ביקורת ספרותית על רכבת הזהב מאת רונלד צוויג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 28 בינואר, 2020
ע"י tuvia


חברים יקרים שלום וברכת שלום לכולכם.
רכבת הזהב הינו ספר שואה , אבל יוצא דופן מרוב הספרים מהז׳אנר הזה.
הספר עוסק בתולדותות שואת יהודי הונגריה ושוד אוצרותיה על ידי ממשלת צלב הברזל ההונגרית.
שואת יהדות הונגריה היתה המהירה מכול השואות בכל המדינות ושוד רכושה היה הכולל והמוחלט מכל החמס הממשלתי של כל המדינות ששלטו בהן ממשלות פרו נאציות או נציונאל סוציאליסטיות.
השואה בהונגריה התחילה בכיבוש הונגריה על ידי הגרמנים במרץ 1944. עם הכוחות של הוורמכט נכנסו גם כוחות של האס אס ומארגני הפיתרון הסופי אייכמן ואוטו ווינקלמן מפקד האס אס והמשטרה
בהונגריה.
כוח. הזונדרקומנדו של אייכמן מנה בין 200-300 איש וזכה לעזרה אבסולוטית של הז׳אנדרמיה והמשטרה ההונגרית. בלעדיהם לא היה מצליח הפיתרון הסופי בהונגריה.
תפקידם של ההונגרים היה לזהות, לבודד לרכז להפחיד ובסופו של התהליך לגרש את 725000 יהודי הונגריה.
מספרם של היהודים טפח ועלה עם התפשטות הרייך וסיפוח שטחים הונגרים לשעבר להונגריה החדשה. ביניהם צורפו יהודי טרנסילבניה מרומניה, יהודים סלובקים ויהודים מאוקראינה.
מספרם של היהודים הגיע בסופו של הסיפוח לשמונה מאות אלף. היתה זאת הקהילה השניה בגודלה לאחר קהילת יהודי פולין.
בין היהודים תושבי הונגריה היו בעלי מקצועות חופשיים רבים, מהמעמד הבינוני, שכבה לא קטנה של עשירים ובעלי רכוש רב ( מפעלי תעשיה. בתי עסק גדולים וכוי),
שיטת הפעולה של הממשלה ההונגרית שהחליפה את. ממשלת הימין הזעיר בורגנית בממשלת ימין קיצוני נאצי ,שהיה ממשלת בובות של ברלין.
היהודים נכלאו בגטאות ובתהליך מהיר של בידוד כליאה ושוד כלכלי שכלל את כל יהדות הונגריה חוץ מיהודי בודהפסט שנכלאו בשלב מאוחר יותר אך גם הם נרדפו ונשדדנו מכל רכושם.
לאחר כליאתם של יהודי הפרובינציות בגטאות. החל גירושם לאושוויץ. בתוך ממאי 1944 ועד לנובמבר 1944גורשו והושמדו כ750 אלף יהודי הפרובינציות. יהודי בודהפסט נכלאו. בגיטו אולם גירושם לאושוויץ
לא יצא לפועל היות והצבא האדום התקרב מאוד לאושוויץ והגרמנים פוצצו את תאי הגזים כך שיהודי בודהפסט ניצלו מחיסול בגזים. אולם גם הם לא יצאו בשלום. כ70 אלף מהגברים נשלחו לוינה כדי לבנות ביצורים ותעלות אנטי טנקים , וחלק מהיהודים שלא מצאו מיסתור בבתי המחסה תחת הגנתם של השבדים והפורטוגזים או במחסות אחרים ואשר נתפסו על ידי אנשי הז׳אנדרמיה ואנשי חץ הברזל וחוסלו בחורף 1944-45 על גדות הדנובה.
הרכוש היהודי השדוד שכלל טונות של זהב, תכשיטים. כלי כסף ויודאיקה נלקחו על ידי מארגני השוד ונתמנו במקומות מסתור על גבול הונגריה ואוסטריה ( שהיתה חלק מהרסייך הגרמני).
לקראת כיבוש הונגריה בידי בצבא האדום הוטען הרכוש השדוד על רכבת. משא של חמישים קרונות שעליו נמצאו ראשי האחראים לשוד וכוח חמוש של 20-30 איש שנועד לאבטח את הרכוש ואת הרכבת שכללה גם כמות גדולה של מזון ביגוד, פרוות וכל ארגזי האוצרות שנשדדו מן היהודים.
בהערת אגב רציתי לציין שכל הרכוש היהודי נלקח על פי חוק שנחקק על ידי הממשלה והיה אמור להיות פיצוי למדינה על הנזקים שגרמו כביכול היהודים למדינה ההונגרית.
מרגע עזיבת הרכבת את תחנת הרכבת של בודהפסט מתחיל סיפורה של רכבת הזהב שהולך ומסתבך בתקופת סוף המלחמה וכולל כל מיני טוויסטים ושינויים בתוכניות בהתאם להתפתחויות המקומיות והתקדמות צבאות בעלות הברית.
בחלק האחרון של הספר מסופר סיפור מציאתו של האוצר והחזרת חלקו לידיים יהודיות אבל זהו כבר סיפור אחר ורחב יריעה בספר שלא אכנס לתוכו בביקורת זאת.
סיכום.
פרשת שוד הרכוש היהודי הוא סיפור עצום וגדול ופרק חשוב בשואה שאיננו נילמד בבתי הספר ועל כן הוא מפתיע בדרך התנהלותו ובתגובה היהודית אליו ובעיקר בתגובת המעצמות המנצחות.
היה נסיון של המדינות למנוע את חלוקת הנכסים היהודיים ליורשים החוקיים או לארגונים היהודיים שרכזו את הטיפול בפליטים ובשרידי המחנות וניסו לקחת את האוצרות לשם כיסויי הוצאות המלחמה.
הצרפתים שגילו בשטח שליטתם באוסטריה חלק ממטמון רכבת הזהב סחרו ברכוש היהודי על מנת לאלץ את ההונגרים להחזיר להם 4000 קרונות וקטרים צרפתיים שנמצאו על אדמת הונגריה.
צווייג כותב בצמידות רבה. בכמה שלבים בקריאה הרגשתי שכל פרק מכסה חלק מהפרק הקודם תוך יצירת סוג של מניפה סינית ששלביה מכסים חוליה לצד חוליה. בדרך זאת מנסה המחבר לבנות סיפור צמוד וצפוף
אשר מעתיק את הנשימה במתח כמעט בלתי נסבל. אבל יש בצמידות הזאת חזרה מסויימת על הדברים שדי מבאסת.
בסך הכל זהו ספר היסטורי טוב הכתוב בקצב גבוה ובמידה מסויימת די מרגשת.
מומלץ בהחלט.
טוביה
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
טוביה, תודה על ההסבר המפורט. הספר בהחלט מעורר עניין רב.
tuvia (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
הלו פרפר צהוב , בפרק הראשון של הספר המחבר מספר את תולדות יהודי הונגריה מ1848 שכידוע מוכר בתולדות ארופה כמרד לאומי כמעט בכל ארופה.בשנה זו חיו בהונגריה 336,000 נפש. ב1910 הגיע מספר היהודים ליותר מ911,000. הפרק מספר את תולדותיהודי הונגריה במהלך המאה ה-19 וראשית המאה ועשרים עד המשבר הכלכלי הגדול של 1929.

