ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 17 באפריל, 2018
ע"י רץ
ע"י רץ
מהו דגל ומהי מולדת?
את אורי פגשתי באימון בשבטה בשירות מילואים. יחד היינו בנגמש מפקדת סוללת תותחים, צפופה בציוד ואנשים. הוא בלט בשתיקתו, בנעליו ללא השרוכים, במבטו הכבוי, כמי שחיי לו בעולם משלו.
בדממת הלילה כשאנחנו לבד, הוא לפתע מתחיל לוחש את מילותיו. במלחמת יום כיפור, הייתי בקורס חובשים, משם שלחו אותי ישר לתאג"ד בחצר מוות, למרגלות הסוללה, ליד גשר הצליחה. אני זוכר את עצמי מסיר בגדי פצועים, בסכין יפני פורם שרוכי נעליים. מאז אני לא יכול לשרוך שרוכים. אני רואה את שורות המתים, ארוכות. רואה אותם חיים, ורגע אחר כך הם מתפוצצים מול עיניי. אנחנו מחלטים במי לטפל ובמי לא. אני שומע זעקות פצועים הממאנות להרפות, הם שבים אלי בלילות.
מה קרה אחר כך, שאלתי את אורי. הוא ממשיך במונוטוניות, ניסיתי ללמוד, ונטשתי, התחלתי לעבוד במספר עבודות, ומעולם לא הצלחתי להתמיד, התחתנתי והתגרשתי, יצאתי לארה"ב, להתרחק וגם שם לא הצלחתי, כעת חזרתי...
אני מניח, שאורי הלום קרב, שמעולם לא אובחן וטופל, המלחמה הותירה בנפשו שבר. הוא לא יודע אם יש קשר בין המלחמה, לעובדה שתמיד משתבשים אצלו דברים. כישלונות ותסכולים, בדידות וכאב, הם תמצית חייו. הסיפור של אורי מבטא עבורי יותר מכל, את טראומת כיפור ככאב מתמשך.
יורם קניוק לבטח היה מזדהה עם אורי, ועם מה שהסיפור שלו מייצג, כמי שהעיד על עצמו כפוסט טראומטי: "היתה מלחמה ונפצעתי. כשחזרתי ישבתי מנותק מהכול ולא דיברתי ימים וציירתי על הקירות כי הרגתי אנשים לפני שנישקתי בחורה." (חיים על נייר זכוכית, 2003).
יורם קניוק לוקח את הפוסט טראומה לכתיבה סוערת וסוחפת, מבקש באמצעותה לאחות שברים. הוא משלב בספריו חלקי ביוגרפיה מהמלחמה. בחימו מלך ירושלים, המספר על פצוע קשה הגוסס במנזר בירושלים. בבא בימים, מתואר ג'מי המת, שאביו הצייר מצייר את פניו כאקט של פרידה מהבן, אמירה נוראית על אבות הקוברים את בניהם. בספריו הוא חג סביב המלחמה, מתאר את צלליה, משוחח עם המתים, אך במשך שנים הוא נמנע מלספר עליה, לתאר את הקופסה השחורה של חייו.
תש"ח הוא הקופסה השחורה של קניוק, הוא מוטל שנים בספריתי, חיפשתי עיתוי מתאים בכדי לצאת למסע למחוזות הכאב ועצבות המלחמה. האם בכך הוא מנסה להנחיל לנו אמירה שונה, לאופן בו אנחנו צרכים ליזכור את המתים והחיים, ואולי גם להביט אחרת למושגים, מולדת וארץ? לא בכדי הספר הזה בחר בדגל המדינה המאולתר בכריכה שלו, כהצבת סימן שאלה ולא קריאה למהות הסמלים בחיינו, לקלישאה שאנחנו מוכנים למות למען הדגל, ומהו בעצם דגל?
לקניוק, לקח שנים לכתוב את החוויה האישית שלו מאותו מלחמה, הספר הזה הוא מציאות המשולבת עם דמיון, זיכרונות שבורים, של אדם זקן, החוזר אחורה בזמן. הוא מבקר את אתוס הגבורה שבא לביטוי בשירים כמו, "הנה מוטלות גופתנו" (חיים גורי). קניוק מספר לנו באופן שונה ואחר על גופות מוטלות, מרוטשות ומסריחות, על מלחמות לא מוסריות, על העובדה שהוא עצמו הרג ילד קטן כנקמה. האם תש"ח הבועט במיתוס יפי הבלורית והתואר, ראוי לייצג את זיכרון תש"ח?
