ביקורת ספרותית על הגברת עם הקמליות מאת אלכסנדר דימא הבן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 12 בנובמבר, 2017
ע"י נעמי


- הגברת עם הקמליות, גם את?
- MoiAussi! גםאני! ומי אם לא אני?
- אפילו ש-
- אפילו שלכאורה בחרתי לחיות ככה, אפילו שלכאורה היה בכוחי לבחור אותם מבין המחזרים הרבים.
- ומה היית כותבת בפוסט שלך, לו יכולת?
- הייתי מזהירה נשים צעירות לא להסתנוור מהעושר שחייתי בו, מהשמלות היפות, מהדירה המרווחת. הייתי אומרת להן שבלילות הדירה הופכת לצרה עד מחנק, כלוב זהב שרק בעזרת שכרות, או קמליות אדומות, אפשר לברוח ממנו. הייתי אומרת שחיי, חיי אשה נתמכת, גרועים משל זונה פשוטה, כי היא יכולה הייתה לפתוח דף חדש בחייה ואילו אני, ששמי נישא בפי כל בפריז, הכתמתי אותו לעד.
- קודם היית צריכה להסביר להן מהי אישה נתמכת.
- רצונך לומר שאינן יודעות מהי אישה נתמכת?
- הן אינן יודעות, וכן הגברים.
- גברים הם גברים, גם מאה וחמישים שנים לא ישנו זאת.
- נכון, אבל המוסד הזה, שבו אשה נשכרת על-ידי מאהב או מאהבים אחדים תמורת חיי פאר ראוותניים, כבר לא קיים. מהרגע שהאהבה הפכה לחופשית, מוסדות הפילגשות התמוטטו, כמו שהצביע על כך שטפן צוויג ב"עולם של אתמול". היצרים הם אותם יצרים, אבל הם מתועלים בנתיבים אחרים.
- היתכן? כמה נפלא הדבר!
- נכון, ואף כי נשים עדיין מועדות לפגיעה, הן מוקפות בסביבה תומכת. תמיכה שאינה תלויה בדבר.
- אכן, נפלא ביותר, אך גם צער יש בי. לו רק נולדתי לעולם של היום - אולי חיי לא היו קמלים באותו האופן.
- הסיפור שלך נגע לליבי. קראתי אותו מהר, בשטף, קצת כמו טלנובלה אבל בטעם של פעם. וודאי הותיר רושם על הבריות כשיצא בזמנו, כשהנוגעים בדבר עוד חיו.
- אני אסירת תודה לאהובי על שפרסם את הדברים. הוא הרים את כבודי, ואת כבוד הנשים הנתמכות.
- גם בשפה נקייה ובתיאורים מכובדים כיבד אותך.
- אחח.. לו האמנתי בכבודי, היינו שנינו מאושרים.
- את יודעת, הגברת עם הקמליות? אני משתייכת לעם שמוסד פילגשות מן הסוג שהיה מקובל אצלכם מעולם לא התקיים אצלו. לא נשים נתמכות, לא גיישות, ולא כל מיני שמות יפים לזנות פומבית.
- אשרייך.

