ביקורת ספרותית על אנשים כמונו מאת נעה ידלין
ספר לא משהו דירוג של שני כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 22 באוקטובר, 2024
ע"י שונרא החתול


נעה ידלין היא כלת *פרס ספיר. הופתעתי כשהיא זכתה בפרס על "בעלת הבית", אבל מה אני מבינה בפרס ספיר. את "שטוקהולם" שלה אהבתי מאוד אבל עדיף שלא היה פורץ מדפי הספר ומקבל חיים כסדרת טלוויזיה שמאוד קלקלה את חוויית הקריאה ומאוד לא מומלצת. לא לפני קריאת הספר ולא בסופו. פשוט לא.

הדבר שהכי זכרתי מנעה ידלין זה את מבנה השיחות שלה. הוא אמר, והיא אמרה, והוא אמר, והיא אמרה, וכך בלולאה כמעט אינסופית. פשוט בלתי נסבל. וזה חזר גם בספר הזה וביתר שאת. אביא ציטוט בסוף, למה שרק אני אסבול? רבים מתלוננים על זה בביקורות שלהם על ספריה, אז אני רק יכולה להניח שנעה ידלין לא קוראת ביקורות של קוראים בסימניה.

לא נהניתי במהלך קריאת הספר. נאבקתי להמשיך, אבל השתלטה עליי מעין נחישות לסיים אותו "כי אם כבר הגעתי עד כאן, אז אני כבר אמשיך." ושוב נשאלת השאלה הנצחית האם זה בזבוז זמן להמשיך לקרוא ספר שלא מתחברים אליו או שזה בזבוז זמן להגיע לחצי ספר ואז לזנוח אותו.

הספר נראה מבטיח כי הוא של סופרת שהוכיחה את עצמה, לפחות אצלי, וגם אהבתי את השם שלו, "אנשים כמונו". זה כבר נותן לך תחושת הזדהות. לא תרצה לקרוא על אנשים כמוך?

אז האנשים האלה הם זוג בורגני בתחילת שנות הארבעים עם שתי בנות בבית ספר יסודי שעוזב את מרכז תל אביב בגלל מחירי הנדל"ן ועובר לגור בשכונה מתחדשת, מה שנקרא, בדרום העיר. מה שנראה כמו תחילתה של גֶ'נְטְרִיפִיקַצְיָה, שבה אוכלוסייה מהמעמד הבינוני והגבוה עוברת לשכונות חלשות, לרוב במרכזי ערים, תוך שינוי מתמשך של אופי השכונה ודחיקת האוכלוסייה החלשה. זה נקרא מתחם או אזור שלוש-חמש ולא הצלחתי להבין אם זה אזור אמיתי או שהומצא ע"י הסופרת. מה שכן, כשניסיתי לבדוק זאת, גיליתי שיש ערך שלם בוויקיפדיה שמוקדש לשכונות בתל אביב, ושעליהן נמנות שכונות עם שמות מפתיעים כמו צוקי אביב, שכונת רמת השרון, צהלון, פרדס דכה, רמת הטייסים, אורות, ישגב ו...שיכוני חיסכון. ושיפו א' קפצה כיתה כי יש יפו א', ג' ו-ד', אבל אין יפו ב'.
אז האישה, אסנת, מנהלת באיזו רשת שיווק ואחראית על תצוגת המדפים בחנויות הרשת, והבעל, דרור, הוא איש הייטק שמנסה לתכנת איזה אלגוריתם שיגן על ילדים מפני **תוכן פורנוגרפי, ולצורך המחקר יושב שעות מול המחשב בבית וצופה ב... ובכן, תוכן פורנוגרפי. הכל בשם המחקר. מעניין מה הכרישים היו חושבים על זה.