לאחר מכן עוסק הפרק באנטישמיות בהונגריה עד לפרוץ מלחמת העולם השניה
מאחר והונגריה לא היתה בין מדינות ההסכמה ובעצם היא היתה מהמדינות שנחלו מפלה ( הרי הונגריה השתייכה רישמית לברית של גרמניה- אוסטרו הונגריה וטורקיה), היא נאלצה לותר על שטחים נרחבים כגון טרנסלבניה לטובת רומניה, וחלקים לטובת סלובקיה, יגוסלביה ואוסטריה.
כמו גרמניה , גם הונגריה סבלה ממפלתה במלחמה ונאלצה לשלם מחיר עצום בשיטחה, באוכלוסיתה ובעושרה הלאומי.
המשבר הכלכלי של שנות השלושים גרם להתפרצות אנטישמית וולעליית המפלגות הימין והימין הקיצוני- הפשיזם ההונגרי אימץ אידיאולוגיה שדמתה מאוד לנציונל הסוציליסטי,
בתחילה עלתה לשילטון מפלגה ימינית ששמרה על בידול מהאידיאולוגיה הנאצית, אולם ב1932 עלתה מפלגה ימנית קיצונית שאימצה אידיאולוגיה אנטי יהודית וחוקקה חוקים שדמו לחוקי נירנברג הנאציים.

אולם בשלב הזה לא דגלה המפלגה בגרוש היהודים מהונגריה
במשמעות של גרוש שעלה שוב ב 1944.
הפרק הראשון שמחולק לפרקי משנה עוסק במדיניות ההונגרית כנגד היהודים עד לכיבוש המדינה בידי גרמניה
ותחילת השילוחים לאושוויץ.
מפרק 2 והלאה מגולל סיפורה של רכבת הזהב עד לגילוי המטמון והחזרת חלקו לידיים יהודיות.
לפיכך, הייתי אומר שרב הספר עוסק ברכבת ובתולדותיו של האוצר.
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מעניינת ואינפורמטיבית. האם הספר מתרכז רק בעניין הרכוש ותעלומת הרכבת, או שיש בו את כל הדיון שהעלית על שיתוף הפעולה עם ההונגרים, הסיפוחים השונים וכו' ? האם יש כאן גישה של מעין תעלומה בלשית העוקבת אחר מסע הרכבת והעלמות הרכוש ?
tuvia (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
ראה לי שאת מבלבלת בין שתי פרשיות.
היו שתי רכבות.
האחת, רכבת המיוחסים של קסטנר. שעליה התפרצה כל פרשת קסטנר והיו מעורבים בהכל מיני סיפורים של כסף, שוחד
יחסים, הבטחות, עדויות שקר במשפטי נירנברג ובעד פושעי מלחמה מהאס אס
הרכבת השניה היא רכבת הזהב והיא הבלתי מוכרת ושעליה נפוצו סיפורי אגדות והדימיון עבד עות נוספות.
הספר נכתב על הרכבת השניה.
tuvia (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
היי חני,
חני (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
האמת שפה ושם העניין מוזכר. לא לומדים על זה אבל שומעים על זה. כתבת יופי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