ביקורת ספרותית על קוצר רוחו של הלב מאת סטפן (שטפן) צווייג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 15 באוקטובר, 2020
ע"י אַבְרָשׁ אֲמִירִי


לא. לא היה זה קולמוס בו משך שטפן צוויג, אלא איזמל מנתחים מושחז להפליא.
אמנם היה דומה לקולמוס דמיון ניסי, אלא שכל ניד שלו תכליתו אחת הייתה – לגלות את נפש האדם בערייתה.
לפשוט מעליה את כסותה ולאצור את מחשבות האדם, נטיות לבו, מניעיו ודחפיו המרוסנים, משוגותיו ונבוכותיו בין דפי הספר. כאילו ביקש לפרוט כל רגש וכל בן-בנו של רגש לחצאין, לשליש ולרביע ולערותם כמה שידו מגעת, עד היוודע לו מקור נביעתם לאשורו.

"דיסקציה של הנפש" יהיה כנראה שם הולם להליך שעורך צווייג בדמויותיו, ובאמת דומה בעיניי שאין עוד סופר המפליא לשרטט את האנטומיה של נפש האדם באותה מידה של תבונה וכישרון כמותו.

בכתיבה מהוקצעת, שיש בה מן הצמצום והדקדקנות גם יחד, שוטח צווייג ברומן את סיפור היכרותם של אנטון הופמילר, סגן בשירות חיל-הפרשים של צבא הקיסרות האוסטרו-הונגרית שהוצב באחת מעיירות הקסרקטין בגבול ההונגרי, ואדית קקשפאלבה, עלמה צעירה ובת למשפחה אמידה ורמת-יחס.

בדומה לרוב נושאי הדרגות באירופה של אותם ימים, שבילו את שעות הפנאי במחיצת אנשי החברה הגבוהה והתגלגלו בין מסבאות והתכנסויות בטרקליניהם של כל אנשי שלומם, להטיב את לבם עליהם במאכל ובמשקה, במשחק ובשעשוע, כך הוציא גם סגן הופמילר את שעותיו עד שהזדמן אל סעודה שנערכה בבית אחת ממשפחות האצולה שבעיר.
שם פגע באדית, בתו הענוגה והשברירית של העשיר המופלג פון קקשפאלבה.
בתום הסעודה, הזמין אותה לריקוד מתוך נימוס ורגש כבוד, אך למבוכתו הרבה של הקצין הצעיר, המחווה הידידותית שנקט נענית בהתפרצות משולחת-רסן של אדית, בעקבותיה נודע לו על הרעה החולה שפקדה אותה – דבר היותה נכה המשותקת בשתי רגליה.

הזעזוע שתוקף את הופמילר על החטא שחטא לפניה, לכאורה, כאילו הזכיר לה את מוגבלותה במזיד כשהציע לה להצטרף אליו לריקוד, מוליד בליבו רגש עז של רחמים כלפי העלמה. אותו מאורע מבשר את ראשיתה של מערכת יחסים מסולפת בין השניים, כשהופמילר שטוף הרחמים מבקש לנחמה בצרתה לה, להקל מעט את משאת בדידותה, בעוד בליבה של אדית מתחלפים רגשי התודה כלפי הסגן בלבלובם של רגשות כנים אחרים.

האסימטריה שבין השניים לובשת ופושטת צורה לאורך הרומן, שביסודו המאבק הפנימי של הופמילר כפי שמשתקף מתוך הלכי נפשו, בין רגש הרחמים הטוב והצודק, הקדוש כמעט, שהוא חש כלפי אדית הנכה, ובין הסלידה שהיא מעוררת בו לנוכח חוסר יכולתו להיעתר לאהבתה, סלידה שהולכת ומתעצמת לבלי הכיל כמעט עם תביעתה המפורשת לאהבתו אותה.

הקריאה בספר מעלה לא אחת שאלות בנושא מוסר והוא נוגע בנושא רגיש שלא נידון לעיתים קרובות בספרות בת-ימינו, לא כל שכן בספרות המחצית הראשונה של המאה ה-20 שבה נכתב – הקרבת אושרו של הפרט למען המעשה הצודק והראוי, מתוקף היותו כפוף למרות מוסרית פנימית או חיצונית.

