ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 17 בספטמבר, 2020
ע"י עמיחי
ע"י עמיחי
קורה מדי פעם שמוצאים בבית ספר ישן שנמצא איתנו כבר המון זמן, נשכח ומעלה אבק, כריכתו מיושנת ואפרפרה, סיבת הימצאו בבית נעלמה כבר מזמן, אבל משגילינו אותו אי אפשר אלא להצטער על הזמן הרב שלקח לנו לגלות אותו סוף סוף.
כזה הוא בדיוק הספר "שלוש אשמורות" מאת אלי שביד (לימים פרופ' אליעזר שביד) שיצא לאור ב-1964 בהוצאת "עם עובד".
שביד הצעיר (יליד 1929) הרבה לפרסם מסות בענייני חינוך וחיפוש דרך בבימות שונות של התנועה הקיבוצית, וכן מסות בענייני ספרות (פרוזה ושירה).
ספר זה מאגד כמה ממסותיו שהתפרסמו בעבר, ונוספו עליהן כמה מסות חדשות.
אך מה שנשמע כעוד ספר תיאורטי משמים ורציני עד אימה מתברר כספר לוהט, שוצף, מלהיב, ואפילו אקטואלי לחלוטין למרות מרחק הזמן.
מופת של כתיבה מסאית.
התיזה המרכזית של שביד, שהספר מסודר וערוך לפיה, היא שיש לחלק את הספרות העברית לשלושה דורות ("שלוש אשמורות") -
הדור הראשון הוא דור עוזבי בית המדרש שבגולה. עיקר שורשיהם ונופם של בני דור זה בגולה. גם אם יכתבו על הוויית החיים החדשה בארץ ישראל, יכתבו תמיד מן הפרספקטיבה שהעניק להם העולם הישן שעזבו. כאלה הם לדוגמה מנדלי מוכ"ס, ביאליק, עגנון והזז.
הדור השני הוא הדור המשתקע בארץ ישראל שרוב כתיבתו על ארץ ישראל, גם אם נולד בגולה. עוד חי בהם משהו מן העולם הישן, אך הם הלכו ורחקו ממנו כברת דרך. עליהם נמנים לדוגמה אלתרמן, רחל, שלונסקי ויצחק למדן.
הדור השלישי הוא יליד הארץ (או שהגיע אליה בגיל הילדות הרכה) ואין לגולה שום תפקיד ומקום של ממש בעולמו. המייצגים המובהקים של דור זה הם משה שמיר וס. יזהר, וגם דוד שחר, נתן שחם, חנוך ברטוב ואהרן מגד.
כמעט כל הפרקים מוקדשים ליוצר אחד וליצירות בולטות או טיפוסיות ליצירתו. כמעט בכולם מקדיש שביד את עיקר הניתוח ליצירות עצמן, אך גם מגביה מבט מן הפרספקטיבה הכוללת של הספר.
להתרשמותי, פרקים יפים ומעמיקים במיוחד הם הפרקים שעוסקים בביאליק, בעגנון (אחד על הכלב בלק שב"תמול שלשום" ואחד על הנובלה היפהפיה "בדמי ימיה"), בשירי רחל, וב"אשמורה השלישית" (שמיר, יזהר וכו').
במובנים רבים, שביד הוא קורא אידאלי.
הוא קורא קשוב, רגיש, מעמיק, ידען ונלהב. ניתוחיו מעמיקים וידעניים, וגם מלאי להט והיענות לעולמו של היוצר.
לעתים כקורא אתה שואל את עצמך - האמנם? עד כדי כך התכוון המשורר? עד כדי כך הגביה עוף?
הפרק האחרון בספר - "צער השורשים החתוכים" - הוא החשוב ביותר בו.
שביד מביע בו הערכה רבה לכשרונם של שמיר, יזהר ובני דורם, אך גם מתריע בדאגה רבה, באהבה ובחרדה על הידלדלות התוכן והעומק. בעיקר העומק.
לדבריו, ללא מודעות וידע של התרבות היהודית לדורותיה, לא רק שהיצירה הספרותית מידלדלת מן הבחינה הספרותית הצרה, אלא שהספרות עצמה פוסקת מלהוות באר עמוקה ממנה ידלו הקוראים מלוא חופניים הבנה של עצמם ודורם.
בהזדהות פסיכולוגית אינדיבידואלית לא די. הנאה והזדהות הן מטרות משניות לדעת שביד.
