הביקורת נכתבה ביום רביעי, 16 בספטמבר, 2015
ע"י mano4now
ע"י mano4now
הבוגד בירושלים מאת דזמונד סיוורד הוצאת זמורה ביתן.
דזמונד, היסטוריון מוערך שפרסם מספר רב של ספרים וביניהם ביוגרפיות רבות, כותב כאן מעין ביוגרפיה של יוסף בן מתתיהו שמוכר גם בשם יוספוס פלאוויוס.
הסופר ממקם אותנו בתקופת בית שני. בשנת 37 לספירה נולד יוסף (כנראה בירושלים) ומשם אנו מתוודעים אל דמותו ויותר מכך אל סביבת חייו. הרומאים שולטים בארץ לאחר כיבושי פומפיוס וכרגע שולט הקיסר קליגולה.
את קורות יוסף לומד הסופר מארבעת ספרי יוסף בן מתתיהו עצמו ואלו הם:
1. "תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים" (ידוע גם בתור מלחמת היהודים).
2. "קדמוניות היהודים".
3. "נגד אפיון"
4. "חיי יוסף"
בשל עובדה זאת, אנו צריכים לקבל את העובדות המובאות בספריו עם חוש ביקורת לגבי אמינות הדברים בייחוד בשל העובדה שלא נשתמרו עוד מקורות אחרים. את ספריו הוא כתב ביוונית תחת פטרונותם של קיסרי רומא כך שבוודאי לא נצפה ממנו לביקורת חריפה נגד השלטון הרומאי.
בנקודה זאת הסופר מיטיב להתריע על כך ולהזהיר את הקורא והוא אף מגדיל לעשות בכך שהוא מציין בנקודות חשובות מה לדעתו היא עובדה שכנראה נכונה ומתי לדעתו יוסף הפריז בנתונים או סילף קמעה את העובדות לצרכיו האישיים.
הספר כתוב היטב והוא מיועד לקורא כמבוא להכרת הדמות המרתקת של יוסף בן מתתיהו.
כותרת הספר חרצה את גורלו של יוספוס פלאוויוס ודנה אותו כבוגד.
אני הייתי מניח סימן שאלה בקצה הכותרת ומסתייג מחריצת הדין.
מעשים רבים של יוסף מעלים תמיהה לגבי יושרו עוד כמפקד הגליל אך לאחר הבנת האירועים הסביבתיים שלו ומהתנהגות הקנאים וקיצוניות דרכם מן הצדק להבין שבתוך סביבה אכזרית כל כך לא ניתן לדון את האנשים לפי אמות המידה של היום.
( האם רבן יוחנן בן זכאי הוא בוגד ?)
בתיאוריו את הקנאים ובמיוחד את אויביו, יוחנן מגוש חלב או שמעון בר גיורא נתקפתי זעזוע רב. התיאור שבעת המצור על ירושלים המשיכו הקנאים להילחם זה בזה ואף שרפו אחד לשני את מאגרי המזון עורר בי שאת נפש ממלחמת האחים של עמי.
לסיכום, ספר שנושאו מרתק ביותר. דמותו של יוסף הינה דמות מורכבת ולא קלה לעיכול. עננת המידע עליו ועובדת היותנו ניזונים רק מפיו על חייו עצמו מקשה על ההזדהות עם מעשיו. אך עדיין אנו עדים בזכותו לאחת התקופות האפלות בחיי העם היהודי.
למרות שהנושא מרתק ועבורי לאחר קריאת הספר "תולדות ישראל בבית שני" זאת הייתה צלילה נהדרת לתוך מאורעות מרתקים אלו, הספר לא השאיר בי רושם כספר מרתק מבחינת הכתיבה. לצערי משהו היה חסר בו. הרגשתי כמישהו שמסביר לי על תקופה מרתקת אך בשפה מונוטונית וחסרת התלהבות.
6 מתוך 10 בסולם עמנואל
מתוך דף הפייסבוק שלי "ספריית ספרי העיון של עמנואל"
5 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של mano4now
» ביקורות נוספות על הבוגד בירושלים - יוסף בן מתיתיהו, מצדה וחורבן יהודה
» ביקורות נוספות על הבוגד בירושלים - יוסף בן מתיתיהו, מצדה וחורבן יהודה
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
לפי סיוורד (עמוד 30), הכהן הגדול לובש בגדי זהב רק פעם אחת בשנה - ביום הכיפורים.
פלוויוס (בעמוד 469 בעותק שבידי, התרגום החדש של אולמן) כותב בדיוק להפך: הכהן הגדול לובש כל ימות השנה חושן ואפוד, מצנפת ומעיל - ורק ביום הכיפורים הוא לובש בגדי לבן בלבד. |
|
|
אנקה
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
לפפריקה, אנא סברי את אוזנינו מה הטעות שעשה זיגמונד סיוורד ?
|
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 9 שנים ו-11 חודשים)
תפסתי את דזמונד סיוורד בטעות שכל ילד בחינוך הדתי יבחין בה. אם הוא היסטוריון מוערך, לימודי ההיסטוריה בשפל.
|
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ספר מעולה, הביקורת שלך החמירה עם הספר ולא ברור על מה .
|
|
|
מיכאל
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ספר חשוב ומענין מאד.
ידי על תקופה שלמה ומשמעותית ביותר בתולדות עם ישראל מתבסס על הכתבים של האיש הזה.
הוא כשלעצמו דמות מרתקת. מה גם שהכותב אינו יהודי ולכן גישתו אובייקטיבית יחסית. לחוקרים יהודיים ישנן בעיות משום שמדובר ביהודים ומשום שהשקפות פוליטיות בהחלט יכולות להשפיע על היחס לאיש ולתקופה. |
5 הקוראים שאהבו את הביקורת