יותר מכל דבר, במהלך הקריאה, עלתה לי בראש מילה אחת. גרפומניה.
לְהִיטוּת אַחֲרֵי כְּתִיבָה סִפְרוּתִית בְּלֹא כִּשָּׁרוֹן וּבְלֹא רוּחַ יְצִירָה, גִּבּוּב דְּבָרִים נְטוּלֵי עֵרֶךְ סִפְרוּתִי אוֹ אָמָּנוּתִי.
זה מעליב. ואי אפשר להגיד שאין לידלין כישרון ורוח יצירה ושהיא מגבבת. היא סופרת מוכחת, כלת פרס ספיר מיינד יו, ולא איזו פקאצה שחייבת לפרסם את הגיגיה בהוצאת ספרים עצמאית קקמייקה כי העולם פשוט חייב לקרוא את מה שיש לה להגיד, אבל זה מה שהרגשתי לגבי הספר הזה. שהוא קצת מיותר. ומרבה במילים, ואין בהן צורך.
להג לרש. הוצאת להג לבטלה.
ראובן תיאר ספר אחר שלה, "הספר הלא נכון", כמתיש, דחוס ועמוס לעייפה, וזה מתאר היטב גם את הספר הזה.


בסוף לא הגעתי לסוף. עצרתי בעמוד 170, שני שליש הספר, כי מה לעשות? זה ספר לא משהו.
ולא נראה לי שאקרא עוד ספרים שלה.


הבטחתי ציטוט:
"הוא שאל, אז מה, מה הקטע שלו? וליאור שאל, של ישראל? ודרור לא השיב, וליאור אמר, מה זאת אומרת, מה הקטע שלו, ודרור שאל, הוא עובד? יש לו משפחה? ושני אמרה, זה עובד זה, וליאור אמר, עבריין, ואסנת שאלה, עבריין? וליאור אמר, אלא מה, ממה הוא מתפרנס, הוא כל היום בבית, ואסנת שאלה, אבל מה זאת אומרת עבריין? מה, מאיזה סוג? וליאור אמר, אני יודע, סוג עלוב, ודרור שאל, מה, מה, הוא גונב? הוא... הוא ..." אני עצרתי. פה. הפיסקה ממשיכה.


*שתי הערות על פרס ספיר:
1. אם מאיה ערד לא זכתה בפרס ספיר, אז מה הוא שווה? (היא הייתה מועמדת שלוש פעמים, טרם ששונה התקנון כך שמחבר הספר המועמד לפרס יהיה אזרח ישראל או תושב קבע בה, שמרכז חייו בישראל). גם אשכול נבו לא זכה. גם עידית אלנתן לא. ועוד רבים וטובים אחרים.
2. אם יעל הר לא חברה בוועדת פרס ספיר, אז מה הוא שווה? (וזו רק תחנה בדרך לוועדת פרס נובל)
לקריאה נוספת
https://tinyurl.com/mw2y6znx

**אפרופו תוכן פורנוגרפי, האם ידעתם שאתר הפורנו הפופולרי בעולם נקרא פורנהאב ושהבעלים החדש שלו הוא רב אורתודוכסי?
שהרי זו מצווה גדולה בתורה להפיץ תוכן פורנוגרפי.
לפה באמת נכנסים בגלל המאמרים
https://tinyurl.com/4n2376tj

