ביקורת ספרותית על מלחמת העולם השנייה מאת אנטוני ביוור
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 6 בדצמבר, 2016
ע"י דורון נחמני


"טוב" - אתם אולי אומרים לעצמכם - "עוד ספר על מלחמת העולם השנייה? עוד פעם סיפורי ברברוסה/קרב הבליטה/נורמנדי? עוד פעם ז'וקוב/רומל/מונטגומרי/פטון? כמה אפשר?! ועוד ספר של כ-1,000 עמודים שכמעט בלתי אפשרי לקרוא במיטה מפאת כובדו?!"

יש לי תשובה: כדאי לקרוא. זהו, לדעתי, ספר שונה. עד היום קראתי על מערכות ספציפיות, על אירועים מוגדרים שיש להם התחלה וסוף וסיכום וטובים ורעים ומנצחים ומפסידים. זהו ספר על מלחמת העולם השנייה - לא על הפלישה לנורמנדי או קרב סטלינגרד. אין כאן התחלה (ההיסטוריון קובע), אין סוף (המלחמה באירופה נמשכה הרבה אחרי שגרמניה הוכרעה צבאית, גם בגלל השלטון הנאצי שבחר למות על חרבו ביחד עם עוד חצי מיליון גרמנים וגם בגלל שבמהלך המלחמה הזו החלה למעשה המלחמה הבאה, זו שבין המעצמות), אין טובים ורעים (יש רעים שלא חשבתם עליהם, ותגלו אותם במהלך הקריאה) ואין מנצחים ומפסידים (כולם הפסידו: כל העמים, שהקריבו כ-70 מיליונים מבניהם ללא תוחלת ותוך יצירת חורבן שהשפיע עוד עשור לפחות).

ביוור הוא מספר-על. הוא יודע לתאר את האירועים ממעוף הציפור, ובו-בזמן לצלול לרמת החייל הבודד כדי להמחיש מה היה המצב בשטח. הספר כולו כתוב בסדר כרונולוגי, כך שאנו מתקדמים לאורך ציר הזמן. בצורה זו סיפור הפלישה של בנות-הברית לסיציליה מתחבר לקרב הבליטה (קורסק), כי מבחינת הקברניטים משני הצדדים מדובר במלחמה אחת המתנהלת במקביל במספר זירות - לא בסיפורים מבודדים. הארמיות הגרמניות שהושקעו במאמץ המיותר והעקר לכיבוש לנינגרד היו חסרות כדי להשלים את המאמץ החשוב על הכרעת מוסקווה, הלופטוואפה נמשך מקורסק כדי לעבור למערכה על איטליה, והספונה האמריקנית נמשכה מהמערכה על איטליה כדי לאפשר את הפלישה המתוכננת לנורמנדי. צעד-צעד, המלחמה העולמית מתפתחת. מערכות-מערכות. אבל המנהיגים הם אותם לאורך כל המלחמה, ואפשר לראות כיצד הם מנהלים את המלחמה הכוללת.

בכלל, הקירבה למנהיגים היא חידוש עבורי. לא עוד גיבורי-על שהובילו אומות - אלא בשר ודם, אנשים קטנוניים, נתונים לשיקולים פוליטיים פנים-מדינתיים, עם חולשות מפתיעות, כך שהמלחמה כאן נתפסת גם כמהלכים שאינם מובנים-מאליהם אלא אולי אם מבינים מה גרם למנהיגים לנקוט בהם. חולשת המנהיגים מפתיעה לפעמים, כמו רצף הרעיונות המטורפים של צ'רצ'יל לגבי ניהול המלחמה באגן הים התיכון, הטינה העמוקה שבין ההנהגות של בריטניה וארה"ב (שחשדו בבריטים שכל מטרתם רק שימור האימפריה הבריטית), ומלחמת הגנרלים הצרפתים ששיגעה את הפיקוד המשותף של בנות הברית.

