ביקורת ספרותית על ואדם אין מאת שירה סטופל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 12 ביוני, 2015
ע"י אריאל


ותשעה באב - חמישה דברים אירעו בו: נגזר על ישראל במדבר שלא ייכנסו לארץ; וחרב הבית בראשונה, ובשנייה; ונלכדה עיר גדולה ובית תור היה שמה, והיו בה אלפים ורבבות מישראל, והיה להם מלך גדול ודימו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא המלך המשיח, ונפל ביד גויים ונהרגו כולם, והייתה צרה גדולה כמו חורבן המקדש; ובו ביום המוכן לפורענות, חרש טורנוסרופוס הרשע ממלכי אדום את ההיכל ואת סביביו, לקיים "צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ"‏,
כתב הרמב"ם במשנה תורה.

בתשעה באב תשס"ה, 14 באוגוסט 2005, יום המוכן לפורענות, נגזרה גזרה. חרבו בתים. נלכדו ערים. דחפורים שיטחו את הקרקע ואת תלי ההריסות, לקיים את מה שנאמר.

לא הייתי שם. הייתי ילד בן תשע.
לקחו אותי לכמה הפגנות. נסענו לבקר חברים בעצמונה ובשירת הים.
את מראות הפינוי חסכו לי.
בבית שלי, גם הוא מעבר לקו הירוק, מחוץ לגושי ההתיישבות, תחת שלטון צבאי, שם ישבנו גם בכינו.
זו היתה בגידה. אריק שלנו? המדינה שלנו? הכנסת שלנו? ממשלת ימין? הצבא שלנו, החיילים שהייתי נושא אליהם עיניים!
המדים של אבא הסתתרו נבוכים בארון.

עברו שנים. אנחנו לא מדברים על זה הרבה. אם מקלפים גלדים, מוגלה מתפרצת.
המדינה עדיין שלנו. אנחנו מתגייסים בגאווה.
כשאריק הלך היו כאן תחושות מעורבות. לא ידענו מה לזכור לו: את כל השנים היפות או את הסיוט ההוא.

הרבה שמות יש לה לטרגדיה: התנתקות (כמו שני מגנטים: פשוט להרחיק. לא כואב, לא מדמם), פינוי (כמו לפנות מהשולחן. כמו לפנות זבל. זה מה שאנחנו?), עקירה (עם השורשים? אפשר לצמוח מחדש?), גירוש (כמו גירוש ספרד? לא הגזמנו?).
לא. גירוש, כמו גירושים.
אהבה גדולה היתה כאן פעם. בין הארץ למדינה.
אבל המדינה בגדה, והתיק מגיע לרבנות (הרב הראשי מצליח לדחות ביום את התאריך, 15 באוגוסט, י' באב).
הילדים נקרעים בין ההורים.

אנחנו עדיין חולמים שאבא ואמא יחזרו אי פעם.


בכל אופן.
הנה משפחה:
בית. חברים. קהילה.
אבא, רב ובעל יקב ורכז נוער.
אמא, מזכירת היישוב.
ינון, עובד אדמה.
מבשר, תלמיד ישיבה.
רוני, עובדת בחממות היישוב.
איילת, תיכוניסטית, ילדת טבע.

גירוש.
הנה משפחה:
דירה שכורה. אין בית.
הקהילה התפרקה.
החברים רחוקים.
אבא, מובטל.
אמא, לא יוצאת מהמיטה כבר חודשים.
ינון, מסתובב בין חוות חקלאיות, האצבעות מחפשות את האדמה שלו.
מבשר, בישיבה כל הזמן, לא חוזר לשבתות. מפחד לראות את אמא.
רוני, נשואה + 1, בביתה שלה. לא מבקרת.
איילת, מטפלת במה שנשאר מאמא שלה.
איפה משפחה?

משפחת גאולי בדויה, וקדם הוא שם קוד לא קשה לפענוח.
רבים מתושבי גוש קטיף לשעבר נמצאים במצב הזה.
המשפחה הזאת מצאה לה בית.
לא כולם זכו לזה.

