• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

מאת ג'ונתן ליטל

הביקורת של אדמה

תמונה של אדמה
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
5.0
נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

מאת ג'ונתן ליטל

הביקורת של אדמה

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
5.0
תמונה של אדמה
הוצאה לאור:כנרת זמורה ביתן
שנת הוצאה:2008
קטגוריה:תיאוריה וביקורת ספרות
הקודמת
אין ביקורת הקודמת
1/5
ביקורות על נוטות החסד - הפולמוס
הבאה
אבי
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
5.0
לפני 15 שנים

“בניגוד מוחלט לספר 'נוטות החסד' שהוא לבעלי קיבה מנירוסטה, אורך רוח וסבלנות כדי לצלוח גועל נפש, הספר ה”

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 7 שנים•6 דקות קריאה

בטעות רשמתי ביקורת על הספר הלא נכון התכוונתי לספר המלא ולא 'הפולמוס' אם יש מישהו שיודע לשנות זאת אשמח לעזרה.

טוב זה היה פרויקט קריאה לא קל בכלל. לא רק בגלל האורך 941 עמודים גדולים, שכתובים בצפיפות גדולה וללא פסקאות. אלא בעיקר התוכן. לפני שלקחתי את הספר הזה לקריאה האמנתי שייקח לי חודש לסיים אותו, בפועל לקח לי שלושה וחצי חודשים. למה כל כך הרבה זמן?

התוכן הוא קשה לקריאה לא ממליץ לבעלי קיבה חלשה. עשיתי שלוש הפסקות על מנת לאורר את התודעה שלי. עשיתי את זה באמצעות קריאה של שלושה ספרים שונים. הרגשתי שעל התודעה שלי משתלט נאצי שהוא לא סדיסט ולא חיה כמו חלק מהנאצים שהיו איתו. הוא פועל מרציונליות ולא מאמוציות 'יש משימות וצריך לבצע אותם.' כמו שצריך לצחצח שיניים, זה כבר בנאלי לומר 'הבנאליות של הרוע' אבל זה עדיין נכון.

אז על מה הסיפור?

סיפורו של אואה קצין בצבא הנאצי. הסיפור מסופר בגוף ראשון. הספר נפתח בהתקפה על הקורא, רוח הדברים הם שאנחנו הקוראים לא מוסריים יותר מאותו קצין נאצי, אם אנחנו היינו חיים באותה תקופה כנראה שגם אנחנו היינו נאצים. לאחר מכן הסיפור חוזר למלחמה ומתאר אותה מנקודת מבטו שלו. מעבר לזה לכך אני לא אפרט כי קשה מאוד להגדיר את הסיפור בכמה משפטים, תצטרכו לקרוא בעצמכם.

אז מה מיוחד בספר הזה?

הספר הזה בראש ובראשונה הוא ספר מרשים מאוד. אין לי ספק שהסופר עשה עבודת מחקר מקיפה וקפדנית בנושא התקופה. אני לא מאמין למיתוס שהוא נכתב בארבעה חודשים, זה בלתי אפשרי. הספר נכתב בגוף ראשון מנקודת מבט של הפושע, הסגנון הזה הוא לא חדש. יש לא מעט ספרים בסגנון הזה שהמפורסמים שבהם הוא 'לוליטה' של נבוקוב ו' החטא ועונשו' של דוסטויבסקי. מטרת הספרים האלה היא "האנשה" של הפושע, בתהליך הזה אנחנו אט אט עוברים ממצב של בחילה כלפי הגיבור, לסוג של הבנה או במקרים קיצוניים הזדהות עם מעשיו או לחלופין דאגה לשלומו.

הסופר בונה את העלילה בצורה תבניתית ברורה בשלב הראשון אנו חשים בחילה והתנגדות לגיבור. בשלב השני אנחנו לומדים להכיר את הגיבור ואף לחבב אותו (בכל זאת הגיבור הומו). לפעמים לראות בו מקור למוסר ביחס לנאצים סדיסטים שנמצאים סביבו (זה נשמע מוזר אבל ככה חשתי). השלב השלישי כאשר אנחנו כבר לכודים במלכודת האמפתית לגיבור, הרמה הערכית שלו יורדת והמעשים שהוא עושה הם כבר בלתי מוסריים בעליל מבחינתנו אבל אנחנו כבר שבויים שלו. לכן בסיום הספר אנחנו מבועתים על היחס האמביוולנטי כלפי הגיבור. אכן בסיום הספר חשתי שילוב של בושה, בהלה וחוסר מצפון לאהדתי לאואה קצין נאצי. הנחמה היחידה שלי היא הידיעה שהוא בדיוני.

החיסרון העיקרי בספר הזה הוא הירידה לפרטים טכניים שאינם מקדמים את העלילה, בשלב מסוים מגיעה לרמה אובססיבית. הסופר טורח מאוד שנדע את שמות הסיגריות שעישנו באותה תקופה הן באוקרינה והן בגרמניה. או את שם הג'יפ שמשרת את הצבא, וההתעקשות להשתמש בשמות של הדרגות הנאציות וכו'. לפעמים האובססיה הזו התישה אותי. אפשר לומר הסגן במקום האוברשטורמפיהרר, זה לא יפגע בהנאת הקריאה, אבל מי אני שאחליט אני בסה"כ שטורמן מזורגג (למי שלא הבין שטורמן זה רב"ט).

אני שואל את עצמי האם ספר כזה שכתוב מנקודת מבטו של קצין ברואנדה משבט 'הוטו' שביצע את רצח העם כנגד בני 'טוטסי', היה מעניין אותי באותה מידה. התשובה היא כנראה שלא, הספר הזה נוגע בדיוק בעצבים היהודיים שלי, על התסביך של יחסי שנאה הערצה לגרמניה שטמון בי מילדות, מצד אחד גרמניה היא אידיאל בהמון תחומים ומצד שני... או כמו שהטיב לספר ניצול שואה שהרצה לנו בתיכון 'המצוינות הגרמנית היא בכל תחום וכן גם ברצח עם'. הסופר מזהה את הנקודה הזו ונכנס בדיוק לשם. אפשר לחוש זאת במהלך הכתיבה, אין לי ספק שהסופר מעריץ את הגרמנים.

אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות אותנו בנושא השואה. כיצד עם משכיל ונאור הופך להיות מכונת השמדה רצחנית? התמיהה הזו מייצרת על פניו אוקסימורון, האומנם? האם השכלה ונאורות הן חיסון מפני רצחנות? אני לא בטוח בכלל, כל מי שבקיא בנושא הזה יודע שהמעשים הרצחניים נעשו בשם הנאורות. הנאצים ראו ביהודים, הומאים, צוענים, נכים וכו' כזן נחות באבולוציה האנושית, ומתוך "הנאורות" הם קיבלו החלטה להפוך את העולם לטוב יותר ע"י השמדה של הנחותים. כאילו הם היו רופאים המסירים גידול סרטני בגוף האדם או רופא ממית מתוך חסד.

אם כך הנאורות היא לא חיסון בפני רצחנות, אז מה כן? האם יש בכלל "חיסון" כזה?

