» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (223):
רשימה,
ספרי ילדים,
שקראתי,
קראתי ואהבתי,
ספרים שמחבקים ילדים,
קראתי בכיף,
קראתי ואין לי,
ספרים שקראתי ונהניתי,
ספרים רבותיי, ספרים.,
ספרים שקראתי,
כל מה שאי פעם קראתי,
קראתי,
קראתי,
ספרים שקראתי :),
Childhood,
ספרים של רון ודניאל,
הספרים שבנותיי אוהבות,
ספרים שקראתי,
ספרי ילדים אדירים,
ספרים שאהבתי,
רשימת הקריאה שלי,
רשימת קינאה,
ספרים שהתולעת קראה ,
ספרים שאני רוצה ליקרוא...,
הילדות שלי לא היתה אותו הדבר בלעדיהם,
ספרים שאסור להחמיץ,
ספרי קריאה מומלצים,
רשימה,
חזק,
ספרי ילדים שברשותי,
ספרים לגדולים במסווה של קטנים,
מנסה להגיע לכל הספרים שקראתי(:,
ספרים שקראתי,
עומדים במבחן הזמן,
ספרים לכל הגילאים,
ילדים והרבה מעבר...,
צריך לקרוא,
ספרים שנהניתי להקריא,
ספרי חובה לילדים,
רכישה עתידית למדף הספרים שלי,
ספרים שקראתי,
רשימה,
ספרות ילדים,
כבר בבית,
לקחת לאי בודד,
ספרי ילדים ,
כתבתי עליהם ביקורת.,
קראתי,
ספרים שקראתי,
טובים,
מומלץ,
ספרים שקראתי,
פרס זאב לספרות ילדים ונוער,
יהודה אטלס,
ספרי שמאוד אהבתי בילדותי,
מהספרים שגדלתי איתם,
ספרי ילדים מעולים,
לילדים?,
ספרים שקראתי כילדה,
קריאה להנאה,
ספרים שקראתי בילדותי ועוד אחרי 50 שנה,
5 כוכבים שלי,
ספרים מצחיקים,
הספרים של הילדים שלי,
הקריאו לילדים!,
למקרי חירום - נא לשבור את הזכוכית.,
ספרי ילדים למכירה,
ילדים,
חובה,
קוראת לסדר ממליצה,
קראתי,
רמת קריאה 10,
קראתי :),
רוצה לקרוא,
קראתי ואהבתי,
משה,
יהודה אטלס,
ילדותי השניה,
ילדים גדולים,
קראתי,
ספרי ילדות אהובים,
My children books,
Some of my childhood books,
מספרי הילדות האהובים,
ספרים חמודים וכיפיים,
מחסנית,
ספרי הילדות/נעורים שלי,
בערימה?,
ספרות ילדים ונוער למכירה,
ככה-ככה,
רן רן,
לילדים,
196 הספרים שכל בן תרבות חייב לקרוא,
אהובים של ילדות ונוער,
ילדים,
ספרי ילדים ונוער מומלצים,
ילדים,
לא קוראת ספרות מקור? לא הרבה, אבל קוראת.,
הנחת כמות - עשרה במאה,
מוצלחים,
סיימתי קראתי,
קלאסיקות,
ילדים ונוער,
מודבק, דפים מודבקים, דף קרוע,
ילדים ונוער - סיפורים מהחיים למכירה,
גילאים 10-11,
א,
גולדמונד,
ספרים לילדות מאושרת, מעוררת מחשבה ומלאת דמיון,
ילדים 3-7,
ילדים 8-12,
עכשיו אני כי ההוא הלך,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
תומחר ,
ספרי ילדים אהובים,
גליה,
ספרים שקראתי,
ספרי ילדים ונוער,
ורד ניסן,
הספרים שקראתי בילדות ובהתבגרות,
נ.ג.,
ילדים זו שמחה,
המלצה,
קראתי,
תולעת ספרים 1,
הספרייה העברית בברלין,
ספרי ילדים שאהבתי,
ספרים שחייבים לקרוא,
נקראו ונשכחו,
מנוקד,
צריך להוסיף תקציר,
טוב,
ילדים שלי,
2010 ודרומה,
סדרות ילדים נוער למכירה,
ילדים קלאסי,
נתרמו ..,
ספרים לקנות- חובה על המדף שלי!,
מחפש להשיג,
חדש לגמרי,
עם הקדשה וחתימה / הקדשה ואיור של המחבר,
הספרייה שלי,
נעם, כל כך אוהבת. ,
קראתי ב- 2024,
רמת קריאה 19,
ספרי ילדים למכירה,
