ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 13 ביוני, 2016
ע"י אפרתי
ע"י אפרתי
קשה לי ומר לי וכואב לי ומכעיס אותי ומצמרר אותי והופך אותי ודש בעקביו את הערכים עליהם גדלתי ומתנגש עם המראות והקולות שידעתי, כי הספר הזה מתאר את מצוקת הגרמנים בזמן המלחמה ואחריה.
יושב הטקסט המופלא הזה, ובנזיריות פואטית, בריחוק מכשף, הוא מנסה למצוא פרצה בלבי. והוא מבקע, זה ברור, כי תמיד אנחנו נכנסים אל תוך עורם של גיבורי הספרים שלנו, לוקחים צד, דוחקים את השכלתנות, את הריאליזם, את סולם העדיפויות שלנו, את ספר הזיכרונות שלנו, כי אנחנו קוראים טובים, קוראים מצוינים, אנחנו קוראים מזדהים.
וההזדהות הזאת רעה בעיני וטובה גם.
הפעם הראשונה שבה חוויתי את ייסורי העם הגרמני של אחרי המלחמה, היתה בסרטו המופתי של לארס פון טרייר "רכבות לילה", זה היה הרבה לפני שטרייר פיזר את הצהרותיו הנאציות בנונשלנטיות של גאונים מפונקים. הרבה לפני שעשה את סרטיו הדקדנטיים, גאוניים, מדהימים, שעסקו באלימות והציגו אותה באופן מעורר חלחלה.
ברכבות לילה יש סצינה שבה אוכלת משפחת התעשיין הגרמני ארוחת ערב. אלא, שבמצוקת העתים של אחרי המלחמה, הם אוכלים מעט מרק דליל בצלחות פורצלן ושותים בגביעי קריסטל כשהם עטופים פרווה, הלוא אי אפשר להסיק את הבית מחמת חסרון כיס.
במהלך השנים קראתי וגם ראיתי, חורבות, מתים, הפצצות, מקלטים, רעבים, חיילים כרותי איברים, כולם גרמניים למהדרין ואפילו גנבת הספרים הקטנה שלנו, שגנבה את לבנו התמים, אשר בוכה לעומתה.
אז מה השתנה הלילה הזה?
כי החדר החשוך הוא יצירת מופת יוצאת דופן המסופרת בדרך יוצאת דופן וגוזלת את לבי.
רייצ'ל זייפרט כתבה שלוש נובלות. הראשונה מתרחשת משנת 1921 ועד סוף המלחמה, השנייה אחרי המלחמה והשלישית, שנים רבות אחריה.
בנובלה הראשונה, מתוארים חייו של הלמוט, ילד שנולד פגום, כששריר חסר בחזהו. הלמוט הוא ילד יחיד להוריו קשי היום, אשר מחבקים את חייו ומגנים על נכותו ומאמנים אותו. אלא שהילד החבוק והמוגן הזה הופך לנער מוזר ומסוגר ואפלולי, שרושם באובססיביות את תנועת הרכבות והאנשים בתחנת הרכבת של ברלין. התיעוד הופך לדוקומנטציה של מלחמה, כמה נעדרים, איך מידלדלת התנועה, איך היא מתגברת, נדחסת, נושאת חיילים ואזרחים. אבל למרות שהרכבות של המלחמה נושאות בשבילנו קונוטציה מצמררת, הרכבות של הלמוט לא נוסעות ולא נושאות יהודים. הן מין שקשוק גלגלים מקביל, אזרחי, צבאי, לא רצחני.
כשהלמוט מגיע לבגרות ומסיים את בית הספר היסודי, הוא עובד כשולייה אצל צלם. הלמוט לומד להנציח את המראות, ורק פעם אחת, בהבזק של רגע, מצלמתו לוכדת קבוצת צוענים שנלכדת על ידי קבוצת נאצים ומועלית על משאיות. רגע אחד מאיים, כמו חשיפה מסנוורת של מבזק, מסמא את עיניו ואת מחשבתו. הלמוט קובר את האימה בחיי היומיום של המלחמה וממשיך לצלם. גם לצבא אינו מתגייס בגלל נכותו, אבל הוא נעשה צלם-אמן. ואז מתחילות ההפצצות וחייו של הלמוט מתפוררים, אך הוא מאחה אותם כמו כל השורדים. ואיפה היהודים, והמחנות, והמתים, והשלדים, בנובלה כמו גם בחייו של הלמוט הם נפקדים.
