ביקורת ספרותית על הבדיחה - הוצאה ישנה - ספריה לעם #176 מאת מילן קונדרה
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 5 באפריל, 2021
ע"י Pulp_Fiction


אהבה ומרירות נכרכים יחד.

בחור מתחיל עם בחורה. הוא יוצא איתה. הם מתחבקים, מתנשקים, מתלטפים וכן הלאה. שניהם גם מאמינים, אמונה שלמה בתיקון עולם. עד כאן הכל נפלא. אלא שהבחורה טיפה יותר קפדנית באמונתה. גם הבחור מאמין, אמונה שלמה יש לו, שלא יהיה ספק . הבעיה היא שהוא אוהב לצחוק ולעשות חיים לפעמים. אבל אנשים שלוקחים את האמונה שלהם ברצינות גדולה לא מבינים הומור.

סיפור המעשה מתרחש בצ'כוסלובקיה של שנות החמישים. הקומוניזם, דת חדשה שהמשחררים הסובייטים הביאו איתם, כובשת בסערה את לבבות הצעירים. הם זוכרים היטב את הבגידה של צ'מברלין וחבריו במערב שהניחו להיטלר לטרוף אותם, אז הם מאמצים את הדרך החדשה של האמיצים שמחה ובששון.

אז כמו שאמרנו, מרקֶטה ולודויק (הבחורה והבחור) מתחילים קשר. הוא קצת מתוסכל מהתלהבותה היתרה לפקוד את הכנסים של הקומוניסטים על חשבון הזמן שלהם יחד. כשהם רחוקים הוא כותב לה. באחת הגלויות (אם אתם זוכרים - היו כאלה שלא היה צורך אפילו להכניס למעטפה, עם מקום לברכה קצרה בצד אחד ולרישום הכתובת בצד השני) הוא משרבט בדיחה קלילה, שבגלויה היא חשופה לעיני כל ויכולה להתפרש כמעליבה עבור קומוניסטים חדורי מטרה מקודשת.

גם בימינו יודעים אנו מה עלול לקרות לאלה ש"פוגעים ברגשות" הדתיים של מאמינים מסויימים. לצ'כוסלובקיה היו כבר אז קבלות על ביצוע טיהורים סטליניסטיים בהצטיינות יתרה. קונדרה מרבה אגב, להשוות בעקיפין בין הדת הקתולית לקומוניזם, אם כי הוא גם מביא קצת זווית מעין חיובית של הדת, בהקשר עממי ושורשי. אז קשה להאמין שלודויק לא ידע מה יכולות להיות ההשלכות של מעשהו המטופש, מה שקצת פוגע באמינות הסיפור. אבל נניח לזה. קונדרה רצה להעביר פה מסר.
אז אנשים שהיו עד לא מכבר חבריו, מגלים את "בגידתו" בדרך האמת ומצביעים פה אחד בעד להעיף אותו מהאוניברסיטה ומהמפלגה. הכאות על חטא, כנות ככל שהיו, לא סייעו במאום. הוא מגויס לצבא, לגדוד "הלא אמינים" – חיילים שאמנם לובשים מדים ומשתתפים בתרגילי סדר, אך לא מחזיקים נשק ועובדים במכרות . ביציאותיו המעטות אל העיר הנידחת, בה הוא מוצב הוא פוגש את לוציה, בחורה מסתורית הנמנעת מקרבה פיזית, על אף האינטימיות הרוחנית הגדולה שהתפתחה בינה לבין לודויק. לוציה היא חידה ולא יכולתי שלא לחשוד כי קונדרה ממשיל את לוציה ומה שהיא עברה לארצו.

הקומוניסטים שאפו להחזיר לעם את השליטה. בתחילת שלטונם היללו כל מה ש"עממי" והיו נלהבים לתמוך בפולקלור, במוסיקה, בפסטיבלים ותהלוכות ששורשם אי שם בימי הביניים . רק שגם את זה הם ניסו לשנות כך, שהדבר לא יתנגש עם האידאולוגיה. נוציא מה שמפריע לנו, נתבל במה שרצוי לנו והנה לכם תרבות "עממית" מהונדסת היטב. אולם לקראת שנות השישים מצאה לה המפלגה אפיקים חדשים למשוך את העם והפולקלור נותר לו שם זנוח וכואב.