ספרי ילדים,
ליר,
ילדים ונוער,
A17b,
ספרים חתומים - אספנות ,
אספנות - ספרים עם חתימת המחבר ,
C2A,
גם אני הייתי פעם פיטר פן,
ספרים עם שמות מוצלחים,
רשימה למעוניינים לעוף בדלעת, לטפס על קיר ולאהוב קרפד - ספרי ילדים שמקריאים ומקריאים ,
ספרי ילדים,
טרם הספיקותי לגיל 4,
רוצה לקרוא,
נערמים על המדף,
התבגרות.,
הקשים והמדכאים,
שוברי הלב,
המבוקרים של 2012,
לעתיד,
סיפורים קצרים,
יהודה אטלס,
יהודה אטלס,
ספרים שנתקעים בגרון,
משיטוטים,
ספרות להט"בית לילדים,
סיפורת - מקור,
קריאה - ילדים,
משפחולוגיה,
ספרי ילדים שגורמים לי לחייך,
עם איורים ו/או תצלומים ו/או מפות ו/או תווים, תרשימים וטבלאות,
רוצה לקרוא,
רשימת קריאה של חמדת,
עיון מקצועי,
רוצה לקרוא,
ספרים על ספרי ילדים,
ספרים טובים במיוחד,
ספרי עיון ,
ספרי עיון מומלצים,
מתכוונת לקנות.,
RTBCPT3,
ספרים על ספרים,
GT,
H,
הספרים הכי מבוקשים,
AAA,
ספרי קריאה,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
ספרים שארכוש בעתיד,
דברים אחרים,
ביוגרפיה ואוטוביוגרפיה למכירה,
פעמיים,
בספרייה העירונית,
יש לי דיגיטלי,
עברי קרא עברית,
יהדות המזרח: יהדות ספרד, יהדות איטליה, יהדות מרוקו טוניס וצפון אפריקה, יהדות עירק (עיראק), יהדות קווקז תימן סוריה, לבנון והבלקן (למכירה),
2867-2025,
23-25,
קריאה - מבוגרות.ים,
הדרכה ועיון - למבוגרים,
ישראל - מחתרות, לוחמים בטרום-מדינה,
ישראל בתפוצות,
דברים שאני רוצה,
ספריעד- ציונות וארץ ישראל,
מחפשת,
בריאות וחולי,
הדרכה ועיון - לילדים,
רשימת משאלות,
איך שגלגל מסתובב לו...,
רוצה לרכוש,
נוסטלגיה זכורה לטוב,
עם חתימת המחבר,
חדש לגמרי ,
משלוח חינם (3 ספרים ב100שח),
ספרי ילדים,
הוצאת כתר,
ספרים שיצאו לאור בשנת 2012,
מצעד הספרים כיתות א'-ג' תשע"ז,
עוד ...
|
1.
|
|
"אנשים זרים שאני בכלל לא מכיר ממקומות אחרים וגם פה מהעיר הייתי רוצה שידעו כולם שיש ילד אחד בעולם. והילד הזה הוא אני." יהודה אטלס בסגנונו המיוחד המשלב הומור עם הבנה נדירה ללב הילדים, מתאר בשירים וחרוזים מצבים שגרתיים בראייה ייחודית....
|
3.
|
|
בכתה שלנו בכל יום - הלדתיש מין מסרת מאד מכבדת:תמיד במסיבה חתן השמחהמספר לכלם ספור משפחה:מי הוא ומה הוא ואיזה הורים,אחים, אחיות וכאלה דברים.אז ממה שספרו חברי השנהמסתבר שלכל אחד משפחה קצת שונה:לכל אחד חסר משהו אבל לכל אחד גם ישמשהו שהוא רק שלו, מסקרן, מרגש.עוד אף פעם בחיים, כך המורה טוענת,לא היתה לה כתה כל - כך מגוונת.אז מחר גם אני אעמד שם מולםומה כבר אפשר לספר לכלם?...
|
4.
|
|
מיהו מאושר קוף אחרי בן - אדם המלך והבוסתן הזאב והארנב ארוחה של ריחות חכמת הזקנים שלש משאלות בין אוכלי אדם מרק גרזן התרנגול והגנב הילדה עם המדליות מעשה באכר שרצה להיות עקרת - בית...
|
6.
|
|
אני רוצה שפתאום יכתבו בעיתון וידפיסו מתחת לתמונה: זה הילד שהציל את המדינה! אני רוצה שפתאום אני אשמע מישהו קורא: בוא נלך, בוא נסע, בוא נטוס - העקר שמשהו כבר יקרה....