ב- 1962 באוניברסיטאית ייל בוצע ניסוי בבני אדם. מטרת הניסוי לבחון את הצייתנות של האדם לפקודות מסמכות. הניסוי הזה מוכר בשם "הניסוי של מילגרם". בניסוי יש שלושה משתתפים. החוקר (בעל הסמכות) משכנע את הנבדק לתת שוקים חשמליים כואבים לנבדק אחר (שחקן). השוקים החשמליים אינם אמתיים והשחקן מגיב להם כאילו היו כאלה. מנקודת הנבדק הם אמתיים לגמרי וזה מה שחשוב. החוקר בכל פעם ביקש לעלות את המינון של עוצמת הזרם ב-15 וולט.
כשהגיעו לעוצמה של שוק של 150 וולט, השחקן ביקש להפסיק את הניסוי כי "הוא לא יכול יותר להמשיך". כאן נכנסה הדילמה של הנבדק, האם להמשיך או לעצור? כשהחוקר ראה שהנבדק מתלבט הוא הודיע לו שהניסוי הוא חשוב מאוד ואין לו מה לדאוג שתוצאות הניסוי הן באחריותו, לכן הוא מבקש להמשיך בניסוי. לאחר הניסוי ריכזו את התוצאות וגילו שהן מבהילות.

אף נבדק לא עצר לפני מתן עוצמת שוק של 300 וולט, על אף תחינתו של השחקן מרגע שהגיעו ל- 150 וולט.
65% מהמשתתפים נתנו את השוק החשמלי הגבוה ביותר, בעוצמה של 450 וולט.
כנראה שצייתנות היא תכונה אנושית מולדת. אנחנו נוטים לציית לסמכות ולנורמות חברתיות.

אי שם בשנות ה- 90 העיתונאי גדעון לוי ראיין את אהוד ברק בנושא המאבק של הפלסטינים בישראל. ברק אמר את המשפט הבא: "אם הייתי פלסטיני בגיל המתאים, הייתי נכנס בשלב מסוים לאחד מארגוני ההתנגדות". האמרה הזו כצפוי עוררה סערה גדולה ומיד פוליטיקאי מהימין תהה "מה היה עושה ברק אילו היה גרמני בגיל המתאים, בגרמניה הנאצית?!"

פעם בשיח בנושא השואה אחד המשתתפים אמר "שהשואה היא אירוע קיצוני כל כך שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה ולא יהיה" יוסי שריד ז"ל אמר בתגובה "אם כך, אין מה ללמד את לקחי השואה כי ע"פ דברך היא אף פעם לא תחזור." כמובן שיוסי שריד לא התכוון ברצינות לאמירתו, אלא הוא רצה להזהיר אותנו מתהליכים הרסניים שבחברה שלנו.

אז מה הלקח?

לפי דעתי יש שני לקחים האחד לקורבן והשני לפושע. לצערי הרב אנחנו עסוקים ברוב הזמן בלקח שלנו כקורבן. כן מדינה חזקה זה חשוב מאוד, כמו שהטיב לומר אל קאפונה 'תמיד השגתי עם חיוך ואקדח יותר ממה שהשגתי עם חיוך'. יחד עם זאת ישנו לקח שני שאנחנו מתעלמים ממנו, הלקח של הפושע. הדרך להתמודד איתו היא להטיל ספק אמיתי בצדקת דרכינו, ראו הוזהרתם.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של זלי
זלי
תמונה של tuvia
tuvia
תמונה של רץ
רץ
תמונה של פרפר צהוב
פרפר צהוב
תמונה של חני
חני
תמונה של כרמלה
כרמלה
תמונה של Tamas
Tamas
תמונה של Phi
Phi
16קוראים|גיל ממוצע62|44%נשים

על המבקר

תמונה של אדמה

אדמה

חבר מזה 8 שנים
33 ביקורות•1 נבחרות•838 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
ספרות מתורגמת•ספרות מקורית•סד´ פסיכה - מודן
תמונה של אדמה
אדמה
חבר באתר מזה 8 שנים
ביקורות33
ביקורות נבחרות1
לייקים שקיבל838
דירוג ממוצע3.4 ⭐
ז'אנרים מועדפים
ספרות מתורגמת24ספרות מקורית5סד´ פסיכה - מודן1

דיון על הביקורת

42 תגובות
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה רץ, לשאלתך יכול אבל לא בהכרח, מה שכן הוא בקבוצת סיכון.

יחד עם זאת לא כל מקרבן היה בעברו קורבן. תוקפנות היא נחלתו של המין האנושי ומי שנמצא בקבוצת סיכון תמידי, הוא מי שאינו מכיר שהתוקפנות היא חלק בלתי נפרד מהאדם.
רץ
רץ•לפני 7 שנים

אהבתי את הביקורת והלקח ההיסטורי, מוסרי, אני מבקש לקדם את המסקנה, האם יכול להיות שקורבן הופך למקרבן?

חני
חני •לפני 7 שנים

ברור שאנחנו לא צייתנים !!

זה קצת עקב אכילס שלנו מצד שני זו סיבה למסיבה כשחברות אמריקאיות מחפשות בדיוק את הזן הזה שיוצא מהקופסא. בקשר לעניין השני שציינת על כך שאיננו מחוסנים. על זה נאמר שאני מקווה שלעולם לא נהיה אדישים למה שקורה סביבנו. מאוד קל להתנתק כשלא מסכימים עם הממשל, כשהמבוגרים האחראים בממשלה נגועים בשחיתות. כשמאבדים אמון בגוף השולט. מקווה שנהיה ערים.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה חני, אני מקווה שאת צודקת בנושא הצייתנות.

אני חושב שאנחנו לא מחוסנים בזכות אופי מיוחד.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה כרמליטה,

הבנתי מפואנטה שלא ניתן למחוק או לשנות ביקורת. פעם הבאה אשתדל לשם לב :)
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה Tamas, לגבי שאלתך התשובה היא שילוב גם וגם.

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה פרפר צהוב,

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה Phi, אם זה היה תלוי בי הייתי מפצל את הספר לשלושה חלקים, זה היה מקל על הקריאה.

לגבי שאלתך תקראי ואז תדעי אם זה שווה או לא :) כל אדם וטעמו.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה בת-יה,

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה עמיחי, לשאלתך אני לא חושב שליטל רצה לומר תובנה חדשה על הנושא הטעון הזה.

הכל כבר נאמר, הוא פשוט מספר לנו סיפור.
מורי
מורי•לפני 7 שנים

גדלתי בשנה, נכון. ונכון גם שזה לא ספר שואה. מבחינתנו, כל מה שקרה במלחמה ההיא סובב

סביבנו ומבחינתי האישית גם סביב משפחתי המורחבת. אבל הספר הזה הוא בקטנה, אפילו בזעירה מעט שואה מנקודת מבט יחודית. בגדול, הספר הזה הוא תופעה ייחודית השווה התייחסות כבדת משקל. פשוט אין ספרים כאלה.
חני
חני •לפני 7 שנים

מחשבות כמובן מצטרפת לברכות.

זה ספר שתמיד אמרת שהוא מופת. כל ספר בתורו. ומה זאת אומרת זה לא ספר שואה? נשמע מאוד ספר שואה גם אם יש בו הגיגים פילוסופים.
Tamas
Tamas•לפני 7 שנים
מחשבות, הסר דאגה אף לא אחד לוקח לך את הבכורה:) וברכות על שגדלת בשנה!
מורי
מורי•לפני 7 שנים

חבר'ה, הספר לא נשמע מעניין, הוא ספר מופת. התאורים אינם קשים, הם קשים טיפה.