כשקוראים את הספר, יש פתאום תחושה שמהלך הדברים בפועל לא היה בכלל מחויב המציאות: הדברים יכלו להתפתח אחרת. חשבתי שאנו חיים בעצם היסטוריה ב'רברס': לאחר שהדברים התרחשו בצורה מסוימת - אנו 'מבינים' למה הם קרו ואולי גם רואים את מהלך האירועים שקרה כבלתי נמנע. כשקוראים את הספר רואים פתאום צמתים שבהם מהלך הדברים יכול היה להיות בכיוונים אחרים. ההיסטוריה הספציפית שקרתה לא הייתה הכרחית.

בסיום הספר משתררת קדרות. יותר מהכול אין כאן אודיסיאה של מהלכים מפוארים, אין התעלות, אין רעיונות של חופש - רק סיפור אחד של חורבן, סבל נורא, רעב, מסכנות, ואובדן נורא של חיי אדם צעירים מצד כולם. כולם עסקו ברצח אזרחים (תקראו על פיקוד המפציצים הבריטי והאמריקני). כולם עסקו בהרס ישובים אזרחיים לשמו (ולא בטעות). כולם הקריבו אלפי חיילים צעירים על מזבח מלחמות יוקרה של גנרלים. כולם אנסו נשים. כולם בזזו. כולם הרגו שבויים. חלק אפילו אכלו אותם. לילה ארוך ירד על העולם.

כשרואים את המחזה שמעלה ביוור בכשרון אפשר אולי להיזכר בכך שבמשך שבעים שנה מדינות אירופה עוסקות בשיקום, ביצירת איחוד אירופי על-לאומי, בקידום ערכים אנושיים וחופש, בחינוך פלורליסטי ואנטי-מיליטריסטי. ועכשיו, משום מקום, צצות רוחות ישנות, של 'אנחנו והם'. של שנאת הזר. של קידום הסיפור הלאומי על חשבון הסיפור האירופי. של פרישה מהאיחוד האירופי. של סגירת גבולות. של הנפת דגלים. מי שקרא את הספר יכול אולי לראות בו תזכורת למה שגרמה הלאומיות לפני שבעים שנה ומדוע המצב כיום בעולם הוא כ"כ מדאיג.
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
כרמלה (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מרתקת. תודה הוספתי לרשימת הקריאה.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
בקריאה שניה, חוסר ההסכמה שלי איתך מתחיל בתיאור המציאות הבא:
"והן אכן מגיעות בדרך כלל מפיהם של אנטי לאומנים כלפי אותם אלה שמכנים בוגד את מי שלא חושב כמותם"

ובכן, לא נכון. הן מגיעות לא מעט גם כלפי כלל הימין/המתנחלים, למרות שרוב הימין/המתנחלים לא קורא לשמאל בוגדים.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
סוריקטה,
הסימטריה שלך לא משהו...
פשיסט ויודונאצי הם הבעת חוסר לגיטימציה לעמדות פשיסטיות, ובוגד הוא הבעת חוסר לגיטימציה ל...
מי שלא חושב כמוך.

אז אני חושבת, שפשיסט ויודונאצי הם הבעת חוסר לגיטימציה למי שלא חושב כמוך. גם כשהוא אינו פשיסט.

אני לא חושבת שהימין בארץ הוא הרוב.
הרוב בארץ הוא מרכז, ונע עם הרוח.
הוא התנפל על המתנחלים באותו שצף קצף שהוא מתנפל כיום על שמאלנים בתקופת ההתנתקות.
וכן, בעיני ישנה סימטריה במידת הדה לגיטימציה, אבל את לא רואה את זה כי בעיניך אין דה לגיטימציה לעמדות ימניות אלא רק דה לגיטימציה מוצדקת לדעות פשיסטיות, שבמקרה לגמרי יש חפיפה מוחלטת ביניהן לבין הימין.