בנובלה השנייה, לורה (בסגול תחת הריש), ילדה בת שתים עשרה, היא בת להורים נאצים מבוואריה. אביה נעצר על ידי האמריקאים בשנת 1945 ועד מהרה אמה משולחת גם היא למחנה. לורה אוספת את ליזל, יורגן ויוכן התאומים ופטר התינוק, מיטלטלים דלים, את תכשיטיה של אמה, כסף מועט ואוכל במשורה, והם צועדים במסע נורא אל המבורג, עיר מגוריה של סבתה.
זייפרט אינה חוסכת מאתנו אף פרט קטן במסע הגיהנומי הזה. את היבלות והמחלות, הכינים והרעב, הצמא והרגליים הכושלות, השינה מתחת לכיפת השמיים ובאסמים של איכרים נדיבים, את האימה ואת חרדת הקיום, את החפצים המתמעטים במיני תאונות משונות, את התכשיטים המוחלפים בכוס חלב ובכיכר לחם, את הכסף שמאבד את ערכו כשזקוקים לתלושי מזון, וגם את המוות האורב וחוטף מישהו מהם.
האם הזוועה הזאת יכולה שלא לגעת? הלוא מדובר בילדים חפים מפשע שהוריהם פשעו. ואז הנפש של הדור השני שלי מתחילה לחשב חשבונות, לערוך השוואות לטובת מיליון וחצי ילדים שמזלם לא שפר עליהם להישאר חיים, ועל עוד רבים רבים שהזוועה שעברו דומה לזו של לורה.
ורק פעם אחת, לורה נתקלת בתמונות מן המחנות המשוחררים, אבל אנשים טוענים כי התצלומים מבויימים ואת המתים מגלמים שחקנים אמריקאים. ישנם עוד אזכורים בודדים ודלים לייחסם של האמריקאים והאנגלים לשרידי המחנות ולמספר שעל היד. אבל אלו שורות בודדות בים של סבל גרמני.
לבי יצא אל לורה, ובזה כוחו ההרסני של הספר הזה.
בנובלה השלישית, הפחות טובה שבהן, מתוארת נפשו המתחבטת של מיכה, שסבו היה בוואפן אס.אס. ושהה שנים בשבי הרוסים אחרי המלחמה.
מיכה מאוהב במינה, היא יסמין, שאינה יודעת אם היא יותר תורכיה מגרמניה או הפוך. אבל ההתחבטויות של מיכה וניסיונותיו לגלות מה עולל סבו, עייפו אותי עד מהרה ונטשתי.
רק כדי להטעים אתכם קצת מסגנון כתיבתה המופלא של זייפרט:
"לורה מחלקת את אחרוני התפוחים מהבוקר, ואת תפוחי האדמה מקרצפים ואוכלים בלי צלייה. כשמחשיך ליזל מתעוררת ובוכה מפני שהיא לא רוצה להשאר ביער בלילה. גם פטר בוכה ומסרב לאכול את חתיכת תפוח האדמה שלורה נגסה בשבילו. יוכן מביט בה באפלולית."
כך, בחסכנות, בזמן הווה, כאילו מתרחש הכל לעינינו, גונבת זייפרט את לבנו. גנבת הספרים.
36 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, מלכה!
|
|
מלכה לוין
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מעולה שמעוררת הרבה מחשבות ותהיות.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, מיכל, כל קריאה היא קריאה, גם ביקורות, במיוחד של חברי סימניה.
|
|
מיכל
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
את כותבת מקסים ומרגש, מאוד מאוד מרגש. יקח לי זמן לקרוא את כל הביקורות שלך, אבל מצד שני זה טוב...
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, חני!
|
|
חני
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
מסכימה עם יעל שסבל הוא סבל.!
אני מוצאת בכל פעם טונות של רגישות בסקירות שלך והמון חמלה כלפי אנשים בכלל.לא מוכנה שספרים כאלה יקרעו אותי לגזרים בכל פעם לכן צריך מינון נכון♡
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אוקי, אני מבינה כמה את נקרעת לפעמים.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
עומר, תודה רבה!
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה יעל, איך אפשר לכעוס על הלמוט, שהוא סוג של אספרגר, זר ומוזר וטכני. או על לורה
האומללה שקוברת בחשאי את תמונות הוריה ואת התגים והסמלים שלהם כשהיא מבינה שהוריה עשו מעשים פסולים שאת טיבם אינה מבינה.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
מחקתי את התגובה, כי זה אכן לא רלוונטי לספר המסויים הזה...
|
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
רויטל -
ה"לכאורה" מדבר על אנשים מאותו עם שלא גרמו - ולא יכלו לגרום - לסבל. למשל ילדים. או כאלה שהיו קורבנות המשטר בעצמם (והיו גם כאלה) |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
|
|
עומר ציוני
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
מוכר ולא חביב
אז קודם כל אני מסכים עם יעל ואחרים - הביקורת מצוינת. מעבר לזה: אני קורא המון ספרות היסטורית, מקצועית וספרותית. ובכל העושר הנהדר הזה מפריע לי תמיד כשאני צריך גם לראות גם את נקודת המבט שלהם. |
|
yaelhar
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצויינת.