|
9.
|
|
חֲגִיגָה אֲמִתִּית לַיְּלָדִים, נוֹסְטַלְגְיָה מְרַגֶּשֶׁת לַהוֹרִים
שְׁלוֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה אַחֲרֵי שֶׁיָּצָא לָאוֹר וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנִי מֵאֵת יְהוּדָה אַטְלַס וְהָפַךְ לְאֶחָד מִסִּפְרֵי הַיְּלָדִים הָאֲהוּבִים וְהַמַּצְלִיחִים בְּיִשְׂרָאֵל, הוֹצָאַת כֶּתֶר גֵּאָה לְהַצִּיג מִבְחָר רִאשׁוֹן מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר הַקְּלַסִי הַנִּפְלָא וּמִתּוֹךְ הָאַרְבָּעָה שֶׁרָאוּ אוֹר בְּעִקְּבוֹתָיו.
הַשִּׁירִים הַחֲכָמִים, הַמַּצְחִיקִים וְהָאֱנוֹשִׁיִּים כָּל כָּךְ שֶׁל יְהוּדָה אַטְלַס הֵם הַיַּלְדוּת הַיִּשְׂרְאֵלִית בְּהִתְגַּלְּמוּתָהּ: שִׁירִים שֶׁמְּבַטְּאִים אֶת נְקֻדַּת הַמַּבָּט שֶׁל הַיֶּלֶד, שֶׁעוֹסְקִים בַּיּוֹמְיוֹם שֶׁלּוֹ, בַּבְּעָיוֹת הַקְּטַנּוֹת וְהַגְּדוֹלוֹת שֶׁלּוֹ, וּבַהִתְבּוֹנְנוּת שֶׁלּוֹ בָּעוֹלָם. שִׁירִים אֲמִתִּיִּים, שֶׁבָּאִים יָשָׁר מֵהַבֶּטֶן וּמֵהַלֵב. שִׁירִים שֶׁהָפְכוּ לִקְלַסִיקָה.
עִם הַשִּׁירִים חוֹזְרִים גַּם אִיּוּרֵי הַחַלּוֹנוֹת שֶׁיָּצַר דָּנִי קֶרמַן (וְעַכְשָׁו – בְּצֶבַע!). מֵחַלּוֹן אֶחָד נִשְׁקֶפֶת הַגְּבֶרֶת עִם רֵיחוֹת מֵעִיר אַחֶרֶת, עַל אֶדֶן שֶׁל חַלּוֹן אַחֵר יוֹשֵׁב לוֹ הַתַּפּוּז שֶׁיָּצָא קְבֶץ', בַּחַלּוֹן הַשְּׁלִישִׁי מוֹפִיעַ הָאַבָּא שֶׁבִּכְלָל לֹא מַקְשִׁיב, וּמֵהָרְבִיעִי מֵצִיץ הֶחָבֵר שֶׁגָּר בַּקּוֹמָה מִתַּחַת.
תִּשְׁעִים שִׁירִים, תִּשְׁעִים רִגְעֵי יַלְדוּת מֻכָּרִים וּמְיֻחָדִים, כִּי הַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא כֻּלָּנוּ.
...
|
10.
|
|
מה, בעצם, כל - כך נפלא בפו הדוב, בהרוח בערבי הנחל, בפיטר פאן, באן מאבונלי, בארץ יצורי הפרא, באמיל והבלשים, בבמבי, בפינוקיו, בבילבי ובפיל בבר. מה יש בספרים אלה ובגיבוריהם שלוכד את ליבם של ילדים והורים דור אחר דור, שהציב את יצריהם בפנתיאון, שהגן עליהם מפני תהפוכות הזמן, הסגנון והטעם - והפך אותם לקלאסיקה. ילדים גדולים, על שלושת כרכיו, הוא ספר ראשון מסוגו למבוגרים, הפורש לרוחב ולעומק את הביוגרפיה של כארבעים סופרים ומאיירים אהובים לילדים, קלאסיים בעיקר, וקושר אותה אל יצירתם. יצירה ספרותית היא בדיה, שבנויה מחומרי - חיים אמיתיים. יהודה אטלס מאמין שהיכרות קרובה עם תולדותיו של היוצר, ילדותו, יחסיו עם הוריו וילדיו, משבריו, פחדיו וגחמותיו, אהבותיו ושנאותיו עשויה לזרוע אור נוסף על יצירתו ועל הדרך הפתלתלה והמופלאה שבה החיים הופכים לאמנות. הכרך הראשון מתרכז בשחר ספרות הילדים וביוצרים אנגלים , השני - באמריקאים, והשלישי - בעיקר באירופאים. לצד המונוגרפיה הדרמטית, מתקיים בכל פרק דיון ספרותי ממצה ביצירה או ביצירות מרכזיות של אותו יוצר, תוך כדי ניסיון לתהות על סוד קסמן. שלושה ספרים נפלאים, בהם משובצים מאות איורים וצילומים - לאוהבי ספרות וספרות - ילדים, למורים ולמחנכים, להורים, לתלמידים ולסטודנטים, לילדים גדולים באשר הם. פרי מחקר ארוך - שנים של יהודה אטלס, סופר הילדים האהוב (והילד הזה הוא אני), שכותב על אהבותיו הספרותיות, בתקווה שיתרמו להעמקת ההתעניינות בספרות הילדים הקלאסית....