הספר מדהים ברובו ככולו. נשמע כאילו שמעתם עליו בפעם הראשונה כשאני עצמי דיברתי עליו עשרות פעמים.
חני
חני •לפני 7 שנים

חיכיתי לסקירה שלך על נוטות. בגלל המתינות המעודנת שבך.

אחרי שדיסקסת וביארת את הספר במילים שלך . זה נשמע לי הגיוני שעם כזה צייתן כמו הגרמנים פשוט יצייתו בצורה עיוורת. זה לא עושה את המעשה טוב יותר או גורם לי לאמפטיה אבל מנקודת המבט הזו זה היה להם נכון כעם בגלל האופי הגרמני.והסרט הנחשול מדגיש זאת יופי. ואנחנו כישראלים ויהודים אנטיטזה לגרמנים. צייתנות היא רק מילה בשבילנו. ובכל מקום שאפשר אנחנו יוצאים מקופסאות ושוברים מוסכמות. תודה על הסקירה היפה. ובוב נהדר הידע שלך והסיפורים שאתה מביא.
כרמלה
כרמלה•לפני 7 שנים

סקירה יפה ומיוחדת, כהרגלך.

תודה אדמה. ************ אתה יכול להעתיק את הסקירה הזאת ולהעביר אותה לספר הנכון. (ואם אתה רוצה - אתה יכול להשאיר ע את הסקירה גם תחת הפולמוס כדי שיהיה אפשר לקרוא את ההערות. ככל הידוע לי - אם תרצה לכתוב סקירה נפרדת גם על הפולמוס - תוכל לפרסם נוספת בלי שזו תימחק.)
Tamas
Tamas•לפני 7 שנים
ביקורת מעניינת. בקשר לתוכן הקשה - הכוונה מבחינת פירוט של תיאורי פשע מזעזעים או יותר בכיוון הפסיכולוגי של תיאור חיבוטי נפש?
פרפר צהוב
פרפר צהוב•לפני 7 שנים
נשמע ספר מעניין. בוב, תודה על ההערות המאירות. אם יש לך המלצה על ספרים מעניינים בתחום היצירה היוונית, אשמח לשמוע. האיליאדה והאודיסיאה בתרגום טשרניחובסקי נמצאים ברשימת המתנה לנשימה מספיק גדולה כדי להתחיל בקריאתם :-)
Phi
Phi•לפני 7 שנים
זכור לי שקראתי בעבר על אחד ממפקדי מחנה טבלינקה שנתפס הרבה שנים לאחר המלחמה ונעשה חיפוש בביתו. בחיפוש מצאו בבית שלו אלבום עם תמונות של גופות ושאר זוועות מתוך המחנה, וכותרת האלבום הייתה "השנים היפות". ספק אם אדם כזה הפיק לקח כלשהו. בכל מקרה, ביקורת יפה. נשמע כמו ספר מעניין, לפחות זה שווה את האורך שלו.
מורי
מורי•לפני 7 שנים

הספר אינו ספר שואה פרופר והקטעים הקשים בו מעטים יחסית. לעומת זאת, הקטעים

המעניינים רבים ושומטיט לסת.
בת-יה
בת-יה•לפני 7 שנים

תודה, אדמה, לא ספר בשבילי, אבל ביקורת מעניינת מאוד.

ובוב, כמו האחרים, תודה על התוספת מאירת העיניים.
מורי
מורי•לפני 7 שנים

עמיחי, זה באמת משנה? זה ספר נדיר, שאין שני לו. הרביעי מתוך שמונה!

עמיחי
עמיחי•לפני 7 שנים
אדמה, תודה על הסקירה. מכל מה שקראתי על הספר המוזר וגדול הממדים הזה טרם הבנתי מה תכלית הפרויקט של ליטל. מה הוא רצה? בוב, קבל לייק על הערתך המחכימה.
מורי
מורי•לפני 7 שנים

ולכן שווה לקרוא גם את הפולמוס.

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

מחשבות, הוא הושפע גם מאלכסנדר טישמה וגם מסופרים רוסיים וגם מחנה ארנדט.

מה שכן אני חושב שמכל הסופרים שהוא הושפע מהם אלכסנדר טישמה הוא הטוב ביותר.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה סוריקטה,

כנראה שהספר עובד אחרת על כל אדם. אני חושב שהמטרה של ליטל הייתה להעביר אותנו בהדרגתיות לרמה מוסרית נמוכה, עליי זה עבד.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה בוב, אתה תמיד מעשיר אותי בידע שלך.

בוב
בוב•לפני 7 שנים

חחח... תודה אפרתי.

אני מבין שזה יכול להצטייר כך, אך ספציפית יצא שאת שני הנושאים עליהם דיברתי אני אוהב עד מאוד - טרגדיות יווניות ומוסיקה.
אפרתי
אפרתי•לפני 7 שנים

בוב, אתה אוצר בלום של ידע.

מורי
מורי•לפני 7 שנים

אדמה, ליטל הושפע מאלכסנדר טישמה היוגוסלבי.

סוריקטה
סוריקטה•לפני 7 שנים

ביקורת טובה לספר מעולה.

ואני חושבת שהאזהרה שלך חשובה ובמציאות הנוכחית לגמרי לא מיותרת. לגבי הספר, אני דוקא חשבתי שליטל עשה לנו הנחה בכך שאפשר לגיבור שלו לחרוג מהמתכונת של אדם "רגיל". זה כאילו מאפשר לקורא לבוא ולהגיד - טוב, אני לא כזה. והכוח של הספר הוא בכך שאתה מוצא את עצמך חושב שאולי לא היית נוהג אחרת ושהוא מצליח להוליך אותך באיזה מסלול מוסרי עקלקל. ובוב, תודה על המידע. לי זה הסביר את הקשר בין שם הספר לפניה אל הקורא על מנת שישמש שופט.
בוב
בוב•לפני 7 שנים

ביקורת יפה על יצירת המופת הראשונה של המאה ה-21.

שני דברים שלרוב נעלמים מעיני הקוראים מצויים בפרקיו של הספר ובכותרתו. פרקיו בעלי שמות ובנייה כסוויטה מוסיקלית. הסוויטה מורכבת מפתיחה וריקודים עוקבים. לכל אחד מהריקודים הללו (אלמנד, קוראנט, סרבנד וג'יג- אלו המחולות שלרוב נעשה בהם שימוש בסוויטה) קצב ואופי מסויים(איטי, מהיר, חגיגי, גס ומחוספס וכו'...) וכתיבתו של ליטל בכל אחד מהפרקים תואמת לסגנון המוסיקלי על שמו נקרא הפרק. כותרתו של הספר, 'נוטות החסד' נקראת על שם מחזה מאת אייסכילוס. במחזה שמסיים את מחזור האורסטיאה, אורסטס בנו של אגממנון וקליטמנסטרה נמלט מהאירניות (אלות הנקמה) לאחר שרצח את אימו. הוא מגיע למקדשו של האל אפולון וזה עוזר לו להמלט מכיוון שהוא מצדיק את רצח האם שרצחה בעצמה בקנוניה אפלה את אגממנון אביו בעזרת אייגיסתוס מאהבה. משפטו של אורסטס מתנהל מול האלה אתנה ועשרה אזרחים המשמשים כשופטים. אפולו משמש כסנגורו של אורסטס ואלות האורניות כתובעות. המשפט מסתיים לטובתו של אורסטס. האריניות זעמו על אתנה. פסק הדין נטל מהן את תפקידן ההיסטורי. אתנה מסבירה להן כי תפקידן לא נעלם אלא השתנה. הן לא יהיו נוקמות אלא שליחות צדק. היא מזמינה אותם לעמוד לצידה באתונה ומשנה את שמן מאלות הנקמה לנוטות החסד.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה אפרתי,

אין מה לחשוש זה רק ספר :)
אפרתי
אפרתי•לפני 7 שנים

ביקורת מעולה, אבל יש לי חשש כבד מלקרוא את הספר.