10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נעמי (לפני 3 חודשים)
עצם העובדה שהיה צורך בחוקים מראה שיצר המין קיים גם אצל יהודים בעוצמה לא פחותה... אכן...
לגבי האמירות על אבותנו - נישאר חלוקות.
גלית (לפני 3 חודשים)
אני לא חושבת שהיהדות היא אור לגויים במובן זה עצם העובדה שהיה צורך בחוקים שאוסרים מצביעה על מנהגים ונורמות בתרבות.
עם ישראל הוא עם ככל העמים אנחנו לא יותר טובים ולא יותר רעים מאחרים, אכן פתחנו תורה מוסרית ראשונה ומיוחדת שהוותה בסיס לתרבות המערבית .אבל
אני רק אציין שכל אחד מאבותינו עשה מעשים מזעזעים מבחינה מוסרית ובכל זאת הם מכובדים וזכורים.
נעמי (לפני 3 חודשים)
בבקשה. אני לא כל כך יודעת לאיזו משטרת מוסר את מתכוונת.
יש קבוצות חסידיות מסוימות שמקצינות את הלכות צניעות לרמה לא בריאה בעיני ומוסיפות חומרות על חומרות. אבל גם מבלי ללכת לקצה אין ספק שהאינטראקציה בין גבר לאישה דורשת זהירות מופלגת וסייגים לא מעטים והקמפיינים הנוכחים רק מספקים דוגמאות בשפע לעובדה ידועה זו.
בת-יה (לפני 3 חודשים)
נעמי, תודה. הבנתי את נקודת המוצא שלך, רק שעכשיו אני תוהה אם היהדות לא הרחיקה
לכת בכל הקשור למוסר מיני. אמנם ברור לי שיש מנהגים שונים אצל העדות השונות, אבל כשצריך "משטרת מוסר" זה כבר מוגזם.
נעמי (לפני 3 חודשים)
אני לא טוענת שלא היו או שאין, אני לא עד כדי כך מנותקת...
אבל יש הבדל בין לקיים חברה שמלכתחילה לא רואה בעיה במוסד של גיישות, לדוגמא, לבין חברה שמערכת הערכים שלה מוקיעה קשרי מין ארעיים, גם אם יש סטייה ברמת הפרטים. הקוד המוסרי ביהדות שולל קיום יחסי מין ארעיים ללא מחויבות ומתריע על חילול קדושת הגוף.

מסיבה זאת אדם תורני לא יכול להיות מופקר מינית, בניגוד לגדולים בשאר האומות ששם יש הפרדה בין החוכמה למוסר המיני. לא חסרים דוגמאות להוגים ולפילוסופים שאנשים לומדים את תורתם בצמא (כדרך חיים) על אף שחיו חיי הוללות מינית. לעומת זאת ביהדות הדבר לא יכול להתקיים, ותורה לא תילמד מאדם שפרוץ מינית.
בת-יה (לפני 3 חודשים)
נעמי, קצת קשה מבחוץ לראות לתוך הבתים....
הכל היה גם אצל היהודים. אמנם לא בגלוי, אבל היה ומתקיים גם היום.
אם רק היית יודעת כמה "הצעות עזרה" קיבלתי בחיים - היית מתעלפת. בטוח. והגברים כל כך נעלבים כשמסרבים להם... רחמנות... -:)
נעמי (לפני 3 חודשים)
גם עבודה זרה אפשר למצוא בתנ"ך וזה בטח לא מקובל ביהדות...
ככלל, יש להסתכל על הערכים של העם ולפי זה לשפוט - התורה מלאה ציווים ודרישות להקפיד על קדושה בתחום המיני. העובדה שיש סטיות מערכים מסוימים לא אומרת שהייתה להם לגיטימציה.
מלבד זאת, יש להפריד בין מציאות של "נשים להשכרה" דוגמת גיישות ונשים נתמכות לבין לקיחת אשה שנייה בתקופה שהדבר היה מקובל.
גלית (לפני 3 חודשים)
מה שיעלהר חוץ מזה מה פתאום מוסד פלגשות לא היה מקובל?
גם זונות גם פילגשים אפשר למצוא כבר בתנ"כ .
נעמי (לפני 3 חודשים)
העוני מנוול את האדם אז אולי לפעמים זה באמת עדיף.
yaelhar (לפני 3 חודשים)
יפה, אבל...
"הייתי מזהירה נשים צעירות לא להסתנוור מהעושר שחייתי בו, מהשמלות היפות, מהדירה המרווחת. הייתי אומרת להן שבלילות הדירה הופכת לצרה עד מחנק, כלוב זהב שרק בעזרת שכרות, או קמליות אדומות, אפשר לברוח ממנו" ? ומציעה להן לחיות בעוני רב, ובכל מקרה למות צעירות, כמו הגיבורה? באותה תקופה לצעירות עניות היו מעט מאד דרכים, אם בכלל, להיחלץ מהעוני. ועוני מכובד אינו בהכרח עדיף על חיי אשה מוחזקת - לא נשואה, או אפילו נשואה.
נעמי (לפני 3 חודשים)
אני חושבת שאתה המלצת לי אז תודה!
מחשבות (לפני 3 חודשים)
יפה כתבת על ספר מעניין.





©2006-2017 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