41 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מנדלי (לפני 11 חודשים)
אהבתי מאוד את הסדרה שטוקהולם. מבחינתי היה מרגש לראות קאסט כזה של שחקנים ביחד. אבל יכול להיות שזה בגלל שלא קראתי את הספר.
אורי החמודה (לפני 11 חודשים)
מעניין אהבתי את בעלת הבית אבל זכותך
Pulp_Fiction (לפני 11 חודשים)
פשוט הבאתי את המושג המקובל אצל הנוגעים בדבר, שונרא. "כסף" לא נשמע טוב, כאילו מה נבגוד בערכינו עבור בצע כסף? "פרנסה" לעומת זאת זה לכאורה עניין הכרחי, בסיסי שאי אפשר בלעדיו.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
פאלפ, יפה אמרת, רק שהייתי מחליפה את המילה "פרנסה" במילה "כסף".
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
סטרנברג59, אתה מוזמן לבחון איתי.
Pulp_Fiction (לפני 11 חודשים)
סקירה טובה שאסתפק בה. ממה שראיתי במהלך חיי, איכשהו כל איסורי הדת מתבטלים כאשר הם נתקלים במילת הקסם "פרנסה". וכשמדובר בפרנסה כזאת טובה, אז על אחת כמה וכמה...
strnbrg59 (לפני 11 חודשים)
נשמע כאילו נטשת לא אחרי מאה ושבעים אלא אחרי עשרה עמודים.
אסתר (לפני 11 חודשים)
גם אני לא אהבתי את הספר ראו ביקורת שלי
נצחיה (לפני 11 חודשים)
ספר קשוח ומפחיד קצת, התקשיתי להתחבר. למרות החיבה ל"בעלת הבית"
ראובן (לפני 11 חודשים)
שונרא-מסכים לגבי קבלת פידבק מ'סימניה' או אתרים אחרים
כולל פייסבוק
יש לעתים עשרות סקירות שנותנות תמונה יותר ממבקר.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
אלון, אני מסכימה עם אפיוני הנטייה שלה כפי שתיארת אותם. תיאור מצוין.
בספר הזה הורגש חסרונו של עורך עם מספריים גדולים. לטעמי יש יותר מדי להג חסר תכלית.
אבל כן יש לה כישרון גדול. אולי צריך לסנן קצת יותר.
נדמה לי שהיא התחילה בתור מבקרת טלוויזיה.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
מסמרון, זה לא רק מי חברי הוועדה שנבחרים, אלא גם מי אלה שבוחרים את חברי הוועדה.
ומי בוחר את אלה שבוחרים. וכך הלאה.
אבל כנראה כך הם סדרי עולם כשמדובר בוועדות פרס.
יכול להיות שצריך להקים אקדמיה לספרות בדומה לאקדמיה לקולנוע, כך שהבחירה תהיה בידיהם של רבים ולא של מעטים.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
אפרתי, לדעתי "בעלת הבית" טוב, אבל "שטוקהולם" טוב יותר ולו רק בגלל סיפור העלילה הכל כך לא שגרתי.
מיכל, יש גם מקרים שמתאמצים להמשיך ספר ומגלים שהמאמץ היה שווה. אז זה נורא תלוי.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
יעל, את ראויה לכך. זה לא מן השפה אל החוץ. נדמה לי שזהות חברי הוועדה נשמרת בסוד, אז אולי את כבר...
אני גם חושבת שכל סופר/מבקר/עורך/מו"ל של ספרים צריך להעיף מבט בסימניה מדי פעם. שם נמצא הקהל, לא בביקורת אחת בעיתון, נחשב ככל שיהיה.
וכמו שיש בארה"ב people's choice awards לטלוויזיה וקולנוע, אולי גם בישראל צריך הצבעה כזו לגבי ספרים. כי יש ניתוק מסוים בין הפרסים לבין הקהל.
שונרא החתול (לפני 11 חודשים)
ראובן, תודה. את פרס ספיר היא קיבלה על "בעלת הבית" שבו לפחות הייתה עלילה מעניינת.
בר, תודה. הגדרת יפה "בלתי ניתן להכלה". אבל כנראה יש אנשים שמכילים את הסגנון כי היא ממשיכה להוציא ספרים עם הדיבור הזה.