הוא אינו קורא לשוב בתשובה או משהו כזה. את הנעשה ההיסטורי אין להשיב. אך את המחיר ששולם הוא עוד מבקש לתקן.
אני מקווה שאני מצליח לתאר נאמנה את רוח הספר ועיקר טיעונו.
כמובן שאפשר להרחיב בזה עוד הרבה, אבל ביכולתי הדלה אני משתדל להושיט קצה חוט לספר הזה, שהקריאה בו הייתה חוויה אינטלקטואלית ונפשית גדולה, ואף תובענית למדי.
למי שדברים אלה הולמים את הלך רוחו - מומלץ מאד.
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, אורן. שימחתני :-)
|
|
|
אורן
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יו הד מי בפסקה הראשונה :-)
ביקורת טובה כרגיל, עושה חשק, תודה עמיחי
|
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חני, מחכים לסקירה שלך.
|
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אברש אמירי, פאלפ, כרמליטה ורץ מכובדיי,
תודה רבה על דברי כל אחד מכם. רץ, אכן תהייה ראויה. ובכל זאת, התחושה היא ששביד לגמרי יודע מה הוא אומר. אגב, את אהרן מגד הוא משבח על "חדוה ואני" ועל "מקרה הכסיל" בתור משקפים נאמנים של בעיות דורם. |
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת, אם אומרים על מגד ושמיר שטחיות, מה נגיד על הכותבים בדור הנוכחי?
|
|
|
כרמלה
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה עמיחי על סקירה מיוחדת ומרתקת.
שנה טובה. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ממש מרתק
|
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ובכן
"תמורות בשירה העברית בין תש"ח לתש"ך".
מעניין ממש. ולך עמיחי ולכל החברים יופי של שנה שתהיה. |
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
בהחלט מסקרן. סקירה מצוינת כהרגלך עמיחי!
|
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חני, תודה רבה. שימחת אותי.
מצטרף לשאלה של סקאוט - תגלי לנו באיזה קורס מדובר? |
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפר צהוב,
תודה. לשאלותיך: 1. לטענת שביד, ידיעת המקורות, ובעיקר הכרתם כחוויית חיים ולא רק מן השפה ולחוץ (ושביד אינו אדם דתי!), משביחה הן את שפת הכתיבה הן את התוכן בגלל היכולת להדהד תוכן רב משמעי. 2. אין סיבה להניח שמדובר בתרבות האשכנזית. אין שום דבר אשכנזי במקרא, במשנה ובתלמודים וכן בספרות ימי הביניים הענפה שהתפתחה בספרד. 3. מעניין ששאלת על "מלך בשר ודם". שביד מנתח בעיקר את "הוא הלך בשדות" ואת "במו ידיו (פרקי אליק)". לדבריו, משה שמיר יצר שוב ושוב את אותו גיבור בכל ספריו, כולל ב"מלך בשר ודם", אלא שבספר זה הוא עשה עבודת תחקיר מרשימה על העבר, ובכשרונו יצר תמונה נאה של העבר. אך אין בזה מהות חדשה אלא תפאורה ואסתטיקה. |
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ראובן, שמוליק ויעל מכובדיי,
תודה רבה לכם. |
|
|
סקאוט
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
חני, באיזה קורס מדובר?
|
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
האמת שהסיפא של דברייך הם בערך כל הקורס שאני עושה עכשיו.
פשוט מרתק עמיחי.
תודה ושתהיה שנה טובה |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי, נשמע שזה בהחלט ספר מרתק.
הכתיבה של הדורות החדשים לא חייבת להיות שטחית, אבל ייתכן שהקוראים החדשים מחפשים ספרות כזאת. אין ספק שכתיבתם של ביאליק, טשרניחובסקי ועגנון מרתקת, אך האם חייבים להיות בקיאים בתרבות היהודית לדורותיה כדי ליצור ספרות איכותית? ובכלל מהי התרבות היהודית - התרבות שהתפתחה בארצות אשכנז או במזרח? מעניין האם הוא עוסק ב"כבשת הרש" וב"מלך בשר ודם" של משה שמיר. שני הספרים האלה מן הסתם קשורים קשר הדוק להסטוריה היהודית וממתינים אצלי לשעת הכושר. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מעניין מאד.
|
|
|
שמוליק כ.
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כמו כל הסקירות שלך.
|
|
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה
|
30 הקוראים שאהבו את הביקורת
