ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 7 בדצמבר, 2016
ע"י tuvia
ע"י tuvia
יוסף בן מתיתיהו, האם היה בוגד ציני בעמו? האם היה אחראי בעקיפין לחורבן הבית? מה היה תפקידו כמפקד המרד בגליל?
סיוורד מעלה בחיבורו את הטענה הידועה שיוסף היה בוגד בעמו ונסמך על חיבורו כדי להוכיח את מהותה של הבגידה.
על פי דברי יוסף עצמו הוא רצה לצאת ולהתמסר לידי הרומאים כבר לאחר קרב יודפת שבו ניגפו היהודים בפני עוצמתם הצבאית של לגיונות הרומאים.
נפילתו בשבי והצלתו הפלאית הם שמעוררים סימני שאלה בנוגע ל״מסירותו״ להצלחת המרד, והעיקר לעמידות לצידם של הפלביאנים ( אספסיאנוס ולאחר מכן טיפוס)
ובעיקר העזרה שנתן יוסף לרומאים בזמן המצור על ירושלים.
על פי דברי יוסף ניתן להניח שפסיכולוגית התרוצצו בקירובו רגשות מתנגשים שמעוררים שאלות בנוגע למידת אשמתו בבגידה.
בין הרגשות הללו ניתן למנות את תעובו העולה מדבריו בנוגע למלחמת האחים בירושלים, מהטבח שערכו הקנאים אלה באלה ובעשירי ירושלים, חילול הקודש במקדש בירושלים
ושפיכת דמים טהורים בשטח המקדש, שרפת המקדש בידי הקנאים עצמם ועוד.
לעומת זאת יוסף לא בחל בשום דרך כדי לעזור לניצחון רומי במלחמה. הוא יעץ לטיטוס כיצד לנהל את המצור וכיצד לשפר את הסיכויים לניצחון. הוא לא הסתפק בייעוץ ונקט אף בדרכים אקטיביות
כדי לעזור לרומאים, תוך נקיטת גישות שהיום נקראות מלחמה פסיכולוגית .
לכל אורך פרק המצור , לא מגלגל יוסף את לשונו ולא מהסס לכנות את הקנאים בביטויי סלידה, בקללות, בהאשמתם באסון שבא על ירושלים.
בשלב זה של המערכה נשאלת השאלה האם היה יוסף בכלל בעד המרד מלכתחילה ?
האמת , שאלה זאת נתונה בספק לאור התנהגותו בזמן המערכה בגליל ולאחר נפילתו בשבי. עולה גם השאלה האם עשה יוסף ככל יכולתו להכין ולחזק את הגליל
לפני פתיחת המלחמה?
שינוי מה חל ביחסו של יוסף לאור ההתאבדות ההמונית של לוחמי מצדה ומשפחותיהם וזאת כדי לא ליפול חיים בידי הצורר ולמות חופשיים.
יוסף שהופך להיות שפוט של אספסיאנוס שבעקבות הנבואה שצלחה שהגנרל יהפוך להיות לקיסר ובנו ימשיך אחריו, בדרך זו זכה בחייו , וכישרונו הספרותי הפך אותו לכותב הזכרונות הרשמי של הקיסר
( בכל הנוגע למלחמה יהודה וחיסול המרד הגדול), לאחר שתמה כתיבתו על קורות המרד הגדול, פתח יוסף ( לאחר שזכה בחופש ובאזרחות רומית) , בכתיבה מונומנטלית של כתיבת תולדות עם ישראל- כתיבה
היסטוריונית במיטבה.
תכונותיו השליליות של יוסף ידועות, אולם הוא זכאי לדעתי גם לתשבוחות על כישרונו העצום כסופר , כהיסטוריון, ועל תפקידו העצום בתאור ההיסטוריה של עם ישראל וכתב ההגנה שכתב על עמו, עובדה שמוכיחה שעד נשימתו
האחרונה נשאר יוסף בן נאמן לעם ישראל.