|
12.
|
|
שאת תשכיבי אותי! שאת תחליפי לי! שאת תעשי לי אמבטיה! שאת תצירי לי עכבר! שאת תמרחי לי מקדימה! אני יודע שאבא אותו - הדבר, אבל אני רוצה שאמא....
|
13.
|
|
כשאני כבר מתלבש בעצמי, בלי לבקש: "תעזרי לי!". כשאני לא צועק ליד כל חנות: "תקני לי! תקני לי!" כשבא אלי חבר ואנחנו משחקים גם ביחד ולא כל - אחד לחוד. כשאני מתחיל לחבב גם את אבא, ולא רק את אמא ביחוד....
|
14.
|
|
* השקט שאחרי הפרימוס * יללת תנים נוּגה תחצה דְמיית ליל * ילד נושך * שליש בלוק
קרח * חמש מאות אפרוחים במטבח החדש * תיזהר שלא תפיל את העט על הציפורן!
* לבית ספר – על גב החמור * פרוטקשן בכיתה ב' * תעמוד בפינה עם הפנים אל הקיר!
* עשר זריקות בבטן נגד כלבת * נרקיסים, כלניות, איריסים וצבעונים * בורזל, בורזל,
תפוס נמלה! * הוא חייב לי תשע בָּלוֹרוֹת * איך אוכלים וָפֶל * ילד טוב הוא ילד שעוזר
לאבא! * הילדה שאני אוהב אוהבת ילד אחר * הילד של השכנים השתגע – ועוד סיפורים.
סופר הילדים האהוב יהודה אטלס, שספריו דיברו אל שלושה דורות של ילדים והורים,
חוזר אל ימי ילדותו ונערותו במושב עין עירון ובמושבה הסמוכה כרכור, המקור שממנו
נשאבו רבים משירי והילד הזה הוא אני. בקול צלול, חם ומלא הומור, ללא שיפוטיות,
הוא משרטט פכים קטנים וגדולים מחיי הכפר ומחיי הילדים בימים ההם: משחקים, יחסים
עם הורים, אוכל, אירועים, חברים, לימודים, עבודה, ספרים — מה שהיה.
את כל אלה מספר אטלס דרך עיניו ומבעד לרגשותיו של הילד והנער שהיה, והוא מוסיף
לעתים הארות ותובנות של בוגר. בסיפוריו נמהלים עצב ושמחה, דבש ועוקץ, מר ומתוק
– כמו בחיים. מכלל הזיכרונות של הילד הזה מצטיירת לעיני הקורא ההוויה שעיצבה את
הדור של טרם המדינה ושל העשור הראשון לקיומה. ואם נזכור שבמרוצת הזמן התנאים
החיצוניים משתנים אך לא בני האדם, נוכל להבין שבמובנים רבים הילד הזה הוא כולנו....
|
15.
|
|
מה, בעצם, כל כך נפלא בפו הדוב, בהרוח בערבי הנחל, בפיטר פאן, בהקלברי פין, באן מאבונלי, בארץ יצורי הפרא, באמיל והבלשים, בבמבי, בפינוקיו. בבילבי ובפיל בבר.
מה יש בספרים אלה ובגיבוריהם שלוכד את ליבם של ילדים והורים דור אחר דור, שהציב את יוצריהם בפנתיאון, שהגן עליהם מפני תהפוכות הזמן, הסגנון והטעם והפך אותם לקלאסיקה.
ילדים גדולים, על שלושת כרכיו, הוא ספר ראשון מסוגו למבוגרים, הפורש לרוחב ולעומק את הביוגרפיה של כארבעים סופרים ומאיירים אהובים לילדים, קלאסיים בעיקר, וקושר אותה אל יצירתם.
