סטפן צווייג

סטפן צווייג

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (450):
רוצה לקרוא, על המדף וממתין, מעניין, ספרים שאני רוצה לקנות, ספרים שצריך לקרוא, ספרים שרוצה לקרוא, מאד רוצה לקרוא, ספרים שאשמח לקרוא, רומנים הסטוריים, ספרים שעוד לא קראתי ורוצה לקרוא, לקניה עכשווית, המדף שלי, ספרים שאני מתכנן לקרוא, ספרים לקניה בעדיפות ראשונה, ספריית העיון שלי, סטפן צוויג, Let's read, רשימה, מתכנן לקרוא ב5 שנים הקרובות, עוד ...
1.
הקצין הצעיר אנטון הופמילר מוזמן לאחוזתו של ההונגרי העשיר לאיוש קקשפאלבה, שם הוא פוגש בבתו הנכה אדית ומפתח חיבה חומלת אליה. אדית מתאהבת בו, וכאשר מתפתחת תקווה להחלמתה, הופמילר מציע להינשא לה כשתחלים, בתקווה שההבטחה תדרבן אותה להתחיל בטיפול. אולם, מחשש ללעג ובוז, הוא מתכחש להבטחה בפומבי, וכשאדית למדה על כך היא מתאבדת. הלום אשמה, הומפילר מחליט להתגייס לצבא האוסטרי ערב מלחמת העולם הראשונה....

2.
השנה היא 1926 . מלחמת־העולם הראשונה הסתיימה אבל לא העוני הגדול. כריסטינה, צעירה ששכלה את אחיה במלחמה והתייתמה גם מאביה, מתגוררת בעליית גג עלובה עם אמה החולה. השתיים מתפרנסות בדוחק ממשכורתה הצנועה של כריסטינה, העובדת כ"סייעת דואר" באחד הסניפים הכפריים שבאוסטריה. יום אחד היא מקבלת מברק. כריסטינה מופתעת לגלות בו הזמנה לבלות עם דודתה ובעלה חופשה במלון פאר בשוויצריה. הדוד והדודה כבר שם, מחכים לה! הדודה, שמעולם לא פגשה את כריסטינה, היגרה לארצות־הברית לפני שנים רבות בעקבות רומן שערורייתי שניהלה עם איש עסקים עשיר. היא מיעטה לשמור על קשר עם משפחתה, אבל כעת היא חיה ברווחה ותשמח לשתף בה גם את שארת בשרה הצעירה. נערת הדואר קשת היום אורזת את מיטב בגדיה העלובים וחוצה לראשונה את גבולות ארצה לחופשה חלומית באלפים השוויצריים. על גג העולם היא מבינה לראשונה מה החמיצה, וכיצד המלחמה והעוני גזלו ממנה את עלומיה. כשהחופשה נקטעת באחת, וכריסטינה נאלצת לשוב לחייה הקודמים, שום דבר כבר לא יוכל לחזור ולהיות כפי שהיה. שטפן צוויג, הסופר והאינטלקטואל היהודי הנערץ, שספריו ראו אור בעשרות שפות ונמכרו במיליוני עותקים, נמלט מאירופה עם התחזקות המשטר הנאצי. על הרומן הנערה מהדואר עבד בשנותיו האחרונות. כתיבתו של צוויג הושפעה מפרויד, ואף בספר זה זוכה הגיבורה בניתוח מרהיב וחד של עולמה הפנימי על רקע המצב הפוליטי, החברתי והכלכלי ששרר באירופה. ברומן ניכרים היטב הנושאים שהטרידו את צוויג בשנים האחרונות לחייו, וקשה להתעלם מהמחשבה שצוויג שקל את הגורל שהועיד לגיבוריו באותם המאזניים שבהם בחן את גורלו שלו....