אלון דה אלפרט (לפני 11 חודשים)
אני לא רואה בכך סתירה. ידלין לא המציאה את סגנון כתיבת שיחה מדוברת ככלי ספרותי, ויש מקומות (גם אצלה) שמדובר בכלי מאוד יעיל להבנת סיטואציה של שיחה לא באופן השגרתי המקובל של שורה אחרי שורה, עם ״אמרה רונה״ בסוף. במיוחד כשסגנון הכתיבה הוא ״מדובר״ ולא ״ספרותי״ - ואני יכול לחשוב על כמה ספרים כאלה שקראתי (ואחד שכתבתי) - יש לזה השלכות על המבנה של הטקסט, ולעתים קרובות זה נעשה באופן מוצלח מאוד עם חלופות פחות טובות. ידלין יודעת לכתוב גם כאלה וגם כאלה, להלן ״כישרון גדול״. זה שלפעמים התוצאה מייגעת, זו תוצאה רצויה פחות עם חסרונות בולטים.
ראובן (לפני 11 חודשים)
אלון-נשמע לי דבר והיפוכו.
נטייה לפטפט,לאכול ת'ראס,לקשקש וכו' -איך מסתדר עם כישרון גדול?
משפטים כמו
'וגיתית אמרה, מה, ורונה אמרה, נחשי מה קראתי אתמול, וגיתית אמרה, לא נכון'...
(מ'הספר הלא נכון' שבשליש הדרך זנחתי)
אלון דה אלפרט (לפני 11 חודשים)
נדמה לי שבמקרים כאלה הסופר חייב עורך עם מספריים גדולים וחדים שלא יפחד ממנו. נעה ידלין היא כישרון גדול בעיניי (בעלת הבית ספר מצויין), אבל יש לה נטייה לפטפט, לנפח, להגדיל, לאכול ת׳ראש, לקשקש, להרחיב, לפרט, למלא ועוד וכדומה וכיו״ב אם אתם מבינים את הכוונה
ראובן (לפני 11 חודשים)
מ"ע- בעניין פרסים המוענקים מסיבות לא רלוונטיות- הסרט 'ארץ נוודים' עם פרנסס מקדורמנד
זכה ב-3 אוסקרים,כולל הבימוי שכנראה נבע מתקינות פוליטית (ממוצא סיני).
סרט חסר מעוף ומשמים.גם פרנסס מקדורמנד (זוכת אוסקר בו) לא מצליחה להעלות את הרמה.
מסמר עקרב (לפני 11 חודשים)
ב"שטוקהולם" שנהנית ממנו היא לא משתמשת בסגנון הכתיבה דמוי הלולאה האינסופית (הגדרה מעולה)?

בפרס ספיר מעורבים הרבה שיקולים זרים, בלתי ספרותיים בעליל, אבל גם אילו היה מדובר בשיקולים ענייניים, לא הייתי מייחס חשיבות לאי אילו "מביני דבר" ספרותיים, שמעניקים פרס ספרותי כה נכבד ויוקרתי לסופרת שמשתמשת בסגנון כתיבה שלא זו בלבד שהוא מעיק ומכביד על הקריאה, אלא גם עני ודל מבחינה ספרותית.
michalus (לפני 11 חודשים)
לטעמי זה בזבוז זמן להמשיך לקרוא ספר שלא נהנים ממנו, כמו להבדיל לנסות לשמור על קשר קרוב עם חבר/ה שלא כיף לך איתם.
אפרתי (לפני 11 חודשים)
אני התענגתי ממש על בעלת הבית, וברוח זו כתבתי סקירה. את השטוקהולם נטשתי מיד.
yaelhar (לפני 11 חודשים)
וואו, שונרא, איזו מחמאה השחלת לי בסוף...
גם לי היו השגות - חלקן דומות לשלך - על הספר הזה. דווקא הסיגנון "הוא אמר - היא אמרה" לא הפריע לי.שני ספרים נוספים שלה שקראתי - כולל הזוכה בפרס ספיר - שיכנעו אותי שהיא לא בשבילי.

אגב הסופרים שציינת שלא זכו - שספרים של חלקם קראתי ואהבתי, אינם מצביעים דווקא על העדפת מקורבים אלא על אג'נדה. וזו הסיבה שפרסים ספרותיים אינם מצביעים דווקא על טיב הספר, לדעתי.
נתוש (לפני 11 חודשים)
כנ"ל קראתי את 'חיי מדף' ולא הבנתי את הבאזז סביבה, כנראה שמי שמקורב לברנז'ה , יקבל סופרלטיבים ופרסים שלא מגיעים לו... היא לא מגיעה לרמתה של מאיה ערד שמיטיבה לתאר את נבכי נפשו של האדם.
מורי (לפני 11 חודשים)
גם מורקמי לא זכה בנובל. אני אישית שמח על כך.
בר (לפני 11 חודשים)
סקירה נהדרת, כתבת נפלא כהרגלך.
זה בדיוק אותן התחושות שהרגשתי כשקראתי את "הספר הלא נכון" של ידלין,
שגם אותו דירגתי בשני כוכבים.
הציטוט שהבאת מהספר הוא על גבול הבלתי ניתן להכלה.
אושר (לפני 11 חודשים)

ראובן (לפני 11 חודשים)
סקירה טובה שונרא וכל כך נכונה
צלחת יותר ממני ב'ספר הלא נכון'- נשברתי בשליש הדרך.
פרס ספיר עאלק





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