ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 25 באוקטובר, 2016
ע"י
ע"י
רבות נכתב על "נוטות החסד". הסיפור שלא יאמן. לא אוסיף הרבה מעבר לדעתי עליו, שתגיע מייד אחרי הסיפור האמיתי.
*סיפור אמיתי*
דרכנו הצטלבו לפני שנים לא מעטות. באותם הימים, אני מתמחה צעירה ב'קלינית' במחלקה הפסיכיאטרית באחד מבתי החולים האוניברסיטאים הגדולים בארץ (מתמחה צעירה פירושו טוחנת [בשפה של אז] שעות אינסוף של לילות ושבתות).
שבת, שעת צהריים, צלצול טלפון ונקראת ל'כירורגית' – "מבקש שתראי מאושפזת, אישה שעברה השבוע ניתוח לפתיחת חסימת מעיים. פסיכית על כל הראש זאתי, אפילו שאת כל היום עם פסיכים - את לא תאמיני" – כך סיפר לי ההוא עם החלוק הירוק, מהכירורגית, זה שניתח אותה. "פסיכית - חייבים לבדוק אותה" הוסיף, תגיעי.
עליתי לשם, אחרי עוד כמה מילים מאבחנות מהחלוק הירוק, פגשתי בקוראליה. אישה (אז) כבת 45, חיוורת מאוד ורזה מאוד עם פנים קשות. לבדה, איש לא נמצא איתה. דוברת עברית במבטא גרמני כבד. התיישבתי לידה. שאלתי, היא ענתה. ביסודיות ובקפדנות סיפרה לי לפרטים את סיפורה: אישה גרמניה-נוצרייה, ילידת קלן. בתו של איש שהיה קצין אס.אס. ואם היטלראית. חמישה אחים הם היו. בנעוריה שמעה את הסיפורים והתייסרה: היא לא יכלה לשאת את העובדות, את ההיסטוריה הלאומית, את זו המשפחתית, את המחשבה על האנשים שהולידו וגידלו אותה - הוריה (האכזריים, אבל היו הורים טובים, איך זה יכול להיות - כך אמרה/שאלה - באותה הפגישה). לישראל היא הגיעה, באמצע שנות העשרים שלה – רצתה לראות את המקום הזה, את האנשים, הייתה סקרנית. ביקרה, ראתה וקיבלה החלטה – נשארת בירושלים. זה יהיה ביתה, בסטטוס של שוהה זמנית, עם אשרת שהייה לחמש שנים, היא למדה עברית ואח"כ למדה באוניברסיטה העברית – לשון עברית וספרות עברית לBA משם המשיכה ל MA עד היום היא עובדת שם, עוסקת במחקר אקדמי. אחת לחמש שנים מגיעה לביקור במשרד הפנים להארכת אשרת השהייה שלה (ביקור שמייסר אותה, רע לה להרגיש גרמניה, היא לא מתגיירת כי לא מגיע לה להיות יהודיה, כך סיפרה). קוראליה גזרה על עצמה חיי סגפנות – בחרה בחיים צנועים-קיצוניים (לא ברמה של הימנעות ממותרות, היא עצרה הרבה, הרבה קודם). איך אמר הכירורג "פסיכיות על כל הראש". מאז ועד היום, היא חיה בבדידות ובסגפנות מינימלית, בדירת חדר שכורה בירושלים. היא עם חתול. בדירתה המאוד צנועה (נקייה ומסודרת בייקיות מתבקשת), ארון פשוט ובו: 4 חולצות: 2 קייציות, 2 חורפיות ו-2 סוודרים ומעיל, בארון שלה 3 מכנסי ג'ינס ארוכים – לחורף וגם לקיץ. סט מצעים אחד שמתכבס בבוקר, מתייבש באויר וחוזר למקומו. עוד כמה פריטי לבוש אלמנטריים, אביזרים וחפצים מתבקשים, תנור סליל לחימום וצעיף (כי תמיד קר לה) וזהו. על הקירות בדירתה הקטנטנה תלויים רק כמה ציורי