ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 17 באוקטובר, 2011
ע"י יקירוביץ'
ע"י יקירוביץ'
בבחינת האובייקטיביות יתכן שאין מדובר בספר גדול, גם משום שקיימים כנראה ספרים רבים בז'אנר. אך בכל זאת, השפה הזורמת, יחד עם הרקע שממנו מגיע הסופר -שגדל בבית חרדי - והצניעות שבספר מצביעים על גדולתו. המחבר עצמו חווה משבר אמונה גדול בסביבות העשור השני לחייו, וכך הספר בהשראת הרגשות כתוב בבחינת החיים, פחות במישור הפילוסופי. הוא מלווה את רגשותיו של גיבור הספר (קיבא) שחי בחברה חרדית.
כשם הספר, הארוטיקה, החילוניות והכפירה גוברות עליו בלאט בעל כורחו. אני אישית נפגשתי עם הספר כשבעצמי הייתי נתון במשבר אמוני שכזה, כך ההזדהות איתו גרמה לאיזה שהיא תחושת יציבות. הספר מעניק את תחושת הלגיטימות של משבר אמוני, של פקפוק באמונה, וגם לעתים מראה את ההיגיון הלוגי שבספקנות והיתרון הנפשי שלה שמוצג דרך אשתו של הגיבור (גיטל), שבאה גם מסביבתו שלו ומושכת אותו בלי היסוס לעולם הספקני, שם היא מרגישה אותנטית.
למרות הדעות האפיקורסיות שצומחות עם התקדמות העלילה, הזיקה למשמעות לא יורדת מהפרק. עם השחרור מן הדת, בא הניסיון לספק מענה אחר, מלא יותר וחזק יותר לספירה הרוחנית של החיים. עם זאת המשיכה המינית של הגיבור, שרודפת אותו בעקבות הרהורים אפיקורסים גורמת לו לחטוא גם במישור הדתי וגם במישור החילוני. הארוטיקה רודפת אותו כמעט בדרגה של מחלה נפשית, אפילו פדופיליה. זה הקושי הגדול שעליו להתמודד איתו, מה שמפתח יחס אמביוולנטי לדת.
מצד אחד מתגלים הפגמים הרבים שבדת, ומצד שני היא זו ששמרה עליו מפני חטאים אלה. שאלת אמיתותה של הדת אם כן, משפיעה באופן המציאותי והשרירותי ביותר על כל פן של חייו- בהתנהגות, בדיבור, ביחס עם ואל החברה ובמעמד, בשאילת שאלות ובמשיכה המינית.
מומלץ לאלה אשר נמשכים למבט מציאותי על ההתלבטות הדתית.
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
MIKHEL
(לפני 14 שנים)
בקורת יפה
אף אני נהניתי לקרוא. מותר להנות גם מספר או מסופר שלא נחשב.אני נהנה לעתים לקרוא מערבונים
|
13 הקוראים שאהבו את הביקורת