"תסתכלי", דוחק מבשר באיילת, "את רואה את הגבעות שם? בואי נדמיין שמעבר להם נמצא הבית שלנו."
עיניו נעוצות באופק הכהה, וזה מכאיב לה.
"מבשר," היא לוחשת לו, "בוא נדמיין משהו אחר."
"מה?" עיניו עדיין נשואות הרחק.
"בוא נדמיין שהבית שלנו כאן."
"בואו נדמיין דשא משמאל," אומר ינון בקול, והיא יודעת ששמע והבין. "בואו נדמיין נדנדה וערוגות מימין. בואו כולנו נעצום עיניים וננסה להיזכר. בואו ניזכר בשער עגול ובגדר אבנים. בואו נדמיין את המדרגות בכניסה, ואת השביל המרוצף. בואו נדמיין המון חול, ואותנו, בונים את כל הדברים האלה לאט לאט..."
הרוח הקלה מביאה לאפה של איילת את הריח המדמיע, והיא מרגישה כל כך אהובה, כל כך מוגנת.
"ועכשיו, בואו נפקח עיניים," ממשיך קולו הנעים, והיא מצייתת.

ועכשיו, בואו נפקח עיניים.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-8 במרץ 2006 קבע שהטיפול במפונים היה "מחדל גדול" והצביע על מספר רב של ליקויים ומחדלים בטיפול בהם.‏
ביוני 2010 פרסמה הוועדה הממלכתית לבדיקת הטיפול במפוני ההתנתקות דו"ח חריף כנגד ממשלות ישראל וקבעה כי "הממשלה כשלה כישלון שקשה להפריז בחומרתו בטיפולם במפונים". את המפונים הגדירה כ"אזרחים אשר המדינה עצמה הפכה אותם לפליטים במולדתם". בסיכום קראה הוועדה לממשלה להשלים את שיקום המפונים עד 2011.
ביולי 2012, 7 שנים לאחר הפינוי, רק 35% מעקורי גוש קטיף הגיעו לבתי הקבע, אחוזי האבטלה בקרב העקורים עומדים על 14%, ו50 חקלאים (מתוך 400) עדיין מחכים לפתרון לקרקע חקלאית.

הספר הזה הוא קשה, אבל אופטימי.
הוא לא מספר לכם על נוער אידאליסטי שאיבד את עצמו, שהתמכר לסמים, לאלכוהול, לשכחה.
הוא לא מספר לכם על נערי הגבעות והתג מחיר, שהעריצו פעם את צה"ל, אבל הגירוש הוכיח להם שאין על מי לסמוך.
הוא לא מספר לכם על ילדים שחזרו להרטיב במיטה.
על אנשים עובדים ומצליחים שאיבדו באחת את העבודה ואת ההערכה העצמית.
על קברים שהועתקו ממקומם. על חלקה בהר הזיתים, ובה מצבות ממקום אחר.
על בתי כנסת שמולאו בטון לבל יחוללו ביד תושבי עזה.
על אנשים שעד היום לא השתקמו.
על חפצים שהלכו לאיבוד.
על בית שבונה אדם במו ידיו - והיו שם כאלה - ואז נאלץ לראות בהריסתו.
על שעות של בכי ודמעות והתפרקות.
על ערכים שהתרסקו, וכבר עשור אנחנו בונים אותם לאט לאט מחדש.
על אמון שאבד.
על ילדים שיגדלו על זכרונות מבית שלא יראו לעולם.
על שמות שבעוד חמישים שנה אף אחד לא יזכור: תל קטיפא, דוגית, פאת שדה, מורג, ניסנית, בדולח.
על כל מה שנשבר ואי אפשר לתקן.

הוא לא מספר לכם שאין סוף טוב.
הוא לא מספר לכם שעדיין אין סוף.


