. למעשה, היה לי קשה לעבור אותו. חשבתי הרבה על עמרי. אני ממשיכה לחשוב. זה מה שוסוס נתן לי. לא דמעתי פעם אחת במהלך הקריאה, אבל היה תקוע לי להב בלב, ומדי פעם הוא הסתובב.
והרוח תשכך באגם, והציפורים ירקדו ריקוד בודד וידברו דרך אדוותיהן החינניות על המים. ואתה, הקורא, תבין בנס את שפתן, כי איפשהו בין האגדה למציאות האומללה, יש למתיס חיבור לקורא והקורא הוא כעת מתיס, והסירה תפליג לעבר צליל אוושת הכנפיים ותיצור שביל של זכרונות שטופי שמש.
ובאשר לעמרי? לא יצאנו. עזבתי את השכונה לפני שהספקנו, אבל לא שכחתי את אותו בחור מחויך שמדי פעם עצר אותי ממרוץ היום ורצה לשמוע איך הוא עבר עלי עד כה. שמעתי שגם הוא שאל עלי לא מעט.
בחלוף השנים, מצא אותי בביקור חוזר בשכונה לאחר היעלמות ארוכה. כבר לא היה ילד, אבל פניו נשארו ילדיות. הוא חייך ונופף אלי בביישנות, וכשאמרתי, “הי, עמרי חביבי. מה שלומך?” פניו הוארו בתדהמה.
“את זוכרת את השם שלי?”
“לא, שכחתי אותו לגמרי.” אמרתי, והוא צחק.
“מה שלומך, מוריה? איך היה היום שלך?”
היום שלי היה קצת קשה, עמרי. ואיך היה שלך?
48 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אור שהם
(לפני 11 חודשים)
ביקורת מופתית מוריה, פיוטית ומרגשת,
גם אם אני אישית פחות התלהבתי מהספר. |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
טנא היקרה, חיממת את לבי. אני שמחה שמילותיי נגעו בך כך, ומקווה שלא עוררתי כאב גדול מדי :)
|
|
טנא
(לפני שנתיים)
כתיבה מרשימה ונוגעת!
בחירת מלים רכה ואוהדת שזורה בכאב שמביא איתו הסיפור. זה לא הז'אנר שלי ולא דוגמת צ'ארלי אבל קרבת אותי למקום פנימי כואב, שאולי שווה נגיעה ברכות שהבאת כאן. נהדרת מוריה *0* |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
פאלפ היקר, כבוד גדול הענקת לי בבקשתך. לא אשכח :)
אברש, תענוג ללמוד שהצלחתי לצוד לב ענק כשלך. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני שנתיים)
סקירה מופלאה.
כמו הספר הזה, גם את הצלחת לצוד את ליבי במילותייך. (:
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
את כותבת נהדר.
כשתוציאי את הספר הראשון שלך, שימי אותי ברשימת הרכישה המוקדמת ואל תשכחי חתימה והקדשה:)
|
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
תודה רבה לכל המגיבים, תגובותיכם האדיבות עשו לי נמלולים בלב :)
כרמלה, עם שירה אני נזהרת. היא בחורה מקסימה, אולם מעט מורכבת מדי עבורי. בכל זאת, קרה שהתאהבתי כך שאני רושמת לפני. תאמאס, עוררת את סקרנותי. האם יש סיבה מסוימת שהשם עמרי צד את עיניך? |
|
Tamas
(לפני שנתיים)
יפה כתבת..
התחלתי בגלל השם -עמרי(שצד את עיני), המשכתי כי פשוט נהנתי לקרוא אותך
|
|
dina
(לפני שנתיים)
איזה יופי כתבת.
|
|
אברהם
(לפני שנתיים)
"אבל איני עצובה - כבר לא" :)
איזה ציטוט מופלא, מוכשרת שכמותך. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים)
הביקורת הזו מבליטה את כשרון הכתיבה שלך, יותר מהכל.
|
|
אנקה
(לפני שנתיים)
סקירה נפלאה ומרגשת.
|
|
כרמלה
(לפני שנתיים)
סקירה נהדרת לספר טוב.
תודה מוריה.
טאריי וסוס הוא גם משורר. אני אוהבת מאד את שיריו. |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
סקאוט, ה"מה היה אם" מסקרן גם אותי, באופן טבעי. אבל תאמיני לי, טוב שכך יצא. היום אני יודעת, בדיעבד. אז משמח אותי ששנינו זוכרים זה את זו בעיקר בתור שם וחיוך.
תודה לך, אברהם היקר. יש אנשים שבאים והולכים, אבל איני עצובה - כבר לא :) |
|
אברהם
(לפני שנתיים)
הפתיח שלך על עמרי - מרגש מאוד. גם הסיפא הפרטית.
סקירה יפה ומעניינת. |
|
סקאוט
(לפני שנתיים)
אני תוהה, אולי הייתם יכולים להיות זוג, אם לא היית עוזבת את השכונה. סתם סיקרנת אותי םע הסיפור שלך חחח
|
|
אושר
(לפני שנתיים)
|
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
אוי סקאוט, אין לך מושג. עכשיו יותר מתמיד, וגם אשאל בביקורי הבא. עוד אני סקרנית לדעת האם גם הוא עוד זוכר אותי מעבר לערמת הספרים, ומבקש לדעת מה איתי :)
ותודה לך על המילים החמות. |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
זאביק, תודה שקראת. אילו רק יכולתי לספר בחיוכו, אבל ברשותי אך מילים.
חניל'ה שלי, יפה ונכון כתבת. תודה לך על דבריך. |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
מורי, מהתואר "חלש" אני מסתייגת, אך את העובדה שלא אהבת אני דוקא מבינה. הנטיה שלי לכתוב ביקורות על ספרים עוזרת לי לעכל. עניין של חילוף חומרים ספרותי איטי. כאן הבנתי שהתשישות שחשתי בסיום הקריאה נובעת מהגבול הדק בינו לבין זרם התודעה שאני בדרך כלל לא אוהבת. אבל כאן היה גם משהו אחר.
ראובן, תודה לך יקירי, שמחה שנגעתי. |
|
סקאוט
(לפני שנתיים)
איזו ביקורת מקסימה!!
>W< את עצמך מקסימה, מוריה ועמרי נשמע בחור מקסים. לא מסקרן אותך לפעמים לדעת מה איתו? |
|
חני
(לפני שנתיים)
איזה יופי כתבת מוריה ריגשת.
הספר הזה כתוב נפלא, הניואנסים הקטנים שצריך לשלות מהמים ולעבד אותם הם אלה שבאיטיות נכנסים ללב. תודה שהבאת. |
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים)
סקירה מרגשת מוריה לספר נפלא, והציון מוצדק ביותר, תודה שסיפרת על עומרי.
|
|
ראובן
(לפני שנתיים)
סקירה יפה ונוגעת
|
|
מורי
(לפני שנתיים)
ספר חלש, שממש לא אהבתי.
|
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
תודה לכם, ראסטה ואהוד.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים)
מוריה, חשתי הזדהות עם מה שכתבת.
נראה לי שלכל אחד מאיתנו יש את העמרי שלו. |
|
Rasta
(לפני שנתיים)
גם את ריגשת.
|
48 הקוראים שאהבו את הביקורת