ספר מומלץ בהחלט.
טוביה
34 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-9 חודשים)
מיכאל שלום וחג שמח.
אני מבקש לפתוח את התגובה שלי למה שכתבת על יוסף שבעינך הוא נתפס כבוגד ולאו דוקא כהיסטוריון.
אני מבין את הרצון הזה לנתק בין האיש ( הכהן היהודי מפקד הגליל הבוגד) לבין ההיסטוריון המדהים שהשאיר בידינו את העדות המלאה והיחידה לפרשה כה עגומה של מלחמת היהודים ברומאים וחורבן ירושלים. אובדן הגליל לא היה תוצאה של לחימה גרועה. הגליל נכבש משום שהכוח הרומאי היה פי כמה גדול ומאומן מהכוח היהודי ובעצם לא היה לו כל אפשרות תאורטית לגבור על הליגיונות הרומים. כשהמצב היה אבוד , ליוסף לא נותרה ברירה והוא רצה לחיות. הוא נטש את חייליו והסגיר עצמו לרומאים ובכך בעצם העמיד את חייו בסכנה מיידית. היה לו מזל ושכל שהצילו אותו. העלינו פה בדיונים את ספורו של קצין מודיעין במוצב החרמון שנפל בידי הסורים והסגיר בידיהם את כל סודות השמורים של ישראל. האם היה האיש בוגד? יש חברים שטוענים שכן ויש חברים שטוענים שלא ניתן לשפוט את האיש מכוון שלא היינו במצבו כאשר נפל בידי הסורים. אז למה איפה ואיפה בין יוסף לקצין המודיעין הזה? חג שמח טוביה |
|
|
מיכאל
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
tuvia
נניח שהיה מדובר בקצין צה"ל שכתב ספרי הסטוריה נפלא האם חוות דעתך כלפיו היתה זהה?
לעניות דעתי הוא בוגד וכך צריך להתיחס אליו.למרות כשרונו כהסטוריון. נראה לי שזה ויכוח מעניין ולא פשוט ההסטוריה היא בעיני תחום ידע מרתק. לעולם לא אומר שאני "אוהב הסטוריה" זהו בעיני ביטוי לא רגיש. אני בהחלט מתעניין מאד. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
גלית שלום,
עבר בראשי הרהור על נושא זה, אך אין בינו לבין נפילה בשבי ולא דבר.
אסור לשכוח שחיילים שנופלים בשבי זכאים להגנה מינימלית לפחות בשם הסכם ג׳נבה. זה שרב המדינות לא מקיימות את ההסכם מעיד על האופי שלהם. שבויים ישראלים שנפלו בשבי זכאים גם להגנה של הצלב האדום הבין לאומי בין אם הדבר מת.יים ובין אם לא , לפחות כל שבוי נושא בכייליו תעודת שבי שעל פיה מגיע לו תנאים מסויימים. אינני משווה כלל מעמד של שבוי למעמד של אסיר במחנה ריכוז נאצי, אין בין השניים שום דבר משותף. אני יכול רק לספר לך שבמסגרת המלחמה ביוון נפלו בידי הגרמנים מאות חיילים יהודים מפלסתינה שזכו למעמד שבויי מלחמה והם נכללו בהסכם חילופי שבויים בין גרמניה לאנגליה. דבר מפתיע לכל הדעות כשאנו יודעים איזה גורל היה צפוי ליהודים ששרתו בצבא האדום ונפלו בשבי הגרמני, ולא רק הם. היו בוגדים יהודים במחנות שניסו לקנות יום אחד נוסף, או פת לחם נוספת במחיר הלשנה על אחיהם, אבל איננו מכלילים אותם בקטגוריה של שבויי מלחמה. |
|
|
גלית
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה
כל כך התאפקתי לא להשתמש בקאפו.... מכל הדוגמאות לבגידה זו הדוגמא הכי בעולם שאסור להשתמש בה בשום פנים. אין לנו זכות מוסרית לשפוט.