3.
סטפן צוויג, בן למשפחה יהודית וינאית, היה מן הסופרים המפורסמים בעולם. ספריו, ובהם משחק המלכים, הרומנים ההיסטוריים והביוגרפיים מארי אנטואנט ומרי סטיוארט, תורגמו ללשונות רבות יותר מכל ספר אחר. בפברואר 1942 שם צווייג קץ לחייו. "לאחר שעולם לשוני שקע לגבי, ומולדתי הרוחנית, אירופה, משמידה את עצמה, לא נותר לי למען מה לחיות," כתב. ספר זכרונותיו, העולם של אתמול, ראה אור שנה לאחר מותו והוא מקפל בין דפיו תיאור מרתק ומרגש של תקופה שלמה שחרבה, סגנון ותפיסת - חיים שאינם אפשריים עוד. העולם של אתמול מתמקד בחיי התרבות של אירופה במחצית הראשונה של המאה העשריס ובדרכו של צווייג כסופר. בסגנונו הצח ובהיר המחשבה הוא משחזר את חיי הביטחון בווינה בראשית - המאה, את התום, להט הרומנטיקה והאמונה בהומאניזם, ואת הזעזוע האדיר עם פרוץ מלחמת העולס הראשונה. בעטו הנפלא הוא פורש את היריעה הרחבה של אירופה ששקעה ואיננה עוד, וקשת של אישים אשר גילמו את חיי הרוח והתרבות שלה. תיאור פגישותיו עם הרצל, וכן תיאור הלווייתו ב1904 - , פגישותיו עם פרויד הקשיש בלונדון, תיאורו המופלא את אישיותו של יהודי חצוי אחר, ולטר רתנאו - הם מן התיאורים הנוגעים ללב והיפים בספרות. בשנות המלחמה עבר צווייג לגור בטירה קטנה בזלצבורג, שבה התארחו מיטב אנשי הרוח של התקופה, ובהס תומס מאן, ג'יימס ג'ויס וארתורו טוסקאניני. עם עליית הנאצים עבר לאנגליה, משם לארצות - הברית ולבסוף התיישב בבראזיל, עקור משורש. ספרו מגולל את הטראגדיה של אזרח העולם, הנאלץ לחיות כיהודי נודד נצחי....

4.
חייה המרתקים והטראגיים של מלכת צרפת מרי אנטואנט הם דוגמה חותכת לתהפוכות הגורל. מן החצר השמרנית והאדוקה של מלכת אוסטריה מריה תרזה אל הפאר של ורסאי ושל 'מקדשה' הפרטי הקטן של אנטואנט, טריאנון; מהערצת העם וחיי ההוללות השאננים בחצרו של לואי ה-16 אל המצור, הבריחה, ההשפלה, אימת המוות ועד בית-הכלא והגיליוטינה. סטפן צווייג שריתק את הקוראים בסידרת הביוגרפיות שכתב, מנפה ביד מיומנת את המקורות ההיסטוריים האותנטיים מן האידיאליזציה של המלוכנים מחד גיסא ומן המפלצתיות שייחסו למלכה הרפובליקנים מאידך גיסא. המחבר מחייה את תיאור הנערה שנשלחה למלוך לצידו של המלך הצעיר, הקר, המגושם, חובב הציד והאכילה; הוא מתאר את הקושי האדיר של הסתגלות לעם זר, ללשון זרה, למנהגי החצר הקשוחים ואת הדרמה המדאיבה של חדר המיטות. צווייג גם מצייר ביד אמן את תככי החצר ואת מאבקיה של מרי אנטואנט בכמה מן האישים המרכזיים בממלכה. חייה של מרי אנטואנט נפגשו בצומת אירועים היסטורי – המהפכה הצרפתית, אשר שינתה את פני אירופה. כשהתהפך הגלגל – והמלכה שהסתגלה לחיי פאר, פזרנות ושעשועים שאין משלם, נאלצה לעמוד למשפט והושלכה לכלא, בנה הקטן נלקח ממנה ובעלה המלך הוצא להורג – נתעוררו בה כוחות-נפש רדומים והביאו אותה אל החשיבה, ההתבוננות ואפילו אל האהבה הגדולה של חייה. לא בובת-פאר נוצצת צעדה אל הגיליוטינה, אלא אישה גאה המודעת לעצמה ונושאת את גורלה בשלווה ובקור-רוח. סטפן צווייג , סופר יהודי שכתב בגרמנית. נולד בווינה (1882), למד באוניברסיטאות ברלין ווינה, ואחרי תום לימודיו הרבה בנדודים. כפאציפיסט במלחמת העולם-הראשונה עקר לציריך שבשווייץ. בתקופה שבין שתי מלחמות-העולם התגורר בזלצבורג ובשנת 1938 היגר לאנגליה. משם הגיע לארצות הברית, ואחרי שהות קצרה בניו יורק התיישב בברזיל. ב-1942, בעיצומה של מלחמת העולם-השנייה, למראה העולם שחרב עליו, איבד את עצמו לדעת. ...