ייסורי המצפון שתוקפים את הופמילר לאחר הצעתו, שנדמה לו כאילו התפרשה כפגיעה בכבודה של העלמה, מביאים לידי ביטוי את אותה מרות מוסרית פנימית, אשר גם היא למעשה אינה אלא תוצר של הבנייה חברתית ולכן מהווה אך תמונת ראי של הנורמות והערכים הרווחים בחברה בה הוא חי.
בו-בזמן, הוא נתון בסד הדברים שמשמיע רופאהּ של אדית באוזניו, שמפציר בו להיענות לחיזוריה ולהשיב לה אהבה שתביא מזור למכאובה.
לא בכדי בחר צווייג ברופא, דמות כבודה שהמוסר הוא לחם חוקה, שידבר על ליבו של הופמילר. היא שמייצגת את הסמכות המוסרית החיצונית העליונה, התגלמות הצדק, בשם החברה ובשם הערכים שהיא מקדשת.
אלא שצווייג חותר תחתיה – הוא מציג את הרופא, שנישא לאשתו העיוורת נישואי-צדקה שאין בהם אהבה, כמי שהרחמים הביאו אותו לעשות שקר בנפשו ולהתכחש לעצמיותו. הוא מעמיד אותו באור נלעג, ואגב כך מערער על ההתערבות הפטרנליסטית של החברה בחיי הפרט, בשם המוסר הנעלה.

אותם רעיונות שצווייג מבטא בספר, ראויים להערכה בעיניי באופן מיוחד על שום המקוריות שיש בהם ויכולתו לשזור אותם בעלילה של רומן. הם שנשאו חן בעיניי מעל לכל.

אמנם צווייג משתמש במילים "רחמים" ו"חמלה" כאילו היו חילופיות, אבל לעניות דעתי הן נבדלות אחת מרעותה באופן מהותי, משום שהרחמים יש בהם משום גבהות לב של מי שניחן בדבר מה, והוא אוצל מכבודו למען האחר, דווקא על מנת להתגדל בעיניו.
החמלה, לעומת זאת, היא רגש מעודן בהרבה משום שהיא מביעה הזדהות כנה עם רגשות האדם, מתוך עמדה שוויונית ובניסיון לחלוק איתו את העול הנתון על צווארו.
יחליט הקורא אילו מן הרגשות הוא שמשלט במעשיהן של הדמויות שבספר.

ניתנה האמת להיאמר, צווייג ניחן ביכולת כתיבה תיאורית מרשימה, עתירת מטאפורות ודימויים שמפיחים בכתוב רוח חיים ממש, ועם זאת היא עודנה רזה וחסכנית ולכן אינה מַלְאָה את הקורא. מאידך, הוא חוטא לא אחת בכתיבה רגשנית, אולי רגשנית מדי עבורי.

בעולמו של צווייג כל מילה, תנועה או מחווה שברמז הופכות עד מהרה לאסון בקנה-מידה קטסטרופלי והוא לא חוסך מקוראיו השתפכויות עד להתפקע, שהופכות מאוסות בשלב מסוים וגורעות בעיניי מאיכויותיו הברורות ככותב.
רק על מנת להעמיד דברים על דיוקם, אין לי דבר נגד הרגש הכן שהוא בבחינת אחד המניעים המרכזיים לקריאה בספרים עבורי, אלא נגד הרגשנות לבדה, שהיא מפגן מופרז ומוחצן של רגש, לעיתים קרובות כזה שנועד לעורר את לב האחר במרמה.
מטבעי כאדם, כאשר אי-מי טוען אותי שני קבין של רגש, אני משיב לו שני קבין של רגשות כנים לעומתו. אך אם, להבדיל, נמצא שהוא טוען אותי תשעה קבין של רגש, ומעתיר עליי עוד עשרים סאין להטביעני בזרמה סנטימנטלית שאין לה מידה, אזי אני מגיב בשרירות לב ולבי נאטם בקרבי.