ילדים, שציירו לה ילדי חבריה לעבודה - איתם היא מחייכת, אליהם היא מתרככת כשהם מבקרים את הוריהם בעבודה. שנים שהיא ניזונה אך ורק משתיית כמויות רבות של נס קפה עם הרבה חלב, מאכילת לחם וחמאה, והמון סיגריות – זהו. זה הכול. לא קונה דבר נוסף - דבר נוסף לא נכנס לביתה, מלבד ספרים - אותם פעם בשנה היא מרשה לעצמה וסוללה למכשיר רדיו. לכן, פיתחה חוסרים גופניים קיצוניים, לכן חלתה, לכן סבלה מחסימת מעיים ומתופעות שמופיעות ומאפיינות ההפרעות אכילה קשות. ההחלמה מהניתוח הייתה ארוכה – ביקרתי אותה אחת לכמה ימים, ולאחר שהשתחררה נשארנו בקשר. כיאה לגרמניה טיפוסית – היא מסודרת באופן כפייתי, כפייתית עם עצמה, כפייתית ברמת הסגפנות שלה. אין ויתורים, אין הנחות. כן, היא מרשה לעצמה נסיעה אחת, אחת לחמש שנים לגרמניה מולדתה - לביקור אחיה (ללוויה של אחד מאחיה לאחרונה לא נסעה כי "זה נפל" לא בזמן הנסיעה אחת ל-5 שנים. ללוויית אמה לא נסעה - לא לא הרגישה מסוגלת). כן, יש יגידו "פסיכית על כל הראש", כהגדרת הכירורג. יש יגידו... לא יודעת מה תגידו אתם, ומה תרגישו.. אני, אני מרחמת, שומרת קצת על קשר וחושבת - גם פה יש - דור שני.
זה איננו כל הסיפור - קוראליה הגיעה לישראל בשנות העשרים שלה בעקבות אחיה הגדול. הוא הגיע לפניה, עם אותן התחושות ומאותן הסיבות ממש - הגיע ונפגע, הוא החליט להישאר - אך הוא בניגוד לה בחר בחיים, התגייר ואף למד יהדות, הפך שומר מצוות יהודי דתי ונשא לאישה בחורה חוזרת בתשובה, שניהם יחד בנו את ביתם באחד מיישובי גוש קטיף (לא זוכרת איזה) ופונו משם עם פינוי גוש קטיף. בהווה הם מתגוררים באחד מיישובי גוש עציון. להם שבעה ילדים - עוד גוון של אותו "דור שני".
הרבה התרחש בגרמניה אחרי 1941 (תום המלחמה), הרבה אחרי 1990 (איחוד הגרמניות). הרבה מתרחש בשנים האחרונות. בין השאר תמורות שנובעות מהתגברות מגמת האיסלאמיזציה. כן, דברים מתרחשים. לכל הכיוונים. אולם תלוי גם איפה - שינויים במדינת הענק הזו נובעים ממניעים של גיאוגרפיה פנימית, של תרבות מקומית, של השפעות בינלאומיות וכמובן מאינטרסים מקומיים (לא דומים האינטרסים שמניעים את ברלין לאלו שמניעים את היידלברג או שטוטגארט (לדוגמה) - לכן, בברלין תזכו להרגיש רצויים כזרים. תזכו בחיוך ויחס מחבק, ושיחה ידידותית באנגלית. ובהיידלברג (לדוגמה) לא באמת תופתעו מגילוי אנטישמי "על הדרך", לרוב לא תרגישו רצויים כזרים ולא תוכלו לשוחח באנגלית. כן, תרגישו שם מצויין כל עוד אתם מקומיים. בכל מדינת הענק, באופן ברור ניכרים שלושה סוג-אב גרמניים, אם כי האיזורים השונים (מדינות גרמניה השונות) ניכרות גם באופי סוג האב המוביל בה. ופה ושם, נדמה כי בכל מקום, תמצאו גם תתי סוגי-אב, ביניהם, אלו המעטים (מעטים מאוד, אבל הם שם) שהפכו ל"פסיכים על כל הראש" - אני קוראת להם, הדור השני.