יצירה ספרותית היא בדיה, שבנויה מחומרי-חיים אמיתיים. יהודה אטלס מאמין שהיכרות קרובה עם תולדותיו של היוצר, ילדותו יחסיו עם הוריו וילדיו, משבריו, פחדיו וגחמותיו, אהבותיו ושנאותיו עשויה לזרוע אור נוסף על יצירתו ועל הדרך הפתלתלה והמופלאה שבה החיים הופכים לאמנות.
הכרך הראשון מתרכז בשחר ספרות הילדים וביוצרים אנגלים, השני באמריקאים והשלישי,בעיקר באירופאים.
לצד המונוגרפיה הדרמטית, מתקיים בכל פרק דיון ספרותי ממצה ביצירה או ביצירות מרכזיות של אותו יוצר, תוך כדי ניסיון לתהות על סוד קסמן.
שלושה ספרים נפלאים, בהם משובצים מאות איורים וצילומים,לאוהבי ספרות וספרות-ילדים, למורים ולמחנכים, להורים, לתלמידים ולסטודנטים, לילדים גדולים באשר הם.
פרי מחקר ארוך שנים של יהודה אטלס, סופר הילדים האהוב (והילד הזה הוא אני), שכותב על אהבותיו הספרותיות, בתקווה שיתרמו להעמקת ההתעניינות בספרות הילדים הקלאסית....
|
16.
|
|
ה, בעצם, כל כך נפלא בפו דוב, בהרוב בערבי הנחל, בפייטר פאן, בהקלברי פין, באן מאבונלי, בארץ יצורי הפרא, באמיל והבלשים, בבמבי, בפינוקיו. בבילבי ובפיל בבר. מה יש בספרים אלה ובגיבוריהם שלוכד את ליבם של ילדים והורים דור אחר דור, שהציב את יוצריהם בפנתיאון, שהגן עליהם מפני תהפוכות הזמן, הסגנון והטעם ? והפך אותם לקלאסיקה. ילדים גדולים, על שלושת כרכיו, הוא ספר ראשון מסוגו למבוגרים, הפורש לרוחב ולעומק את הביוגרפיה של כארבעים סופרים ומאיירים אהובים לילדים, קלאסיים בעיקר, וקושר אותה אל יצירתם. יצירה ספרותית היא בדיה, שבנויה מחומרי-חיים אמיתיים. יהודה אטלס מאמין שהיכרות קרובה עם תולדותיו של היוצר, ילדותו יחסיו עם הוריו וילדיו, משבריו, פחדיו וגחמותיו, אהבותיו ושנאותיו עשויה לזרוע אור נוסף על יצירתו ועל הדרך הפתלתלה והמופלאה שבה החיים הופכים לאמנות. הכרך הראשון מתרכז בשחר ספרות הילדים וביוצרים אנגלים, השני ? באמריקאים והשלישי ? בעיקר באירופאים. לצד המונוגרפיה הדרמטית, מתקיים בכל פרק דיון ספרותי ממצה ביצירה או ביצירות מרכזיות של אותו יוצר, תוך כדי ניסיון לתהות על סוד קסמן. שלושה ספרים נפלאים, בהם משובצים מאות איורים וצילומים ? לאוהבי ספרות וספרות-ילדים, למורים ולמחנכים, להורים, לתלמידים ולסטודנטים, לילדים גדולים באשר הם. פרי מחקר ארוך שנים של יהודה אטלס, סופר הילדים האהוב (והילד הזה הוא אני), שכותב על אהבותיו הספרותיות, בתקווה שיתרמו להעמקת ההתעניינות בספרות הילדים הקלאסית....
|
18.
