ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 28 בספטמבר, 2018
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
"יפה המלחמה בעיניי מי שלא חווה אותה" או בלטינית
Dulce bellum inexpertis הוא חיבורו של אראסמוס משנת 1515. השם של היצירה לכשעצמו מצביע על גדולתו של מי שמכונה " התיאורטיקן הראשון של הפציפיזם".
בקריאתו זו יצא אראסמוס נגד כל מי שהיה בעל הכוח והשפעה בראשית המאה ה- 16: הכנסייה והמלכים. נגד כל מה שהיה מקובל ו"קדוש". הוא תקף את השלטון האזרחי שמצית מלחמות והכמורה המעניקה לו את ברכתה. לדידו כל סוג של אלימות הוא אנטי – אנושי, שולל את האלוהות ומנוגד לנצרות.
דזידריוס אראזמוס או חריט חריטזון בהולנדית נולד ברוטרדאם או בגאודה שבהולנד כנראה בשנת 1466. למרות שמו (דזידריוס = רצוי) סביר להניח שהיה ילד שהוריו לא ממש ייחלו לו. למעשה הוא היה ממזר של כומר קתולי. במוצאו "המפוקפק" יעשו לימים שימוש רב אויביו ומתנגדיו שכינוהו "הממזר ההולנדי".
לאחר שהתייתם מהוריו כנער החל את דרכו במנזר. עד מהרה גילה העלם הצעיר כי חיי הנזירות אינם בשבילו והחל להשקיע את מרב זמנו ברכישת השכלה ככלי לפרוץ את חומות הכנסייה. כעילוי התגלה על ידי בישוף של קמבריי, הפך לעוזרו ונשלח על ידו ללימודים באוניברסיטת פריז. אך גם הסכולסטיקה והתיאולוגיה שהיוו את נושאי הלימוד העיקריים שם שיעממו אותו עד מוות.
כאחד ממחוללי הרנסאנס פרסם את "ממרות" – אוסף של היגדים חכמים שמקורם בתרבות היוונית והלטינית. רבים מהם מהווים תודות לאראסמוס חלק בלתי נפרד מהשיח התרבותי בכל שפות אירופה. מתן דרור לחשיבה יוונית – רומית, היה בגדר מעשה מהפכני באותם הזמנים ועד מהרה קנה אראסמוס לעצמו שם של משכיל והומניסט מתקדם. בנוסף עסק רבות בחקר התנ"ך והברית החדשה ופרסם ספרים רבים שבהם פירושים פורצי דרך לכתבי הקודש והנצרות.
בדרכו לפגישה עם תומאס מור מאנגליה שהיה אחד מחבריו הידועים והמשפיעים באירופה, החל בכתיבת 'שבחי הסכלות' (שניתן לתרגם גם כשיגעון, טיפשות). זהו חיבור סאטירי, מצחיק ואלגנטי ששם ללעג את סדרי העולם. ביצירה הזו הוא יורה את חיציו החדים בכל התכונות שאפיינו את שועי העולם הן מהשלטון האזרחי והן מהכנסייה כמו אנוכיות, בורות, ניצול, חמדנות. מוקיע כל אלימות, מלחמה והסתגרות דתית או לאומית. 'שבחי הסכלות ' נחשב על ידי רבים ליצירת מופת המבריקה ביותר של איש רוטרדם. היא אף תורגמה לעברית.
אראסמוס ניסה ליצור חברה צודקת והומניסטית בדרך של לימוד והשכלה. אולם, הוא נמנע מלפנות ישירות לפשוטי העם והאמין כי ניתן לבנות עולם יפה יותר בתהליך של זרימה מלמעלה, כלומר על ידי יצירת חוג של מנהיגים הומניסטים בכל ארצות אירופה. לאחר שהרעיונות הנעלים יקנו אחיזה באוניברסיטאות ומוסדות חינוך, הם יחלחלו אל השכבות הנמוכות, עד אשר החינוך, הלמדנות, ההשכלה, החמלה, היעדר האנוכיות ואנושיות יהפכו לנחלת הכלל. בני האדם יהפכו לאזרחי העולם.
