ביקורת ספרותית על תש"ח מאת יורם קניוק
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 7 במאי, 2011
ע"י תום


וואו!***

אפשר לומר של-תש"ח הגעתי נטולת צפיות. אולי אפילו עם צפיות לאכזבה. מהתנסות יחידנית שלי עם ספריו של קניוק -הוא לא התחבב עלי בעליל. הכתיבה "המסורבלת" (כפי שכיניתי אותה עד היום), לא נעמה לי בסיפורו היומרני מעט, "חימו מלך ירושלים" ואפשר לומר שפתחתי את עמודו הראשון של הספר קצת במרמור.

אז זהו, בעמוד השני קניוק כבר קנה אותי לגמרי.
הספר נפתח בציטוט מספר יחזקאל: "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי."
אני לא יודעת למה זה נחשב היום, נורמטיבי, רגשני, צדקני או מי יודע מה...אבל הציטוטים מהנביאים שובים אותי לגמרי. מרעידים אותי.
במיוחד שאם מצרפים לוגית את המילה תש"ח לפסוק הנ"ל... לא צריך להיות חכם גדול כבר בשביל להבין את הכאב הזה שבהקשר הפסוק...ואת האמת הזאת שאי אפשר לברוח ממנה.

שמעתי שמועות כאלו ואחרות שקניוק ניסה להוכיח את המלחמה האמיתית שהייתה שם. זאת השונה במהותה ממה שמנסים לזכור.- שטויות. קניוק מספר מזיכרונותיו "שקר שבא מחיפוש אחרי אמת יכול להיות אמיתי יותר מהאמת",הוא כותב. לא הכל פוליטיקה. לא הכל...לא בעיני.
הדילמות המוסריות שהספר מעלה הן בעיני השגרה של מדינתנו...כמו סלע גדול ושחור שרובץ בקשיחות על האדמה וסביבו קרני אור. צדק סובייקטיבי שלא שווה כלום ושווה את הכל.
***
בזמן קריאת הספר ביקרתי בכמה אתרים בעקבות חטיבת הראל של הפלמ"ח במלחמת העצמאות. לאו דווקא בעקבותיו של קניוק, אלא בעקבותיו של סבי ז"ל שהשתתף באותן הקרבות בדיוק.
הגענו לקסטל,הנצחתו של אחד הקרבות העקובים מדם. היתה שם כיתה של ילדים ערבים. צריך להוסיף משהו? כל אחד בוודאי מוסיף לעצמו...וכל יהודי חיי עם זה אחרת. אבל הוא חיי.
***
הפתיחה של הספר שנגעה רבות לשואה ("הקמנו מדינה למתים שלא יחיו בה") והמעגליות הזאת שתמיד חוזרת בסוף לנקודות דומות הייתה כה אקטואלית עבורי. חיילים, ניצולי שואה, ערבים, אלו הגיבורים ואלו שאינם גיבורים. והספר הזה כל כך ריגש אותי בכל מובן...פשוט ספר טוב. אמיתי ונכון.

מומלץ מאוד!
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שין שין (לפני 5 שנים ו-9 חודשים)
בקורת נבחרת-לזכרו של יורם קניוק.
הפסקתי לקנות ספרים (לפני 7 שנים ו-7 חודשים)
תודה ,נהנתי מהביקורת. למרות שאת הספר עוד לא קראתי. גם אני לא אהבתי את הנסיון היחיד שלי עם קנויק עד היום. (אדם בן כלב)
הציטוט :שקר שבא מחיפוש אחרי אמת יכול להיות אמיתי יותר מהאמת" יכול להסביר מדוע הסופרים קובעים בסוף יותר מאשר ההיסטורינים, מפני שרק הסופר עשוי לקבוע מסמרות לגבי הזכרון. קנויק, מן הסתם, מחפש את האמת שלו כיהודי שלחם כאן, ואותה הוא מבקש להציב בתודעה של ישראל. להיסטורינים שלנו אין סיכוי מולו.

הציטוט של קניוק מהתנך מעיד על ההיכרות העמוקה שהיתה בקרב השכבה החילונית הצעירה שהקימה את ישראל. האנשים האלה היו מברכים אחד את השני בדיאלוג מהתנך. לדוגמא, קניוק יכול היה לפגוש את חיים בן דור, ובמקום לזרוק 'מה המצב, אחי, הכל טוב ?' הוא היה שואל את חיים: פיתתני ה' ואפות? חיים היה משיב: חזקתי ותוכל. הייתי לשחוק כל היום.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