ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 26 באוגוסט, 2020
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
10 חודשים בחייהם של זוג ישראלים, הורים לשתי בנות, מרקע בורגני ו"מקובל", שהחליטו לעבור לגור בשכונת מצוקה בה מחירי הנדל"ן זולים, כדי שבעוד חמש/עשר/חמש-עשרה שנים יוכלו לומר "לא נולדנו עשירים אבל עשינו החלטות נבונות והיום אנחנו קוצרים את הפירות". כמו ישראלים רבים (יכול להיות שגם לא-ישראלים לוקים בזה?) מה שהכי חשוב בעולם הוא מה חושבים עלינו. האם אנו מתאימים למשבצת הנכונה? האם אנחנו חיים חיים טובים, או שעוקפים אותנו?
ובכן הם משפצים בית במיטב המסורת המקובלת היום (אני מדמיינת אפור-שחור-לבן, "אי" במטבח, עיצוב "בטוב-טעם"...) וכשהבית שלהם בסיגנונו המעוצב תקוע באמצע השכונה כאצבע בעין, הם יוצאים להתיידד עם השכנים. אבל מה? הזוג שלנו אינו מדבר את שפת הזולת. הם מדברים לא-אמת לכל העולם, מגדלים את בנותיהם על שקרים-מוסכמים, על קודים יפים, פוליטקלי קורקט (ומעל ראשיהן הם מדברים באנגלית, כדי שהן לא יבינו למה הם מתכוונים באמת) כל סיגנון החיים שלהם, שיפוטם את האחרים, ההחלטות שהם מקבלים, מועצמים לכאורה בידי מה שהם חושבים שאחרים חושבים עליהם. זו חשיפה אכזרית של דמויות ישראליות, לכאורה. אין כמעט אף מילה אמת היוצאת מפיהם. כל עולמם, כל הבחירות שהם בוחרים טבולים היטב ברוטב שקרני ולו בגלל צורך שלהם לרָצות.
People who keep dogs are cowards who haven't got the guts to bite people themselves. המשפט המריר הזה של סטרינדברג הוא המוטו של הספר. הוא מדגים היטב את השקפת העולם שמבטאת ידלין בסיפור. הזולת הוא תמיד בעל כוונות זדון, לכן הכרחי לחשוד בו, אבל אסור שהוא יבין שאני חושד בו... בשביל זה כדאי שיהיה איזה כלב – רצוי גדול ומאיים כהוגן – שיוציא אל הפועל את מה שאני רוצה שיקרה.
הוא עייף אותי, הספר. כתוב סביר, מבהיר את כוונותיו. אבל העולם הזה שידלין מוליכה בו את דמויותיה – עולם חורש-רע, עם כוונות נסתרות, כשאין אדם בעולם איתו אפשר לדבר בכנות, כשסיסמאות מתייפייפות הן ברירת המחדל של התקשורת של הדמויות, זה ממש מתיש. אולי יש ישראלים שזו נקודת המוצא שלהם. אבל למה מגיע להם שיכתבו עליהם ספר?
3.5 כוכבים. במאמץ.
53 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, Rasta
רוב בני האדם מתייחסים ומתחשבים למה שחושבים עליהם. בסופו של דבר אנחנו יצורי-להקה. השאלה היא של מינון ועל מה אנחנו מוותרים כשאנחנו מתחשבים בזה. אכן, מה שהפריע לי היה השקפת העולם שביטאה הסופרת ולא בהכרח התנהלות הדמויות. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפ"צ שימוש פרטי במשאבי הטבע שהם לכאורה של כולם נפוץ מאד.