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה מחשבות,

אני מסכים איתך שהחטא ועונשו הוא ספר פחות טוב, אבל יחד אם זאת אי אפשר להתעלם שהטכניקת הסיפור היא דומה ונראה שליטל הושפע מאוד מהספרות הרוסית.
מורי
מורי•לפני 7 שנים

לגמרי הספר המרשים שקראתי בחיי. החטא ועונשו אינו מגיע לקרסוליו.

אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

תודה yaelhar,

אני מבין אותך זה לא ספר קל לעיכול והוא גם לא מביא איתו בשורה חדשה. היכולת לזהות קורבן במציאות בעייתית היא מעלה שלמעטים יש אותה, הלוואי על כולנו.
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

Pulp_Fiction, תודה.

תקח הרבה אויר לפני הספר הזה.
yaelhar
yaelhar•לפני 7 שנים

ביקורת מצויינת.

לא קראתי את הספר ולא חושבת שאקרא אותו, אבל המסקנות שלך מאירות עיניים. נכון שהעניין שלנו בנו אינו מאפשר לנו להזדהות עם עוולות של אחרים. לגבי "חוזק" ו"קורבנות" אפשר לראות יום יום באיזו פוזיצייה בחרנו...
אדמה
אדמה•לפני 7 שנים

קצר ולעניין, אתה צודק טעיתי בספר תודה.

Pulp_Fiction
Pulp_Fiction•לפני 7 שנים

סקירה מצוינת.

הניסוי הזה מזעזע. אולי היום התוצאות היו אחרות. אני מזמן מתכנן על הספר הזה.
קצר ולעניין
קצר ולעניין•לפני 7 שנים

ביקורת מצוינת

אבל נראה לי שצירפת תמונה לא נכונה. נוטות החסד - הפולמוס זה לא הספר המקורי...
42 תגובות בסך הכל

ביקורות נוספות של אדמה

אורחים

אורחים

איילת גונדר-גושן

אני רוצה להתוודות – אני אוהב מאוד את הכתיבה של איילת גונדר-גושן. יש משהו באוזן הפנימית שלה, ביכולת שלה לשמוע את המוזיקה של השפה, שמעטים מצליחים לשחזר. כל משפט בספר נבנה בקפדנות של מי שמקשיבה למנגינה הזאת בעיניים עצומות. היא יודעת לעצור רגע לפני הדרמה, להניח שתיקה שתדבר במקומה. התוצאה היא פרוזה שנראית פשוטה – אבל היא מהסוג שמחזיק את הקורא בגרון, בלי לצעוק.

הדמויות ב“אורחים” נושמות. נעמי, האם הצעירה, מותשת ומוארת בו־זמנית, איננה גיבורה אלא מראה אנושית – עדינה, מבוהלת, נעה בין חמלה לאשמה. גם הדמויות המשניות כתובות היטב, וכל אחת מהן נדמית כרגע קטנטן של אמת. ובכל זאת, מעל כל היופי הזה מרחפת תחושת החמצה – לא של כישלון ספרותי אלא של ריבוי: דמויות רבות, כולן טעונות פוטנציאל, נוגעות בלב ואז נעלמות. לפעמים נדמה שהספר הזה מחזיק בתוכו שלושה רומנים שונים שלא נכתבו עד הסוף – כל אחד מהם היה יכול להתפרץ בכיוון אחר.

התחושה הזו מתחדדת משום שגונדר-גושן חוזרת כאן לאותן שאלות מוסריות והאשמה שמלוות אותה מראשית דרכה:

האם אנחנו רשאים לתת לחלש לשלם על מעשינו?

"האדם הלבן" כמנצל, גם כשהוא בטוח שהוא מהטובים.

והאם אפשר בכלל לחיות עם השקר שנועד “להגן” – על עצמנו, על ילד, על מדינה?

במובן הזה, “אורחים” הוא זיקוק של כתיבתה הקודמת – מעין תמצית מרוכזת של כל הספקות, האשמות והרחמים העצמיים שהצטברו בספריה הקודמים. אין כאן חידוש מוסרי מהפכני, אבל יש העמקה – לא עוד ניסוי חברתי, אלא צלילה פנימה אל הפחד הקטן, הביתי, המוכר כל כך.

גם אם הקורא יוצא בתחושת החמצה – זו החמצה יפהפייה. “אורחים” הוא רומן קצר, חד, אנושי ומכאיב, שמתקיים במקום שבו אימהוּת נוגעת באימה, ואהבה נוגעת בפחד ממה שהאהבה עצמה עלולה לעולל. זה אולי לא “רומן גדול” במובן הקלאסי, אבל זו כתיבה גדולה – כתיבה שממשיכה להדהד הרבה אחרי שסוגרים את הדף האחרון, כמו ריח קפה שמסרב להתפוגג מהמטבח.

לפני 9 חודשים•
★★★★★
•אדמה
מפלגת בג״ץ

מפלגת בג״ץ

שמחה רוטמן

כבר עשרות שנים שהחברה הישראלית לא מנהלת מאבק אידאולוגי קלאסי. שלוש מערכות הבחירות האחרונות מוכיחות שגם הימין וגם השמאל/מרכז לא מתווכחים על גבולות / פלסטינאים / כיבוש / צדק / ארץ ישראל וכו'. סוגיות אלה נעטפו בשקיות ואקום ונקברו עמוק בבוידעם. מה שמעניין את הציבור ברובו הוא "כן ביבי / לא ביבי." למעט המאבק הנ"ל ישנו מאבק פוליטי שני לו, שבמרכזו נמצאת מערכת המשפט הישראלית. הקרב על אופייה וסמכותה של מערכת המשפט. מאבק זה יצר אירוניה משעשעת, הימין והשמאל החליפו צדדים. השמאל בעד "כיבוש" משפטי של כל תחומי חיינו. הימין מצד שני מתנגד לכל "כיבוש" משפטי ומתעקש על גבולות חד משמעיים.

הביטוי "יש שופטים בירושלים" משמעותו שהרשות המבצעת והמחוקקת מקבלות את פסיקתו של בית המשפט העליון. האמרה הזו מיוחסת למנחם בגין ז"ל. למען הדיוק הביטוי שבגין אמר הוא "יש שופטים בישראל." כך או כך פעם בית המשפט העליון היה מרכז הקונצנזוס ונהנה מאחוזי אמון גבוהים, היום הוא מקור המחלוקת. אז מה קרה למעמד בית המשפט? הפתרון הקל שבו משתמשים לתרץ את העדר האמון 'רק בגלל שהפוליטיקאים מסיתים כנגד בית המשפט.' אני לא מקבל את הטענה הזו, האמת כמו תמיד מורכבת יותר.