את נוטות החסד, ספר מדהים מרתק וסוחף, קראתי בפעם השנייה, בימים אלו.
בפעם הראשונה - כבר גרתי בגרמניה, בשליחות מדינת ישראל - הסיפור היה מטלטל.
נסחפתי אל תוך הסיפור המצמרר והמהפנט, המסופר כמונולוג מפורט וחי של אואה, קצין אס-אס קר ואכזר. סיפורו באותן שנות המלחמה (1938-1945), כשהוא קצין שפועל ומתפקד וחושב על אוטומט וכשמוחו שטוף (לא חושבת שאפשר אחרת), הוא מונע נטול רגשות ובטח של אשמה. חי ונושם את האנטישמיות, גאה בה, גאה בדרך בלי להסס ומאמין בכל נימי נפשו, כשבדרך (בלי מחשבות בדרך) חי ומבצע את הרוע.
בפעם השנייה, ממש לאחרונה - ביקשתי להגיע אל הסאבטקסט של הדברים, אל הניואנסים שנעלמו ממני בפעם הראשונה - והכול אחרי היכרות די מעמיקה עם גרמניה המדינה, התרבות, המנטליות - על רבדיה השונים מאוד. ואחרי הכרות עם אנשיה, כן, כאלה משלושת סוגי-האב הראשיים וגם עם כאלה מתתי-סוגי האב, ביניהם, גם כאלו ה"פסיכים על כל הראש". אמנם קיצוניים מהסוג של קוראליה, לא פגשתי עוד. אבל בהחלט לא חסרים "פסיכים" אחרים - בני הדור השני. קראתי בשנית ובמקביל חשבתי עליה, על קוראליה, וראיתי אל מול עיני את הסיפור האמיתי.
בשתי הפעמים הרגשתי נפעמת מהעובדה שאת "נוטות החסד" כתב ג'ונתן ליטל, איש יהודי, כבן 38 אז, שלמעשה נולד שנים רבות לאחר תום המלחמה.
מדהימה בעיני ומצד שני אולי ברורה היא העובדה שג'ונתן ליטל, כתב את היצירה הזו בארבעה חודשים בלבד****
איך הגיע למונולוג המצמרר הזה? איך נכנס אל תוך גופו, ראשו ונפשו של איש אס.אס אכזרי - אני תוהה.
איך אנשים, מבני עמנו, יותר מזה - הוריי והורי חבריי ושכניי הגיעו לרמת החשיבה, האכזריות והביצוע אליה הגיעו - תוהים מן הסתם ה"פסיכים על כל הראש", בני הדור השני.
והיא, קוראליה, מהסיפור האמיתי - אישה נוצרייה, כבת 60, חיה בבדידות בעברית וחולמת בגרמנית - תחיה בדירתה הקטנטנה בסגפנות הקיצונית שגזרה על עצמה, בירושלים - עד ליום מותה, השוני היחיד היא אוכלת מעט, מעט יותר מגוון ולוקחת תוספי מזון, בהוראת הרופאים. (הסיפור הובא בהסכמתה. שמה שונה כאן)
****ג'ון ליטל, סופר צרפתי-יהודי, נחשף לנושא לראשונה לאחר שצפה בסרט "שואה" של קלוד לנצמן. תמריץ משמעותי עבורו הייתה חשיפה לתצלום ישן, בו נראית גופתה העירומה זרוקה בשלג של פרטיזנית צעירה שחבל התלייה עדיין כרוך סביב צווארה. לימים התברר לו כי זוהי זויה קוסמודמיאנסקייה, שנתלתה על ידי הנאצים באוקראינה והפכה בימי סטאלין לסמל של הניצחון הבולשביקי על הנאצים. לדברי ליטל, תצלום זה זעזע אותו והוביל אותו לאובססיה שהתבטאה בשנים של תחקיר, לימוד, נסיעות. הכול במסגרת חקר עצמי של ההתנהלות הנאצית ושל המלחמה, בתום אותו מחקר אובססיבי, כתב את "נוטות החסד" (המידע נלקח מהעיתונות המקומית הכתובה). את ספרו כתב - מונולוג של אואה, נאמן למדיניות "מדיניות ההשמדה הנאציונל-סוציאליסטית" כך כולל הספר סיפורי השמדת ההומוסוקסואלים, צוענים, נכים. קשה להתעלם בספר מכך בנוסף על פשעיו הנאציים שטופי המוח מבצע אואה בקור רוח ובאכזריות, פשעי גילוי עריות, רצח במשפחתו ועוד, לא נמצא גבול לאכזרית.