מגנים אותו - אם בכלל - במקרה שרוצים לגנות את מי שהשתלט עליו. נושא ילדי-תימן שנמסרו - או לא - לאימוץ חורג מתחום משאבי טבע המנוצלים על ידי יחידים... בלי להיכנס לנושא עצמו - שאין לי שום ידע לגביו - בתחילת המאה העשרים עד שנות ה70 בה ילדים של אוכלוסיות "קשות" נמסרו לאימוץ בבריטניה, אוסטרליה, קנדה (רשימה חלקית מאד) והתפיסה הפטרונית של הדרך הטובה לגדל ילדים היתה נחלת חלק גדול מהעולם המערבי. |
|
|
Rasta
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
נשמע שהספר משקף מציאות שקיימת. "מה שהכי חשוב בעולם הוא מה שחושבים עלינו" זה רעיון שמוטמע בנו בני האדם ללא הבדל של לאום והרוב המוחלט חוטא בו בדרך כזו או אחרת במהלך החיים, רואים את זה בכל מקום, ולדעתי הרעיון הזה אף חזק יותר כיום. השקפת העולם שלה שהיא מבטאת בסיפור, בעיניי, עצובה מאוד וחבל שיש אנשים שחושבים ככה.
תודה על הסקירה יעל. |
|
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אורלי אבוקסיס קיבלה 'שרת כלום' לענייני כלום כשוחד פוליטי מובהק.
אדם בינוני שעושה הרבה גלים. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מה שקורה בים המלח משקף את סוג המדינה שהתפתחה כאן.
נתנו למפעלי ים המלח אישור לנצל את המשאבים עד כדי ייבוש חלקו הדרומי של משאב הטבע הזה והממשלה המושחתת שלנו לא מתערבת בכך. גם גישה לים המלח עצמו אינה אפשרית, למיטב ידיעתי, למעט באזורי המלונות שנתנו להם גישה. במדינה נורמאלית ים המלח היה מטופל ונשמר היטב ולא מחוסל. אורלי לוי אבוקסיס יכולה לרשום על שמה במשותף עם עמיר פרץ (עם או בלי השפם) את קבורתה הסופית של מפלגת העבודה. היא גם הצליחה לשמר את המסורת של אבא שלה של התבכיינות כדרך להגיע להישגים. הפשע היחיד שכנראה נעשה נגד האוכלוסיה זה הסיפור עם ילדי תימן, שלא ברור לי איך עדיין הוא ממוסמס ולא הופך להיות לשיחה יומיומית ולבירור עד תום מי נתן את ההוראה לקחת ילדים מהוריהם בתואנות שקר. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
רץ אני די בטוחה שהגברת אבוקסיס משוכנעת שהיא מתנת אלוהים לאג'נדה שלה.
בהרבה מקרים דומים האנשים שעשו מעשה דומה משתכנעים שזה מה שיעזור לאנושות. ממה שראיתי את נאומה לגבי בן-הרופא שסורב על ידי הקיבוץ להתקבל לחינוך שם - היא באמת האמינה בזה. למרות שלרופא לא היה אז בן (לדבריו) וממילא הוא לא ביקש לקבל אותו לחינוך שם. מה שמעניין במיוחד בתופעות האלה הוא איך שקר שחוזרים עליו הופך אמת לאמיתה. ואיך להיות פוליטיקאי בארץ אינו (עוד) תפקיד המחייב כישורים ידועים - בדומה לכל התפקידים, אלא שם-נרדף לרמאים ושקרנים, המונע מאנשים טובים להיכנס לתחום הזה, ומושך אליו את המפוקפקים... מ.ש.ל. |
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
שמעתי את אורלי אבוקסיס - הגיבורה הפולטית שלנו, שקבלה את קולותיה בזכות מטומטמים כמוני, באמונה תמימה שהיא מייצגת פיוס, מה היא מספרת על ניר דוד,
חובטת בקיבוצים כשק חבטות, ראתי סרטים של האירועים על השער והבנתי שמשהו מניע מתדלק את השינאה הזאת, ואחרים כאבוקסיס תופסים טרמפ על האירוע הזה, ומתדלקים אותו, עכשיו באו ונדבר על ים המלח ואוצרות המדינה אותן ממשלת הליכוד מכרה בנזיד עדשים, וגרמה נזק סביבתי חסר תקדים. האסי הוא משל לשבר תרבותי וחברתי שמשמשיך לדרדר אותנו לתהומות חדשים.
|
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, חני.
