ביקורת ספרותית על 4321 - ספריה לעם #778 מאת פול אוסטר
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 8 ביוני, 2020
ע"י Pulp_Fiction


"שכח מהשם רזניקוף. כאן לא תצמח לך שום טובה ממנו. בשביל החיים החדשים שלך באמריקה אתה צריך שם אמריקאי, משהו עם צליל אמריקאי טוב". זה מה שהציע לאייזיק רזניקוף מהגר יהודי רוסי אחר בשעה ששניהם המתינו לשיחה עם פקיד הקבלה באליס איילנד.
מכיוון שבשנת 1900 עדיין הייתה האנגלית זרה לאוזנו של אייזיק רזניקוף, הוא ביקש מבן ארצו המבוגר והמנוסה יותר להציע לו שם. "תגיד להם שאתה רוקפלר", אמר האיש.
לאחר מספר שעות של המתנה לפקיד ההגירה, כבר שכח אייזיק את השם שאמר לו האיש. "שמך?" שאל הפקיד. המהגר היגע חבט במצחו ופלט ביידיש:"אִיך האָב פאַרגעסן (שכחתי)!" וכך קרה שאייזיק רזניקוף התחיל את חייו החדשים באמריקה בשם איכבוד פרגוסון.

מאנקדוטה משעשעת זו מתחיל ספרו של אוסטר את צעדיו הראשונים במסע בן השמונה מאות שמונים ושבעה עמודים מלאי אותיות בפונט קטן ובכתב צפוף. אולם לא באיכבוד עוסק הרומן, אלא בארצ'י פרגוסון, הלא הוא נכדו, בשר מבשרו והוא הוא הגיבור הראשי של האפופאה הארוכה הזאת. איכבוד עצמו נפרד מהעולם הזה בנסיבות טראגיות ובגיל צעיר כשהוא משאיר אחריו אישה יהודייה קשה באופיה ושלושה בנים.

משלושת צאצאיו של אכבוד רק אחד יצא בן אדם והוא סטנלי – אביו של ארצ'י שלנו.
סטנלי הופך איש עסקים אמיד שנותן פרנסה גם לאחיו הלא יוצלחים. לאחר מאמצים לא מבוטלים עולה בידו להתחתן עם רוז אדלר היפה, שאהובה הראשון נהרג בצבא והרגש שלה אליו טרם התפוגג.
ילדותו של ארצ'י מיוחדת ככל שיכולה להיות ילדותו של ילד יחיד במשפחה שאין בה סיכוי כלשהו להיוולדות אחים נוספים. והוא בהחלט ילד מושקע. הימים עוברים עליו ללא דאגות מיוחדות, נכון יותר יש לו דאגות של כל ילד רגיל שגדל במשפחה מבוססת והוא עטוף באהבה . אם כי הוא לא ממש מרגיש את אביו כי אצל סטנלי מהותה של האהבה היא רווחה כלכלית שעליו לספק למשפחתו וארצ'י הקטן מתקשה לזכות בזמן איכות אמתי עמו .

עד מהרה הרקע המשותף מסתיים בעקבות אירוע מכונן בחייה של משפחת פרגוסון. אז מפצל אוסטר את חייו של גיבורנו לארבעה תסריטים שונים. וכך מתקבלים להם ארבעה סיפורי חיים שונים בתוך ספר אחד שמן.

תסריטי חייו של ארצ'י שונים מהותית אחד מהשני. אביו מת באחד לעומת אבא שחי וניצל מאסון באחר; משפחתו מתעשרת וחיה חיי מותרות ובגרסה אחרת זו משפחה נאבקת בקשיי פרנסה; הוריו חיים חיי זוגיות מאושרים ובסרט אחר הם מתגרשים בצורה מכוערת.

הרעיון הזה לכשעצמו מעניין, אם כי אוסטר יכל לכתוב כך עוד חמישים תסריטים. בייחוד, שגורלו של ארצ'י אינו תלוי בצעדיו הוא אלא בכל מיני נסיבות חיים שלא קשורות אליו במרבית המקרים.

למרות השוני בערוצי חייו של ארצ'י, אישיותו שלו נותרת דומה בכל תרחיש. הוא ספורטאי מצטיין (הן בביסבול והן בכדורסל!), חובב מוסיקה קלאסית מורכבת, חונך על ברכי הספרות היפה באדיבות דודתו מילדרד, מגלה הבנה בציור וחובב קולנוע איכותי. אנחנו מדברים כאן על נער בגילאי העשרה, כן? בקיצור מושלם, גאון ולא מציאותי בעליל. בנוסף בחייהם של כל ארבעת הארצ'ים יש אישה משמעותית אחת והיא – איימי שניידרמן. במציאות אחת הם מאושרים יחד ובאחרת זה לא מסתדר, אבל לדמותה תמיד השפעה גדולה על ליבו של ארצ'י, גם באותו סצנריו, בו הוא מתנסה ביחסי מין חד מיניים. בדומה לכך בכל התרחישים ארצ'י מגיע לכתיבה. שירים, טורים לעיתון בית ספר או אף ספרים מבטיחים. בכך ראיתי איזה הומאז' של הסופר לעצמו.