ביום ההוא קרע אבא שלי קריעה בבגדו לאות אבלות.
הוא בכה בכי נורא, שלא שמעתי כמוהו עד אז. ואני מקווה שלא אשמע.
ואמא לקחה לוח קלקר גדול.
היא ציירה עליו את תוואי החוף של גוש קטיף.
צבענו את הים בכחול.
פיזרנו חול על החוף.
הדבקנו בתי פוליגל - בתים לבנים, גגות אדומים.
הוספנו עצים.
ואמא כתבה בטוליפ כתום, באותיות המורה היפות שלה, את מילות הנצח של ירמיהו הנביא:

מֵרָחוֹק
ה' נִרְאָה לִי
וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ
עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד.
עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית, בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל
עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ
וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים.

בסלון שלנו, מול נרות השבת, מתוך לוח קלקר גדול, מסתכלת בנו הבטחה.
אנחנו מחכים.



נ.ב. אני לא יודע איפה הייתם אז. אני לא יודע איפה אתם היום.
המידע על מצב המתיישבים כיום לקוח מויקיפדיה.
אני חושב שכולנו, ובייחוד אלה מאיתנו שתמכו, צריכים לקרוא את זה:
שיקום מפוני גוש קטיף

ואני גם ממליץ בחום על הספר הזה:
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=690908
שמצליח להעביר מעט שבמעט מהכאב, מנסיונות השיקום ומהתקווה.

מי שמכיר יודע שאני מעדיף טוקבקים על פני לייקים.
הרקע לביקורת הזאת עדיין קשה לי, ותמונות מהתקופה ההיא עדיין מעלות דמעות.
אני רוצה לדעת מה אתם חושבים.
אני צריך תגובות.
בבקשה תכתבו.
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני (לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לא יודעת איך הגעתי לסקירה היפה הזו. זה שאני חילונות לא אומר שאני לא כואבת את כאבך. או מזדהה אתו. לקרוא מה שכתבת
זו חבילה שלמה, פקעת רגישה וטעונה.
ההתנתקות גרמה לעם שלם לבכות. מחוסר אונים
מהקרע בעם ובעיקר הנושא שקשה להיות אוביקטיבי
כשיהודי נלחם ביהודי.אח באח.
מקווה שככל שהזמן יעבור תמצאו דרכם ושבילים חדשים
להתוות דרך. הרי הבסיס לכל מה שהקמתם חי. לא מת.
תום (לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
שלום אריאל, תודה גדולה על שכתבת. ריגשת אותי מאוד.
לא הייתה לי הזכות לבקר בגוש וגם לא להשתתף במאבק, הייתי קטנה מידי ועד היום מאוד קשה לי עם זה..
הכאב הוא בילתי ניתפס ולא ניתן לתיאור.. מי שלא היה לא יודע
ובכל זאת הלב שלי נשבר בכל פעם.
מאז שנכנסה בי קצת דעת, גוש קטיף, אם בסיפור הקמתו, אם בניסים ובהתמודדויות שדרשו מסירות נפש אדירה ואם באחדות, בפשטות ובשמחה ששררו שם פשוט תפס אותי.
אז התחלתי ללמוד ולקרוא, לנסות להבין מה היה שם.
בכל הזדמנות שדורשים ממני להעביר הרצאה או שיעור על נושא שאני רוצה אני בוחרת לדבר על הגוש. חשוב שאנשים ידעו.
אני מחפשת תמונות משם, כל דבר, סיפורים, זיכרונות.. כל דבר שהוא לא אישי ויכול להעשיר אותי וניתן יהיה להעביר האלה..
(אכתוב לך בפרטי את המייל שלי, במידה ותרצה לשלוח איזה דבר..)
בשעה זו מפנים את תושבי גבעת האבות.. לא יאמן.
כואבת את כאבך ומאחלת שבעזרת ה' תזכו אתה ומשפחתך, למצוא נחמה ובמהרה לחזור אל המקום הזה. אל הבית.
שבעזרת ה' נדע גאולה שלמה במהרה!
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
כמהמורכבת הסוגיה שהבאת פה. כתיבה יפה תכן בעייתי במיוחד
רויטל ק. (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
בדיוק היום, נסיעה של שש שעות, מטבע הדברים - כל מיני נושאים עולים לדיון.
ואז עלתה המילה התנתקות, והילדים שאלו מה זה (הם ידעו, רק לא הכירו את השם) וביקשו שאספר להם שוב, ולמה הייתי צריכה לשקר בשביל להיכנס לשם ומה היה ואיפה היית, ואמא זה כל כך עצוב.
ואני נזכרתי בשבוע ההוא, באוהל על הדשא במורג, ובבורות. בחצרות של הבתים שכבר נעזבו היו בורות חפורים, אנשים הוציאו את העצים שלהם, לנטוע מחדש.
חצי ישוב רפאים חצי מושבת סטודנטים קיצית, והבורות האלו בכל מקום, כמו בורות קבורה.
ואמרתי להם שנכון. זה היה כל כך עצוב.
והם רוצים להבין מה בדיוק היה ולמה ואני מנסה להסביר קצת באובייקטיביות, כי אני לא רוצה להכתיב להם מה ואיך לחשוב, אבל לא הולך לי כי אני ממש לא אובייקטיבית ותכלס, זה אחד הנושאים שבהם הכי קשה לי לייצג את הצד השני.
הם אמרו שגוש קטיף היה כל כך פורח והחיים שם היו כל כך יפים וטובים, כי בבית הספר מציינים את יום גוש קטיף בלי להיכנס ליותר מדי פוליטיקה, אז מתמקדים בעיקר בחיים שם.
אז איזנתי קצת ואמרתי שבשנים האחרונות היה קשה לחיות שם. יפה, אבל קשה, מה שהוביל לגלישה עוד אחורה בהיסטוריה, אוסלו, פיגועים וכו' וכו'.