תש"ח ישיר וכואב, לא מנסה למצוא חן, הוא תיאור מצב נפשי של מלחמה כטראומה, המותירה שבר במי ששרד אותה, וכנבואה כואבת לעתיד ילדנו, שלבטח יחזרו למלחמות. קניוק הוא עבורי, סוג של נביא זעם, אוהב את המדינה וגם מאוכזב ממנה, שלא חושש לבטא את הביקורת שלו כלפיה.
קניוק מציג נקודת מבט אשית רגישה ועצובה, אירונית וצינית. הוא מתאר, אכזריות, פחדים, קהות חושים, כאוס, טמטום, גבורה ורצון פשוט לחיות, ולכן הספר הזה מתחבר לכנות. הוא מבטא בצורה נוגעת וכואבת, את טראומת תש"ח המושכחת, שהודחקה בכדי להמשיך את משימת הציונות.
תש"ח, לא מתיימר להיות עדות היסטורית, או ביוגרפיה, הוא סיפור אישי עם אמת פנימית משלו, שלעתים מכעיסה. הוא הצליח לרגש אותי בעצמת הכאב, והיו פעמים רבות שצחקתי בקול רם. בכך קניוק הצליח לחבר אותי למלחמת השחרור, באופן שונה מספרים אחרים שקראתי עד כה.
קניוק אומר לנו, למרות כל המחדלים, העליבות והכאב הקמנו מדינה, כנגד כל הסיכויים. מהו הכוח שעמד מאחורי כל זה, המעטים ששאגו, מפקדים מחפים, טירונים נסוגים. האם אנו ראויים למדינה?
הרגשתי בעצב ענק וחונק, כשקראתי את המלים המסיימות, הלקוחות מנבואה תנכית קדמונית: "בדמייך חיי" ועוד שעות שאלתי את עצמי, למה התכוון קניוק, האם לחיים, או לדם, ואולי לשניהם?
משפט עצוב לסיום
כעת יש מקום לקולו של קניוק, על רקע העובדה שטכס הדלקת המשאות הפך לזירת קרב פוליטית צינית ומכוערת, שלא מעניקה כבוד לזיכרון, לחיים ולמתים. מהו דגל, מהי מולדת ומהו זיכרון, אני שואל את עצמי בשעה שאני שומע את מירי רגב מתבכיינת ומנכסת לעצמה את טכס הזיכרון.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מיכאל
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
ספרות אמת-לא קל. מומלץ מאד לא לנופש, לא ספר מטוסים. האמת תמיד לא פשוטה. מומלץ.
מסכים עם כל מילה בהערות האישיות שלך.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
Pulp_Fiction - כן זאת הבעיה, חוסר הסכמה מוחלט בין שתי קבוצות לגבי האופן שבו צריך לראות את המדינה, אלא מה אני לא בטוח שמתנהל שיח שוויוני,
קבוצה אחת, אותה מייצגת תל אביב, בחלקה הגדול איבדה תיקווה, ומגיבה בחוסר עניין, או בחיפוש מקום אחר לחיות בו...
אגב יש תערוכה נפלאה במוזיאון ארץ ישראל, העוסקת בפרשנויות השונות למפת ארץ ישראל, מומלץ, התערוכה הזאת היוותה לגבי השראה לביקורת הזאת. |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יפעת - תודה לדאגתך לאלון, אני בטוח שהוא משריין מקום.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת יפה ומושקעת, כרגיל רץ.
תודה לך. 2018 ואנחנו עדיין מתכתשים על אופייה גבולותיה ודרכה של המדינה. הפתרון אינו נראה באופק. מה שחשוב בארץ זה להישאר אופטימיים, בלי זה אי אפשר להמשיך פה...
|
|
יפעת
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אלון, כבר יש לך כרטיס לטקס של שנה הבאה?
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נעמי - תודה, אני אדם בעל תודעה היסטורית, וגם מתון, האקטואליה של היום, היא ההיסטוריה של המחר, לכן מי שמגיב לה,
יש לו סיכוי לעצב את העתיד.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אלון - הכוונה הייתה למאבק מאחורי הקלעים, בין ביבי לאדלשטיין, שרגב היא נושאת הכלים של שרה נתניהו.
לגבי הטקס היו דברים יפים, והיו דברים פחות יפים לטעמי.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
הטקס שמירי ארגנה היה פשוט מדהים.
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לא עקבתי אחרי הבלגן, מודה, ועדיין, משפטים כאלו לא ממש מקדמים את המצב.