הספר מנסה להסביר מדוע בית המשפט העליון איבד את אמון הציבור. התשובה לשאלה היא כמו שמו של הספר. המחבר סוקר איך במשך תקופה ארוכה, מאז המהפך של שנת 1977 סמכויות נדדו אט אט מהממשלה והכנסת למערכת המשפטית. בית המשפט העליון הפך להיות שחקן פוליטי ככל הפוליטיקאים והחליט בנושאים שפעם הוא לא נכנס אליהם. או בשפה אחרת אמור לי מה דעתך על אקטיביזם שיפוטי ואומר לך מאיזה צד אתה בקשת הפוליטית. בניתוח של שישה אירועים מכוננים בתולדות המשפט המחבר מנסה לשכנע אותך שבג"ץ במתכונתו הנוכחית הוא רע. האם הוא הצליח? בחלק מהמקרים כן ובחלק לא.

בשיעורי האזרחות למדנו על עיקרון הפרדת הרשויות של מונטסקייה. מטרתו היא ליצור איזונים ובלמים בין שלושת הרשויות, ע"מ למנוע עריצות של אחת מהן. האיזונים נדרשים מתוך תפיסתו של הלורד אקטון "כוח נטה להשחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט."
בישראל יש לנו מצב שאין חוקה ואין גבולות גזרה ברורים בין הרשויות. למצב הזה נכנס בית משפט אקטיביסט, לכן יש הרבה מאבקים והם כנראה לא יסתיימו בקרוב.

אם כך, מי נכון שיחליט, פוליטקאים "מושחתים" או משפטנים "נאורים"?

הטיעון הקבוע של בעד בית המשפט, הוא הגנה על מיעוטים מעריצות הרוב לדוגמא טענת 'הגי'נגים'. מה יקרה אם הכנסת תוציא מחוץ לחוק את הג'ינג'ים?
על פניו זה טיעון מנצח, אבל הטיעון הזה הוא חרב פיפיות. אפשר להפנות את השאלה לבית המשפט, מה יקרה אם בית המשפט יוציא את הג'ינג'ים מחוץ לחוק?

ע"מ לענות על השאלה הזו נצטרך לבחון אילו אמצעים יש לנו למנוע את המצב הזה?
את הפוליטיקאים ניתן לבחור ע"פ עמדותיהם הגלויות לנו. כמו כן ניתן גם "לפטר" אותם פעם בארבע שנים. אלו אמצעים יש לנו למנוע את עריצותו של בית המשפט? התשובה היא שאין לנו. לכן בין האופציות הקיימות אני מעדיף את גישתו אברהם לינקולן.

"שלטון העם, על ידי העם, למען העם."

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
הבטחה עם שחר

הבטחה עם שחר

רומן גארי (אמיל אז'אר)

על מה הסיפור?

סיכום אוטוביוגרפי של הסופר. במרכז הסיפור נמצאת אימו כמו שמש גדולה שמאירה את האדמה ומחממת אותה מצד אחד, מצד שני יכולה בקלות לגרום לכוויות ושרפות.

על רומן גארי הילד הונחו משקולות כבדות מנשוא של צפיות האם. מגיל צעיר מאוד אימו הפצירה בו ובסביבת חייו שהוא נועד לגדולות. כך הוא גדל ,כמובן שבחייו הוא עשה הכל על מנת לעמוד בציפיותיה. לפעמים הצליח ולפעמים כשל, אך השתדל בכל מאודו להיות הילד שאמא שלו רצתה.

כל מי שהורה יודע שהילד שלנו הוא הבבואה שלנו, אנחנו אוהבים אותו בגלל שאנחנו אוהבים את עצמנו. לא פעם אנחנו מצפים ממנו להגשים את כל כישלונותינו. כמו כל הורה אתה אף פעם לא יודע את הגבול בין דחיפה מועילה לדחיפה מזיקה, לכן הורה טוב תמיד נשאר עם רגשות אשם.

הרב שלמה קרליבך אמר פעם "כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו." רומן גארי קיבל זאת במינון גבוהה. למרות זאת, זה נראה שהוא די עמד בציפיות אימו. או לפחות כך רצה להאמין.

ומה נאמר על כתיבתו של רומן גארי. סופר טוב מצליח לעניין אותך בחייו, סופר מעולה גורם לך להתגעגע אליו. התחושה בקריאה שאתם הולכים לבקר חבר ותיק ואהוב שמזמן לא נפגשתם. כשאתם נפגשים הוא מצחיק אותך, מעציב אותך ובאופן כללי אתה נהנה להיות אוזן קשבת לחיים שלו.

זהו רומן גארי, בכל פעם שאני קורא את ספריו, חיוך ממלא את פניי ואז אני עולה על רכבת הרים של רגשות שנעות מצחוק לעצב. הוא אמן החמלה, אין אף סופר שאני מכיר שיודע לפרק את המושג חמלה למרכיבים קטנים כל כך.

ממליץ בחום על הספר, אך בהסתייגות קטנה יש לקרוא לפני הספר הזה, לפחות את הספרים הבאים שלו:

"כל החיים לפניו"
"חרדתו של המלך סלומון"
"עפיפונים"

אחרת הספר יוחמץ.

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
שואה שלנו

שואה שלנו

אמיר גוטפרוינד

לא פעם יצא לי לקורא ספר בגיל צעיר ולהתפעל ממנו מאוד. לאחר כמה שנים וכמה שיערות לבנות אתה חוזר אל הספר ולא מבין ממה התפעלת.

את הספר הזה קראתי לפני עשור בערך והייתי מוקסם. לפני חודש חזרתי אליו וקראתי אותו שוב והייתי מוקסם.

אז על מה הסיפור?

ילדים של ניצולי שואה בקרית חיים הגדלים בסביבה של ניצולים. הילדים חיים בתחושה תמידית שמסתירים מהם סוד גדול והם מנסים לפענח מהי אותה שואה שמחוץ לטקסי בית הספר. המשפחה המורחבת כמעט ולא קיימת בגלל השואה ולכן הם מפעילים את 'חוק הדחיסה' - מאמצים קרובים רחוקים ומעלים אותם בדרגה המשפחתית וקוראים להם סבא.

עם הילדים האלה כמו לכל הדור ההוא לא דיברו על השואה במטרה להגן עליהם מפני הזוועות. כשהמבוגרים רצו לדבר עליה, הם דיברו בעיקר ברמזים וקודים שהילדים לא הצליחו לפענח.

הילדים מנסים לשאוב מידע אך לא מצליחים ובייאושם הם רוקמים תוכניות לקבלת מידע על השואה. הם מזהים חולייה חלשה ומכינים לו מלכודת היפוכונדרית, כדורי "פורמציל" תמורת מידע. בעקבות העסקה הם נחשפים לעולם השואה בשמות, דמויות ומעשים. בעיקר הם מגלים שהיו כל מני אנשים רעים וטובים במהלך השואה, גם גרמנים וגם יהודים.

'ספרי שואה' ממלאים את ארון הספרים היהודי רדוף האסונות. אם ככה מה מיוחד בספר הזה?

לספר הזה יש שתי חוזקות בעיני.