|
|
ה, בעצם, כל כך נפלא בפו דוב, בהרוב בערבי הנחל, בפייטר פאן, בהקלברי פין, באן מאבונלי, בארץ יצורי הפרא, באמיל והבלשים, בבמבי, בפינוקיו. בבילבי ובפיל בבר. מה יש בספרים אלה ובגיבוריהם שלוכד את ליבם של ילדים והורים דור אחר דור, שהציב את יוצריהם בפנתיאון, שהגן עליהם מפני תהפוכות הזמן, הסגנון והטעם ? והפך אותם לקלאסיקה. ילדים גדולים, על שלושת כרכיו, הוא ספר ראשון מסוגו למבוגרים, הפורש לרוחב ולעומק את הביוגרפיה של כארבעים סופרים ומאיירים אהובים לילדים, קלאסיים בעיקר, וקושר אותה אל יצירתם. יצירה ספרותית היא בדיה, שבנויה מחומרי-חיים אמיתיים. יהודה אטלס מאמין שהיכרות קרובה עם תולדותיו של היוצר, ילדותו יחסיו עם הוריו וילדיו, משבריו, פחדיו וגחמותיו, אהבותיו ושנאותיו עשויה לזרוע אור נוסף על יצירתו ועל הדרך הפתלתלה והמופלאה שבה החיים הופכים לאמנות. הכרך הראשון מתרכז בשחר ספרות הילדים וביוצרים אנגלים, השני ? באמריקאים והשלישי ? בעיקר באירופאים. לצד המונוגרפיה הדרמטית, מתקיים בכל פרק דיון ספרותי ממצה ביצירה או ביצירות מרכזיות של אותו יוצר, תוך כדי ניסיון לתהות על סוד קסמן. שלושה ספרים נפלאים, בהם משובצים מאות איורים וצילומים ? לאוהבי ספרות וספרות-ילדים, למורים ולמחנכים, להורים, לתלמידים ולסטודנטים, לילדים גדולים באשר הם. פרי מחקר ארוך שנים של יהודה אטלס, סופר הילדים האהוב (והילד הזה הוא אני), שכותב על אהבותיו הספרותיות, בתקווה שיתרמו להעמקת ההתעניינות בספרות הילדים הקלאסית....
|
21.
|
|
הגרסה המלאה של אחד מספורי-העם הרוסיים הידועים ביותר, בתרגומו ובעבודו של סופר הילדים האהוב יהודה אטלס, עם איוריה הקסומים של סינטיה טלר. "קול משק כנפים עז נשמע, וצפור אש ענקית נחתה על העץ המפלא, תלשה ממנו במקורה תפוח זהב אחד ופרחה אל היער הסמוך. באגרופו הקפוץ של הנסיך איון נותרה אך נוצה זוהרת אחת."...
|
25.
|
|
כשאורי ניסה בפעם הראשונה לרכב בלי גלגלי- עזר הכידון רעד בידיו, והאופנים נסעו בקו מתפתל, כמו נחש. "אל תעזב!" צעק אורי. "אני לא עוזב," אמר אבא. "נסה להחזיק את הכידון יציב ולשמר על שווי משקל." "מה זה שווי משקל?" שאל אורי. "שתשאר תמיד זקוף ולא תפול לשום צד." "אבל כל פעם אני כן רוצה ליפול!" אמר אורי.
יהודה אטלס, יוצרם של חמשת ספרי "והילד הזה הוא אני", כתב עד היום 28 ספרים, רובם ילדים. תרגם כשישים ספרים לגיל הרך וספר לנוער. הוא גם מבקר, מרצה וחוקר ספרות ילדים. בשלושת כרכי "ילדים גדולים", שכתב למבוגרים, כארבעים מונוגרפיות על סופרים ומאיירים לילדים, קלאסיים ברובם, חייהם ויצירתם....
|
28.
|
|
על דלת פסיכיאטר אשה נוגה נקשה ובקול-בוכים חנוק עזרה נפשית בקשה: ``אני בסדר, דוק, בזאת אני בטוחה. אך לא כך בדיוק סבורה המשפחה. ``מאחורי הגב קוראים לי טרללה. על לא דבר, אגב, אני כה אומללה.`` ``חשבי היטב``, אמר הדוקטור בחבה, ``אולי למשפחתך ישנה איזו סבה``....
|
30.
|
|
והילד הזה חוזר – באוסף שני
הָאֹסֶף הָרִאשׁוֹן שֶׁל שִׁירֵי וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנִי, שֶׁכָּתַב יְהוּדָה אַטְלַס וְאִיֵּר דָּנִי קֶרְמַן, זָכָה לְחִבּוּק חֲסַר תַּקְדִּים מֵהַקּוֹרְאִים – יְלָדִים, הוֹרִים, סָבִים וְסָבְתוֹת.
שְׁלוֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה אַחֲרֵי שֶׁרָאָה אוֹר הַסֵּפֶר הַמְּקוֹרִי, הָרִאשׁוֹן בְּסִדְרָה שֶׁל חֲמִשָּׁה, הָפַךְ אֹסֶף שִׁירֵי וְהַיֶּלֶד הַזֶּה לְאֶחָד מִסִּפְרֵי הַיְּלָדִים הַמַּצְלִיחִים וְהַנִּקְרָאִים בְּיוֹתֵר בְּיִשְׂרָאֵל.
הַיַּלְדָּה שֶׁאֲנִי אוֹהֵב הוּא אֹסֶף שֵׁנִי.