מה בעצם רצית לשמוע?
אני מזדהה עם הכאב, למרות שלא עם תחושת הגירושים.
הספר זכור לי כיפה, רגיש ועצוב גם אם איכשהו לא נוגע עד הסוף, אבל כבר לא זוכרת מעבר.
האופה בתלתלים (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
אריאל, אולי אתה צודק. מבאס לחשוב ככה. מתפללת שלא.
(כמובן שהקרובים המגורשים שלי גם גורשו לפני כן מסיני)
עצוב שחור ומדכא
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
קריקטורה, אפילו לא חשבתי על זה :)
פעם התווכחתי כאן באתר עם מישהו, והוא כתב לי "טוב נו, כבר אמרתי שההתנתקות היתה טעות."
ואני התרגזתי. תודה רבה, היתה טעות! זו טעות שמאות אזרחים ישראלים איבדו בגללה את ביתם. זו טעות שבגללה חצי מדינה מטווחת בטילים. זו טעות שבגללה יצאנו לשלושה מבצעים ואיבדנו למעלה מחמישים חיילים. זו טעות שבעקבותיה שחררנו יותר מאלף מחבלים. וזו טעות שגם מי שמכיר בה, ממשיך להשתמש באותה השיטה - שטחים תמורת שלום - בלי להפיק לקחים.
האמת היא שהוא ממש לא הבין מה אני רוצה. אבל אני את שלי אמרתי.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
האופה בתלתלים, תודה רבה על התגובה, בדיוק מה שהייתי זקוק לו.

תראי, הציבור הלאומי (ובעיקר הדתי לאומי) לא ישכח כל כך מהר. אבל העבר מראה שאת דקלה, שדות, נתיב, אוגדה, סופה, תלמי יוסף ונאות סיני לא זוכרים היום.
ואם סיני, שהיתה בקונצנזוס, לא זכתה, למה יזכה חבל קטיף על מתיישביו הקיצוניים, כמו שהם מצטיירים בתקשורת?
קריקטורה (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
נלחץ לי :)
לפעמים זה קורה ברפלקס. זתומרת, מספיק לך לראות מי הכותב או לקרוא שתיים שלוש שורות מהסקירה, ואתה לוחץ "אהבתי" לפני שהגעת לסוף.