5.
"אבל כל צל הלוא הוא ילדו של האור, ורק מי שיודע אור וחושך, מלחמה ושלום, עלייה וירידה, חי חיים אמיתיים." העולם של אתמול הוא תיאור מרתק ומרגש של תקופה שלמה שחרבה, סגנון ותפיסת חיים שאינם אפשריים עוד. בסגנונו הצח ובהיר המחשבה משחזר צוויג את חיי התרבות של אירופה במחצית הראשונה של המאה העשרים ואת הזעזוע האדיר עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה והשנייה. בעטו הנפלא הוא פורש את היריעה הרחבה של אירופה ששקעה ואיננה עוד, וקשת של אישים אשר גילמו את חיי הרוח והתרבות שלה, בהם הרצל, פרויד, תומס מאן, ג´יימס ג´ויס וארטורו טוסקניני. עם עליית הנאצים עבר צוויג לאנגליה, משם לארצות הברית, ולבסוף התיישב בברזיל, עקור משורש. העולם של אתמול הוא משל לטרגדיה של אנשי הרוח היהודים־גרמנים במאה העשרים - טרגדיה של אזרח העולם שנאלץ לחיות כיהודי נודד נצחי. את צוואתו סיים צוויג במילים: "אני מברך את כל ידידי; ולוואי ויזכו הם לראות את עלות השחר אחרי הלילה הארוך. אני שחסר סבלנות הנני ביותר, מקדים ללכת לפניהם." סטפן צוויג (1942-1881), סופר, משורר וביוגרף אוסטרי יהודי, הוא מהסופרים הנקראים בעולם ומאנשי הרוח הנערצים של תקופתו. העולם של אתמול, ספר זיכרונותיו האוטוביוגרפי, נכתב בכתב יד ונשלח אל המו"ל יום לפני התאבדותם המשותפת של צוויג ואשתו השנייה, ב־22 בפברואר 1942. "לאחר שעולם לשוני שקע לגבַּי, ומולדתי הרוחנית, אירופה, משמידה את עצמה, לא נותר לי למען מה לחיות," כתב. שנה אחרי מותו הספר ראה אור. ספריו של סטפן צוויג תורגמו ל־30 שפות ונמכרו בעשרות מיליוני עותקים. מספריו שראו אור בעברית בהוצאת זמורה־ביתן: קוצר רוחו של הלב, שעות הרות גורל, במבוכת הרגשות, אנשים וגורלות, מרי סטיוארט,
מרי אנטואנט ולילה מופלא. למהדורה מחודשת זו של העולם של אתמול מצורפת אחרית דבר מאת ד"ר גלילי שחר....

6.
משחק המלכים הוא אחד הסיפורים המופלאים והמדהימים שכתב סטפן צווייג, סופר, מחזאי ומשורר אוסטרי - יהודי, הנחשב לאחד הסופרים הגדולים והחשובים של המאה העשרים. משחק המלכים מציב זו מול זו שתי דמויות הנמצאות בשני קצוות של התרבות האנושית. האחד בן כפר בור ועם הארץ, שבזכות כישרון מיוחד ונדיר הצליח להגיע לשליטה מופלאה במשחק השחמט. השני עורך - דין אוסטרי רם - מעלה, יועצם ואיש - סודם של מלכים ונשיאים, שתוך כדי תקופת מאסר ארוכה ואכזרית, הצליח ללמוד את סודות השחמט ולפתח אורח - מחשבה יוצא - דופן. משחק המלכים מספר על התמודדות חד - פעמית בין שני גאוני שחמט אלה, הנערכת על סיפון אונייה המפליגה בדרכה לבואנוס - איירס. תוך כדי כך נחשף סיפורם האישי המרתק של שני השחמטאים, המנהלים מאבק עיקש, כל אחד בדרכו, על לוח אחד עם שישים וארבע משבצות. סטפן צווייג (1881 - 1942 ) החל את דרכו הספרותית כמשורר ומחזאי. לאחר מלחמת העולם הראשונה כתב את הדרמה "ירמיהו", שבה הוא מתאר את זוועות המלחמה ומשווה את נבואות ירמיהו לנעשה באירופה באותם ימים. אחרי כיבוש אוסטריה על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה, יצא סטפן צווייג לאנגליה, לארצות הברית ולבסוף לדרום אמריקה, שם התאבד....