הספר הוא מאוד אמריקאי ויותר מזה יהודי אמריקאי. מקריאתו נוצר הרושם כי בכל אזור ניו – יורק בואכה ניו ג'רסי רוב התושבים הם יהודים, הנוצרים הלבנים הם קבוצת מיעוט והשחורים הם זן נדיר ביותר. ההוויה היהודית שהייתה ואיננה עוד ניכרת בו מאוד. יש בו גם מודעות עצמית יהודית גבוהה. בתוך כך אמריקה החל משנות הארבעים ועד לשנות השבעים של המאה העשרים מלאה במאורעות פוליטיות חשובות מאין כמותן. היבחרותו והירצחו של קנדי, המלחמה הקרה, משבר הטילים, הירצחו של מרטין לותר קינג, התנועה לזכויות האזרח, המהפכה המינית ועוד התרחשויות רבות מאוד ששינו את ההיסטוריה האמריקאית והעולמית. ארצ'י יכול להיות פעיל בהם או פסיבי יותר (תלוי באירוע ובתסריט) אך לרוב לא נשאר אדיש אליהם.

הדבר הזה של ארבעה ספרים שונים באחד יכול מאוד לבלבל. אני איכשהו הצלחתי לעקוב, אבל מכרה סיפרה לי שהיא נזקקה לעט ופנקס על מנת לא לאבד את עצמה בשלל האירועים והתסריטים. זה גם מרגיש מיותר לקרוא יותר מפעם אחת מתי ארצ'י התחיל לאונן ומה הרגיש כשהופיעו לו לראשונה שערות בבית השחי, למשל.

אני חייב להגיד שהמהלך הספרותי של אוסטר הורס במידה רבה את חוויית ההזדהות עם הגיבור. כי איכשהו כשזרם העלילה נקטע ומתחיל תרחיש אחר לגמרי, הקשר עם הדמויות מתרופף מעט ונוצרת הרגשה של השתתפות בניסוי.

כמה מילים על הכתיבה. ראשית אומר כי ניכר שאוסטר סובל מצורה קשה של גרפומניה ומפציץ את הקורא באינספור מילים מיותרות. מעבר לכך, צורת הטקסט שלו מלאה הגיגים ורומינטיבית בצורה מוגזמת. לעיתים הוא הופך והופך בהרבה נושאים מועטי חשיבות יחסית לאורך משפטים רבים, כאילו מנסה לסגור כל היבט במין אובססיה. וזה בעיניי מעיד על ניסיון לפצות על אי יכולת לפגוע הישר בנקודה.

עם זאת אני חייב לציין שבמהלך הקריאה לרוב לא נוצרת תחושה כבדה ובכל פעם שפותחים אותו הוא די זורם. אבל זה ספר שכמעט לא הצליח לעורר בי רגשות הזדהות חזקים כשלא חסרים בו תיאורים ואירועים שפוטנציאלית מאוד מרגשים. אופן הכתיבה לא ממש מצליח לגעת בלב וגם לא יותר מדי מגרה את השכל.
הסוף מפתיע ומאכזב במידה רבה.

כשמדובר בספר שמספר עמודיו הצפופים נושק לתשע מאות, חשוב שתהיה אליו איזו כמיהה, דרייב להמשיך. אני את התחושה הזו הרגשתי לעיתים נדירות. יותר מזה: בשלב מסוים קריאתו הפכה עבורי למשימה לא מאוד רצויה והמשכתי כי חפצתי להבין מה אוסטר רוצה מאיתנו. אז אילו הייתי מתייחס רק לחווייתי האישית, הרומן הזה לא היה מקבל יותר משני כוכבים. אולם אני משתדל להיות כמה שיותר אובייקטיבי ומעריך שלפחות חלק מהאנשים כן יאהבו בו היבטים מסוימים ואולי אפילו את כולו, זו פשוט תחושה אינטואיטיבית.

לכן הציון הסופי שלי הוא שלושה כוכבים במאמץ.