"מרצונם החופשי".... תכף נתחיל פה דיון אם יחסי מין עם פקודה/ עובדת /ילד זה מרצונם או בכפיה. אתה באמת מאמין שלא היית עושה *כל דבר* לשרידתך או שרידת אהובך? ומה שפפריקה (אם כי אני מוחה בתוקף על הפלגיאט והזילות בשימוש במשפט בלי תשלום תמלוגים!) |
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
מה שטוביה. המפקדים שלו הם שכשלו כאן.
ואני בספק גדול, גדול מאוד, אם אכן מחנכים בצה"ל להתאבדות בשבי. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רון, שלום
עמוס לוינגר היה טיפוס מיוחד. הוא אמנם היה קצין מודיעין אבל ברמה נמוכה ולא ממש ברמה האסטרטגית.
הבעיה שהאיש היה סקרן חולני ושאב אינפורמציה מכל מקור אפשרי. מכוון שהיה לו זיכרון פנומנלי הוא היווה סכנה אסטרטגית בגלל שאסף אינפורמציה שבאופן נורמלי הוא היה צריך להיות ממודר ממנה. אישיותו לא התאימה לקצין מודיעין ובכל צבא נורמלי האיש היה צריך לעבור מבחנים פסיכולוגיים שבאופן נורמלי היו פוסלים אותו משרות במודיעין. פשלה נוספת שמפקדו העלה אותו לחרמון בתור עונש- להעביר את יום כיפור בחרמון ולא בבית. אין לי מושג ירוק אם היה ידוע בסביבתו הקרובה שעמוס הוא בור סוד שאיננו מאבד טיפה ושהוא סקרן חולני ופטפטן ללא רסן. כך שאם מתחשבים בכל אלה, לא הייתי מכניס אותו לרשימת הבוגדים. שבת שלום |
|
|
Ron Gal
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ברור שעמוס לוינברג בגד.
בגד בכול ! וגרם נזק חמור ברמה של אסון. אפשר היה לצפות מקב"ר אסטרטגי ועוד כזה שפע-ידע מהלך להתאבד ולא למסור מידע בעת עינויים. זה הכיוון אליו מחנכים בעלי תפקידים אסטרטגיים בצה"ל.
|
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
דני, יעל, וגלית, קודם כל שבת שלום.כמו שכבר כתבתי, אינני שופט איש. לא את יוסף לא את לוינגר ולא את אורי אילן
בשבילי , אישית בוגדים במצבי קיצון הם הם בדרגה העליונה של התיאוב ואותם יש להוקיע. הכל בצורה היפותטית .
לדוג׳ אותם יהודים שעבדו בשביל הגסטפו כדי לתפוס יהודים אחרים כדי להציל את עצמם. אותם אנשים שמסרו את בני עמם למיתה תחת הכיבוש, מרצונם החופשי, או שראו בדרך הזאת מקור פרנסה. כמו שכבר כתבתי במקומות אחרים, בגידה יכולה להגיע ממקומות אחרים. לדוג׳ אודי אביב מקיבוץ גן שמואל, בשבילי הוא בוגד בעמו, בעיני הקומוניסטים האנטי ישראלים הוא גיבור. מה שרואים מכאן לא תמיד רואים משם! שבת שלום טוביה |
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
האם עמוס לוינברג, הקב"ר המזמר- בוגד?