אהבתי בספר הזה במיוחד שהוא דיבר על נושאים טעונים כל כך מבלי להזכיר אף מילה בעייתית.
נהניתי לחשוב, באכזריות מסוימת, על השמאלן שייקח ספר כזה בטעות ליד, יקרא, יתחבר, ובאמצע הספר יעשה את הקישור המתבקש ולא יידע מה לעשות עם עצמו...
האופה בתלתלים (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
גם אני הייתי קטנה מדי אז. ידעתי שעצוב וידעתי שקשה והייתי בגוש בשבת בערך האחרונה.
קרובי משפחה קרובים מהגוש.
שבת בר מצווה. וישבנו שם ואכלנו בבית הכנסת, איפה שהתחברתי מעט עם ילדה חמודה בגילי שישנה עם המשפחה שלה ממש שם כי הם באו לחזק.
עזבו את הבית ובאו.
לא בטוחה שאני באמת זוכרת את הגירוש. אבל אז באו תשעת החודשים של המלון. לנו היה כיף, נוסעים למלון! להם ולמי שהיה בגיל כדי להבין, זו הייתה התקופה הכי תלושה ושחורה ואיומה. אפילו אני זוכרת את הפרצופים עם החיוך המעוות שמנסה לשדר שהכל כרגיל, בעוד שהדבר האחרון שהוא מצליח לעשות הוא לכסות על הדמעות.
ואז תקופת הקראווילות. כמה? חמש, שש שנים?
והם עוד מברי המזל שהגיעו לבית משלהם אחרי פרק הזמן הזה.
והיום? היום לא מדברים על זה יותר מדי. אבל כל אחד וההחבילות שנגררות איתו מאז. אפשר לראות מה זה עשה לכל אחד, ברור כשמש.
ואלו רק קרובי המשפחה שלי. מה עם חברה שלי, שנסעה עם כל המשפחה לגור שם בכל הקיץ? תת-תנאים, מסירות נפש, ואיך שהיא יודעת וזוכרת וזה בוער לה מלכל אחת אחרת.
זה פצע צורב שבוער ובוער. העוול והטירוף והעשן והשחור.
בשבילי זה אחד מהנושאים שאין לי מושג איך להתמודד איתם. מחשבתית, רגשית. המוח פשוט לא יודע איך לעכל.
רק לבכות. לזעום, לכאוב. כמה לכאוב.
אריאל, תודה על הביקורת. תיארת בדיוק מופלא ממש את הכל. אין לי מה להוסיף, רק שעצוב לראות שאתה לא משאיר שום תקווה. אתה חושב שככה נשכח? תוך חמישים שנה?
אופטימיסטי מצדי, אבל אני לפחות מנסה להאמין.
קרו מהפכות בעולם.
בכל אופן, תודה תודה ותודה.

נ.ב - לא עשיתי לייק בערך מהסיבות של קריקטורה. הוא קצת מיותר כאן לדעתי. אם אתה רוצה, אין לי בעיה לעשות... וודאי שהביקורת שווה מבחינתי יותר מלייק.

נ.ב 2 - זשל"ב - בעיקרון אני מסכימה לחלוטין עם אריאל וקריקטורה. (סליחה על האמבוש... רק אנחנו הגבנו...) ורציני? "לא רק ערבים עושים פיגועים"? סבבה. אבל בחייאת, ההשוואה פשוט עושה עוול לפצועים וההרוגים בפיגועים. "סליחה באמת, אנחנו מאוד מצטערים שנהרגה לך תינוקת בשבוע שעבר, אבל יש פה נער ששרף שטיח של מסגד, אי אפשר לעבור על זה בשתיקה!"?!?
בואו נספור את מספר ההרוגים היהודיים מול הערביים. ונבדוק את רמת השפיות של המבצעים משני הצדדים.
צר לי, לדעתי אין פה מה להשוות, זה נלעג.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
תודה קריקטורה. על התמיכה ועל התגובה שלך ועל הלייק (אז למה באמת נתת בסוף?)
וכן, זה ספר נפלא ועצוב כל כך. אני מקווה שלדור הבא ביו"ש לא יהיו הצלקות שלנו.
קריקטורה (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
XD המשפט האחרון שלך, אריאל... זה היה מצחיק.
ז''ש, צא מהבועה. ישראל כולה היא מקום מסוכן. יש יותר, יש פחות, אבל בשורה התחתונה אף אחד לא מוגן.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
אגב, גם אצלנו חיים בדו קיום: אני קונה עם ערבים באותו הסופר (נדמה לי שאתה לא). אני נוסע איתם באותו האוטובוס.

