הביקורת נכתבה ביום רביעי, 1 במאי, 2024
ע"י שרית
ע"י שרית
האם אפשר להסכים על כך שבכל אחד מאתנו מסתתר גזען קטן? אולי זה תולדה של קיבעון בשלב אבולוציוני מוקדם שבו הצטופפנו גב אל גב, שבט קטן, מבוהל ואלים של יצורים, עם אוצר מילים לא גדול ושיניים חדות וידיים חזקות שנושאות מקלות ואבנים, מקיפים איזו ממותה שזה עתה צדנו. נכון, אוצר המילים התרחב, חלקנו נטש את המקלות והאבנים אבל הנפש השבטית שבה ומרימה את הראש מפעם לפעם, למרות שהמערה אחרונה בה ביקרנו היתה מערת בית גוברין בחול המועד. סיוט.
נעה ילדין מכירה את הנפש הזאת, ומטפלת בה בהומור ובאמפתיה. כן, בכולנו יש מפלצתון, גם באלו שפעם כונו "יפי נפש" והיום זוכים לכינויים אחרים, וכולנו מוצאים דרכים לחשוף את השיניים המטפוריות שלנו, עטופות בצדקנות ובניילונים מתכלים מעצמם, כי את המערות שלנו, אנחנו רוצים בתוך מערכת אקולוגית ירוקה וידידותית לסביבה. דגש על שלנו. וידלין יודעת למתוח את הקו בין אנחנו לאחרים, בין השבט שלנו לשבט השכן. זה אולי לא יפה, אבל כאלה אנחנו. ובאופן כללי, מה אפשר לצפות מאיתנו, כי במונחים אבולוציוניים, האדם נולד רק אתמול ופרויד שדיבר על תרבות, לפי החישוב הזה – הוא עדיין פג. מצאתי את עצמי יושבת וצוחקת, על עצמי ועל אנשים אחרים. אנשים כמונו. על אלה שכואב להם הלב על המתחולל בטיזי-נאבי, אבל פחות על מקומותינו איפה שאיך נאמר בעדינות, עוסקים פחות באהדת הסביבה, ואת החיות הכשרות שלהם אוהבים על שיפוד. וגם על הדוגו ארגנטינו, צחקתי. המפלצת הלבנה החמודה הזאת, אשכרה קיימת. ואולי אפשר להפוך אותה, כלומר את הכלב הזה, לכלב מחמד, אבל אין לדעת מתי הוא יחשוף שיניים ובמי הוא יינעץ אותם. ככה זה כשהדברים המכוערים, האלימים, המפחידים, נמצאים על סף הבית, יוצאים החוצה בחושך, ואין דרך להתחסן מפניהם. במיוחד משום שחלקם נמצאים, איפה אם לא, בתוך עצמנו. 4 כוכבים.
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
שרית
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אני חושבת שיש כאלה שהמסווה התרבותי שלהם לא ממש מסווה אותם
|
|
רץ
(לפני שנה ו-5 חודשים)
רלוונטי יותר מתמיד, הקונפליקט בין החיה המותקפת לזאת שמבקשת לסמן טרטוריות של שייכות שיבטית, הבעיה ששני האינסטינקטים
החייתים לא רציונלים וגם לא מתכתבים אחד עם השני... התוצאה? מעוררת דאגה לעצם העובדה שתחת המסווה התרבותי שלנו, נשארנו סוג של חיה.
|
|
strnbrg59
(לפני שנה ו-5 חודשים)
גזענות? עברו כמה שנים מאז קראתי את הספר הזה אבל אינני זוכר
שהמוצא העדתי של כל השכנים היה מפורש.
|
|
שרית
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אכן הומור הוא דבר אינדיווידואלי. בעלת הבית אגב היה יותר טוב מהרומן הנוכחי
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-5 חודשים)
הומור הוא תכונה אינדבידואלית, היכולת של הפרט לראות דבר כלשהו בדרך שונה משהוצג.
ההומור של ידלין (שבהחלט קיים) אינו מדבר אלי כי הוא בעיקר הצגת צדדים נלעגים בדמויותיה. קראתי גם את "בעלת הבית" שלה, וגם הוא לא הצחיק אותי. |
|
שרית
(לפני שנה ו-5 חודשים)
מעניין עניין ההומור, באופן כללי לא קל להצחיק אותי. בכלל אני מגלה שאני מוצאת הומור בדברים שאחרים פחות מוצאים. לעומת זאת דברים שאמורים להיות מצחיקים, לא מצחיקים אותי בכלל.
|
|
yaelhar
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אהבתי פחות ממך והוא לא הצחיק אותי בשום דף שלו.
אני חושבת שלא כל אי-קבלת-האחר הוא גזענות, אם כי אני מודעת לחסכנות הגלומה במילה אחת המבטאת את כל מה שהוא "לא בסדר" אצל הזולת. |
|
מורי
(לפני שנה ו-5 חודשים)
אז ככה: נולדנו בדיוק כמניין השנים שהן גילנו. דבר שני, קצת גזענות מסדרת את העולם,
הרבה גזענות הורגת.
|
|
שרית
(לפני שנה ו-5 חודשים)
האמת שכן, התיאורים של המנהגים הבורגניים במקומותינו שיעשעו אותי
כן, יש נימה של אלימות. זה הכישרון שלה, לכתוב גותיקה בורגנית כזאת
|
|
נצחיה
(לפני שנה ו-5 חודשים)
צוחקת?
זה לא מצחיק. בשבילי הוא היה ספר אימה |
8 הקוראים שאהבו את הביקורת