אולי זו הסיבה שבשלה מצאתי את עצמי מעביר את דפי הספר האחרונים בין אצבעותיי, קהה-חושים, אדיש כמעט למקרא הקורות את הדמויות, ועל אף מעלותיו הרבות של צווייג אשר מניתי אך מקצתן ועודני עומד מאחוריהן, חתמתי את הקריאה בו תוך שאני מגלה הלכה למעשה מהו פשר קוצר רוחו של הלב.
56 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
המון תודה לך, אברהם.
אברהם (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, אני לא כל כך בקי, אם בכלל, בספרות הזו.
אבל כאשר אני קורא סקירה כזו משובחת, אני מעדיף להשתמש במקורות:
"...כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל
וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל..." (בראשית ג ו')

ואידך זיל גמור.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה לך, פאלפ הטוב.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, נהניתי מאוד מתגובתך המושקעת והמחכימה.
תודה רבה לך.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כרמליטה, פאלפ, יוסי ואירית, אני מודה מקרב לב לכולכם על התגובות.

כרמליטה, אם בפרוזה משל צווייג עסקינן, נדמה לי שאני מעדיף את "הנערה מהדואר" בו קצב המאורעות איטי ומהורהר יותר לתחושתי.

פאלפ, מאד מעריך את דעתך, הגם שהיא כופרת בבידול המונחים לפי תפישתי.
עם זאת, אתה התייחסת למרכיב חשוב מאד שלא נידון בדבריי והוא המניעים התועלתניים של הרגשות ובפרט התועלת העצמית שיש בהם.
אינני מתיימר להכריע בשאלת קיומו של אלטרואיזם טהור, אבל נוטה להאמין שבבסיסה של כל פעולה אנושית או אורגניזמית בכלל, עומדים צרכי הפרט, יהיו אלה גשמיים או רגשיים.
בהתייחס אל אותם צרכים, החמלה והרחמים שתיהן ממלאות תפקיד דומה משום שבשתיהן יש משום גמול נפשי עבור הפרט.
למרות זאת, קיים הבדל מהותי ביניהן, לעניות דעתי, והוא שהרחמים אין בהם הזדהות עם האחר ולכן הם לעולם אסימטריים. לא רק זאת, אלא שרגש הרחמים מטבעו מנציח את יחסי הגומלין האלה, שגם בהפגנת רגש הרחמים מתעלה המרחם לדרגה גבוהה מזו של המרוחם.
החמלה, לעומת זאת, על אף שאינה רגש אלטרואיסטי טהור, היא כנה משום שיש בה מידה של הזדהות, או היכולת ללבוש את עורו של האחר, להבין לליבו או לחוש אמפתיה כלפיו. זהו אולי המרכיב המהותי ביותר שהרחמים חסרים ביסודם.

מעבר לזה, הצדק עמך שהמילים "רחמים" ו"חמלה" שימשו במקורן באותה הוראה, אם כי מאז ימות המקרא התרחקו ממנה למדי. אני מנחש שהבידול ביניהן נבע מהצורך לייחד משמעות שונה לגוני רגש שונים.

על המשמעות המקורית של המילים ניתן ללמוד מהפסוק (ויקרא, יט, יח): "לֹא־תִקֹּם וְלֹא־תִטֹּר אֶת־בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ [...]", שבתרגום אונקלוס לארמית מופיע: "לָא תִקּוֹם וְלָא תִטַּר דְּבָבוּ לִבְנֵי עַמָּךְ וְתִרְחֲמֵיהּ לְחַבְרָךְ כְּוָתָך [...]". כך גם משתקף מתוך תהילים יח, ב: "וַיֹּאמַר אֶרְחָמְךָ ה' חִזְקִי". בשני המקרים הרחמים עניינם אהבה.

כזה הדין גם בחמלה, לפי הפסוק (ישעיהו, סג, ט): "[...] בְּאַהֲבָת֥וֹ וּבְחֶמְלָתֹ֖ו ה֣וּא גְאָלָ֑ם וַֽיְנַטְּלֵ֥ם וַֽיְנַשְּׂאֵ֖ם כׇּל־יְמֵ֥י עֹולָֽם". ועוד ניתן ללמוד על הוראתה המקורית של החמלה מתוך השורש ח-מ-ד (קרוב של השורש ח-מ-ל).
מתוך הקרבה בין אותיות השורש, יוצא שהנחמל הוא גם נחמד ולכן אהוב.

מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פאלפ, יש בהחלט הבחנה ברורה בין חמלה לרחמים.
אירית פריד (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה רגישה נבונה ואינטליגנטית כיאה לסופר שכזה ..
תודה .
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ספר טוב של צוויג. מסכים עם מה שכתבת בסוף - יש יותר מדי מניירות רגשניות בספר. עם זאת במהות הסיפור שבו נהדר. אני אגב לא מקבל את ההבחנה שעשית בין חמלה לרחמים, בעיניי זה היינו הך. זה רגש אגואיסטי שלפעמים יכול להועיל לזולת.
ביקורת מצוינת, מנומקת וכתובה היטב.

ג
יוסי משה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה ראויה לסופר כל כך גדול. בעיניי, הרומן הטוב ביותר של צוויג. לא שותף לביקורת שנאמרה בסקירה, אבל זהו רק משום שהנני מעריץ של צוויג.
דרך אגב, את צוויג במלוא גדולתו ניתן לראות דווקא בספריו הביוגרפיים, להם התוודעתי לא מזמן.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, תודה על הסקירה האיכותית והמעניינת.
מצטרפת לחובב ספרות. גם בעיני זה הרומן הטוב ביותר של צוויג. אי אפשר להשוותו ל-"העולם של אתמול" שאינו פרוזה טהורה, אך גם הוא מככב בפסגת יצירותיו של צוויג.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יונתן בן, המון תודה לך על המילים היפות.

חיפושית, רב תודות לך.

אלעד היקר, ריבוא רבב תודות לך.
על איזה דיסוננס מדובר? אתה רוצה לומר לי שהמחלקה לא מקיימת סלון ספרותי לשירה לירית בקו מילואים?! פושעים נתעבים שכמותם! (;

מסכים לגמרי שהאווירה הצה"לית וכמויות הרגש העודף בספר הן בחזקת עירוב מין בשאינו מינו.
הדברים שלך מזכירים לי שחוויית הקריאה תלויה בערב רב של גורמים, ביניהם הלוך הרוח שבו נתון הקורא, הסביבה שבה הוא מצוי והאינטראקציה שבין הקורא לסביבה. יתכן שגם אני, כמוך, לא בחרתי את השעה היפה ביותר לקרוא בספר ולכן התרשמתי פחות.
על פי רוב אני נהנה מהכתיבה של צווייג, אבל כבר קראתי כמה יצירות פחות מוצלחות משלו שלטעמי לקו באותן מגרעות שהזכרתי.
באשר לסיום שהוא בחר לספר, אני מנוע מלהתייחס אליו מפורשות מחשש ספויילערים, אז רק אומר שאני בהחלט מבין למה כיוונת.
שוב תודה לך על מילותיך החמות!

אור קרן, תודה רבה גם לך על הדברים.
אגב, בתמונת הפרופיל שלך מופיע אחד מבעלי-החיים האציליים והחביבים עליי ביותר.

אורן, המון תודה לך. נדמה לי שאתה תהנה מהקריאה בספר ולמרות הסייגים, אני בהחלט ממליץ לקראו.

חובב ספרות, תודה לך על התגובה. אני חושב ש"הנערה מהדואר" ו"העולם של אתמול" שניהם היו מוצלחים יותר, אבל באמת שמח להיתקל גם בדעותיהם של מי שחושבים אחרת.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
הטוב ביותר זה העולם של אתמול. אבל זה ויכוח עקר כל עוד קוראים ונהנים.
חובב ספרות (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
הסיפור/רומן הטוב ביותר שלו לעניות דעתי, וקראתי כמה ..
חסידה לבנה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מעולה!!!
אורן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מצטרף לכל המשבחים :-) קראתי בודדים של צוויג ומה שקראתי היה טוב. יכול בהחלט להיות שאקרא גם את זה בהמשך
אור קרן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אהבתי מאוד את הביקורת הזו. תודה רבה על חוויית הקריאה.
אלעד (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, תענוג לקרוא אותך!
אני מסכים לגבי הרגשנות.
קראתי את הספר הזה לפני כמה שנים במהלך קו במילואים, כך שהדיסוננס בין הרגשנות בכתיבה לבין ההתרחשויות והאווירה ברקע הקריאה - היה מוקצן (-:
(ושלא לדבר על המלאכותיות האוסטרית דקה לפני מלחה"ע הראשונה)
את סטפן צווייג אני בסה"כ אוהב לקרוא, אבל יש בו איזה משהו פטפטני בעיניי.
בסוף הקריאה של הספר הזה - הרגשתי שהוא ממזר, שאחרי שמרח אותי ספר שלם עם ההתחבטויות הרגשניות של הגיבור, הוא טרף את הקלפים יפה (אפילו שהיה בזה משהו צפוי).
בקיצור - די מסכים איתך, וכרגיל: כתבת מעולה.
חיפושית (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, סקירה מקסימה.
יונתן בן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מרתק מאוד לקרוא לא רק את הביקורת, אלא גם את התגובות שלך.
נפלא!
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה על הדברים ראובן.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
Tamas, תודה רבה לך.