ראיתי את הכתבה עליו, ותיעבתי אותו ואת שפת הגוף שלו!!! שניים מחבריי , שירתו אתו במוצב בחרמון, נפלו יחד אתו בשבי וסבלו מנחת זרועם של הסורים בגלל המידע שמסר. הוא מסר לסורים מידע שהם בעצמם פקפקו תחילה באמינותו כיוון שלא האמינו שזה אפשרי. הוא שכנע אותם והוכיח להם שצהל הצליח להגיע למקורות טכניים שהיו "חסינים ומוגנים"..מבחינתם. והנזק היה אדיר !!!! למעשה חלקו לא תוקן מעולם!! יחד עם זאת אסור לנו, לדעתי, לשפוט אותו מתוך הכורסה הנוחה בה אנחנו יושבים. צריך לזכור את הסיטואציה בה הוא נמצא בשבי, מבודד מכל העולם, את האיום הקיומי, ואת הרצון של כל אחד, בסופו של יום לשרוד ולחיות. מעניין שגולדה מאיר ביקרה אותו אחרי שחזר מהשבי וגילתה כלפיו חמלה גדולה וגם הרמטכ"ל מוטה גור, לא היה מוכן שישפטו אותו אחרי שחזר מהשבי. |
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רויטל ק. אני שמחה לשמוע את זה.
אני לא מומחית - בלשון המעטה - בהיסטוריה בפרט לא היסטוריה של הזמן העתיק. מה שמעציב אותי הוא שהגדרנו כגיבורים קבוצות של בריונים חסרי אחריות, שלמעשה הרסו את עמם, ושאבנו מהם מיתוסים של "גבורה" שחילחלו לחיינו כדוגמת הפיכת מי ש"זימר" תחת עינויים לבוגד, שהוא נשוא הדיון פה. |
|
|
גלית
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה
אני מניחה שאתה מכיר גם את שמו של אורי אילן ואת היחס לו זכו חברי חולייתו שכן חזרו מן השבי או היחס אותו קבלו שבויי מלחמה סובייטים שהעיזו לחזור מהשבי הגרמני בחיים.
אני מעדיפה "בוגד" חי מאשר גיבור מת. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
נ. ב
אני מכיר לפחות עוד לוחם אחד סגן אלוף אבי לניר שמסר את חייו על שמירת סודות המדינה וזכה על כך לאות המופת לאחר שכבר היה לא בחיים. יהי זיכרו ברוך!
|
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
גלית ופפריקה היקרות, אני לא שופט אף אחד לא את לוינגר ולא את יוסף ואפילו לא את פטן.
ידוע לי על מקרה אחד לפחות שההגנה הוציאו להורג אדם חף מפשע שהואשם בבגידה , נשפט על ידי בית דין שדה ונידון למוות, וכל זאת ללא אשמה או יותר נכון להגיד שהיה חף מפשע לחלוטין.
עניין הבגידה הוא חרב פפיות מאוד קשה להכרעה לכן או לכן והגבול דק כשערה בין אשמה לאין אשמה. כאמור העליתי את נושא הבגידה כדי להאיר את הנושא הזה מזוויות אחרות ולא כדי לשפוט או לשים סטיגמה על אדם לכאן או לכאן. ואם נשמעתי אחרת אני מצטער על כך צער רב. טוביה |
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ואברהם וייס, גם כן קצין מודיעין שגם הוא נפל בשבי באותה המלחמה ולא נשבר ואף קיבל צל"ש על התנהגותו בשבי, אמר על עמוס לוינברג -
"אני ממש לא ממליץ לשפוט אנשים במצבים האלה. אני לא חושב שהאמירה של מפקדיו של לוינברג שהוא היה צריך להתאבד או שהיה צריך להעמיד אותו למשפט על בגידה היא רצינית. אל תשפוט אדם עד שתגיע למקומו. כל אחד מגיב אחרת לגמרי למצבים הללו." |
|
|
גלית
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ראשית
ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים, לכן היא לעולם אינה אובייקטיבית,מקיפה או נתנת להוכחה אמפירית.