וחוץ ממדי פעם, כשהם דורסים אותנו / חוטפים אותנו / דוקרים אותנו (וכולם קרו בשנה האחרונה), או כשהם זורקים עלינו בלוקים ובקת"בים (שזה קורה בערך פעם ביום) - אנחנו ממש ביחסי שכנות טובים.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
גם בעיר שלך יש פיגועים (לא, אריאל, אל תזכיר את המילים "רצח כפול", נמאס כבר).
אבל כן, אתה צודק. רב יותר הסיכוי להיפגע מבלוק, בקת"ב, סכין, דריסה או חטיפה באזור שלי. אלא שלפי השקפתי, אם אנחנו נעזוב גם יו"ש תהפוך למדינת טרור כמו עזה, ואז טילים יטווחו את ישראל מקצה לקצה.
וכיוון שאני מבין שאתה למשל לא תגור שם, ומצד שני אני מבין שמישהו חייב לעשות את זה, אז הנה אני כאן.

(ואם מדברים על סיכויים, אז ביו"ש ואפילו בירושלים, הסיכוי להיפגע מארגוני פשע יהודיים או ארגונים קיצוניים הוא נמוך להפתיע. תזכיר לי את הפעם האחרונה של רצח על רקע פלילי בירושלים וביו"ש?)
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
יש ערים מעורבות בארץ, כמו בעיר שלי, שבה חיים דווקא בדו קיום.
אני מאוד אוהב את ירושלים. לא אמרתי שכל הזמן מסוכן שם, אבל הסבירות שפיגוע כלשהו יקרה, יותר גבוהה באיזורים כאלה מאשר איזורים כמו תל אביב לדוגמא (למרות שגם שם היה איזה פיגוע).

ולא רק ערבים עושים פיגועים. יש גם כל מני ארגוני פשע יהודיים (כמו הזה אברג'יל וכל האלה) וגם ארגון של כמה קיצוניים נגד צה"ל ונגד הפלסטינים.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
שמסוכן כאן?
בחייך.
בירושלים, בשנה האחרונה:
12 פיגועי דקירה שנגמרו בפצועים.
שלושה פיגועי דריסה שנגמרו במוות של תינוקת, ובפצועים.
טבח אחד שנגמר בארבעה הרוגים, ובפצועים.

היתרון הגדול ביישוב הוא, שכשאני בצד הפנימי של הגדר - כל מי שרוצה ברעתי נמצא בצד השני שלה.
בערים המעורבות - ורוב הערים הן כאלה - מפגעים פוטנציאליים מסתובבים חופשי בינינו.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
כן, אה?

האמת היא שלא ממש אכפת לי. זה מה שאני חושב.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
http://simania.co.il/showReview.php?reviewId=87115

חשבתי שכבר ירדו עליך פה מספיק :)
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
טוב, משתגיד.
אריאל (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
מסוכן מאוד לא לגור שם.
כשאנחנו נסוגים, קו האש מתקדם הלאה.
כשבגוש קטיף נפלו קטיושות, הדרום היה שקט.
אם הבית שלי יופקר, הבית שלך יהיה בסכנה.
קריקטורה (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
זשל''ב, פשוט אל תסמוך על פוליטיקאים בכלל :)
קריקטורה (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
כתבת מדהים, כל כך כל כך מדהים עד ששקלתי לא לתת לייק.
כי זה סוג-של-יוריד מהערך. אני לא יכולה לצמצם את ההזדהות הזאת שלי, את המקום בעמוק בלב שהסקירה הזאת נגעה בו לסתם "אהבתי."

אחת הסקירות הכי טובות שלך לאחד הספרים הכי טובים ורגישים ונוגעים שקראתי מימיי.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
לעולם אל תסמוך על פוליטיקאים מהימין.
וגם לא משמאל.

סיפור מרגש וכתיבה חדה יש לך. מסוכן מאוד לגור מעבר לקו הירוק.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