האחת – היא הורדת דרגת הניצולים מקדושים לדרגת אנוש. גוטפרוינד מתייחס לניצולים כאנשים אינדיבידואליים עם חוזקות וחולשות. הוא מסרב בתוקף לתת להם מעמד של קדושה, יש בניהם טובים ויש רעים. יחד עם זאת ניכר שהוא אוהב את גיבוריו בכל ליבו.

השנייה – הומר המשמש כסם מאלחש להגנת הקורא (וכנראה גם על הסופר) מאימת הזוועות של השואה. הספר כתוב בצורה קולחת ומצחיקה ועצובה מעט.

ממליץ בחום

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
לעולם אל תיתן לי ללכת

לעולם אל תיתן לי ללכת

קאזוּאוֹ אישיגוּרוֹ

אזהרת ספויילר. אני חושף פה קטע מהספר שלפי דעתי לא יפגע בהנאת הקריאה כי זה לא ספר מתח אך בכל זאת אני מעדכן.

אומרים שלכל סופר יש סיפור אחד בלבד ובכל פעם הוא משנה את התפאורה ואת השחקנים ומספר את אותו סיפור בצורה שונה.

אני לא קראתי את כל ספריו של אישיגורו. אבל את ממה שקראתי אפשר לראות שהסיפורים שלו מכילים את המרכיבים הבאים:

ייעוד – לגיבור יש ייעוד שהוא רואה בהגשמתו את תכלית חייו.
קונפליקט – בין הייעוד לבחירה חופשית.
תחושת החמצה – הבחירה של הגיבור בייעודו ולא בחיים עצמם. אישיגורו בגאוניותו מעביר לנו הקוראים את תחושת החמצה ולא לגיבור כך שאנחנו מסיימים לקרוא את הספר בקונפליקט בנושא אושרו של הגיבור.

הסיפורים כתובים בפרספקטיבה, הגיבור התמים מסכם תקופה בחייו.


אז על מה הסיפור?

בניגוד לשם הספר הלא מוצלח והעטיפה הגרועה, זה אינו ספר רומנטי.

קת גדלה 'בבית ספר' מיוחד שנבנה עבור ילדים שכל תכליתם הוא להיות תורמי אברים כשיהיו גדולים. הילדים מחונכים מגיל צעיר מאוד על ערך התרומה שלהם. בניגוד לאיך שזה נשמע הילדים לא חיים באימה וגם כך הקורא, אני לא חשתי אימה או צמרמורת בזמן הקריאה, כי הסיפור לא מתעסק בדרמה של התרומה, אלא בבחירות של הילדים ולכן הוא הופך להיות נפלא.

אחראי שקראתי את שארית היום המופתי פחדתי שאתאכזב מהספר הזה. אכן תחילתו של הספר הוא חלקו החלש, התחושה היא שהסיפור הוא על התבגרות טיפוסית של נערים בתיכון. שקלתי לנטוש אך בכל זאת נתתי צ'אנס נוסף. בחלקו השני של הספר נוצרת חברות משולשת של קת, טומי ורות ומכאן מתחיל סיפור אנושי קטן של חברות, בחירות והחמצות.

אישיגורו משתמש במחט דקה מאוד, הוא דוקר את ליבך בכל פעם קצת וגורם לך לדמם מעט אך לא למות, סיפור עצוב ויפיפייה הכתוב באיפוק רגשי וכישרון ענק, פשוט נהדר.

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
כפרה

כפרה

איאן מקיואן

זה ספר שהתקשיתי בקריאתו. ניסיתי להבין למה? הכתיבה של מקיואן היא מצוינת הוא יודע לבנות דמויות עם פרופיל פסיכולוגי מתאים. הוא יודע לתאר יחסים בין דמויות בצורה נפלאה מצד אחד. מצד שני זה הספר השני שלו שאני קורא ומסיים אותו עם הלשון בחוץ.

אני חושב שהסיבה היא כי בסיפור הזה שאין בו דמות ראשית אחת, לכן לי היה קשה מאוד לצלוח את הספר הזה. אני מרגיש שהספר הזה הוא החמצה, מצד אחד יש בו מרכיבים מצוינים ומצד שני התבשיל הוא רק בסדר.

אז על מה הסיפור?

הסיפור הזה מחולק לשלושה חלקים.

החלק הראשון – מספר על ילדות בבית בורגני באחוזה באנגלייה, לסיפור שלוש דמויות חשובות.

בראיוני – אחות קטנה, מוכשרת, כוחנית ומניפולטיבית.

ססיליה – האחות הגדולה והאחראית שמתאהבת ברובי.

רובי – בנה של אחת מעוזרת הבית שמאוהב ססיליה.

אירוע מכונן גורם לכך שאהבה בין רובי ססיליה לא ממומשת.

החלק השני – מתאר את קורות חייו של רובי כחייל בזמן מלחמת העולם השנייה וכולל את התבגרותה של בראיוני כאחות בבית חולים בזמן המלחמה.

החלק השלישי – מתאר את סוף שנות ה 90 כאשר בראוני כבר אישה זקנה וחלונית המבצעת חשבון נפש.
אני לא אפרט יותר כי זה יפגע בהנאת הקריאה.

על מה הסיפור בעיני?

באחד מימי השואה שמעתי ניצולת שואה שסיפרה את מה שעברו היא ואחיה הקטן. אני לא זוכר טוב את כל הסיפור אני רק זוכר את המסר מהקטע האחרון. כשהיא ואחיה הגיעו ברכבת למחנות המוות היא נזפה בו על כך שהוא שלומיאל כי הוא איבד את הנעל שלו (אם אני לא טועה). היא לא ראתה אותו מאז שהיא נזפה בו, הוא נרצח ע"י הנאצים. בעקבות זאת עד היום היא מייסרת את עצמה שהפרידה שלה ממנו היא בנזיפה. כשהסתיימה המלחמה והיא ניצלה, היא נשבעה שבכל פעם שהיא תדבר לאהוביה, היא תעשה זאת כאילו זו הפעם האחרונה שהם יפגשו.

מה לסיפור הזה ולספר?

בניגוד לכותרת של הספר, הסיפור הוא לא על 'כפרה'. הסיפור הוא על חרטה עמוקה ללא יכולת כפרה. החרטות הכי כואבות הן החרטות שקשורות לאהובנו. אם יש לנו נושא שצריך לתקן או לפחות לא לשאת תחושת חרטה לנצח, רצוי לתקן כל עוד יש לנו זמן לעשות זאת. אחרת זה פצע פתוח שלא ניתן לאחות.

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
עמודי תבל

עמודי תבל

קן פולט

"דמויות שטוחות כמו פלקט/ רדיד אלומיניום/ בצק עלים וכו' " הן בדרך כלל ביקורת נפוצה על איכות ספר. העידן שאנחנו חיים בו מבקש דמיות רב ממדיות, שיש בהן טוב אבל גם רע. אפשר לאהוב אותן וגם להירתע מהן במהלך הקריאה. אם נסכם את הרצון של הקוראים והמבקרים "אנחנו רוצים דמויות עם חולשות אנושיות לא מלאכים."

אכן היום הדמויות בספרות הפכו להיות מורכבות (לפעמים מידי). הסופר/ת משקיע לא מעט אנרגיה בבניית דמות שתהיה תלת ממדית, בכדי שנוכל להזדהות איתה או לפחות לא להישאר אדישים אליה. אך לפעמים יש תחושה שסופר/ת מעריכם שהדמות היא הסיפור עצמו ולכן העלילה היא רזה עד אנורקסיה. אין בזה רע, רק יש מעט סופרים שיודעים לעשות זאת בצורה מופתית (שארית היום).