נוסף על כך אישית פחות אוהבת שמכניסים אקטואליה זמנית לביקורת (להבדיל מאקטואליה של "זמנים" בשנה). תחשוב שיקראו אותך עוד שלוש שנים או אפילו עשר ולא יזכרו על מה בכלל דיברת. תשאיר את זה לטורי האקטואליה שצריכים למלא את הפטפטת היומית. כתבתי לך כי אני יודעת שאתה סבלן ותקבל ברוח טובה. |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נעמי - תודה, לטקס הדלקת המשואת תמיד התייחסנו בקדושה, כגורם מאחד מעל מחלוקות פוליטיות.
במקום שבו צריך לכבד את הזיכרון, אבל מירי לא עוצרת, אין לה קווים אדומים, אין לה ממלכתיות, אלא רק אינטרסים של הביס השייך לה. זה לא סתם אמירה קנטרנית, אלא תחושה שאם אנחנו מבקשים לשמור על ערכי המדינה, אנחנו צרכים לציין במפורש את מה שמפריע, ואת מי מייצג ערכים הנוגדים לתפיסת עולמנו, או תפיסת העולם שלי.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
ברברה - תודה, הסיפור ממש נוגע ללב, הוא מסע לנופי מלחמה שבהם היו הקרבות הקשים, אך גם מסע לתוך הנשמה של לוחם צעיר,
תיאור של מגוון תחושות, האטימות, הרעב, העייפות, הפחדים, כל הרגשות שחוו מי שהיו שם.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אירית - תודה, הציטוט שלך נפלא למהות המלחמה, קניוק באמת לוקח חומרים קשים ומצליח לעורר מהם חיוך גדול.
לקניוק יש תבונה ואמץ לב לומר דברים בלי ניסיון ליפות את המציאות.
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לא אוהבת אזכרה של שמות פרטיים של חברי כנסת או בכלל. מיותר ולא מכבד אף אחד.
|
|
ברברה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
מרגש מאוד.
תודה לך על סיפור נוגע ללב על נושא כל כך כואב.
|
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
שמחה לקרוא את מה שכתבת בקשר לבן שלך.תודה ששיתפת
|
|
אירית פריד
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
"אין דרך מכובדת להרוג, אין דרך עדינה להרוס. אין שום דבר טוב במלחמה - חוץ מזה שהיא מסתיימת..."(אברהם לינקולן)
תודה לך עוזי, כל כך נכון, וכל כך מתאים לצערינו ... וכמובן כשקוראים את קניוק, מעלים חיוך ואפילו צוחקים גם מהחומרים היותר קשים של החיים ... הוא תמיד כותב כשהוא "חשוף בצריח" ... |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לי - תודה, קניוק כותב בדרך כלל מדם ליבו, ולכן החיבור שלי אליו הוא דרך הלב והעצב הגדול והאין סופי, והעובדה
שכל אחד מהבוגרים הוא פוסט טראומתי בצורה כזאת או אחרת. גם לי קרה דבר מעניין, הבן שלי דבר על הלחימה בפעם הראשונה בהרצאה, ואחר כך בכתבה בעיתון, והרגשנו הקלה עצומה לעצם העובדה שהוא שיתף והציג צדדים אופטימיים, למבחנים הבלתי אפשריים שבני הנוער נאלצים לעבור.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
חני - תודה, זה מה שהספר הזה מנסה להגיד, מלחמה היא נוראית לכולם, במיוחד לאלה שחוו אותה, חלקם ישאו את מראותיה שנים כצלקת נפשית,
אנחנו מסכמים לגישה של קניוק, וגם לגישה המטרידה שלו לגבי העתיד, האם נוכל למנוע את מלחמות העתיד, או שזאת גזרת גורל שלא ניתנת למניעה, אם כך, מהי האחריות שלנו לדורות הבאים?
|
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
זו סקירה שכתובה מהלב. תודה
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אבל עוזי כל מלחמה גובה מחיר. בכל מלחמה יש שני צדדים ואפשר לסובב אותה איך שרוצים
. אם זה לטובה שלנו, או להגנה של הבית.אם זה להדוף את מי שבא להדוף אותנו. לסיכום כל מלחמה היא טראומה למי ששרד אותה..לאדמה, לנפש , למשפחות השכולות..בדיוק שוחחתי עם חברי על כך
שכילדים לא תארנו לעצמנו שגם הילדים שלנו עוד יהיו בצבא... תודה על הסיפור האישי והסקירה היפה |
32 הקוראים שאהבו את הביקורת