7.
ברוח התקופה של ראשית המאה הקודמת בווינה, קלריסה, שהתייתמה מאמה, נשלחת על ידי אביה להתחנך במנזר. האב, אדם מופנם ונוקשה, עוקב מרחוק אחר חינוכה בעודו מתקדם בסולם הדרגות הצבאי. קלריסה גדלה להיות נערה חרוצה ומופנמת, ועם יציאתה מהמנזר היא פונה לרכוש השכלה באוניברסיטה. במהלך לימודיה היא מתוודעת לרופא עצבים מפורסם והופכת ליד ימינו. כהוקרה על תרומתה למרפאתו, שולח אותה הפרופסור לכינוס מקצועי בשוויץ. לראשונה בחייה יוצאת קלריסה את גבולות ארצה ומאפשרת לעצמה לחוות במלוא העוצמה אהבה ותשוקה. אלא שגם לבועה האידילית שבה היא מנסה להקיף את עצמה חודרים הדיהם של תופי המלחמה, וחייה, שהיו סדורים עד לאותו הרגע, נטרפים באחת במערבולת שסוחפת את אירופה כולה. כתיבתו של שטפן צוויג, המתאפיינת בשטף ובעומק פסיכולוגיים, באה לידי ביטוי מרהיב גם ביצירה קלריסה, שאותה החל לכתוב בנובמבר 1941 ממקום גלותו בברזיל. על אף שלא הושלם בשל הנסיבות ומגבלות החופש שחלו עליו, פיתח צוויג והשלים חלקים ניכרים מהרומן והצליח להתוות את מהלכו כמעט עד לסופו. דווקא מצבה הגולמי של היצירה מאפשר התבוננות מאלפת על תהליכי הכתיבה בהתהוותם של אחד הסופרים הפוריים, האהובים והמשפיעים בתקופתו ובכלל. יותר מ-74 שנים לאחר ששם קץ לחייו, בפברואר 1942, לראשונה בעברית, רואה אור הטיוטה לרומן נפלא שכתב צוויג בערוב ימיו. ספרו ‘הנערה מהדואר‘ ראה אור בהוצאת מודן וזכה להצלחה רבה. ...

8.
ז'וזף פושה: דיוקנו של איש פוליטי מכל ספריו הרבים של סטפן צווייג, הסופר היהודי - וינאי הפורה, פושה, שתורגם לעברית לראשונה ב - 1 195, השאיר רושם עצום על דורות של קוראים ישראלים. יותר מהיסטוריון אחד העיד על עצמו כי פושה הוא הספר אשר בזכותו נמשך אל המחקר המקצועי ההיסטורי. מה היה בו, בפושה, שכל - כך ריתק את סטפן צוויג? ז'וזף פושה הוא סיפור חייו של בן למשפחת ימאים, איש מכוער, היוצא להפלגות הפוליטיות המסעירות ביותר - המסוכנות! - של המהפכה הצרפתית האכזרית ומה שאחריה. על השורד המושלם הזה, הנוכל המדהים, הזיקית הפוליטית המתוחכמת, "שנראתה לי שטנית ממש", כותב צווייג באוסטריה בשנת 1929. השמים הולכים שם ומשחירים. פושה גומר את חייו גולה ובודד, ומנודה. סטפן צווייג, ההומניסט היהודי. האינטלקטואל האוניברסליט, רואה את היטלר ואין לו אשליות. הוא מתייאש ומחפש את מקומו ב1914 - באנגליה. את ספרו הגדול על בלזק הנערץ כבר אין הוא מצליח לסיים שם, וממקום גלותו החדש בברזיל, הוא משקיף בדיכאון ובייאוש על הקטסטרופה ב"מולדתי הרוחנית אירופה". שם בגלות, בפברואר 1942, הוא מתאבד יחד עם אשתו לוטה. בתרגום העברי החדש והקולח של טלי שוורצשטיין - בסר, עלול פושה לשמש מדריך מושלם לכל פוליטיקאי. והוא ירתק, על כן, את האזרח השפוי במדינה דמוקרטית....

9.
10.
מה קורה כאשר רופא, שבידיו מופקדים חיי אדם, נתקף בתשוקה נוראה למטופלת שלו, תשוקה שאינה נותנת לו מנוח, ואין לו כל שליטה בה? אמוק הוא סיפור על תשוקתו הסודית והאומללה של רופא, המוצב בארץ נידחת, לאישה מסתורית ויהירה המעבירה אותו על דעתו, משכיחה ממנו את כל כללי האתיקה וממלאה את נפשו ברגשי אשם עד שאינו יכול להכיל עוד. על סיפון ספינה, בחשכת הלילה, מתוודה הרופא הרדוף בפני המספר וחושף בפניו את סודו הכמוס ביותר. סיפור עלילה מרתק ומרגש, ממיטב יצירתו של סטפן צווייג, בתרגומו המוקפד של המשורר והמתרגם פרופ` שמעון הלקין. סטפן צווייג נולד בוינה ב- 1881. את עיקר יצירתו בתחומי המסה, הביוגרפיה, המחזאות והסיפור הקצר כתב בתקופה הסוערת שבין שתי מלחמות העולם. ב- 1922 חיבר את הסיפור אמוק וב- 1940 היגר לארצות הברית ואחר כך לברזיל, שם התאבדו הוא ואשתו ב- 1942....