שנית : מה ששונרא וביתר בוטות. מי שמך טוביה? אין לי ספק ששמעת לפחות חלק מהסיפורים המזעזעים על השבי המצרי אבל בעיקר הסורי,אף אחד לא זכאי לשפוט אדם שעמד בסיטואציה כזאת,אין לך מושג מה הוא עבר. לו אני באותה סיטואציה - אני מבטיחה לך ש היה מספיק איום- ואפילו מרומז - לענות אותי מייד הייתי פותחת את פי ומזמרת על כל מה שאני יודעת וגם מה שלא. אנשים יעשו הכל כדי לשרוד ואין בזה בושה,אולי לא כבוד גדול אבל לנו אין יכולת לשפוט. ד.א אחד מהדברים שמלמדים ב" סדנת שבי" הוא לא לשתוק ולהתאפק אלא להפך וגם לחשוף מידע קטן בעל חשיבות נמוכה כשכלו כל הקיצין. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
שונרא, עמוס לוינגר לא טעם אפילו רגע של עינויים . הוא התחיל לזמר מבלי שהסורים נגעו בו. הם אפילו לא ידעו מי הוא
ומה היה תפקידו בשטח. האיש התחיל לזמר בפעם הראשונה שלקחו אותו לחקירה ומאז לא הפסיק לשיר עד השחרור.
קראתי עליו קטע , שכאשר הכניסו אותו לחדר שבו ישבו כל השבויים האחרים הם התפלאו שלא היו עליו כל סמני חקירה. והוא עוד שיקר שהרביצו לו אבל מבלי שהשאירו עליו סימנים כל כך היו עדינים איתו. את צודקת שהוא קרס מבחינה פסיכולוגית, והדרך הזאת היתה באמת הדרך הכי טובה כדי להוציא מימנו מידע. יוסף , לא עבר עינויים והוא זימר לא רק מפני שפחד אלא מפני שהוא שנא בכל נפשו את הקנאים. בכל הספר הוא מתיחס אליהם כליסטים, כשודדים כרוצחים וכו׳ הקנאים שנקראו אנשי הפילוסופיה הרביעית השתייכו לזרם פוליטי שיוסף דחה עד כדי תיעוב . וניראה לי שלא היתה לו בעיה מיוחדת להיזדהות עם טיטוס והרומאים. |
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
לדעתי, טוביה, ברור שהוא שיקר. השאלה רק במה בדיוק, ועד כמה;
אבל "מלחמת היהודים" דווקא נכתב ביוונית ולא נועד לקהל קוראים יהודי. ושונרא, צודקת לגמרי. |
|
|
שונרא החתול
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
זה מסוכן מאוד לכנות 'בוגד' חייל אשר נפל בשבי שנחשב מהקשים והאכזריים שיש,
ו"זימר" בגלל לחץ פיסי, נפשי ופסיכולוגי - שבמילים פחות מכובסות וסטיריליות נקרא עינויים.
|
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
חברות, השאלה הנשאלת ולפי דעתי היא חשובה ביותר , האם יוסף שיקר והאם תאור הארועים בגליל היה אחר
ממה שהוא מתאר בספרו.
מומחים, היסטוריונים וארכאולוגים מוצאים שהקרב ביודפת היה קשה ביותר ושאין סיבה אמיתית לתאר את יוסף כשקרן. העובדה שהוא המקור היחידי לתאור מלחמת היהודים ברומאים מכרסמת באמינות הסיפור מה עוד שהיו לו כל הסיבות להאדיר את שמו, לתאר את עצמו כגיבור, או לכל הפחות כנאמן לעמו. יש צורך להבין שיוסף שהיה נצר למשפחת כהנים חשובה ונחשב כשייך לאליטה החברתית, היה אוייב בלב ובנפש של הקנאים. גם העובדה שיוסף קיבל את המינוי של ״אלוף פיקוד הצפון״ מדהימה בפני עצמה משום שהיה חסר ניסיון בכל הנוגע לניהול מלחמה ובטוח שהיו אנשים טובים ממנו לניהול המלחמה נגד הרומאים. העובדה שיוסף מתאר את נפילתו בשבי כמעשה גבורה ( למרות שחבריו למערה סרבו להתאבד בכל תוקף), לא תואם לדעתי את האמת ולדעתי היה זה מעשה של פחדנות. מצד שני יוסף היה אדם אינטליגנטי שחישב את מעשיו וסיכוייו כחשבון קר רוח , כך שאין זה מפתיע שהוא מתאר מעשיו בצורה חיובית כי ידע שקהל קוראיו יהיו יהודים כמותו, אשר יהיו המומים מאובדן ירושלים וחורבן המקדש, לכן לא היתה לו כל סיבה לתאר את הדברים כפי שקרו באמת. |
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
יעל,
אני חושבת שלאורך רוב שנות ההיסטוריה היהודית, הם דווקא לא נחשבו לגיבורים. למיטב ידיעתי, בתלמוד, שלאורך שנים רבות היה המקור המרכזי ללימוד התקופה, היחס אליהם היה לכל היותר אמביוולנטי.