יש סופרים שהתברכו בבניית דמויות מעולות ויש סופרים שהתברכו בכתיבת עלילה מעולה. קן פולט שייך לסוג השני.

הספר הזה מספר על בניית קתדרלה במאה ה 12 באנגליה. על פניו זה נשמע סיפור משמים. אך קן פולט פשוט יודע לספר סיפור.

הספר הזה מחזיק אותך כבר מהפרק הראשון ולא נותן לך מנוחה עד שנגמרים 640 העמודים.

לפעמים כל מה שאני רוצה מספר הוא שיגרום לי הנאה. בלי אמירות פילוסופיות שמהדהדות אחרי קריאת הספר. הנאה פשוטה כזו, כמו ילד שמתענג על הגלידה שקיבל. עמודי תבל הוא ספר כזה.

לפני 6 שנים•
★★★★★
•אדמה
מעשה בטבעת (מהדורת 2007)

מעשה בטבעת (מהדורת 2007)

אילן שיינפלד

שבוע הספר הביא איתו את בשורת ספרי "נשות ה-". לא שאני פמיניסט גדול, אבל בכל זאת מה הרעיון שאשה לא עומדת בפני עצמה?!

במהלך השבוע הייתי בחנות ספרים גדולה, אני נע מדוכן לדוכן וקופצים עליי מוכרנים שמציעים לי מבצע 4 ב 100 את הספרים הבאים: "אשתו של בעל הבאר", "בתו של מחמם המים" ,"נכדתו של מותח הקפיצים" ו"נינתו של הקופץ לגובה". אני כמובן סירבתי בנימוס, מי יודע אולי פספסתי ספר טוב, אך בכל זאת החלטתי לוותר. הספרים הללו הזכירו לי שבשנות ה-80 ותחילת ה-90, ע"מ לשווק סרט להצלחה היו מצרפים את המילה 'קטלני'. לכן כל דבר הפך לקטלני עד גיחוך. היום כל סרט שיש בו את המילה קטלני אני מוותר מראש.

כשאני נמלט מדוכן "נשות ה-" אני רואה בפינת אחד הדוכנים את הספר הזה. "מעשה בטבעת". השם לא מזמין כל כך, מעשיות מקושרות לנעורים וללקחים שהקורא נדרש ללמוד. אך קריאה של התקציר סקרנה אותי והחלטתי לקנות את הספר הזה. בדיעבד אני מודה שזאת הייתה החלטה טובה מאוד, הספר מטלטל את הנפש באופן חזק וכואב.

שלושה דורות של משפחות יהודיות קושרות את גורלן בעקבות טבעת אחת עם יכולות ריפוי של "מחלת הנפילה". אך הטבעת היא רק חוט מקשר בין הדורות. הסיפור בעיקרו על תקופה אפלה מוסרית שבו יהודים מארגנטינה הציעו להורי נערות ממזרח אירופה, חיים נפלאים מעבר לים ואפילו חלקם "התחתנו" עם הנערות, כל זאת במטרה להביא אותן כזונות (בעל כורחן) לארגנטינה.

הנערות האומללות האלה עוברות מעשים איומים ע"מ להביא אותן לצייתנות כזונות שמפרנסות את סרסוריהן. חלקן נמכרות בשווקים כאליו היו חיות משק.

במרחק אוקיינוס ממשפחתם אין מי שיושיען, הקהילה היהודית שבה הן חיות מוקיעות אותן כפרוצות, בייאוש טוטאלי כולן בסופו של דבר נשברות והופכות לזונות שסרסוריהן יעדו אותן.

הסיפור כתוב מצוין, בשפה גבוהה מעט 'עגנונית' הדבר מוסיף לניגוד של השפל המוסרי.

אם כך למה הספר לא זוכה בחמשה כוכבים?

הסופר משתמש במצרכים הטובים ביותר להכנת סיפור: מין, מוות, אלימות ומאגיה (עוד משלנו). אך מכאן חסרונו, הסופר לא מתמקד בסיפור אישי אחד. יש יותר מידי מצרכים עם טעם דומיננטי. סיפור הטבעת הוא מיותר, התחושה היא שניתן לוותר על הטבעת והמאגיה, בעיני לא תורמים לסיפור ולפעמים התחושה שהם שזורים בצורה מלאכותית מידי.

סיכום: הספר הזה הוא קשה. אך מי שליבו אינו רך מידי ימצא בו הצצה לפרק עצוב, אכזרי ומדכא בהיסטוריה היהודית. סיפור 'פילגש בגבעה' המודרני.

לפני 7 שנים•
★★★★★
•אדמה
ולא נותר אף אחד [מהדורת 2018]

ולא נותר אף אחד [מהדורת 2018]

אגאטה כריסטי

מיהו הרוצח?

ברוב ספרי/סרטי המתח העלילה מתנהלת תחת השאלה הזו. הרעיון של עלילה הזו, היא להפוך אותנו מפסיביים לאקטיביים, כאילו הסופר פנה אלינו ואמר לנו "כך תג, ברכותיי הצטרפת לצוות החקירה, אני סומך עליך שתעזור בפיענוח."

היום סוג העלילות הללו די מיצו את עצמם, כי ברוב הפעמים קל לזהות מי הרוצח כבר בהתחלה. אנחנו מנחשים מראש, כאליו היינו בתחרות הימורים "הרוצח הוא הבלש, זה ברור כי..." בכל זאת כמה כבר אפשר להפתיע אותנו. התחושה היא שנגמרו לקוסם השפנים בכובע.

אם כך מה מיוחד בספר הזה?

הסופרת בחוכמה רבה מנטרלת שתי קלישאות שגורמות לספר הזה לעלות לרמה של מופת.

האחת – היא מוותרת על הטעיה של חשוד מרכזי – לא מעט עלילות בונות לנו רמזים שאנחנו אוספים באיטיות ואז מגיעים למסקנה שהרוצח הוא... ואז הסופר מודיע לנו שבניגוד למה שחשבנו הוא לא הרוצח, אלא הבחורה או השוטר... ע"מ להצדיק את הבחירה ההזויה של הרוצח, הסופר מסביר רטרואקטיבית את הרמזים "שפספסנו" מה שבדרך כלל מסתיים בתהייה "זה לא הגיוני".

השנייה – היא מוותרת על הסוואה ריגשית - למרות שיש בסיפור רציחות הסופרת לא משתמשת באימה או חרדה ע"מ להטעות אותך בפיענוח הרצח. לא מעט עלילות גרומות לנו להיקשר לדמויות בסכנה ואז אנחנו מפחדים עליהם ונכנסים לחרדה כאשר "נשמע רעש במדרגות המרתף...". הסופרת מרכזת 10 דמויות שאנחנו לא יודעים עליהם שום דבר. ע"מ לוודא שאנחנו לא נקשרים רגשית, כבר בהתחלה היא מודיעה לנו שלכל אחד יש שק שרצים ואין פה צדיקים.