11.
12.
בין העמודים של ״היה זה הוא?״ נבנית ארכיטקטורה שלמה של מתחים, תהיות, מצבים קומיים וחששות, והכול באמצעים ספורים: שני זוגות, שני בתים ביער וכמה ניצבים- אבל רק לכאורה- השואבים אותנו אל תוך מבנה ספרותי וירטואוזי. צוויג, אמן המילה המדודה והקלילות המוסגננת, לוקח את הקורא להרפתקה ספרותית, שבה העיקר הוא המשחק האינטימי של הסופר עם ערנותו של הקורא לאמנות הרמיזה והסובטיליות....

13.
"ברצוני להקים לו (לאראסמוס) מצבה קטנה; מי שמשכיל לקרוא, יכיר כאן את האנלוגיה לקורות ימינו אנו" (סטפן צווייג במכתב לרומן רולאן, 1933 ) דזידריוס אראסמוס, ההומניסט והמלומד הגדול, נולד לתוך התקופה הסוערת של המעבר מימי - הביניים אל הרנסנס. כאיש רוח שגינה כל ביטוי של קנאות ואלימות, הייתה אישיותו נערצת על סטפן צווייג. באראסמוס מרוטרדם משרטט צווייג את דמותו יוצאת הדופן, שהתבלטה עוד יותר נוכח המאורעות המטלטלים שפקדו את אירופה באותה עת, ובראשם הפילוג בכנסייה הקתולית המושחתת כתוצאה מן הרפורמציה הלותרנית, וכן המחלוקת שהתגלעה בין אראסמוס שוחר השלום לבין מרטין לותר הקנאי והכוחני. צווייג כתב את הביוגרפיה המרתקת הזו, המובאת כאן בתרגום חדש לעברית, לאחר שריפת ספריו שלו בידי הנאצים וגלותו מאוסטריה מולדתו. "אני מסיים את אראסמוס שלי", כתב ב - 1934 לרולאן, "הסיום יהיה משום וידוי, מתקפה על הקנאות, אותה בת ממזרת של הרוח ושל האלימות על כל צורותיה." לספר נוסף מבוא מאת פרופ' יעקב גולומב, על אודות צווייג וזיקתו ליהדות....

14.
שטפן צוויג, הסופר בעל אלף הפנים, כתב יותר משישים יצירות ספרותיות. בין הנדירות ביופיין ובסגנונן היא “עיני האח הנצחי” – אגדה מהודו הקדם בודהיסטית. השחקנים הם: מלך, עַם, מרחב על–זמני, בלתי מוגדר – ולפיכך גם עכשווי. הגיבור הוא לוחם ששמו ויראטא הנקלע לעבודה בשירות המלוכה. דרכו של ויראטא היא אפית, אך מסלולו לא רגיל והתפניות בו מהופכות: חייל – שופט – אסיר – נזיר – אדם פשוט. ויראטא מחפש יותר מכול את חירותו הנפשית ואת השחרור מכל אשמה. כל שלבי הנובלה נושאים מטענים קיומיים, פילוסופיים, עדינים. האנרגיה הספרותית נמצאת – בדומה לעלילה – בכוח ובשקט שמעבר למילים. “עיני האח הנצחי“ הוא טקסט חריג, “לילי“. קריאתו באיטיות עשויה להעניק הנאה שלווה ומסתורית, לעורר שאלות, וכמו ביצירות מופת מודרניות, לגלות אמת חמקמקה....

15.
תוכן הספר: עשרים וארבע שעות מחייה של אשה האומנת סוד צורב...

