ביקורת ספרותית על החדר החשוך מאת רייצ'ל זייפרט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 2 בספטמבר, 2007
ע"י פילפילון


כמעט כל מי שגדל בארץ הושפע בצורה זו או אחרת מהשואה. ספרים רבים נכתבו לא רק על אירועי השואה עצמה אלא גם על ההשפעותיה על הדור השני והשלישי לשואה: החל מקרובי המשפחה החסרים ועד לסודות האופפים את הבית. הספר ה"חדר החשוך" שנכתב על ידי בת לאם גרמניה ואב אוסטרי מציג נקודת מבט חדשה. זהו ספר המורכב משלוש נובלות ומפגיש את הקורא עם השפעות מלחמת העולם השניה על הגרמנים וצאצאהם.

בנובלה הראשונה מוצג סיפורו של הלמוט, צעיר גרמני שבשל נכות קלה איננו מגויס לצבא הגרמני, ומתעד במצלמתו את ההתרחשויות בברלין. בנובלה השניה מוצג סיפורה של לורה בת להורים שהיו פעילים במפלגה הנאצית ונלקחו למחנה מעצר אחרי ניצחון בעלות הברית. לורה הצעירה נותרת מופקדת על ארבעת אחיה הקטנים ונודדת על פני גרמניה בניסיון להגיע לבית סבתה בהמבורג. בנובלה השלישית מוצג סיפורו של מיכה, מורה צעיר ונכדו של פעיל בס.ס. המתחקה אחר קורותיו של סבו במלחמה כחמישים שנה לאחר סיומה.

הספר מעמת את הקורא עם שאלת האחריות של הצאצאים למעשה הוריהם. הספר מעלה את השאלה עד כמה ילדיהם ונכדיהם של הגרמנים צריכים לשאת באחריות ובתוצאות למעשים שלא הם עצמם עשו. הספר חושף את הקורא לרגשות האשם והלבטים של מי שגילו שהאנשים היקרים להם היו מעורבים במעשים נוראים.

הנובלה הראשונה היא היחידה המתרחשת בזמן המלחמה עצמה, והיא מציעה תשובה חלקית לשאלה כיצד נתנו הגרמנים יד למעשים כל כך נוראים. הנובלה מציגה קיום יום יומי בצד מאורעות המלחמה תוך כדי עצימת עינים חלקית למתרחש. הלמוט מתעד את תנועת הרכבות הנכנסת והיוצאת מברלין ואת גרושם של הצוענים ממנה. עם זאת הוא לא מצליח לתפוס בתמונותיו את התחושה עצמה, ואיננו מצליח להבין את מה שקורה אל מול עיניו. הנובלה מציגה הסבר נוסף והוא הרצון העז להשתייך ולהיות כמו כולם. הסיבה היחדה שהלמוט איננו נלחם כמו שאר בני גילו היא מגבלתו הפיזית המונעת ממנו להרים יד במועל יד, תרתי משמע. עם זאת השתוקקותו הגדולה לקחת חלק ולהיות כמו כולם מובילה אותו לנסות ולהשתתף במאמץ המלחמתי האחרון לקראת סוף המלחמה.

ל"חדר החשוך" ולתמונות המשפחתיות ישנו תפקיד חשוב בכל שלוש הנובלות. במישור הראשוני התמונות המשפחתיות מנציחות ומתעדות את האושר המשפחתי. במישור השני תמונות אלו מעידות על הזדהות ושייכות למצולמים. הלמוט מחייך לראשונה בתמונה בה הוא לוקח חלק בעמידה המלחמתית, לורה המתוודעת למעשה הוריה זורקת את התמונה שלהם, ואילו מיכה מסרב להצטלם עם קולסניק בשל מעשיו במלחמה. ובמישור השלישי התמונות הם גם אלו המתעדות את הזוועה והם אלו המאפשרות להתחקות אחרי מעשה ההורים והסבים.

2 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



2 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