68 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Toto Hacklavlav
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
מקסים
וואוו איזו ביקורת מרגשת,
איזו הבנה לנפשו של אדם, כמו שרק פסיכולוגית יכולה? נהנתי והתרגשתי לקרוא |
|
אורית זיתן
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אוקי יקרה
ביקורת מעולה ומרגשת! תודה
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת משובחת.
מעניין מאוד,אוסיף לרשימה .
|
|
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
לסנטו,
א. תודה רבה !
ב. קטונתי. |
|
משה
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת, אקרא בעתיד הקרוב. סיפור אישי מרתק. כתבת יפה, חשבת פעם על הסבה מקצועית? לסופרת. יש בסיפור האישי שלך רקע לרומן מצויין. תודה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
נעים להיווכח שיש מי שקורא את הבונוס גם אחרי זמן..
תודה רבה, דני.
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת שבצידה בונוס גדול- הסיפור המרתק על קוראליה !! |
|
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
תודה, גוטי. תודה לכולם...
|
|
גוטי
(לפני 8 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מרתקת מאוד☺
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה יונתן, תודה רבה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
עולם קטן, פפריקה :)
|
|
יונתן בן
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
משהו השתבש ולא מופיע לי לחצן העריכה...
הביקורת הכי מרגשת שקראתי לאחרונה. והכי יפה. |
|
יונתן בן
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הביקורת הכי מרגשת שקראתי לאחי
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה לתגובות: הלל, חגית, מחשבות. כולם...
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה לתגובות: הלל, חגית, מחשבות. כולם...
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ועכשיו אני תופסת שאני מכירה את אחיה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הערת שוליים:
הסיפור של קוראליה כפי שהובא בתחילה לא הובא במלואו,
במחשבה נוספת הוספתי והשלמתי את הסיפור בגוף הביקורת. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הלל, אתה אכן צודק שליטל הוא פוץ לא קטן. נוטות החסד הוא מופע אינטליגנטי
מפעים.
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אורית,
את "נוטות החסד" קראת בפעם השנייה,
ואילו אני, עדיין לא קראתי אותו ולא בראשונה, אולם, את הביקורת שלך קראתי פעמיים ובשתי הפעמים הרגשתי נפעמת. |
|
הלל הזקן
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הסקירה נהדרת.
אציין רק שמר ג'ונתן ליטל, למרות ניסיוננו האובססיבי לנכס אותו לעצמנו, אינו רואה את עצמו כלל כיהודי, מתייצב בחזית המשווים בין מדיניות ישראל בשטחים למדיניות הנאצים (!) של טרום מלחמת העולם השנייה ובאופן כללי נשמע כאדם קצת פחות אינטליגנטי ממה שמייחסים לו, שלא לומר נרגן ולא סימפטי במיוחד.
אני ממליץ לכל מי שהתלהב מ"נותות החסד" לקרוא מיד אחריו את "HHHH" ולהבין מה בדיוק לא בסדר בכתיבה של ליטל ובעיקר בדרך שבה הוא רואה ומפרש את העולם - הפרוזאי והאמיתי. |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ו.. כמובן שלא הקפדתי על שורות קצרות.
