הביקורת נכתבה ביום שני, 24 בספטמבר, 2012
ע"י רחל.מ.
ע"י רחל.מ.
בעמ' 140 למשל, מתחיל המספר לדון בהתחבטות בשאלה האם לעשן בשבת, או לא. ודן בנושא הכפיה של ההלכה שכביכול מבטלת את ההגיון של הפרט. ומתחיל למדוד ולפלס את הדרך שלו לקבלת תשובה על פי ההגיון שלו. ואולם, מהו הגיון, ההגיון של הפרט, אם לא הדרך להבין דברים ולהגיע לפשר והחלטות עפ"י סך כל הידע שלו עצמו. כאשר ההלכה, מנגד, באה לפסוק הלכות מתוך ידע נרחב ומעמיק מליוני מונים מזה של הפרט, ובכך באה לשמור עליו ועל נפשו בידיעה שכליו דלים.
כך אולי נוצרים לפרט, שלא רואה את העומק והשפע של הידע שנובעים מתוך ההלכה ושעל סמכם נפסקה הלכה, התנגדות וחיבוטים כי עבורו נראה על פניו שהוא צריך לציית כעיוור לכללים שהוא לא מאמין בהם תמיד אמונה שלמה או לא יורד לפשרם.
ולכן, אולי הדרך היחידה היא פשוט להאמין אמונה עיוורת בחשיבותן של הלכות, מתוך ההבנה הזו. מתוך ההבנה שההגיון שלנו - הוא מוגבל, בלשון המעטה, יחסית למקורות ההלכה.
מה אתם אומרים?
על ההבדל בין אפיקורוס לבין דתי? שהאפיקורוס שואל שאלות, ודתי - מאמין באמונה עיוורת.
אנחנו רוב הזמן מאמינים כי זה החותר להבנה מקורית ועצמאית הוא החכם. האם גם במקרה של קבלת עול ההלכות על עצמנו זה נכון?
4 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רחל.מ.
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
נראה לי שנכון מה שכתבת
שההבדל הוא במסקנות המתבקשות מהשאלות. אני רק אכתוב בנוסף, לגבי החיים לפי חוקי ההלכה, שאולי זו בעצם שאלה של איזון. ככל שאדם מאוזן יותר, כך ההלכות דווקא מתאימות יותר לאורח חייו וליומו ומשתלבות בצורה נוחה, טבעית. פחות או יותר.
סיימתי לקרוא את הספר ואהבתי אותו מאוד. גם את הקריאה בו וגם את מה שהוא השאיר. ספר מעניין מאוד, ומלא עושר. |
|
אלי
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
לא נראה לי
שזהו ההבדל בין אפיקורס לבין דתי. אם בודקים את הספרות בימי הביניים מגלים לנכון שהשאלות האפיקורסיות ביותר נשאלו דווקא ע"י הוגים דתיים במובהק. כגון רב סעדיה גאון, ר' יהודה הלוי, הרמב"ם, ר' חסדאי קרשקש, הרלב"ג ועוד רבים. לדעתי ההבדל הוא במסקנות המתבקשות מהשאלות. האפיקורוס בעקבות השאלות משיל מעליו את החובות הדתיות בעוד האדם הדתי מנסה לתת מענה ומכיר במגבלות התבונה שבו, וממשיך באורח חיו הדתי.
עם זאת אני בדורינו מחנכים לאמונה עיוורת וייתכן שבגלל זה נוצר רושם שגוי לגבי התפיסה הדתית בכללה. |
4 הקוראים שאהבו את הביקורת