ודילמה חורכת. אני חושבת שאדם סובל הוא אדם סובל. ואני חושבת גם שאי אפשר להשוות סבל לסבל. אבל אפשר להבין סובל שהתוצאה מסיבלו היא אי יכולת להתייחס לסבל של אלה שלכאורה גרמו לסבלו. |
|
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי, ביקורת ודברים נהדרים.
כל כך הרבה יש לי לכתוב אולי הוסיף כאן. שש שנים של תובנות ושל סיטואציות חיים.. עד ש... פשוט אשתוק ואחפש את "החדר החשוך".
מעולה כתבת. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
בלו בלו, ועוד איך החיים מוזרים.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
צב, מבחינתי הייתה חווייה מטלטלת ונגמר. אני אפילו לא משאירה את הספר אצלי. אז אם מישהו
רוצה במתנה...
|
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי, ממש ממש לא באתי להטיף. בטח שמותר לך. מי אני שאגיד בכלל מה מותר ומה אסור בעניינים כאלו.
לכל אחד תגובות שונות. אבי נסע לגרמניה כמה פעמים אחרי השואה, וגם דיבר גרמנית. אני, שלא יכולתי לשאת גרמנית, התחתנתי עם מי שגרמנית שפת אמו. החיים משונים.
|
|
צב השעה
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
מצמרר ונוגע. מקווה שהקריאה לא הייתה קשה מדי ושהספר לא יותיר בך משקעים קודרים מדי.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אני מבינה, רויטל. בגלל זה כתבתי בביקורת מה שכתבתי.
|
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אף אחד לא חושד בך אפרתי...
אבל השאלה היא לא מה הספר הפרטי יעשה לך, האדם הפרטי, אלא מה גל ספרי הסבל הגרמני יעשה לזכרון מלחמת העולם השניה ולזכרון השואה, לתפיסה הציבורית, הכללית, העולמית. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
בלו בלו, הרסת אותי. דווקא בגלל שאני דור שני, רווייה שואה, חיה אותה כל יום נפשית,
ונושאת על גבי משא שאתם אפילו לא מתחילים להבין אותו, דווקא בגלל זה אני לא מצטערת שקראתי אותו עם כל ייסורי הנפש. הרי מה זה יעשה לי מעבר לחוויה ספרותית מסוג מסוים, אסע מחר לדרזדן או לברלין? ממש לא (יש לי חברה טובה שנסעה כבר כמה פעמים ותמיד זה נראה לי הזוי). אסלח לגרמנים? ממש לא. יש לי הרי חשבון ענק איתם, ולא חשוב דור שני, שלישי, רביעי. בעלה השני של אמי (אבי נפטר בגיל צעיר) היה יליד גרמניה והם דיברו ביניהם גרמנית. זה נראה לי איכשהו בסדר. אבל כשאני שומעת גרמנית במקום אחר, זה עושה לי לא טוב.
אז אם אני שומעת פה בחצי אוזן איזו מין הטפה, או ניסיון לדבר אל המצפון שלי (למה לא השלכת את הספר לפח...) אז לא. לי מותר. אני מוכת שואה, כמו שכבר כתבתי לכם, אז אין לי שום עניין להתנצל. מותר לי. |
|
בלו-בלו
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מטלטלת. אבל הספר לא בשבילי. בגלל מה שרויטל כתבה, וגם נצחיה.
אני נשואה למישהו שסבתו גרמניה מבוואריה שהתגירה. לודוויג המשוגע קרוב משפחה רחוק של בעלי.