לודוויק עצמו היה נגן בלהקה שהתמחתה במוזיקה מוראבית (החלק המזרחי של צ'כיה) לפני שסר חינו בעיניי המשטר. לאחר משפטו נשאר בקשר עם חברו ירוסלאב – בחור מגודל אך לבבי שמייצג את העממיות התמימה, האותנטית בספר. אך לאחר ששמו של לודויק הוכתם הוא כבר לא יכל לקחת חלק בסיבוב הופעות שכלל יציאה לח"ול.

חוויות חייו משנות את לודוויק שחדל להאמין באהבה. הוא הופך ציני ומריר ובתת המודע ליבו מבקש נקמה. קונדרה ממחיש כיצד אדם שנפגע יכול בעצמו להפוך למנוול, הוא מראה את הצביעות האנושית הוא קורע את המסיכה מעל פניה של רוח הנעורים שכמו שהיא יכולה להיות יפה ואצילית, היא יכולה להיות גסה ומכוערת.

..."יש אנשים המצהירים שהם אוהבים את האנושות, וכנגדם אחרים אומרים, בצדק, שאפשר לאהוב רק יחידים. אני מסכים עם אלה ומוסיף שכל מה שיפה לגבי אהבה, יפה גם לגבי השנאה. האדם, אותו יצור הצמא לשיווי משקל, מאזן את משא הרוע שהוטל על שכמו, במשא שנאתו. אבל נסו – נא לכוון את השנאה הצרופה אל המופשט הגנוז בעקרונות, אל העוול, אל הקנאות, אל האכזריות, או, אם הגיעו הדברים לידי כך, אל העקרון האנושי עצמו – נסו – נא לשנוא את האנושות! שנאות כאלה הן על אנושיות יתר על המידה , והאדם כדי להקל מזעמו (הלא ידועים וגלויים לו גבולות כוחותיו), לעולם יכוון אותן כלפי יחידים בלבד..."

הספר עוסק בנושאים רבים ונכתב בגוף ראשון מנקודת מבטיהן של כמה דמויות. אני קראתי עותק משנת 1972 בהוצאת עם עובד. מבחינות רבות הרגשתי כאילו אני פותח קפסולת זמן. צ'כוסלובקיה כבר אינה קומוניסטית מזמן והמציאות שבו כל כך רחוקה, כל כך הזויה. תהיתי גם מי החזיק בספר הזה פה בישראל כשרק יצא – אולי איש צעיר שלא ידע שבעוד שנה יפקוד את ארצו אסון ומי יודע, יתכן והוא עצמו הלך ולא חזר מן התופת.


אמנם חווית הקריאה שלי הייתה ברמה של ארבעה כוכבים בערך, אך ללא ספק, מדובר כאן בספרות עילית לכל דבר.

32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
רוב תודות, בוב. תודה, לשם כך צריך זמן ומוזה :). אלה לרוב לא ברשותי.
בוב (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מעניינת. יש לך כישרון בכתיבה. תפתח אותו מעבר לסקירות.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה לך, רץ. ריגש אותי מה שכתבת על הקצין שנפל, משפחה שהתפרקה והחלום שנשבר.
יש הרבה פסטיבלים באירופה שמתקיימים גם בימינו שמקורם בימי הביניים ואף לפני וזה מראה מרהיב שמושך תיירים רבים.
רץ (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מעוררת מחשבה וזיכרונות אישיים, האחד בביקורי בפראג במצודה הייתי נוכח בפסטיבל מחול עממי, זה שדומה לכרמיאל, התלבושות המוזיקה הרוקדים, ילדים ובוגרים עם המון סגננות, כל זה היה ממש מהפנט. וזיכרון אחרון ב- 77, הגעתי לדירה שקפאה בזמן ב- 73, בעלי הדירה אך זה נישאו, ואז העולם התהפך, הוא נפל כקצין בסיני, היא עזבה את הדירה ואת הארץ, בדירה כמו שברי חלומות היו שרידים, שולחנות שרטוט של שניהים שלמדו אדריכלות, וקופסת הכבוד שהצבא העניק לנופליו, הדרגות וסמלי היחידה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
כרמלה,תודה רבה. באמת מעניין איך זה הרגיש כשבכל היה טרי ועדכני ולא בפרספקטיבה היסטורית.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה פאלפי.
קראתי את הספר בשנות ה-70 ומאד אהבתי אותו. מעניין איך הייתי מתייחסת אליו בקריאה עכשווית.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה עמיחי. יש ספרים שכדאי לקרוא שוב והם אפילו מהנים יותר מהפעם הראשונה. זה עשוי להיות אחד מהם.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
פרפר, תודה רבה. ובכן, לא הייתי משווה בין הספרים האלה ככה ראש בראש(אם כי אנחנו תמיד משווים). יש להם וייב וקצב שונים. בסופו של דבר מה שקובע זה מה מדבר אלינו יותר.