16.
לפנינו מעין ״מותחן פרוידיאני״: "גברת אירנה ירדה במדרגות דירתו של המאהב שלה, ושוב אחז בה בבת אחת אותו פחד חסר פשר." למן הפתיחה ועד לתום הקריאה מוביל שטפן צוויג בידו המיומנת, עוצרת-הנשימה, את הקורא בתוך נבכי תודעתה, מצפונה וסודותיה של אשה הלכודה במרדף-עצמי. זה עתה עברה על הדיבר השביעי, ״לא תנאף.״ בחברה הווינאית הבורגנית של תחילת המאה העשרים, קודם לשחרור האשה, מדובר בצעד הרה-אסון עבורה. ב״פחד״ בוחן צוויג את מנגנוני השליטה, התשוקה, החרטה והסליחה הפסיכולוגיים שלנו, בעודם נקרעים בין יצרים למוסכמות החברתיות. זוהי נובלה אוניברסלית ועל-זמנית, כפי שיעידו גם חמשת העיבודים הקולנועיים להם זכתה מאז פרסומה, הנפרשים על פני כתשעים שנה. כהרגלו, רוקם צווייג מבוך של מערכות יחסים זוגיות בהן משמש הקורא לא רק כעד או כשופט, אלא כשותף ממשי לסתירות אנושיות, שאת המוצא מהן יצליח למצוא, יחד עם גיבורת הנובלה, ממש בשורה האחרונה. "אין אשמה נמחית, כל עוד המצפון יודע על קיומה" שטפן צוויג "אהבה היא לתת את מה שאין – למי שאינו זה" ז'אק לאקאן "רק ספר השומר על הרמה בכל דף ודף וסוחף אותי עד העמוד האחרון במשב אחד ועוצר את נשמתי, מסב לי הנאה שלמה" שטפן צוויג...

17.
כוחו התיאורי וכישרונו הסיפורי של סטפן צוויג מתגלים במלוא עוצמתם ובמלוא כוח השיכנוע שלהם בספרו במבוכת הרגשות. צוויג נמשך, בדחף של סקרנות מיוסרת-כמעט ומאגית-כמעט, לתהות על גורלם של אנשים. הוא מנסה לבחון את מניעי אלה הנרדפים על ידי תאוותיהם אל מצבים של אזלת-יד ומבוכה עמוקה. בעזרת כישרון החדירה הפסיכולוגי שלו הוא עומד על ההתרחשויות הנפשיות הנעלמות הקובעות את מסלול חייהם של בני אדם. בספר במבוכת הרגשות נפרשת גלריה של דמויות, מיוחדות במינן גם כשהן "רגילות": נער ביישן, שעדיין אינו יודע את "עובדות החיים", נקלע למשבר עמוק הקשור באמו. סטודנט צעיר מגלה במאוחר את תוצאות הערצתו הנלהבת לפרופסור שלו. אספן כפייתי של יצירות אמנות מרים מסך מעל טרגדיה סמויה. שבוי רוסי מחפש עם סיום מלחמת העולם הראשונה את הדרך לרוסיה, אל ביתו, אל אשתו וילדיו, ומגלה לחוף אגם ז'נבה את הפירוש היסודי של המושג "מולדת". סטפן צוויג, בן למשפחה יהודית וינאית, היה מן הסופרים המפורסמים ביותר בעולם. ספריו תורגמו ללשונות רבות. עם עליית הנאצים הוא העתיק את מושבו לאנגליה, משם לארצות הברית ולבסוף התיישב בברזיל. בפברואר 1942 שם צוויג קץ לחייו....

18.
19.
20.
אל שולחן פינתי קטן בקפה ״גלוק״ הווינאי בתחילת המאה העשרים ישב יום-יום מהגר יהודי מרוסיה. תכירו: יעקב מנדל. מבוקר עד ערב נבר מנדל באדיקות טקסית, כשיכור השותה כוס אחר כוס של המשקה האהוב עליו, בספרים, בקטלוגים, ברשימות ובפתקאות, וחקקאותם בזיכרונו. העולם החיצוני ומאורעותיו היו זרים לו. אספני הספרים, החוקרים והסטודנטים עלו לרגל אל השולחן הפינתי בקפה, והאיש שזכר הכול מצא להם את מבוקשם. הזמן חלף. העיר וינה השתנתה, דור חדש התהלך ברחובותיה, ואף המשיך לשבת באותו קפה "גלוק". אבל מנדל כבר לא היה שם.מה עלה בגורלו? כיצד לפענח את תעלומות חייו? זהו ספר על גיבור נשכח, שכוחו בזיכרונו המושלם וביכולת ההתמסרות המוחלטת לדבר אחד, וזהו גם סיפור על היזכרות בנשכח, על המציאות החיצונית המתדפקת, ועל המאה העשרים, שתפאורתה מתחלפת מהר יותר מגיבוריה, והם, כמו לקוחותיו הקבועים של בית הקפה המחודש, נעשים זרים למקומם ומיותרים לזמנם....

21.
קובץ מסות ביוגרפיות על אנשי-רוח ואנשי-מעשה המתמקדות בעיקר במאבקיהם הפנימיים ובתהליך היצירה שבהם.167 עמודים. רשימת האישים בספר:אמריגו(וספוצ'י), לורד ביירון, מרסל פרוסט, טולסטוי(הגדול), חיי פול ורלן, גוסטב מהלר, אמיל ורהרן, פייר בונשן וסופו, פיליפ דודה, רומן רולן, תיאודור הרצל, יום אחד אצל אלברט שווייצר, פרידה מג'ון דרינקווטר, דברים ליד ארונו של זיגמונד פרויד, במשריפה של לונדון 1939...