אראסמוס לא שיער כי בכתביו הוא למעשה הניח את חומר הבערה לשריפה שיצית מרטין לותר מויטנברג בכל אירופה. מחולל הרפורמציה הסקסוני פעל בשיטה אלימה והסית את פשוטי העם למרד כנגד האפיפיור שהתעשר על חשבון הגרמנים על ידי גביית מיסים ושטרות המחילה (אינדולגנציות). אראסמוס ביקר את התנהלות הכנסייה קשות, אך ביקש, אולי בתמימות, לחולל את השינוי באמצעים בלתי אלימים. למעשה לותר היה אבי הלאומנות הגרמנית.
הספר יצא לאור ב- 1934, בסמוך לעליית הנאצים לשלטון. עושה רושם שצוויג ממשיל את אראסמוס לרפובליקת ווימאר ההומנית והדמוקרטית שנדרסה זה מכבר על ידי כוח גס של היטלר והרייך שלו המשול ללותר, שכמוהו חיסל באכזריות את כל מי שחשב אחרת. ניכר כי צוויג חווה תסכול מן העובדה שכמו ביריבות בין שני אישים ענקיים מן המאה ה-16, גם במאה ה-20 הכוח הפנאטי גבר על הקול המתון, הדטרמיניזם על חופש הבחירה, הגל המסית והלוחמני על דרך השלום וההשכלה.
מתוך דפי הספר ניתן כמעט לשמוע את זעקתו של המחבר כי הוא הוא בעצם מגלם את אראסמוס של זמנו. הוגה דעות, חוקר, מתרגם, אזרח העולם, הומניסט, סופר. עם כל הערכתי העמוקה לעשייתו של צוויג בתחום הספרות, חשבתי כי הוא מנסה להיכנס לנעליים גדולות למידותיו. הוא מצייר את אראסמוס כדמות שקטה, מתבודדת, נמנעת מכל וויכוח שיש לו השלכות, עומדת מן הצד, דומה לאשיותו של צוויג עצמו. גם כשסירב האיש מרוטרדם לפגוש את אולריך פון הוטן הוגה הדעות שבחר לחולל את השינוי בכוח הזרוע, המוכה והגוסס שהתדפק על דלתו, זה לא הוסיף לו נקודות בעיניי. ובכל זאת נראה כי לאראסמוס היה הרבה יותר אומץ ותעוזה מאשר לצוויג. גם אם לא הביע תמיכה בלותר או בקתולים ולא תפס צד, הרי שעשה זאת כי באמת ובתמים הסתייג מדרכי שניהם ובמידה מסוימת הסכים עם חלקים מדבריהם. הדבר שם אותו בסכנת חיים ושני מחנות הניצים ראו בו אויב. בימים, בהם האינקוויזיציה שלטה בכיפה הוא פרסם יצירות מהפכניות ועוקצניות מאוד כלפי חזקי העולם וחיבוריו עד היום נמצאים ברשימת הספרים האסורים של הכנסייה הקתולית. אראסמוס הגיע מרקע עני וצוויג נולד עם כפית זהב בפה. אראסמוס ביקש להיות חופשי ולכן נע ונד ואילו צוויג בחר לברוח. בניסיון להציל את עורו מציפורני הנאצים, שהיה בטוח בניצחונם פחד אף להישאר בלונדון והרחיק עד ברזיל. בשעתה הקשה ביותר של האנושיות, כשהמחנה ההומניסטי ציפה שיהווה מגדלור עבורו, נטל את חייו המזדקנים עם אשתו הצעירה, שלדעתי היה צריך למנוע את התאבדותה ולא לקחתה עמו.
ייתכן שייאושו של צוויג ודכדוכו נבעו מן העובדה שלא הצליח להימלט ממוצאו היהודי ובו בזמן ניסה להיות אזרח העולם. את הקושי שביישום הפילוסופיה הזו מתאר בהקדמה לספר יעקוב גולומב בצורה יוצאת מן הכלל.