לדעתי עליהום על כל קבוצה אינו דבר נכון (אם כי לא צריך להימנע מלבקר תופעות פסולות, כשיש). "מלחמת עולם" לא היתה מפריעה לי אם היה איזה ערך מוסף בה. הניסיון מלמד שאנשים מאד אוהבים להשמיע ושכחו איך לשמוע ובמיוחד איך להקשיב. |
|
|
חני
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יש לי המון מה לומר. למה לפתוח פה עוד מלחמות עולם.
פחות אוהבת עת העליהום על קיבוצים.
או עליהום בכלל.רץ אף אחד לא זרק אף אחד לשום מקום. הספר נשמע יעל ממש מפוהק. וטוב שהסקירה יפה ושופכת קצת אור. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, רחלי.
אני לא התפעלתי ממנו (בגלל השקפת העולם שנראתה לי עקומה) אבל לפי הביקורות פה ובכלל רבים אהבו. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפ"צ
לא יודעת אם הפיתרון הזה יספק את "המקופחים" - ודאי שהוא יעמיס על אנשי הקיבוץ פעילות נוספת (לספור את המגיעים, לעסוק בפיקוח, לנקות אחרי הפיקניקים שם, לריב עם כולם...) למעשה זה נראה לי מצב של לוז-לוז. |
|
|
רחלי (live)
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל, לי מספיק לקרוא את הביקורת, והניקוד בשביל להחליט שזה לא משהו שאקרא בזמן הקרוב, תודה לך
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל, אני מסכים שהמקרה של האסי הוא בעייתי.
הפתרון שהציעו נשמע לא רע - פתחו קטע קטן עם הגבלת כמות אנשים, וכך יימנע העומס בקיבוץ וגם הציבור יוכל להנות מהמקום. מקווה שיאכפו שם הגבלות רעש והקפדה על הנקיון, כדי שהחלק ה"תרבותי" כאן לא יחריב את המקום. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, ראובן.
זה נכון. ואם חינכו אותך שכל אדם חשוד מראש וכדאי שתיזהר ממנו - צריך להחליט האם ללכת לגור במקום שתושביו מפחידים אותי כל כך... |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, פרפ"צ
הספר אינו משעמם (אם כי יש לו הרגעים שלו...) אבל השקפת העולם המוצגת בו מתישה ומעיקה. אני לא חולקת על כך שעל שטחים ציבוריים להישאר בחזקת הציבור. אבל אם "משאב טבע" נמצא באמצע שטח פרטי ולא עורר עניין שנים רבות, הייתי שואלת מה קרה פתאום שהתעורר העניין הזה ובאיזו דרך "הציבור" יוכל להשתמש באותו משאב, הנמצא בתוך בית של מישהו. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
רץ, ברור שאנשי הקיבוץ טיפחו את המקום והפכו אותו למה שהוא.
עם זאת, עולה השאלה האם כל אחד יכול לרכוש במדינה משאב טבע ולהפוך אותו לשלו? האם המדינה צריכה לאפשר לגופים פרטיים לרכוש שטח שהוא משאב ציבורי? ברור לי שהקיבוץ הוקם מזמן, ואולי לא היו בדיוק כללים ברורים לגבי משאבים ציבוריים. גם כשמגיעים לכנרת ורואים שטחים שיישובים השתלטו עליהם והפקיעו אותם מהציבור יש כאן בעיה. בכנרת לפחות עדיין יש גם שטחים ציבוריים (שלא היה מזיק אם היה בהם יותר פיקוח כדי למנוע פגיעה בהם על ידי אנשים שלא חונכו כראוי). |
|
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
רץ- שנאה פתולוגית או לא-אנו יודעים איך עמך ישראל משאיר שטח אחרי בילוי.
סקירה טובה. בני האדם הם שיפוטיים וניזונים ממה שגדלו עליו. |
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפר - האסי היה ביצה עם אנופלס, שם התיישבו מייסדי חומה ומגדל - במקום שלא היה בו כיף, כקולקטיב בכדי שכולם יתחלקו במעט שיש, הם עם 50 יושבי חומה ומגדל מ- 1936- 39, הניחו את היסוד למדינה יהודית.