31 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
מחשבות, אחרי הסאגה של החברה הגאונה הוא באמת ברושור. ההבדל הוא שפרנטה חילקה אותה לארבעה ספרים נפרדים. ואילו אוסטר דחס ארבעה באחד. אה ויש עוד משהו: אתה נהנית.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה, כרמליטה. אם רצית לקרוא את הספר, תנסי לשאול אותו בספריה ותראי אם את נהנית. ההתחלה קצת יותר מבטיחה מההמשך, אבל אישית בשלבים די מוקדמים קצת מאסתי.
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אחרי 1747 עמודי החברה הגאונה, אוסטר צנום להפליא.
כרמלה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה פאלפי.
"כשמדובר בספר שמספר עמודיו הצפופים נושק לתשע מאות, חשוב שתהיה אליו איזו כמיהה, דרייב להמשיך". כל כך נכון. רציתי לקרוא את הספר. עכשיו שוקלת לוותר.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה לך פרפר . אני לא יודע מדוע, אך אני נמשך לספרים עבי כרס. לפעמים אני דוקא מתאכזב כשספר טוב מסתיים מהר לאחר שנקשרתי לדמויות ולעלילה.

אני חושב שכל ספר הוא הרפתקה נהדרת ואני מאחל לך הרבה הרפתקאות טובות ולא רק בתחום הספרות ;-)
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פאלפ, היטבת לסקור את הספר, והוא מצטרף לערימת עבי הכרס שגמעת בקלילות :-)
הרעיון להכנס להרפתקה של 900 עמודים הוא מרתיע מעיקרו. חוששני שיש לי כמה ספרים מרתיעים מבחינת אורכם שממתינים לשעתם היפה אצלי, כולל הספר הזה, שהרעיון שמאחריו לא קסם לי בראשונה, אך העמוד הראשון היה כתוב באופן חינני עד כי פיתני לשלשל את מעותי לידיו של בעל דוכן הספרים :-)
אשתדל להגיע אליו בעתיד, אך ספק אם יהיה זה העתיד הקרוב.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה לך, יעל. תראי, לא נראה לי שאשכח מהר את ארצ'י ואת ודמויות המפתח האחרות בספר אחרי שביליתי בחברתן זמן כה רב...
כי למרות הכל קל לחבב אותן.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה, אדמה. אני שמח שהסקירה הועילה לך. הספר הוא לא בזבוז זמן גמור אבל רחוק מלהיות יצירת מופת.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
חני, תודה לך. הכבדות דווקא לא מורגשת בו. יש לו בעיניי מגרעות אחרות שפירטתי בביקורת. אני לא חושב שנזרק כסף פה בכל מקרה. ככה זה עם ספרים/סרטים. ואולי תהני מהרומן יותר ממני.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אלה מספריו שקראתי עניינו אותי בזמן שקראתי ונשכחו מהר... ביקורת שמבהירה היטב את דעתך.
אדמה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יפה Pulp_Fiction,
ע"מ שאני אכנס להרפתקת קריאה בת 900 עמודים אני חייב להשתכנע שזה ממש שווה את זה. תודה שעשית לי את הבחירה קלה יותר.
חני (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
היי PULP, כתבת נפלא על סופר אהוב רק ש חבל שלא אהבת כי רציתי לקרוא על הספר
שהוא פיצוץ ונפלא ואוסטר עדיין כוחו במותנו.
אתה הרי יודע שלקחת הימור גדול עם הספר.
הוא מחכה לי אך לפי הסקירה סתם נזרק כסף פה.

בכל זאת אנסה למרות הכבדות שהצגת:)
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה לך, עמיחי זה לא בריא באופן כללי להרגיש נקיפות מצפון בגלל אף ספר.
עמיחי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה, פאלפ, שקראת בשבילי וחזרת כדי לדווח...
האורך אכן מרתיע.
מכיוון שכבר קראתי כמה ספרים שלו, בזכותך אוכל להתעלם מקיומו (של הספר הזה. אולי עוד אחזור לקרוא משהו של אוסטר) עם הרבה פחות נקיפות מצפון.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה סימיליה. על תגובתך המושקעת. זה זה באמת ספר שלא מצדיק את אורכו.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אברש, ראיתי את ההצגה של מר ורטיגו ולא הבנתי ממה ההתלהבות.
אנסה את ארמון הירח, כדבריכם.
סימליה (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יופי של סקירה!
אני קראתי את ספרו "מר ורטיגו" ואהבתי מאוד. לפי תיאוריך, הספר נשמע מאוד אמריקאי, מעניין אך לא ממוקד. אפשר לראות שגם בספר הזה מוטיב גורל החיים מופיע בצורה דרסטית פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה. נראה לי שלא אקרא את הספר הזה בעקבות האורך וגם זה שהוא לא ממוקד ועמוס במשפטים ותיאורי יתר. היה ניתן לראות זאת גם במר ורטיגו. נהנתי מאוד לקרוא את חוות הדעת שלך וזה מתמצת לי את כל הספר. תודה!.