באמת שמה שחשפתי בביקורת בטל בשישים.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה, מוריה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אלי, תודה רבה. קונדרה אומר משהו אחר קצת, אבל בגדול אני חושב שהוא היה מסכים איתי.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה טובה מאד שהזכירה לי הרבה ממה ששכחתי כבר מהספר המעולה הזה.
אולי אקרא אותו שוב לכשייזדמן לידי.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
הסקירה טובה, אבל חושפת קצת יותר מדי מהספר לטעמי.
הספר הזה נראה יותר מעניין מאשר "הקלות הבלתי נסבלת של הקיום".
מוריה בצלאל (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מצוינת, תודה.
המורה יעלה (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
פאלפ וואו, איזו ביקורת!
אבל אני לא חושבת שצריך לשנוא את הרוע עצמו, צריך להגיב לאדם שעושה רע.
לא בגלל שלשנוא את הרוע זה על אנושי, אלא כי הרוע מונח ומי שרוצה ישתמש.
באותה מידה גם הטוב מונח ומי שרוצה ישתמש, ואם אנחנו משבחים את מי שעושה טוב ולא את הטוב עצמו
מן הראוי שגם את הרע נייחס למי שעשה אותו.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
Strnbrg נכון, לאנושות ולמערב בפרט, קשה תמיד למצוא את שביל הזהב ולא להיגרר לקיצוניות.
תודה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה, דן.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה יעלהר. קונדרה הוא סופר על זמני, ללא ספק.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
Zek תודה גם לך. שותף אני לאהבה זו.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
מורי,זה בסדר. לא תמיד סופר, גדול ככל שיהיה מדבר אלינו. תודה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
חני, תודה רבה. אני ממליץ לך להתחיל מהספר 'ריקוד אחרון ופרידה'.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה, גדי
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
תודה על שהזכרת לי על המון פרטים שכבר נשכחו לי מאחר ועברו ארבעים שנה מאז שקראתי את הספר הנפלא הזה.כמה שהעולם השתנה מאז! מולדתו של מילן קונדרה היא כיום מדינה חופשית, ואילו בארצות המערב יש דא-פאקטו עונש מוות על מי שפוגע בכבודו של מוחמד.
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
PULP FICTION סקירה מעולה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת נהדרת.
השאלות שהעלית בביקורת תקפות גם היום, לא משנה אם צ'כוסלובקיה היא קומוניסטית או אם היא בכלל קיימת. הן מתאימות גם לנו ולחיינו פה.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה מעולה, אוהב את קונדרה, תודה לך.
מורי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה כהלכתה. אני לא ממש מצליח לקרוא אותו.
חני (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
סקירה לעילא כתמיד והמבט שלך בנוגע להיסטוריה תמיד מפוקח כי אתה תמיד רואה את התמונה מלמעלה.
והכתיבה של קונדורה נדירה.למרות הכובד
והעומק הוא מצליח להעביר את המסרים.
אני אשמח להגיע אליו.
גדי (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
לא מאמין שאקרא את הספר אבל נהנתי מהסקירה. אתה מציג נקודות מבט מאוד מעניינות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