משערת שהפיכתם לגיבורים נעשתה ע"י הציונות בראשית דרכה, שחיפשה היסטוריה יהודית-קרבית להשתייך אליה, יחד עם המכבים ולוחמי המרד הגדול. כך שכשמדברים על ראייה היסטורית צריך לקחת בחשבון שזו עצמה משתנה מתקופה לתקופה. |
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
במקרה הקב"ר המזמר, בעינַי האשמים הם הממונים עליו במודיעין, שאפשרו לו גישה למידע שלא היה נחוץ לו. נהלי המידור באמ"ן נולדו במידה רבה בעקבות הסיפור הזה. וכמו שאמרת, טוביה, הרעיון לשלוח קצין מודיעין בדרגתו למוצב גבול מעיד על יהירות מסוכנת.
מה שכן, ההשוואה ליוספוס בעייתית. המקור היחיד שמספר לנו שיוספוס היה בסכנת חיים ולא היתה לו ברירה, הוא יוספוס עצמו. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
שלום חברים,
ראשית, הכנסתי את סיפור הקמן המזמר כפי שאתם קוראים לו בתור תרגיל מחשבתי והרהור על מהות הבגידה.
יכולתי במקומו להכניס דוגמאות אחרות לדוגמה, האם נשיא וישי גנרל פיליפ פטן היה בוגד? יש צרפתים שדוקא יגידו שלא. בקשר ליוסף, אני לא הייתי ממהר ולטעון שהוא בוגד וזאת עד לשלב בו הוא הופך למשתפ בהא הידיעה. הקמן המזמר ,שרבים מבין המפקדים בצהל ראו בו בוגד, אני חושב שהצדק לא איתם. ומסיבות רבות היה עדיף שלא יעלה לחרמון כך שהסכנה שיפול בידי האוייב לא היתה קיימת. ברעיון עם הקצין בטלביזיה , הוא עצמו אומר בריש גלי שהיתה זאת טעות להעלות אותו לחרמון ועוד בתור עונש! איזה שטות! טוביה |
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
רויטל ק. - לא אמרתי (אפילו לא חשבתי) שכל מי שלא הסכים עם אלה הוגדר בוגד.
למעשה הערתי לא כוונה נגד אלה שהוגדרו "בוגד" אלא נגד אלה שלא הוגדרו כך, והיה ראוי, לאור הנזקים העצומים והאסונות שגרמו שיוגדרו באיזה תואר פחות מחמיא מגיבורים. |
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה ורץ -
מצרפת כאן קישור לכתבה ששודרה בספט' השנה בערוץ 2 על עמוס לוינברג "הקמ"ן המזמר".
שווה צפייה. http://www.mako.co.il/news-military/security-q3_2016/Article-9b1ffcf23fbe651004.htm |
|
|
חמדת
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה לגבי הבוגד ממלחמת יום כיפור הסורים שיכנעו אותו שמדינת ישראל נכבשה ,איני אומרת שהוא היה גיבור ,מחיל מודיעין אתה לא מצפה להיות מאיר הר ציון
אבל מצד שני מי אנחנו שנשפוט חייל בשבי הסורי ?!