באופן כללי הספר מרתק ומרחיב אופקים. יחד עם זאת, הוא לא מאוד קריא. התרגום סביר, לא יותר. אני נהניתי ממנו מאוד.
נראה שהמאבק בין אראסמוס ללותר לא שכח עד היום. הוא חי ובועט ונשאר רק לתהות: דרכו של מי תהיה על העליונה בעולם לבסוף?
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אתה צודק, רק שאני קוראת למהפכות השקטות שינויים.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
בת - יה, נכון, אבל דוקא המהפכות השקטות והפחות אלימות היטיבו יותר עם העמים.
|
|
בת-יה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ההיסטוריה מוכיחה שכל מהפכה היא כזאת: בתחילה שותתת דם, עם מנהיג שבטוח שהדרך שלו בלבד היא הנכונה.
ורק אחרי כמה שנים, לרוב אחרי רצח מי שהתחיל את המהפכה, המצב מתייצב. עד לפעם הבאה -:) ובכל זאת, אם לא היו מהפכות העולם שלנו היה היום מושחת להדהים. לא שחסרה בו שחיתות, אבל לפחות יש מי שמנסים למנוע אותה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ, תודה.
לותר, בדומה לרודנים אחרים החל בהסתה של העם כנגד הותיקן מסיבות מוצדקות. היה כוחני וכריזמטי מאוד. אך עד מהרה הפך לדיקטטור צמא דם שחיסל חלק מאותם האיכרים שתמכו בו רק כי הם חשבו קצת אחרת ממנו.בעקבות פעילותו שקעה אירופה במלחמה ארוכה רצחנית שנמשכה שנים רבות .
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה בת - יה.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מרתקת, האם ביסודה מהפכת לותר הייתה רודנית וכוחנית? לדעתי כוחה נבע מההיפוך שהיא עשתה, הפנייה להמונים
כמחוללי מהפכה, תוך עקיפה של האליטה הצרה בעלת הפריבילגיות, המלוכה והכנסייה.
|
|
בת-יה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
pulp fiction, תודה. חתיכת היסטוריה נתת לנו כאן, ובכל אופן היה מעניין מאוד לקרוא.
חג שמח. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Phi, תודה.
זהו ספר בהחלט מעניין.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Tamas, תודה רבה.
לותר אכן הוליד ילדים רבים,אכל המון ולא ידע שובע בשתיית שיכר. כנראה שהשחרור מחיי הפרישות נתן דרור להמון אנרגיות מדוכאות ;-)
|
|
Phi
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מעניינת, הספר נשמע מעניין לא פחות.
|
|
Tamas
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מעניין ומחכים. סקירה מעולה. אראסמוס ולותר נטשו אומנם את נזירותם, אך בניגוד לאראסמוס שהמשיך בחיי פרישות, לותר נישא והפך לאיש משפחה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה, yaelhar.
נגעתי רק במעט מהנושאים שהספר מדבר עליהם.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני, תודה.
בספר הזה הדכדוך שלו לא ממש מורגש במהלך הקריאה. אבל הוא מספק מבט היסטורי מרתק על שתי דמויות כבירות.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה, תמיד כיף לראות את תגובותייך. תודה.
צוויג לא היה נחרץ דיו גם במלחמת העולם הראשונה.אפשר אף לומר הוא החזיר לחיים את דמותו של אראסמוס שנשכח מעט אז.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
דוידי, אתה צודק. תודה.
עם זאת הוא היה שנוא על חלק גדול מהממסד הקתולי עוד בחייו לאחר שסירב לתמוך באפיפיורות באופן נחרץ לאחר פרוץ הרפורמציה ומנגד לותר קרא לחסל אותו כמו שהוא חיסל את מינצר. מוקדם יותר תקף באופן חריף את האפיפיור יוליאנוס וכתב שיילך הישר לגיהנום. הוא עשה זאת בעילום שם,אך היה ידוע לכל שזו עבודתו של אראסמוס.