המשפט האחרון שלך דמגוגי להפליא.
באותה המידה אפשר להגיד ששמאלנים מתעצבנים כשקוראים להם בוגדים רק בשל חוסר נוחות מוסרית, או שהם מכחישים את הסימטריה הנ"ל בשל חוסר נוחות מוסרית וכן הלאה וכן הלאה.
ניתוח פסיכולוגי בגרוש לצד השני הוא לא צורת דיון ראויה בעיני.
סוריקטה (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
פפריקה ורויטל, אני מסכימה איתכן, כינויים כמו פשיסט ויודונאצי הם אכן הבעת חוסר לגיטימציה לעמדות פשיסטיות. והם אכן מגיעים בדרך כלל מפיהם של אנטי לאומנים כלפי אותם אלה שמכנים בוגד את מי שלא חושב כמותם, כי פשיזם (או לאןמנות טוטאליטרית) אכן רואה בהתנגדות לעמדות הלאומניות מעשה לא לגיטימי. ובהתחשב במצב הדברים הזה אני מעדיפה להיות בצד של הבוגדים. אני רק חושבת שהתבוננות בתהליכים היסטוריים מגלה שפעמים רבות מערכת פוליטית מהסוג הזה מתפתחת (כן, זה תהליך) לכדי מעשים אלימים שנוקט רוב לאומני כלפי מתנגדיו וזה קצת פחות משמח אותי.
מה שמפעים בכל זה הוא שעדיין מסתובב הרב הימני ההולך וגדל עם תחושה של מיעוט רדוף, כאילו יש סימטריה במידה שבה רווחת הדה לגיטימציה לעמדות השמאל עם דה לגיטימציה לעמדות ימין. ומה שמעודד בזה זה שאולי חלק מהתחושה הזו נובע מאיזו חוסר נוחות מוסרית, אבל את זה אני מניחה רק כשאני מאד אופטימית.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל, רויטל תהתה מדוע קריאות "בוגד" הן הבעת חוסר לגיטימציה, ואילו קריאות "פשיסט" ו"יודונאצי" - לא. מה לעשות שהקריאות "פשיסט" ו"יודונאצי" מגיעות מהצד השמאלי של המפה, ולכאן בדיוק מתקשרים הדברים שלי.
בלי שום קשר לתהליכים שקרו לפני 70 ו80 שנה בגרמניה הנאצית.
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל צודקת.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל, בעברית המילה "תהליך" אין פירושה "הלך רוח" וגם לא "מראה כיוון". ודאי שלא רק המשמעות הזו.

ודאי שהפריע ליהודים שקראו להם בוגדים, נגיד בסוף שנות השלושים.
ודאי שהפריע להם כשנידו אותם וכשגזלו את רכושם (האם זה מה שמתרחש כיום בישראל, באותו קנה מידה שהתרחש בגרמניה הנאצית? כבר כאן ההשוואה הופכת לבעייתית).
אבל כשכולאים מישהו במחנה ריכוז, מרעיבים אותו ומשמידים את משפחתו - אז הכינוי "בוגד" הופך להיות מינורי. לא רק בדיעבד.
האם הוא זה שהתחיל את הדרך שהביאה אותו לשם?
יתכן, ברור שלא הוא בלבד, כי ההיסטוריה מלאה בקריאות "בוגדים" ולא כולן נגמרו ברצח עם.
ודאי שהדברים לא התחילו בהשמדת עם. אבל הנאום המדובר לא התייחס לתחילתם של הדברים בלבד.
הוא התייחס בפירוש לשנים בהן התהליכים לא התחילו אלא היו בשיאם!
ואני אומר שוב: לדבר על התהליכים שקרו בגרמניה לפני 65~ שנה, ואז להגיד שהכוונה היא רק לאיך שהדברים התחילו, ולא לתהליכים שהתרחשו באותן שנים ממש - תהליכי גירוש, כליאה והשמדה, זו היתממות (אגב, גיגלתי "תהליך ההשמדה" וקיבלתי השלמה אוטומטית של "אושויץ" ו"טרבלינקה". כנראה שיש עוד דוברי עברית שחושבים שתהליך הוא לא רק הלך רוח).

את הפסקה האחרונה שלך לא הבנתי.
yaelhar (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל וגם פפריקה:
מדגישה את מה שאמרתי (לא מיומנת בביצוע הדגשה אז ראי זאת כאילו הודגש): תהליכים הם מראי כיוון. ליהודים שחיו בגרמניה הנאצית הפריע גם הפריע שקראו להם "בוגדים" כשהם חשבו שדווקא היו פטריוטים, שקראו להם "סרטן" ולא איפשרו להם להשתתף - גם לא בישיבה בפארק, כשנידו אותם, כשגזלו את רכושם והעבירו אותו ל"טהורי הדם".הפריע ועוד איך.

