ביקורת ספרותית על פריחה שנתאחרה מאת אנטון פ.צ'כוב
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 12 באוקטובר, 2012
ע"י איקי טרבולסקי


ריימונד קארבר אמר פעם על נטייתו לכתוב שירים וסיפורים קצרים שבשביל לכתוב רומן רחב יריעה, אתה חייב לחיות חיים רחבי יריעה. מה זה חיים רחבי יריעה ? שאתה קם בבוקר, מביט שעה שעתיים בגבעות המוריקות, יוצא לסיבוב, חושב על חייך, חושב על מה שכתבת אתמול, מגיע למסקנה, והולך לרשום אותה. כלומר שלחייך יש איזו המשכיות, איזה קו ישר ומתון שמתקדם לאיטו ממקום אחד לשני. לעומת חיים שבהם כל יום שעובר מוחק את זה שקדם לו, שבו הדבר היחיד שאתה יכול להיות בטוח לגביו זו האדמה שאתה דורך עליה כרגע. מה שהיה אתמול לא קיים. ולגבי מחר, רוב הסיכויים שיפטרו אותך מהעבודה. חיים חדים ומקוטעים דורשים אמנות חדה ומקוטעת.


מהסיבה הזו ישנם כל כך הרבה יוצרים שמיטב עבודתם היא בסיפורים הקצרים. הפניות הנפשית הדרושה על מנת לכתוב רומן רחב יריעה, התשוקה ליצירה והנכונות לעבודת הכתיבה המפרכת הנפרשת על פני שנה ויותר נפגשות לעיתים רחוקות כל כך עם הכישרון, חדות המחשבה ויכולת התבוננות. התנאים המקדימים לכתיבת רומאן בעל ערך.
לעומת זאת כדי לכתוב סיפורים קצרים ישנו צורך רק בשביב של רעיון, בלילה אחד של השראה. בנוסף לכך היכולת לבחור מבין שלל הסיפורים שכתב יוצר מסוים רק את אלו שנוגעים באידיאל האמנותי שלו מאפשרים יצירת אוגדי סיפורים מעניינים ורבי ערך. לכן לפני שאני מגבש דיעה סופית על סופר אני משתדל לקרוא ספר סיפורים שלו, שכן ישנו סיכוי גדול שיכולות ותובנה שלא הצליח לבטא ברומאנים שלו, בגלל כל אותם הגבלות, יבואו לידי ביטוי בסיפוריו הקצרים.

צ'כוב הוא האידיאה של אמן הסיפורים הקצרים בעיני. שכן אין הוא כותב סיפורים קצרים אלא רומאנים קצרים, דמויותיו עמוקות מעשיהם מוסברים היטב, הם עוברים תהליך המבגר ומשנה אותם, ולבסוף (כמעט תמיד) הסיום הטראגי מתמצה בהכרה בכך שהגיעו לתובנתם מאוחר מידי והחיים כבר השאירו אותם מאחור. בגדולתו יכול צ'כוב בסיפור של חמישה עמודים לתת לך הצצה מלאה לנפשה של אחת מדמויותיו וליצור בך חיבור עז אליה ואפילו אהבה כך שדפים ספורים מאוחר יותר תמצא עצמך מבכה את גורלה המר. אני חושב שיותר מהכל העצבות היא הגיבור האמיתי בסיפוריו של צ'כוב, היא לא נגרמת בגלל אסונות המתרגשים על חיי הגיבורים, לא ממוות טראגי או אובדן אלא מגיבורים שמוצאים עצמם בחיים שלא לפי מידתם, ממפגשה הבלתי נמנע והכואב של הפנטזיה עם המציאות, מכל אותם פכים קטנים של החיים האנושיים הנמחצים באכזריות האדישה והיומיומית של החיים.
צ'כוב לא מנסה ליפות את החיים, מטרתו היא לא להעניק קתרזיס, הוא לא מתחשב ברגשותיו של הקורא. הוא מציג את הבעיה הכואבת שהיא החיים האנושיים על כל מורכבותה. בסופו של הסיפור נידונים גיבוריו לעוד שלוש עשרה או שלושים שנה שנה של עתיד לא צפוי וככל הנראה לא נעים ותחושת מועקתם נשארת עם הקורא. ההפך הגמור גם מהאושר ועושר של הקומדיות וגם מהמוות האלים של הטרגדיות. סוף שמכריח את הקורא להניח את הספר מן היד ומעורר בו בעל כורחו מחשבות על חייו שלו ועל טבע החיים האנושיים בכלליות.