דרך אגב, אירית סיכמת ממש יפה את כוונתו של פול אוסטר על גורל החיים ועל נסיבות החיים.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
וכמו שאתה רואה, אני ומחשבות לגמרי תמימי דעים. (:
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
ארמון הירח ספר יפהפה ועצוב. טימבוקטו מיותר לגמרי.
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אחרי נוטות החסד הספר הזה נראה קטן מאוד
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
פאלפ, להבדיל מהרבה קוראים של אוסטר דווקא פחות חיבבתי את "מר ורטיגו".
אמנם עוד ממתינים לי כמה מספריו, אבל עד כה נהניתי לקרוא את "ארמון הירח" ו"טימבוקטו" הקצר והחביב שהצליח לשעשע אותי.

מחשבות הוא קורא מושבע של אוסטר למיטב ידיעתי, אז אולי הוא יוכל להשיא לך עצה טובה משלי.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
רוב תודות, אירית יקרה. מה שכתבת בהחלט ניכר בספר. אוסטר כמובן צודק מאוד. ייתכן שהוא קיווה שזו תהיה יצירת "הגביע הקדוש" שלו, אבל הביצוע פושר מאוד.
אני מאחל לכולנו צירופי מקרים שיאפשרו לנו לקוות ולחלום, ואם כבר אנחנו כה תלויים בהם שלפחות יביאו הפתעות נעימות.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אכן, מחשבות זה באמת נראה כך.
תודה.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
אברש אמירי, תודה רבה. שמחתי לעזור. אשמח אם תמליץ לי משהו משלו ששווה לקרוא.
Pulp_Fiction (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה לך, רונדנית. אני חושב שבצדק ויתרת.
אירית פריד (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
P/F -צלחת את המשימה הזו בגבורה- ראשית מפאת אורכו של הרומן,(אני לא הייתי עומדת בזה) וכן גם בגלל "המפלצת" הספרותית הזו בעלת ארבעת הראשים...

כתבת כך -"גורלו של ארצ'י אינו תלוי בצעדיו הוא, אלא בכל מיני נסיבות חיים שלא קשורות אליו במרבית המקרים" ועל דבריך אלו אומר שזה מוטיב שהנחה ומנחה את אוסטר בכל דרכו הספרותית. ואני אצטט למענך קטע מראיון איתו, גם אם הוא ארוך : "הכול בחיים עניין של מקריות וצרופי מקרים" כך הוא חושב, וממשיך "זה הנושא שמעניין אותי לעסוק בו, בלי תיאוריה ובלי קישוטים, רק לב העניין, אבל אם שואלים אותי מהו לב העניין, אני עונה, שהבלתי צפוי הוא הוא לב העניין. אנחנו אוהבים לחשוב בתוך הקופסה. מניחים שהמחר יהיה כמו היום, שהדברים יישארו כפי שהם, וזה לא עובד ככה אף פעם. הבלתי צפוי שבעולם-הוא לב העניין-ויש בו את החלק המשעשע ויש בו את החלק הטראגי... בעצם הכל, את כל המגוון. זה הכול עניין של מקריות או מתמטיקה והסתברות. וזה לא אופטימי ולא פסימי, זה פשוט נטרלי לחלוטין. ואני כמו חוקר במעבדה בודק את המכניקה הזו של המציאות..." כך הוא חושב ועל זה הוא כותב, וגם אם הפעם הוא הכביר בנסיבות, אני מניחה שהמטרה שלו הייתה ברורה... ש-מה שאנחנו מקווים לעשות, תמיד יהיה מאוים על ידי הבלתי צפוי ועם זה צריך להתמודד לטוב ולרע.
תודה מאוד רבה, לסקירה שכתמיד מרחיבה את הדעת ...
מורי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
יפה. אוסטר מעבר לשיאו מזמן.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה פאלפ, המתנתי בסבלנות לסקירה נוספת על הספר.
סקירה מצוינת, אני חייב לומר. רהוטה, מקיפה במידה ומנומקת כהלכה.
מצטער שהספר לא קלע לטעמך בסופו של דבר.

התלבטתי אם לרכוש אותו, אבל המחשבה על 887 עמודים שכתב אוסטר ריפתה את ידי. בהסתמך על סקירתך, נדמה לי שאשאר עם הרומנים דקי הגזרה שלו לעת עתה.

רונדנית (לפני 5 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה, האמת הסתכלתי עליו, התלבטתי, פול אוסטר לא עושה לי חשק לקרוא אותו - הגודש הוסיף לכך, תודה , אני ויתרתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