אתם כבר מבינים מה כתוב שם ואיתכם הסליחה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אב"פ, תודות, תודות (הזגמת גם אתה :). ראיתי את רשימת הספרים שלך, באמת מרתקת.
אנקה, תודות רבות. לגמרי, גמרי - הורים אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה - במלוא המובן.
פואנטה - תודה. גם על הקישור וגם על ההדרכה הטכנית. התבאסתי, התעצבנתי !! ובעזרתך למדתי עוד דבר או שניים על טכנולוגיה, אמממ.. טוב. הקיצר, תודה. עמיר - המשיח? אין לי מושג. לנסות לבדוק איתו..? |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, תודה. הפולמוס, אכן, אצלי על הכוונת, מחכה לשעת ה"מוד" הנכונה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
לי יניני - הגזמת :) ותודה רבה.
תודות רבות ממני אליכם על שקראתם ועל התגובות (ותסלחו לי על העצלנות לפנות לכל אחד):
אפרתי מסמרינו העקרבי האופה המתולתלת פפריקה כרמליטה רץ לייב חני שאולי |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
שאולי, מה הייתי אמור להרגיש? למרבה הצער, חשים מידה מסויימת של הזדהות עם גיבור הספר
כי הוא גיבור הספר ולא כי זו השואה. הספר, מה לעשות, כביר כל כך.
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
עצוב .פגשתי כבר כמה וכמה "מדור הפסיכים" הם מתנדבים כאן בארץ
בגלל רגשות אשם כבדים של הוריהם.הם מרגישים חייבים.סיפרת סיפור מרגש וכן סקירה מרתקת.
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אחת מהסקירות הטובות ביותר שקראתי בסימניה
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות - מה הרגשת כלפי האס.אסניק הזה, בקוראך את הספר?
והיום אינו כלה - על הכוונת, באמת.
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
שאולי, נוטות החסד הוא יצירה מונומנטלית. אי אפשר לקרוא קטעים ממנו והוא מדהים בכל
קנה מידה. אם יש קריאת חובה אחת, אז זה והיום איננו כלה ונוטות החסד.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודה.
|
|
פואנטה℗
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אוקי, זאת
לא תקלה טכנית.
הקישור שצירפת ארוך מדי, הוא שיבש את הפורמט (בלתי הפיך כי לחצן עריכה נדחף מחוץ לפריים). כדי לראות את התגובות המלאות, את יכולה להעתיק אותן לדף וורד. כדי לענות, כדאי לכתוב בטור קצר. |
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
יש איזו תקלה טכנית שלא מאפשרת כתיבה ותגובות לתגובות כמו שצריך.
אנסה בהמשך.. בינתיים, תודה לכולם.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
תודות על התגובות.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מצטערת ההערה נחתכת, הסיפור בויקיפדיה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
סיפורה של זויה קוסמודמיאנסקייה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%96%D7%95%D7%99%D7%94_%D7%A7%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%9E%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%94
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
סיפורה של זויה קוסמודמיאנסקייה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%96%D7%95%D7%99%D7%94_%D7%A7%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%9E%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%94
|
|
רחלי (live)
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נהדרת, קולחת, ומדהימה, הסיפור האמיתי, ממש נוגע ללב.
פואנטה, בקישור ישנה רק התמונה....איפה הסיפור עצמו? אם יש לך קישור, אשמח שתצרפי.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
לא קראתי את הספר אם כי קטעים בודדים ממנו.
המבט בתמונה המחרידה - מעביר את התחושה שעברה בי למקרא אותם קטעים.
הביקורת טובה. הספר - מקריאת קטעים מקריים - מזעזע. וגם, לא יעזור בית דין - אף ליטל לא יעורר בי חמלה לא על הנאצים או צאצאיהם. |
|
פואנטה℗
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אישה מסכנה.
חבל שהיא בחרה בדרך כזאת הרסנית כדי לרכך את תחושת האשמה.