22.
קובץ סיפורים קלאסיים של המספר האמן סטפן צווייג. במשחק המלכים משחקים זה מול זה שאח גאון האינטואיציה והלמדן השקדן, ואיש מהם אינו מצליח לנצח את יריבו. מכתבה של אלמונית, עשרים וארבע שעות בחייה של אישה, אמוק – הן נובלות פסיכולוגיות ממיטב הספרות העולמית, אשר תורגמו לרוב לשונות העולם וכמה מהן אף הוסרטו פעמים אחות. הספר גדוש גורלות רגילים ויוצאי-דופן גם יחד, אנשים שכיחים וחריגים בעוצמת דמיונם ורגשותיהם, וכן מעשים שבחיי יום-יום ומעשים תמוהים, אפילו מחרידים. הוא פורשׂ נוף אנושי מרתק, בסיפורים המבקשים לרדת אל נבכי הנפש כדי למצוא בה אולי "דגם מוקטן של העולם, חד-פעמי ומיוחד במינו," כדברי צווייג בנובלה משחק המלכים. סטפן צווייג היה בעשור חייו האחרון מן הסופרים הנקראים והמתורגמים ביותר בעולם (הוא תורגם ל-30 לשונות). הוא נולד בשנת 1881 בווינה למשפחה יהודית, אך גלה מארצו עם עליית הנאצים לשלטון. חי שנים אחדות באנגליה, אחר כך נדד לארצות הברית ולברזיל, ושם שׂם קץ לחייו, בשנת 1942. ספרו האוטוביוגרפי העולם של אתמול, המתאר את חורבנו של עולם התרבות של אירופה בין המלחמות, ראה אור בהוצאת זמורה ביתן....

23.
24.
נובלה פסיכולוגית מסעירה, שבמרכזה טירוף אהבה קטלני על רקע הווי החיים הקולוניאליים בהודו בתחילת המאה - ממיטב יצירתו של שטפן צוויג, אמן הסיפורת המודרנית הקלאסית....

25.
26.
27.
מהו משך האהבה. כמה זמן אפשר להחזיק רגש. מהי משמעותו של פער גילים במערכת יחסים. ובאיזו מידה המרחק הפיזי בין שני אוהבים משפיע על תפישת האחר. לא ספר עיון ידון בנושאים הללו, אלא הקוראים ב"מרד המציאות", שבחלקם נופלת הזכות ללוות את שטפן צוויג החושב על כך אִתם – בכתיבה בדיונית שתגרום לנו ללקק מילים ולמסגר משפטים. הצגת המקרה פשוטה ומדויקת: הנה לפנינו צמד, זוג. והנה מפגש בין שניים שבעבר אהבו בהתרגשות ובתסיסה. אלפי קילומטרים ומלחמת עולם אחת הפרידו ביניהם. כעת חלפו תשע שנים, ומצטיירת הזדמנות לממש את מה שנקטע באמצע. האהוב מבקר במולדתו, אולי כדי להתאחד עם האהובה שהבטיחה לחכות לו, שכעת היא אלמנה ואילו הוא נשוי ואב לילדים. הם ייאלצו להתמודד עם עתיד לא בטוח ועם משקלו של זיכרון העבר. כלואים בין חוסר יכולתם לצעוד קדימה ובין הנשיאה בנטל הזיכרון והזמן שתם – הזוג האוהב משתתק בתדהמה, בהווה שקופא ולנוכח מציאות שמתקוממת נגדם. "מרד המציאות" הוא אחת הנובלות היפות של צוויג, כתב יד שנתגלה מאוחר ופורסם ב-1987, יצירה שמבטאת בנאמנות את גורלם של מיליוני בני אדם שנפגשו ונפרדו בעולם יציב שהתערער ללא שוב ובצל מלחמות הרסניות, מסמך צלול שדן במה שאפשר לכנות "חרדת המאה העשרים". אמנות הסיפורת במיטבה, המעוררת מפל תחושות – כמו שצוויג יודע – באמצעות המחוות המיקרוסקופיות והפרטים הקטנים, השבריריים, העדינים ביותר. "…במכה עדינה התחילה הרכבת לנוע. קרקוש הגלגלים הִקהה והטביע את שיחתם של עורכי הדין באשד הרעש הכללי. אבל רטט הרכבת נהיה בהדרגה נענוע קצבי, עריסת פלדה המתנודדת כבחלום. ובעוד הגלגלים הרוטטים שמתחתם דוהרים באין רואים קדימה, ריחפו מחשבות השניים אל העבר…" שטפן צוויג, "מרד המציאות" "הסוגה האהובה עלי אך חסרת מזל, ארוכה מדי לעיתון או למגזין, קצרה מדי לספר." שטפן צוויג...