בַּסֵּפֶר הָרִאשׁוֹן קֻבְּצוּ שִׁירֵי הַבָּסִיס, הָעוֹסְקִים בַּיַּלְדוּת הַמֻּקְדֶּמֶת. בְּהַיַּלְדָּה שֶׁאֲנִי אוֹהֵב הַיֶּלֶד הַזֶּה גָּדוֹל יוֹתֵר. הוּא כְּבָר תַּלְמִיד בֵּית-סֵפֶר וְעָסוּק בַּמּוֹרוֹת, בַּחֶבְרָה, בַּשִּׁעוּרִים, בַּסְּפָרִים, בְּיַחֲסֵי בָּנִים-בָּנוֹת וּבַמֶּה שֶׁנִּרְאֶה כְּאַהֲבוֹת רִאשׁוֹנוֹת; הוּא מִתְבּוֹנֵן סְבִיבוֹ בְּיֶתֶר חַדּוּת וְיֵשׁ לוֹ עַיִן בִּקָּרְתִּית לְפַשְׁלוֹת וּלְזִיּוּפִים שֶׁל הַמְּבֻגָּרִים; הוּא תּוֹהֶה עַל טֶבַע הָאָדָם וְעַל יַחֲסֵי אֱנוֹשׁ וּמְנַסֶּה לְהָבִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁבּוֹ הוּא חַי, וְגַם אֶת עַצְמוֹ.
אֹסֶף הַיַּלְדָּה שֶׁאֲנִי אוֹהֵב מְלֻוֶּה בְּאִיּוּרֵי הַחַלּוֹנוֹת הָאֲהוּבִים שֶׁל דָּנִי קֶרְמַן, שֶׁהָפְכוּ חֵלֶק בִּלְתִּי נִפְרָד מֵהַשִּׁירִים. קֶרְמַן צִיֵּר אֶת כָּל הַצִּיּוּרִים מֵחָדָשׁ בִּמְיֻחָד לְסֵפֶר זֶה – וְהַפַּעַם בְּצֶבַע.
קְרִיאָה מְהַנָּה! קְרִיאָה נְעִימָה! קְרִיאָה מַחְכִּימָה!
כִּי הַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא כֻּלָּנוּ. ...
|
32.
|
|
איש אחד נגיד, שמו חיים, קבל מברק ביום בהיר, מידי ותיק ושמו אפרים, אשר נבחר לג`וב בכיר: ``סוף-סוף אחרי שנים רעות, ראש-עיר הנני, ידידי. אתה מוזמן לבוא לראות מה רב אשרי, מה רב כבודי``. לאור קריאה כל-כך נלבבת ארז הרע מזודה ובלב פועם ``לקח`` רכבת, לראות חבר בעבודה....
|
34.
|
|
"ילדות וילדים, מתוקים, חביבים, שוחרי מעשיות, גוזמאות וכזבים, אחרי שאהבתם, ללא היסוס, את עלילות מינהאוזן על גבי הסוס, תהיתם עמק בלבכם, ודאי, מה ארע בהמשך לברון הבדאי, אז שבו נא בנחת והטו נא אזן, אל צרור מספר שתים של הברון מינכאוזן. ונשבעתי לכם, אם הגזמתי הפעם – שיפגעני ברק או יכני רעם." לאו הצלחתו של הספר הראשון אנו שמחים להביא לכם את המשך ספור עלילותיו של הברון מינכאוזן, הגוזמאי והבדאי הגדול בכל הזמנים בעיבוד מחורז ומקסים של יהודה אטלס....
|
36.
|
|
שמעו, ילדים ובוגרים, מעשיה, על כומר נכבד, איש - כנסיה, שנכנס יום אחד (איך הרשו לו - תמהני) אל כיתת ילדים בבית ספר אמריקני ואמר: "ילדים, אשאלכם שאלה, שאלה רצינית וכלל לא קלה ולילד אשר יענה נכונה מזומנת מיד בידי מתנה, פרס של ממש יקבל אותו סקולר סכום עגלגל של מאתים דולר: מיהו האיש, בתולדות העולם, שהיה הכי חשוב מכולם?"....
|
42.
|
|
יֵשׁ בַּכִּתָּה שֶׁלָּנוּ יֶלֶד אֶחָד, קוֹרְאִים לוֹ שַׂגִּיא, שֶׁתָּמִיד מֵצִיק לִי.