אף אחד לא דיבר איתה אף פעם על תיעול הרגשות שלה לעשיה חיובית, להתנדבות או משהו כזה? לא אורנה פורת - מעשים קטנים אבל מועילים, לעצמה ולאחרים. ולגבי הפרטיזנית שהזכרת - כדאי מאוד להכיר את התמונה המדוברת, וגם את הסיפור: http://www.executedtoday.com/images/Zoya_Kosmodemyanskaya_mutilated.jpg היא נתלתה רק אחרי יומיים, יומיים של עינויים מזוויעים, כשהיא רק בת 18. אבל הם לא הצליחו להוציא ממנה אף מילה, אפילו לא את שמה האמיתי. אחרי התלייה, השאירו אותה זרוקה בשלג עוד חודש שלם, והשחיתו את גופתה בתור הנאה קבוצתית. סיפור מחריד ביותר. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה, למה נרתעת?
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
מרתק.
אני עדיין נרתעת מלקרוא את הספר.
|
|
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
סופסוף, המשיח גם בדרך ? ביקורת משובחת !
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
הג'ון המדובר הוא ג'ונתן.
|
|
אנקה
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אוי אוי אוי.
גם מי שכתב את התנ"ך או הגה את הרעיונות הללו הם חז"לנו היום :)
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
סיפור עצוב. ביקורת טובה.
(והמשפט, אנקה, מקורו בתנ"ך ולא בדברי חז"ל.) |
|
אנקה
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אורית, כתבת יפה מאוד ומרגש מאוד.
קוראליה היא דוגמה מובהקת למשפט חז"לנו "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תיקהנה".
אבל היא באמת חיה בקיצוניות סגפנית שפוגעת אך ורק בעצמה. אילו דור ההורים היה חושב כמוה לא היו נותנים לכל תופעת הנאציזם לקרות. כל הכבוד לך שקראת פעם שניה את הספר כדי לבדוק את כל הדקויות והנואנסים שנסתרו ממך בפעם ראשונה. לדעתי, ג'ון ליטל הוא לא פחות מגאון. |
|
אהוד בן פורת
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אורית יקרה, אני לא יכול שלא להתרגש
מחוות הדעת שלך על הספר, למרות שאני אישית לא אהבתי את הספר, בדיוק כפי שאת מתארת את זה הצמרמורת הזאת מפיסקאות מסויימות היה לי קשה עם זה. אין ספק שברגע שקורא מוצא חיבור (אפילו אם בזעיר אנפין) בין העולם שלו לזה שהוא קורא עליו אז ההנאה מהקריאה גדולה יותר. גם אני עובד בתחום הרפואה, ליתר דיוק בקופת חולים אבל מהצד האחר של עולם הרפואה ואומר יותר משרדי, אפשר להבין לפי ספרים מסויימים שאני קורא. נראה לי שיכולנו לשבת ולשוחח בינינו שעות אם לא ימים, בכל אופן מבלי לגלוש לתחומים שאינם שייכים, תרשי לי לומר שעכשיו יותר מתמיד (הלוא מצאתי חיזוקים בדבריך) את בעיניי אשת חיל ואני מבקש לחזק את ידך ולברכך ביישר כוח. מי יתן וירבו כמוך !!!
|
|
מסמר עקרב
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצוינת ביותר ויותר ממצוינת.
והסיפור האישי מרגש במיוחד.
|
|
האופה בתלתלים
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
איזה סיפור. מצמרר.
כתבת מצוין. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
אכן סקירה מדהימה. אני תמיד ממליץ לקרוא את נוטות בחסד - הפולמוס. ג'ונתן ליטל
כתב את הספר בגיל 25 וזהו הרביעי מתוך שמונה. ברור ששמונה לא יימכרו אף פעם בכמויות.
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מצויינת ומרגשת.
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-11 חודשים)
wow איזו סקירה נהדרת. עונג צרוף! הסקירה יותר טובה מהספר
|
68 הקוראים שאהבו את הביקורת