מה לעשות שהשממה הפכה לגן פורח, אלא מה בית שאן מנסה לספר את ההיסטוריה מבלי השורשים שלה, הקבוצנקים היגעו לגן העדן השתלטו עליו ושלחו את המזרחיים לגיהנום, כעת צריך להחליף את היוצרות, כל אחד מספר את הסיפור שנוח לו, אבל בבסיס הסיפור הזה מונחת שנאה פתלוגית בלתי נתפסת.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה טובה לספר שנראה מדשדש ומשעמם.
לגבי האסי,חופי הכנרת וחופי ים המלח שהם משאב ציבורי שהופקע, הדעת איננה נוחה מכך, אך בהתחשב בטינופת שמוצאים באתרים פתוחים, אולי עדיף שלא יהיו פתוחים לכולם, או שיפתחו אותם לציבור בליווי פקחים שמחלקים קנסות בסכומים גבוהים על רעש ולכלוך. אנחנו במזרח התיכון, לא בארץ תרבותית שבה שומרים על ערכי טבע. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, strnbrg59.
קראתי את הביקורת שלך והבנתי שאהבת את הספר. לדעתי לא מדובר בכלל בצדיקים (אף אחד מחברי אינו מושלם או צדיק, אחרת לא היה חברי) מה שהרגשתי הוא מיאוס - לא מדמויות האנשים אלא מהשקפת עולמם. אנשים שאפילו בינם לבין עצמם אינם מביעים את מה שהם חושבים באמת, שמוכנים שכל מה שהם מבטאים יהיה שקר - זה דוחה בעיני. ועוד יותר דוחה בעיני התפיסה שכל אדם שהוא חורש רע שיש לחשוד בו. מקובל עלי מאד שהרבה אנשים מעדיפים לגור בין אלה שדומים להם. אבל מצד אחד להרגיש ככה ומצד שני לבחור לגור בתוך אוכלוסייה שלא מבינים אותה ומפחדים ממנה? זו התוצאה כשאנשים לא אומרים לעצמם את האמת. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, רץ.
לתת בראש לפריבילגים - זה הספורט הלאומי שלנו. כי למה שיהיה להם ולנו לא? ולגבי האסי - מה שלומד כל סטודנט לכלכלה בסימסטר הראשון - ערך של דבר נקבע לפי מי שמחזיק בו. כל עוד זה היה פלג קטן שהביא יתושים וקדחת - הוא לא עניין איש. מרגע שהפך מוקף מדשאות ואנשים שמטפלים בו - אם הוא שווה להם - הוא שווה גם לי. |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, zek.
קח בחשבון שהיו שאהבו אותו מאד. אולי גם אתה? |
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
הבל-הבלים בריבוע. |
|
|
strnbrg59
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אוי! כתבת פה ביקורת מעניינת ומנומקת היטב, אבל (כמו בדרך כלל) אני רואה את הדברים אחרת.
אולי ההבדל הוא שאני סמפטתי את אסנת ודרור. אנשים מושלמים? צדיקים? לא. אבל אני חושב שהייתי מתידד איתם מהר, אילו הם היו השכנים שלי. זה שהם לא אומרים את מה שהם ממש חושבים? אני חושב שהם מגלים מספיק מן האמת, מתי שצריך. יותר מדי כנות, ולמי מאתנו היו אז חברים בכלל?
אולי אני מתחבר אליהם גם מן הסיבה שגם אני קניתי (לא מזמן) דירה בבניין עם אוכלוסיה קצת בעייתית. אני יודע שקראת את ה"חירות" של ג'ונטן פרנזן. אסנת ודרור לא מזכירים לך את פאטי ווואלטר? |
|
|
רץ
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
לא קראתי - אבל לפריבלגים מגיע לחטוף בראש - אם בזאת מצליחה ידלין - אז אני מתחיל להבין את נחל אסי שתקוע כמו אצבע בעין של בית שאן, למרות שקודם הייתה ניר דוד - חומה ומגדל בביצה.
|
|
|
זאבי קציר
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה יעל.
הספר ממתין לי על המדף הוירטואלי והסקירה שלך בהחלט לא תקדם אותו לכיווני בקרוב...
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
רעיון מעניין.
המשפט של סטרינדברג הוא הבל הבלים.
כתבת יפה ומשכנע. |
53 הקוראים שאהבו את הביקורת