שמעתי רבות על הסבל הגרמני במלחמה וחסמתי את עצמי מלהזדהות איתו. לא רוצה למצוא את עצמי מזדהה עם ספר כזה. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, לי!
|
|
לי יניני
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי ביקורת משובחת. תענוג לקרוא אותה. קראתי את דבריה של נצחיה ואין לי מה להוסיף
על מה שהיא כתבה. .... נצחיה תודה שקראת את מחשבותיי. :-)
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, לושו.
|
|
לוּשוּ
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
יש לא מעט אנשים הנמנעים מקריאת ספרות המתייחסת בכללותה, או ירחם השם בחמלה מסוימת
לכאב הגרמני של האדם הפרטי בתקופת השואה. כמובן ניתן להבין ולכבד את זה. כמו שנצחיה אמרה..לי זה עלה יותר. ואף על פי שלא יקום הספר שיהיה משול בעיני לדגדג את מירוק מצפון (אין חיה כזאת, לא ספרותית ולא בקוסמוס) גם אני, כמו "מחשבות" אעדיף להימנע מספרים פיוטיים ורגשניים מידי בנושא. זו לא פרספקטיבה עם ערך עבורי. כתבת והמחשת נהדר את הספר, תודה. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה, מחשבות. אני מבינה למה אתה מתכוון באמירה שלך.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
את כותבת יפה כל כך וזו בדיוק הסיבה מדוע נטשתי את הספר, ההופך את זוועות המלחמה
אוסף של תמונות קורעות לב, אבל לא באמת מתחברות לתנועה של זוועה. אני באמת לא בנוי למלחמות סינמטקיות.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
הלוא אין שאלה מי סבל יותר. בוודאי אני, בת הדור השני הקלאסית לא יכולה לקרוא את הספר
בלי להקרע.
אגב, אמי ראתה את הנער בפיג'מת הפסים וגם את גנבת הספרים והתרגשה משניהם, למרות שחייה נותבו ומנותבים על ידי השואה. |
|
נצחיה
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
יש מלחמה, ויש שואה.
במלחמה, כל מלחמה, יש זוועות. אנדרלמוסיה באה לעולם והורגת את כולם גם יחד, גם אם הם ילדים בני שלוש. יש רעב, ויש פציעה ומוות, ויש אונס אלים וביזה פראית. בטח למי שנמצא בצד המפסיד (וגרמניה היתה בצד המפסיד במלחמה במשך יותר משנה), בטח אם אתה מפסיד למגף הסובייטי הדורסני. גרמנים במלחמת העולם השנייה סבלו, אבל בסבל של מלחמה "רגילה". וכל זה אין לו ולא כלום עם שואה. וכאן, מה לעשות, לעם שלי זה עלה יותר. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
בדיוק כך. זייפרט לא כותבת מילה על רכבות שנושאות יהודים.
האמת, שבכלל לא ידעתי על מה הספר, אבל כשהתחלתי לקרוא לא יכולתי להפסיק. הנובלה השלישית עצבנה אותי, דווקא כשאינה עוסקת בסבל ישיר, אלא ביחס של הדור השלישי.
אני לא מאלה שמחרימים מוצרים גרמניים, וגם קונה תוצרת סימנס, למרות שאמי עבדה ברוונסבריק במפעל זימנס לייצור חלקי מטוסים. אבל לנסוע לגרמניה? לא ולא. גיחה לטירת לודוייג המשוגע, זה בסדר. אבל לנסוע לטיול בגרמניה, לא עולה בדעתי. |
|
רויטל ק.
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
דווקא מברלין יצאו לא מעט רכבות נושאות יהודים.
לטרזינשטט וגם ישירות לאושויץ.
אין לי בכלל ספק שהיה סבל גרמני, אבל אין לי שום עניין להזדהות איתו. ספרות גרמנית שעוסקת בסבל הגרמני היא בעיני דרך למרק את המצפון, ליצור משוואה: אתם סבלתם וגם אנחנו סבלנו, אז כולנו שווים. וליצור הפרדה: היו נאצים והיו קרבנות: יהודים, גרמנים, כולם קרבנות של החייזרים האלה, הנאצים. את הספר הזה לא אקרא. |
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
מסמר, לא. היא בת לאם גרמניה ואב אוסטרי. תודה רבה!
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אלון, נוטות חסד כבר קיבל המלצה ענקית ממך. תודה רבה!
|
|
מסמר עקרב
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אותי כבש במיוחד המשפט האחרון, ובעיקר צמד המילים שחתם את הסקירה המרגשת הזו. מעניין, הסופרת יהודיה? אני מכיר משפחה יהודית חיפאית הנושאת את השם זייפרט...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
סקירה מעולה. פוחד להמליץ לך על "נוטות החסד" שבאופן שונה לגמרי עושה ממך קציצות.
|
|
אפרתי
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה!
|
|
רחלי (live)
(לפני 9 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי, ביקורת נהדרת, אהבתי את ההקדמה
|
36 הקוראים שאהבו את הביקורת