יוֹם אֶחָד, אַחֲרֵי שֶׁהִפִּיל אוֹתִי לָרִצְפָּה וְעָפוּ לִי הַמִּשְׁקָפַיִם, סִפַּרְתִּי לְאַבָּא וְאִמָּא. אַבָּא הִקְשִׁיב, חָשַׁב קְצָת וְאַחַר כָּךְ אָמַר: "אוּלַי תְּנַסֶּה לְדַבֵּר אִתּוֹ."
כַּמָּה שֶׁהַמִּלִּים הָאֵלֶּה הִרְגִּיזוּ אוֹתִי! תָּמִיד מְעַצְבֵּן אוֹתִי כְּשֶׁאַבָּא מְנַסֶּה לִהְיוֹת 'חִנּוּכִי'.
"לֹא!" אָמַרְתִּי.
"בְּעֶצֶם, לָמָּה לֹא?" שָׁאֲלָה אִמָּא.
"כִּי אֲנִי מַכִּיר אוֹתוֹ," אָמַרְתִּי. "שַׂגִּיא הוּא יֶלֶד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְדַבֵּר אִתּוֹ."
אַבָּא חָשַׁב עוֹד קְצָת וְאָמַר: "אוּלַי בְּכָל זֹאת."
שָׁלַחְתִּי בְּאַבָּא מַבָּט קָשׁוּחַ וְאָמַרְתִּי: "אֵין סִכּוּי."
יְהוּדָה אַטְלַס מֵבִיא סִפּוּר מֵהַחַיִּים עַל בִּרְיוֹנוּת, הֲצָקוֹת, פְּחָדִים, הִתְמוֹדְדוּיוֹת, וְעַל מַאֲבָק לֹא אַלִּים נֶגֶד אַלִּימוּת....
|
44.
|
|
בַּיּוֹם שֶׁעָזַבְתְּ,
עֲצַי הַיָּקָרַנְדָה
הִזִּילוּ דְּמָעוֹת כְּחֻלּוֹת
עַל הַמִּדְרָכוֹת.
∞∞
יהודה אטלס (נולד ב־1937) מגיש לקורא בספר זה שירי פנינה קצרצרים, שהושפעו ממסורת שירי ההייקו אך מרשים לעצמם להתרחק מחוקיה.
אטלס הוא אביהם של חמשת ספרי והילד הזה הוא אני ושל שלישיית ילדים גדולים למבוגרים, כותבם של כשלושים ספרים אחרים, רובם לילדים, מתרגמם של כשישים ספרים מצוירים ושל עוד שלושה ספרי נוער קלאסיים, חתן פרס היצירה על שם לוי אשכול ז"ל ועוד פרסים, מרצה, מבקר ועורך.
בין השירים משובצים תצלומיה של רונית שני, צלמת ומורה לצילום....
|
77.
|
|
הָיֹה הָיְתָה יַלְדָּה טוֹבָה בְּעִיר אַחַת נִדַּחַת אֲשֶׁר תָּמִיד רַק אָהֲבָה לָתֵת וְלֹא לָקַחַת. וכששימעה הגיע עד חברי המועצה כונסו כולם במיוחד כדי למצוא עצה: כיצד לגמול לה לילדה שכה הרבו שבחיה למען כל העם ידע ויאמץ דרכיה.
האם מותר לספר לילדים סיפור שסופו אינו אופטימי? האם מותר לגלות לילדים שיש בחיים בעיות, כישלונות, צער? האם מותר לספר לילדים סיפורים "לא חינוכיים", שסופם אינו מתיישב עם תקוות ה"הפי אנד" של הקורא הצעיר? האם מותר לספר לילדים סיפור שסופו מאכזב?
יהודה אטלס, יוצרם של שירי "והילד הזה הוא אני" ושל "ילדים של אף אחד", חושב שלא רק מותר אלא גם צריך לספר לילדים סיפורים כאלה. נאמן לדרכו - ש"המציאות מעניינת הרבה יותר מכל סיפורי הפנטזיה" - הוא סבור שמותר לגלות לילדים שהחיים לפעמים אינם מסיבה מרנינה. "סיפורים לא חינוכיים חביבים עליי במיוחד," הוא אומר, "כי הם מגלים לנו את האמת." ואכן, הוא כתב לא מעטים כאלה.
כזה הוא ספרו המצויר "הילדה עם המדליות", שראה אור זה עתה בהוצאת צבעונים. סיפור חדש ישן שכתב לראשונה לפני שנים הסופר האנגלי ה"ה מונורו ("סאקי"). ילדה שנודעת לתהילה בעירה בשל טוב ליבה ונימוסיה מקבלת מאבות העיר מדליה על כל מעשה טוב שעשתה ומשמשת מושא קנאה לכל חבריה. ...
|
|