Zek, אני מודה לך מקרב לב.
צווייג הוא בלי ספק מבין הסופרים החביבים עליי ואתה יכול לשער מה היה גודל האכזבה שחשתי כשסיימתי לקרוא את הספר ולא השתאיתי כמו רבים אחרים. מ"הנערה מהדואר" התרשמתי הרבה יותר, והוא עדיין מוחזק בעיניי אחד הספרים הטובים שקראתי בחיי.

סקאוט, תודותיי. "חיים קטנים" הוא הרבה דברים, אבל רגשני הוא דווקא לא אחד מהם לדעתי (וראי תשובתי מטה לפרפר צהוב). מצטרף לדבריו של מחשבות ומעודד אותך לקרוא גם אותו. (:

מחשבות, המון תודה לך.

יעל, תודה רבה.
אני לגמרי מסכים שלצווייג יש נטייה למלודרמטיות. פעמים שהוא מרסן אותה ופעמים שהוא עובר את גבול הטעם הטוב. הפעם התקשיתי להכיל את כמויות השמאלץ, יסלחו לי כל חברי האתר בני דת צווייג. נדמה לי שעניין התמצות הוא יחסי, ובהשוואה לטולסטוי או לגונצ'רוב, צווייג הוא באמת פאשקעוויל מרענן למקרא. (:
למרות כל אלה, עוד לא נתקלתי בסופרים שמצליחים לבנות את הפרופיל הפסיכולוגי של הדמויות בצורה משכנעת כל כך כמותו – פרט שאני לא יכול להתעלם ממנו.

אמון, חן חן לך.

צב השעה, רב תודות. שמח שנהנית מהספר.
עיניך הרואות שגם אני לא סבלתי מהקריאה בו לגמרי. מאד נהניתי מהעושר הלשוני, מהיכולת שלו לנתח את נפש האדם ומהרעיונות שהוא העלה בספר. בעמודי הספר האחרונים, לצערי, כבר הותשתי קמעא מעודפי הרגש, אבל ברור לי שזה לגמרי סובייקטיבי ורוב הקוראים נהנו ממנו יותר.

רותה, תודה רבה לך. שימחתני מאד! (:

סנטו, אלף תודות לך.

פרפר, המוני תודות.
אני לא חושב ש"חיים קטנים" הוא רגשני. לעומת זאת, הוא בהחלט מערב מידה של מניפולציה רגשית על הקורא. זהו קו גבול דק למדי שעובר ביניהם, משום שהן טקסט רגשני והן כזה שמפעיל מניפולציה רגשית, יש בשניהם כדי להביא את הקורא לידי ריגוש (או מיאוס).
ההבדל העקרוני ביניהם, להבנתי, נעוץ באופן שבו מוגש הטקסט לקורא, כשטקסט רגשני מתאפיין בהשתפכות ויכיל תיאורים מפורשים של רגשות, לעיתים גם תיאורים מטא-סנטימטליים מצד הדמויות, כלומר דיאלוגים מפורשים בנושא רגש, על-פי רוב בתדירות גבוהה.
טקסט שמערב מניפולציה רגשית, לא ירבה בתיאור רגשות באופן מפורש דווקא, אלא יתמקד בהתרחשויות שצפויות לעורר רגש, תמיד בדרך סמויה מעין הקורא ההדיוט.

כפי שאני רואה את הדברים, רוב הפרוזה מערבת מידה מסוימת של מניפולציה רגשית, אבל רק מיעוטה כתוב גם ברגשנות.