28.
ישנן יצירות שעצם העמדתן זו ליד זו עשויה לגרום לחוויה ספרותית נוספת, בוהקת בין שתיהן. כאלה הן הכוכב מעל היער שכתב שטפן צוויג בהיותו בן 23, אחד מסיפוריו היפים ביותר, לצד לראות אישה מאת הסופרת השווייצרית אנמארי שוורצנבך, שכתבה בגיל 21 נובלה פורצת דרך בתמטיקה הלסבית שלה, כמו גם בסגנונה הספרותי. הנושא המשותף: רגע הולדתה של אהבה. “כשרכן פעם פרנסואה, המלצר הצנום והמטופח בקפידה, מעל לכתפה של הרוזנת הפולנייה היפה אוֹסטרוֹבסקָה בשעת ההגשה, אירע דבר משונה. העניין נמשך רק שנייה ולא היו בו לא עווית ולא רתיעה, לא תנועה ולא תזוזה. אף על פי כן היתה זאת אחת מאותן שניות הטומנות בחובן אלפי שעות וימים." (שטפן צוויג, הכוכב מעל היער) “לראות אישה: לשנייה אחת בלבד, בטווח הקצר של המבט, ואחר כך לאבד אותה שוב בעלטת מסדרון כלשהו, מאחורי דלת שאסור לי לפתוח — אבל לראות אישה, ובה בעת להרגיש שגם היא ראתה אותי, שעיניה תולות בי מבט שואל, כמו נגזר שניפגש על סף הזרוּת, על אותו גבול תודעה אפל וקודר." (אנמארי שוורצנבך, לראות אישה)...

29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
שתים-עשרה מיניאטורות היסטוריות מקובצות בספר זה, מיניאטורות ששינו את פני העולם ואת האנושות כפי שהיתה עד לאותה עת. גילוי האוקיינוס השקט במסע מסובך של פושע לשעבר ממלכת ספרד, התחייה של הנדל לאחר שבץ מוחי, נפילתו של נפוליאון בווטרלו, גילוי מרבצי הזהב ב"מערב" של ארה"ב, חיבור טלגרפי של אירופה וארה"ב והעצוב בפרקים: גילוי הנקודה הדרומית ביותר בקוטב הדרומי ע"י סקוט, רק כדי לגלות שהיה שם אמונדסן לפניו רק שבועיים קודם לכן. הכתיבה המלהיבה של צוויג ורוח האדם הבאה לידי ביטוי בהעזה, ברוחק ראות, בגבורה, בחזון וברצון פלדה שאין שני לו, לאותם בודדים ששינו את פני העולם לטוב, לרע ולקידמה. ...

57.

זהו סיפור על אדם, שבשל אירועים חיצוניים שונים, בוחן מחדש שוב ושוב את תפישת עולמו, ומשנה את אמונותיו מספר פעמים במשך הסיפור. יש בסיפור ניחוח... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
גדולתו של צוויג, מלבד היותו הומני בצורה מעוררת השראה, היא יכולתו לדעת לנסוך את סיפוריו היישר לתוך הקרביים של קוראיו. גם אם העלילה נמרחת מע... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
יצירת מופת שמבטאת את כישרון כתיבתו המדהים של סטפן צוויג. הנובלה המדהימה ביותר שקראתי בימי חיי, ואחד מעשרת הספרים הטובים ביותר ללא ספק( לצ... המשך לקרוא
8 אהבו · אהבתי · הגב
קרב מוחות. מי ינצח? צוויג כמו צוויג כותב בצורה נהדרת. סיפור נחמד ולא ארוך שקוראים במכה אחת. אבל יש אחריו חובה מהנה שהקורא מוכרח לנהוג בה. מ... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
אולי הספר הטוב ביותר של צוויג. כתיבה פשוט כל כך יפה שמתענגים על כל מלה ואתה לא רוצה שייגמר. כמה כיף לקרוא את צוויג. סופר אדיר.... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
מי שהיה עני בלי פת לחם שתמלא את בטנו בחיים לא ישכח את הבושה וההרגשה שהוא לא שווה בן שווים. הרגשה שהוא פחות טוב כי נעליו צפופות עליו. מכנסיו... המשך לקרוא
28 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