צוויג יכל להישאר בלונדון - ליבה של אירופה ולהיאבק משם על ידי קולמוסו והופעות בתקשורת בדומה להוגי דעות ושארל דה גול למשל. בכל אופן גם אם עבר לברזיל,התאבדותו בשנה הקשה ביותר של המלחמה הייתה מעשה לא אחראי. |
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תענוג... תענוג.... תענוג.
סקירה מאלפת ומרחיבת אופקים. תודה פולפ. הלוואי ונתברך כל יום בשפע כזה של סקירות ותגובות איכותית כמו בבוקר הזה. כבר כשהתחלתי לקרוא את הסקירה היה ברור לי שצוויג רואה בעצמו התגלמות מודרנית של ארסמוס. יפה ונכון הארת את נקודות אי-ההשקה ביניהם. תודה גדולה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
בוב, לא הכרתי את ההיבט הזה לעומק. מה שאתה מציין
באמת מזעזע. הסקירה מתייחסת לספר של צוויג בלבד ורוב האינפורמציה שידועה לי על אראסמוס זה ממנו ואת העובדות האלה צוויג אינו מציין.אני מניח שלא היו אז מלומדים שלא הייתה להם דעה קדומה נגד יהודים, הם שאבו את זה כמעט עם חלב אמם בימים ההם. עם זאת אני מעיז לחשוב שתורתו ההומנית ביסודה הייתה פרוגרסיבית וייתכן מאוד שגישתו הייתה משתנה אם לבסוף היה עולה בידו להנחיל אותה לאנושות.בכל אופן בחייו פרט להגות הוא לא נקט בשום פעולה ממשית כנגד יהודים בניגוד ללותר.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לי, תודה. בטח יגיע היום ותהיה לך סבלנות.
|
|
דוידי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ולמען הדיוק
ספריו נכנסו לרשימה אחרי מותו ובחייו לא היה מסוכסך באמת עם הממשל הקתולי בניגוד לצווויג שהיה מוצא להורג אם היה נשאר בגרמניה.
|
|
בוב
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ולמרות כל ההתנגדות לאלימות ותפיסתה כאנטי – אנושית השוללת את האלוהות ומנוגדת לנצרות,
בספרו 'פגיון הלוחם הנוצרי' 1520, כינה ארסמוס את היהודים "בני השטן" וקרא לגירושם מערי אירופה. בספר, הביע את דעתו שאמונותיהן של נזירויות נוצריות שהתנגד להן הן "סטיות יהודיות" - תוצאה של השפעות דת היהודים הקלוקלת.
לגבי יהודים מומרים כתב: "מיהודי מקולקל יכול לצאת רק נוצרי מקולקל עוד יותר" אני יודע, התקופה והלך הרוח היו שונים, אך לצייר את דמותו כנאורות נשגבת ואף לכנותו "התיאורטיקן הראשון של הפציפיזם" מבלי לציין גם את צדדיו החשוכים הוא עיוות היסטורי. |
|
לי יניני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה נהדרת ומושקעת. לא נראה לי שיש לי סבלנות בשביל צווייג עכשיו
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מושקעת ומשכילה, כרגיל.
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקרת נפלא!
כל מי שיצא אז נגד קדושת הכנסייה ומה שייצגה,שיצא נגד המלכים שעשקו את העם הוא גיבור.
במיוחד באותם ימים. יש דיכאון ועצבות אצל צווייג ביחד עם גאונות. נשמע ספר לא פשוט לקריאה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה אירית, באמת מזל :)
סופ"ש מענג גם לך.
|
|
אירית פריד
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
היי חבר,
עשית חייל בסקירה הממצא והחכמה הזו ...יישר כוח ! מזלך שהיית הראשון לקרוא אותו הבוקר, כך הצלחתי לעמוד באורכו ... במילים אחרות - מרתק . תודה וסוף שבוע נעים . |
23 הקוראים שאהבו את הביקורת