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה - לפני כשבועיים, שוחחתי עם דני אשר היסטוריון צבאי, על הקמן המזמר הוא לא נחרץ בדעתו לגבי אשמת בגידה.
|
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה הייתה שם התעללות רצינית.
אנחנו לא יכולים ממרחק זמן לשפוט לגבי איכויות הזימרה.
מי כמוך יודע.למען האמת בנוגע להסטוריה נכון שהיא חוזרת ונכון שיש אנשים שרואים בה "דבר אלוהים חיים" אך היא מתעתעת. אחלה סופ"ש ואתה כבר צריך לבוא לביקור בארץ. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
שלום למלייקים.
ברצוני להוסיף את עמדתי לדיון המעניין שהתפתח פה .
מי הוא בוגד? במלחמת יום הכיפורים ישב אחד מחיל המודיעין . הבחור היה מן סוג כזה של גאון- בור סוד שאינו מאבד מאומה. בשישי לאוקטובר נפל מוצב החרמון וחוץ מהציוד יקר הערך שתפסו הסורים, הם שמו את ידם על אותו בור סוד שאינו מאבד טיפה. הבחור שבזמן החקירה פתח את פיו ולא הפסיק לזמר , מסר לסורים סודות צבאיים , אפילו שלא נשאל עליהם, גרם נזק למדינת ישראל שמוערך על ידי מומחים בהחזרת המודיעין כעשר שנים לאחור. השאלה הנשאלת האם הוא בוגד? מצבו היה די דומה למצב של יוסף בן מתיתיהו בהבדל של אלפיים שנה. אבל יוסף עשה זאת כשסכנת חיים אמיתית איימה על חייו בעוד שקצין המודיעין עשה זאת מרצונו החופשי כששום סכנה לא ממש איימה על חייו. אז מי הוא בוגד בין השניים? טוביה |
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
לא מדויק, יעל.
גם רבן יוחנן בן זכאי חי באותה תקופה, והתנגד למרד (במילותיך -"לא הסכים עם כל אלה").
אם קראו לו "בוגד" - לא נשאר תיעוד לכך. ודאי שהוא לא הצטייר ככזה בהיסטוריה היהודית. יכול להיות שצריך עוד גורם-שניים חוץ מחוסר הסכמה כדי להיקרא בוגד. |
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
לפעמים ראייה היסטורית מאד מעניינת.
למשל מי מוגדר בוגד? (רמז - לא מי שהרבו מדון בעם, לא מי שהוליכו אוכלוסייה שלמה למות "מות גיבורים") מסתבר ש"בוגד" הוא זה שלא הסכים עם אלה. |
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
אמנם יוסף בן מתתיהו חצה את הקווים ובגד בעמו, אבל בד בבד, הוא השאיר אחריו תיעוד היסטורי מרשים וחשוב על אותה תקופה. |
|
|
tuvia
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
היי חני.
תודה על הדברים החביבים שאמרת.
אני מסכים איתך, התקופה הזאת היתה דרמה אמיתית ובו בזמן טרגדיה ענקית לעם ישראל. אם בראש העם אז היתה עומדת דמות חזקה מהחיים אולי כל זה היה נמנע מהגורל האכזר תארי לעצמך מצב תאורטי שכזה. הגידול באוכלוסיה היהודית היה מביא למצב שהיהודים יהיו מליונים רבים, ואז , אף אחד לא היה יכול עלינו! כמה חבל שכמה משוגעים גרמו לחורבן כזה. דרישת שלום למשפחה, טוביה |
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
טוביה חבר יקר זה אחד מקטעי ההסטוריה המעניינים
דרמה אמתית
לפעמים אני לא מאמינה שבכלל התרחשה. ד"ש בבית |
34 הקוראים שאהבו את הביקורת