אני כמובן, לא אפסול ספר לעולם רק בשל שניכרת בו אחת התכונות שהזכרתי, אבל לגנותה של הכתיבה הרגשנית עומדת באופן בולט העובדה שהיא הופכת את העלילה צפויה ולכן מושכת פחות בעיניי.
אם דעתי משנה משהו, אני מנבא לך שתעדיף את צווייג על ינגיהארה.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעוררת מחשבה
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יעל, קראת את העולם של אתמול?
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ולכן, פרפר, אתה כמובן צריך לקרוא את שניהם, ולא לשם ההשוואה, לשם ההנאה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אברש, ביקורת יפה ומעוררת דאגות; בייחוד הלמות הפטיש בסוף הסקירה (-;
לעיתים הגבול בין מרגש לרגשני אינו ברור. מעניין שמצאת את הספר הזה רגשני יותר מ"חיים קטנים", שהוא בחזקת חשוד כסמן קיצוני של רגשנות. מכיוון שעדיין לא קראתי את שניהם, אני רק מעלה ספקולציות חסרות בסיס :-)
משה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת וכתיבה משובחות לספר משובח.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כלומר, מחשבות, "הוא בעצמו אמר"?
זה מעניין. אפנה אותך לסיפור "הקריירה של ניקודם דיזמה" (הסיפור שנגנב על ידי קושינסקי שקרא לו "להיות שם"). יש שם ויכוח בין אנשי החברה הגבוהה על גילה של אישה. זה אומר 60, אחר אומר 55. ניקודם מתערב בשיחה ואומר שהיא בת 35. איך אתה יודע? שואלים האחרים "היא בעצמה אמרה לי" עונה ניקודם. הוא הטמבל מתכוון ברצינות. הם המתוחכמים בטוחים שהוא הפגין פה חוש הומור עילאי...
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יעל, צוויג דיבר על עצמו ככותב מתמצת בעולם של אתמול. זה לא נולד משום מקום.
רותה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כתבת נפלא.
צב השעה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה. אני אישית אהבתי את הספר מאוד, אבל כשאני חושב על זה - יעל צודקת לגמרי.
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה על הסקירה היפה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יופי של ביקורת.
נגעת בעדינות רבה במקצת מגרעותיו של הסופר שיש לו קונסנזוס מקיר לקיר כאן.
אכן רגשנות. שגם עלי היא מאוסה. ונטייה לשעבד את דמויותיו ולהוסיף להן עוד ועוד בעיות לצורך הזה.
אף פעם לא הבנתי את הגדרתו ככותב מתומצת. לא כל סיפור קצר הוא מתומצת ולעניות דעתי צווייג אינו מתומצת בכלל. יש לו סיפורים שאהבתי יותר ופחות אבל אף פעם זה לא היה בגלל התימצות שאיננו.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקאוט, הרי לא קראת את חיים קטנים. לא הגיע הזמן? אז תוכלי לבדוק מה מוגזם בו ומה לא.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה להלל לספר משובח.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה נפלאה ומנומקת היטב, אברש.
אני דווקא רואה במגרעותיו של הספר את מעלותיו. הרגשנות היא המפתח והיא אינה מלאכותית אלא עשויה בטוב טעם וכנות.
מעניין לראות שלחיים קטנים הענקת חמישה כוכבים ( ספר שגם הוא ידוע ברגשנות ובמוגזמות) לבין ספרו של צוויג.
לטעמי, ספר שבהחלט מגיע לו את מירב השבחים והנקודות. אחד הספרים הטובים שקראתי בחיי. ממש כך.
מה שנקרא, היריעה קצרה מלהכיל.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך. לא אחת כתבתי כי צווייג הוא אחד הסופרים האהובים עלי ביותר.
ככל שזה נוגע לי הספר הזה מקבל בקלות 5 כוכבים מנצנצים.
~~
אני עורך כדי להוסיף ולצטט משפט של סקאוט עמו אני מסכים בכל ליבי: ״ ספר שבהחלט מגיע לו את מירב השבחים והנקודות. אחד הספרים הטובים שקראתי בחיי״.
Tamas (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה נהדרת לספר נפלא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