אני מעריך מאוד סופרים שמאתגרים אותי שכלית. הסופרת מספיק בטוחה בעצמה לא להשתמש במניפולציות זולות. היא לא מוכנה שהפתרון יתגנב בהיסח הדעת. היא דורשת מאיתנו להיות ערניים ושכלתניים. התעלומה מבחינתה היא משוואה מתמטית בעשרה נעלמים. התפקיד שלנו הוא לפתור את המשוואה.

לצערי לא הצלחתי לפתור את המשוואה. כשהסופרת גילתה לי את הפתרון, לא יכולתי רק להשתאות ולמחוא כפיים, "בראבו!"

נ.ב

הספר נכתב בשנת 1939 יצא לאור בשם "עשרה כושים קטנים." מסיבות של תקינות פוליטית, שונה השם ל "ולא נותר אף אחד".

לפני 7 שנים•
★★★★★
•אדמה

ביקורות נוספות על "נוטות החסד - הפולמוס"

נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

ג'ונתן ליטל

ובכן, מה להגיד? הספר - הרמה הגבוהה ביותר של משחק ברגשות הקןרא (על זה בהמשך, תחת דף הספר עצמו).
הפולמוס - ובכן, סוג של אישור מחשבות הקורא כי מדובר במשחק חכם וכתוב היטב ברגשות הקורא.
היה מעניין ביותר. אהבתי? שאלה טובה, אפשר להתפלמס על כך.
אם לקרוא את הספר, להניח לצד ולהשתמש גם בפולמוס במקביל ככלי עזר.

לפני 3 שנים•מוש
נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

ג'ונתן ליטל

בניגוד מוחלט לספר 'נוטות החסד' שהוא לבעלי קיבה מנירוסטה, אורך רוח וסבלנות כדי לצלוח גועל נפש, הספר הנ"ל מעלה תובנות על תופעת הנאציזם, מדיניות האלימינציה חסרת התקדים, ההליכה של העם הגרמני כאחד למעשים ולמדיניות מכוונת בתחתית המדרגה האנושית ועוד.
התובנות והמסקנות שמצאתי בספרון הנ"ל לא דומות לכל מה שקראתי ולמדתי, יש בהן חדשנות פורצת ויחודיות. הראיונות והמאמרים שופכים אור על מס' מן תופעות המטרידות את העולם התרבותי שהיו במהלך שלטון הנאצים בגרמניה ואירופה. השפה קולחת בלתי אמצעית וללא יומרות אקדמאיות מנופחות, קצר לעניין ורועם כמו שאמת צריכה להיות.
מומלץ מאוד למי שנושא השואה מעסיק אותו.
אבי

לפני 15 שנים•
★★★★★
•אבי
נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

ג'ונתן ליטל

הפולמוס הוא ספר שנכתב בעקבות נוטות החסד ומכיל 6 פרקים. כל פרק עוסק בפן אחר של היצירה המונומנטלית נוטות החסד. מיד ייאמר כי הספר הזה אינו חובה בשום אופן, מתאים מאוד למדינה כמו צרפת שם מעניקים שם חסוד כמו 'פולמוס' למה שנקרא במקומותינו צחצוח חרבות.
האם צריך לקרוא את הפולמוס? ממש לא. האם יש לספר ערך מוסף? אולי. יהיו כאלה שהערות תרגום שנקבעו ע"י ליטל יסקרנו אותם ויהיו כאלה שהפן של חקר הספרות וההיסטוריה ירתק אותם בפני עצמו. כמכלול, הפולמוס אינו יותר מאשר הזרקה נוספת לווריד למי שנוטות החסד על 927 העמודים שלו לא הספיק.
הפרק הראשון, אם כן, עוסק בהערות למתרגמים, בקשה מפורשת של ג'ונתן ליטל שלא לתרגם את שמות הדרגות של קציני שרותי הבטחון למיניהם והצבא הגרמני. לטעמו, השמות נותנים את הטון ולמי שקרא את הספר ושבר שיניו בדרגה כמו אוברשטורמבאנפיהרר, מבין עד כמה ההגיה הגרמנית יכולה לעורר קבס ולכן חשוב להשאירה.
הפרק השני אף הוא עוסק בפניה למתרגמים, מהם הוא מבקש להשאיר את מה שמופיע בספר כעיצוב מחדש של אפו של הפיהרר ע"י אואה. מאחר וזהו ספויילר רציני, זו עוד סיבה מדוע לקרוא את הפולמוס לאחר הספר עצמו.
הפרק השלישי הוא ראיון עם קלוד לנצמן. לנצמן יודע שסרטו "שואה" הוא הבסיס לספר, טוען שהיה בקשר עם ליטל וחושב אך טוב על ספרו של זה האחרון. פולמוס?
הפרק הרביעי הוא שיחה בין פייר נורה, שהוא היסטוריון וחבר האקדמיה הצרפתית. נורה ערך סדרות במדעי החברה והיסטוריה עבור הוצאת גאלימר, ההוצאה של נוטות החסד. כבר בפתיחה מודה נורה שהספר הדהים אותו. איזה פולמוס חביב. בהמשך השיחה אנו למדים שנוטות החסד הוא אך הכרך הרביעי מתוך שמונה, כדומני. פרוייקט שאפתי לקח ליטל על עצמו. בסוף הוא כנראה החליט לצמצם את האנציקלופדיה ההיסטורית שלו לכרך אחד צנום. אה, הוא גם התחיל לכתוב את זה בגיל 20 בערך.
בפרק החמישי מתלבט לירן רזינסקי האם הספר הוא היסטוריה או ספרות. הפרק הזה לא ממש מעניין, אבל המסקנה היא שליטל אולי לא דייק במאה אחוז בפרטים, אבל כתב היסטוריה ספרותית ויצאה לו יצירה ייחודית ביותר, שכנראה מעניקה פן ייחודי הן להיסטוריה והן לספרות.
הפרק השישי עוסק בשלושת חטאיו של מקס אואה וזאת מאת המתרגם ניר רצ'קובסקי. החטאים הם עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. אלה החטאים שהם תחתית המוסר של העולם אליבא דיהדות. בפרק ב' של הערותיו אומר רצ'קובסקי כי רוב הקוראים יתייחסו אל הספר כאל ספר שואה. רצ'קובסקי אינו סבור שזה ספר שואה, אבל מנסה להסביר מהו באמת הספר נוטות החסד, מה המסר העולה ממנו וכיצד הוא עושה את זה. מעניין לקרוא.
והשורה התחתונה? למרות שאמרתי בתחילה שהקריאה כאן אינה חובה, מי שסופו של הספר נוטות החסד גרם לו לתסמונת גמילה, אולי ימצא נחמה בקריאת הפולמוס. מי שמתכוון לפנות לעצמו שוב חודש קריאה לקריאה חוזרת של נוטות החסד, אולי ייטיב אם יקרא את הפולמוס ויראה את נוטות החסד באור חדש.

לפני 11 שנים•
★★★★★
•מורי
נוטות החסד - הפולמוס

נוטות החסד - הפולמוס

ג'ונתן ליטל

זהו ספרון דק המכיל דיונים עם הסופר על מהות ספרו. הדיונים חשובים למי שקרא את הספר: הם נותנים אינפורמציה נוספת וחשובה מיהו הסופר, מה רצה לומר, מדוע בחר בדרך ייחודית זו לומר את דברו, ועוד. מומלץ

לפני 14 שנים•
★★★★★
•דורון נחמני