"מינורי"? זה שיפוט בדיעבד. הדברים לא התחילו בהשמדת עם. הם הסתיימו בו. ו"התהליכים" שנראים לכן "מינוריים" איפשרו את זה. ו"מנקודת מבט יהודית" (שלי) אני יודעת היום מה היה קודם ומה איפשר את הזוועות. וזה מחריד אותי.

פפריקה - אין קשר בדברי לפוליטיקה של שמאל-ימין. אני לא מתכחשת לדעותי אבל לא דחוף לי להעלות אותן כאן. כשמדברים על תהליכים היסטוריים - יש גם דעות אחרות על מה שקרה, מה הוביל למה שקרה - וגם על נקודת מבט יהודית.
דני בר (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מלחמת העולם השנייה
תקופה סוערת ורבת תהפוכות שמרתקת אותי עד היום ואני ממשיך לעקוב אחרי המהלכים שלה וההחלטות שהתקבלו במהלכה.
יהיה לי מעניין מאוד לקרוא את הספר ולראות מה חידש אנטוני ביוור.
תודה על הסקירה המאלפת.
פֶּפֶּר (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מה שרויטל, בכל מילה.

ופעם, קטנה ותמימה, שלחתי מייל לראש מפלגת שמאל כלשהי ושאלתי את השאלה האחרונה שלך, למה בעצם הסתה זה רק מימין לשמאל ולא להפך. להפתעתי הוא שלח לי תשובה. אז מסתבר שבעוד השמאל מתריע על סכנות לדמוקרטיה, הימין פותח חרצובות הסתה ורשע, או בקיצור, פשוט אין לנו ולעולם לא יהיה לנו הסטייל של יאיר גרבוז. עצוב עצוב.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יעל, כשמתייחסים לתהליכים שקרו בתקופה מסויימת מסתכלים על התהליכים המרכזיים באותה תקופה.
ומנקודת מבט יהודית, התהליכים המרכזיים בגרמניה של בין לפני 70 ל-80 שנה היו תהליכי גירוש, כליאה והשמדה.
ליהודים תחת שלטון גרמניה הנאצית לפני, נגיד, 75 שנה, לא הפריע חוסר לגיטימציה לדעות שלהם וגם לא שקראו להם בוגדים. אלו היו דברים מינוריים לחלוטין.

להגיד, אה, דיברתי על גרמניה הנאצית בדיוק בתקופה שבה קרו הדברים האלו אבל לא התכוונתי אליהם - זו היתממות.
רוצה לדבר על חוסר לגיטימציה לדעותיו של האחר - אנא בחר דוגמה רלוונטית, שבה לא היו במקביל לחוסר הלגיטימציה גם העניינים השוליים האלו, של השמדה וכו'.

(ומוזמנת לדיון שקישרתי אליו למטה).

ואני תוהה, מדוע קריאות "בוגד" הן הבעת חוסר לגיטימציה, ואילו קריאות "פשיסט" ו"יודונאצי" - לא.
וגם נגד אלו מנהיגים מותר להסית ונגד אלו אסור...
yaelhar (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל כשמדברים על "זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה..." (הציטוט מדברייך)
לא מדברים על הווה שמעתיק במדוייק כל מה שקרה אז. "תהליכים" זה הלך רוח. זה חוסר לגיטימציה לדעות אחרות. זה לקרוא "בוגד" לכל מי שמביע הזדהות עם מה שלא מקובל עליך. זה לנדות חלקים מסויימים שאינם מתיישרים עם הקו המקובל (נניח - "מקומם בברלין, לא פה!") וגם הסתה נגד מנהיגים שלא חושבים כמוך. כך אני מבינה "תהליכים".
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
תהליכים שקרו *לפני שבעים ושמונים שנה* אני מפנה אותך בחזרה לציטוט שהפנית אותי אליו.