פריחה שנתאחרה היא ספרו האהוב עלי של צ'כוב (יחד עם סיפורים מן הפרובינציה). הוא מורכב מארבעה סיפורים שכל אחד מהם יכול להיכנס להיכל התהילה של הסיפורים הקצרים. כולם סובבים סביב אותם הנושאים קוצר ראיתו של האדם, יכולתו להעריך רק את שאבד לו ואת הדרך בה פיתול הגורל יכול לגרום לאיבוד משמעות מהדברים הנראים לנו כל כך חשובים. בכולם הגיבור מתמודד עם חוסר השתייכות לעולם שהוא לא מצליח להבין, והכאב הנגרם לו בשל חוסר ההתאמה בין האידיאלים והחלומות אותם הוא מאכלס בנפשו לבין המציאות שרומסת אותם בשרירות לב. פריחה שנאחרה הוא ספר קשה רגשית, לא בשל התכנים הקשים שנמצאים בו או סיפורי זוועות. אלא בגלל תחושת האין מוצא שהוא מעביר לקוראיו. למרות כל השינויים והלקחים שלומדים גיבוריו הם לא מצליחים לחמוק מן התנאים החונקים המגבילים אותם ומונעים את אושרם.

הסיפור מעשה משעמם הוא הדוגמא הטובה ביותר לגדולתו של צ'כוב. הוא מספר על פרופסור מכובד אמיד ונערץ, מושא לקנאה, עם אין ספור תארי כבוד ורשימה לא נגמרת של השגים שכביכול דבר לא חסר לו. אך סבל יומיומי, שמתואר באריכות מלאת תובנה, הוא מנת חלקו. מעטים כל כך הסופרים היכולים לדמיין מצבי חיים שונים משלהם ולהבין היכן מסתתר בהם הסבל היומיומי והטריוויאלי. השגרה המעיקה, המשפחה הטורדת את מנוחתו, התלמידים המציקים כל אלו מתוארים ביד אמן וגורמים לניקולאי ליחל לבואו המשחרר של המוות. בכך מתמצה ראיתו של צ'כוב את החיים, הם קשים לא בגלל העוני או המחסור, הם מלאי עצב לא בגלל האובדן או היגון, הסבל לא נגרם בשל המחלה. החיים רעים לא בגלל שהתרחשו בהם דברים נוראים, והאומלל אינו חסר היכולת או מעוט המזל. זהו טבעם של החיים האנושיים הם קשים כי ככה זה. ולכן בסופם של סיפוריו הטרגדיה היא לא מותם האלים וחסר ההגיון של גיבוריו, שכן צ'כוב מתייחס למוות כשחרור, אלא ההמשך חסר הפשר, מלא התיסכולים וחוסר הבנה, של חייהם.

פריחה שנתאחרה אינו ספר לכל אחד. שכן הוא לא מהנה, לא גורם להרגשה טובה. הוא כמו החיים, קשים, מלאי עצב, גורמים למועקה, אך מנוקדים ברגעים מרוממי נפש. ולא נשאר אלא לקוות להפנים את לקחיהם אפילו אם אין בכך תועלת.
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
איקי טרבולסקי (לפני 6 שנים)
שין שין לדעתי צ'כוב יכול להתאים לכל אחד. התכנים שהוא מדבר עליהם הם מאוד אוניברסליים וכלאדמים. הוא לא סופר לאליטות אלא מאוד ארצי, יומיומי, וכל אחד יכול להבין ולהתחבר לספריו, מבלי להידרש להשכלה רחבה או אפילו הבנה עמוקה בספרות.
פשוט הוא לא מספק הסחת דעת, ספריו לא נכתבו לשם בידור, ואנשים שמחפשים זאת בספרים עלולים להתקשות בקריאה ולהתאכזב.
איקי טרבולסקי (לפני 6 שנים)
עולם נפלא צ'כוב הוא קריאת חובה. מעטים הם הסופרים המבינים את הנפש האנושית כמוהו, ובודדים הם שמשלבים הבנה זו עם יכולת כתיבה ויכולת לגעת בקורא ברמתו.
גם בין גדולי הסיפורת הרוסית צ'כוב מצליח להתבלט.
תודה לך.
עולם (לפני 6 שנים)
ביקורת מצויינת. צ'כוב הוא עוד חור בהשכלה שלי, והביקורת הזו מעלה את הסיכויים שאסתום את החור הזה.
שין שין (לפני 6 שנים)
בקורת אנושית ורגישה. צ'כוב באמת לא מתאים לכל אחד. אם אתה מחובבי הסיפור הקצר אני מזמינה אותך להציץ ברשימת נובלות וסיפורים קצרים מומלצים בדף שלי.
איקי טרבולסקי (לפני 6 שנים)
תודה רבה מוריקות הן לא אבל גבעות בהחלט לא חסר כאן. אכן מצפה רמון היא פנינה של פניות רגשית ופריט חובה לכל סופר לעתיד ולשוחרי חיים רחבי יריעה.
חמדת (לפני 6 שנים)
אוהו ...איזו ביקורת מדהימה ..יש לי הרושם שאתה כותב -למול הגבעות המוריקות של מצפה רמון?! נוף נהדר ,אנשים מיוחדים .





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