ובין 70 ל-80 שנה אחורה, היה גם העניין הקטן הזה של מחנות השמדה.
חלק מהתהליכים שקרו אז היו למשל תהליכי גירוש של יהודים לגטאות ואז למחנות השמדה. היה גם התהליך הזה, של תכנון השמדה יעילה וניסיונות להגיע אליה עד להצלחה משביעת רצון.
מי שלא מתכוון לתהליכים האלו, שהיו מרכזיים למדי בתקופה המדוברת, שיואיל בטובו לצמצם את התקופה עליה הוא מדבר או לומר בפירוש שהוא לא מתכוון לתהליכים האלו.
אי אפשר לדבר על התקופה שכוללת את 1940-1945 אבל להתעלם מהעניין הקטן והשולי הזה שנקרא השמדה ומחנות ריכוז. זו היתממות.

רצח מנהיגים נבחרים, ובכן. היו עוד כמה מקומות בעולם בהם נרצחו מנהיגים, והפלא ופלא - לא צמחה בהם גרמניה הנאצית! מדהים.
כדי להפיק לקחים מהרצח באופן אפקטיבי, יש להתייחס לחומרה שבמעשה מבלי להזדקק להשוואות מופרכות לגרמניה הנאצית. הרצח הוא מספיק נורא בפני עצמו, ההשוואה המיותרת הזו רק גורעת.
סתימת פיות - נו נו. אנחנו שומעים כל כך הרבה על סתימת פיות שממש קשה לזכור שהפיות האלו נסתמו.
תיוג כבוגדים. אכן עצוב. למה לעצור שם? מה עם תיוג כפשיסטים? יודו-נאצים? לאומניים?
השתלחות פראית - זעקת הקוזאק הנגזל...
ליאור (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
סגן הרמטכ"ל דיבר על תהליכים, שימי לב לציטוט שאת עצמך הבאת.
למשל - רצח מנהיגים נבחרים (אם שכחת/לא זכרת אני מפנה אותך לכיכר מסויימת בה הוצב אמש פסל מסויים)
למשל - סתימת פיות ותיוג כבוגדים של מי שמשמיעים דעות מנוגדות
למשל - השתלחות פראית באמצעי התקשורת המדווחים על מעללי השלטון
ועוד ועוד.
הזעקה של "הקוזקים הנגזלים" ומימדיה כלפי דברי סגן הרמטכ"ל, רק מעידה כאלף עדים על כך שהוא אולי לא הראשון לזהות, אבל בוודאי אחד הראשונים ששמו את האצבע.
רויטל ק. (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
בוא נעמיד דברים על דיוקם, רץ.
סגן הרמטכ"ל לא הסתפק בלדבר על "לאומיות". סגן הרמטכ"ל אמר את המילים הבאות:
"אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016"
עכשיו, בוא נפתח ספרי היסטוריה ונגלה מה קרה בגרמניה לפני 70-80 שנה...
במקרה לגמרי, אלו השנים בהן נערך בגרמניה רצח עם שיטתי!
בדיוק כמו שקורה פה היום, לא?

(אגב, מגוחך בעיני להגדיר כ"אומץ" אמירות שהמחנה שלך + התקשורת מחבקים ומאתרגים אותך עליהן.
כשאתה משוכנע שכל מי שלא מסכים איתך הוא בלאו הכי פשיסט-גזען-לאומני-נקלה, איפה האומץ פה בדיוק?
אומץ זה להגיד משהו שקבוצת ההתייחסות שלך לא תאהב לשמוע, ולא כי החלטת להחליף צדדים).

ודיון ארוך שכבר נערך פה בנושא, כאן -
https://simania.co.il/showReview.php?reviewId=94478
לי יניני (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
wow- כל הכבוד!
סקירה נהדרת, מעניינת, מרתקת.
עשית לי את הבוקר
רץ (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
סקירה טובה ומעניינת כולל ההתייחסות למגמת הימין הקיצוני העולה, האם המצב בעולם מדאיג או שגם אצלנו קיימת לאומיות שעליה דבר סגן הרמטכ"ל באומץ רב.
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אכן כך.
מורי (לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
דוגמה מופלאה לסקירה רהוטה ומשכנעת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