ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שישי, 10 במאי, 2019
ע"י סקאוט
ע"י סקאוט
שבויה בעברה- רפונזל המודרנית- חלום מתוק מדי-
"העתיד הופך להווה, ההווה לעבר והעבר לחרטה נצחית, אם לא מתכננים אותו מראש."
"אנשים הולכים לקולנוע במקום לנוע."
לעיתים קרובות אני שבויה בעבר.
אלבומי תמונות פזורים סביבי והדמעות גודשות את עיניי. הזכרונות צפים במוחי. אני נזכרת באנשים שהיו חלק מחיי וכבר אינם.
אני נזכרת באהוביי נפשי, נושקת לתמונותיהם, אהוביי נפש שהגורל האכזר ניתק באופן מוחלט את הקשר עימם וגזר עלי לתעות באפלה, לגשש בעיוורון רגשי.
השחרור מתלאות הזכרון האנושי הינו קשה. קשה לי להרפות. אני שבויה בזכרונותיי. לעיתים במשך שעות אני הופכת בהם, מונה אותם אחד-אחד וחיה אותם מחדש וחיותם אינה פוחתת בתוך ראשי. הזכרונות צלולים מאי-פעם, כאילו אני צברתי אותם אמש.
לעיתים אני חשה בהבזקי זכרונות שעוטפים את גופי, מזדחלים בתוך עורי ומעמיקים חפור, נוברים בגופי ובוערים בנוכחותם העיקשת. לוטפים ומכרסמים אותו. הזכרונות מרגיעים ובלתי נסבלים גם יחד.
בית הכלא של הזכרונות הוא קשה מנשוא. החרטה על שיכל להתקיים ובטיפשותי לא התרחש. ותחושת ההחמצה, טעם חמצמץ המעטר את פי, את לשוני, כאשר אינני מצליחה להשתחרר מתוך כבליו המצליפים, החונקים, מתוך כבלי הזיכרון הנורא, שמצניח אותי אל האדמה, קובר אותי בתוכה למרות נסיונות לחימתי האינסופית להגיח מעל פני השטח ולחזות באור יום, אור יום המסמל פיתחו של יום מפציע, לדבוק בחדשנות, לסדוק את קירות הזכוכית הסובבים את כל-כולי, בנסיון התרוממות ולהביט אל העתיד שטומן בחובו צפונות לא ברורים- קדימה ולחייך, אך שברי הזכרונות הנעוצים בתוך חזי ממשיכים להעניק לי את ההוכחה הניצחת לקיומם, מכשילים אותי בדרכי, שורטים את עורי המדמם ומניחים אותי לדמדם עתיד מזהיר שאין לו כל אחיזה בקרקע מציאותית.
מחזה זה פער פצעים בגופי שטרם הגלידו וככל הנראה לא יגלידו לעולם. מחזה שהוא זיכרון אחד גדול. מספר מצומצם של דמויות לוקחות בו חלק אך מאפיין אחד מאפיין את שלושתן: הזכרונות. ההטימעות בעבר וחוסר היכולת להביט קדימה, להתקדם. במקום זאת, הן רוקמות לעצמן אשליה, כל אחת בדרכה ובצורתה רוקמת לעצמה אשליה על מנת לחלץ עצמה מהתסביך אליו נקלעה, אל החיים הקשיים כתוצאה מחוסר יכולתה לגבור על החיים המשמימים שנקלעה אליהם בעל כורחה.
אמנדה, האם, אשר בעלה עזב אותה ואת ילדיה לטובת חיי הרפתקנות, היא לא מצליחה להשתחרר מהאסון אשר נפל על ראשה וכתוצאה מכך בורחת היא אל עולם העבר- אל הימים בהם הייתה נערצת, מחוזרת ומאושרת. לפני שידעה חיי סבל ושממון עם בעל בלתי מתפקד, שתיין, שלבסוף אף עזב אותה לאנחות והותירה מפרנסת יחידה למשפחתה קשת היום.
טום, הבן הבכור, אשר עובד במפעל מסחר ואינו מרוצה מתפקידו הבלתי מאתגר ומחייו המשעממים. כל חפצו לפרוץ פרצה בכלוב החיים השגרתיים, חסרי המעוף שנכפו עליו. הוא מרגיש שנעשה לו עוול מכיוון שאינו יכול לממש את רצונו להיות משורר ולטייל בעולם. לראות מרחבים שטופי שמש ודשא ירקרק. להיות אדון לעצמו. רצון שכאשר מתממש הוא יוצר חיבוטי נפש בליבו.
לורה, האחות הצעירה, בעלת מום ברגלה, סובלת מבטחון עצמי ירוד, בורחת אף היא אל עולם העבר ומתכנסת בעולם דמיוני שכולל בעלי חיים קטנים העשויים זכוכית שמהווים את כל עולמה.
ג'ים, חברו של טום, הוא מכנה את טום "שייקספיר" בשל חיבתו העזה לכתיבת שירה ונפשו הפיוטית, הוא היחיד מבין כל הדמויות שהצליח להתקדם בחייו ופניו מועדות קדימה. כניסתו אל עולמה של המשפחה יוצר סביבו כלא זמני של זכרונות מעולם ההצלחה שנגעה בו אצבעו ולא הצליח לשחזרה. עם זאת, הוא היחיד שהצליח להחלץ במעוד מועד מהכוך הכושל והדמיוני שנוצר בביתם המיושן של בני משפחת וינגפילד.
עזיבת אב המשפחה פירקה את המשפחה לחלוטין ועצרה אותה מלהתקיים. למרות שהם מתפקדים, התפקוד אינו מלא ואין הם חווים את החיים כרצונם. כל אחד מבני המשפחה בורח אל עולם פרטי משלו, עולם שהוא מעין עולם דמיוני שמותיר אותם שפויים, שפויים למחצה, מאפשר להם לדלות פיסה מתוך עולם שהיה ונחרב, מתוך פנטזיה דמיונית שגם חוצצת בינם לבין אנשי העולם האמיתי.
המחזה הזה הוא מחזה נפלא, פואטי מאוד ובעיקר חריג בנוף. הוא הרגיש לי כמו אגדה, אגדה נוראית של אנשים שיש להם רצונות, שיש להם קשיים אך הם אינם יכולים לגבור עליהם ומתנחמים בעבר. הנבירה וההטמעות בעבר היא זו שמותירה אותם מאחור.
לורה, העדינה והיפה, שעדינותה ושברירותה תואמת את עדינות הזכוכית שהיא כה מטפחת ואוהבת, סובלת מחוסר ביטחון מעצם בעייתה הרפואית שלמרות שהיא מזערית, מתנפחת במוחה למימדי ענק ומונעת ממנה לתפקד. היא אינה מצליחה להשתחרר מכבלי הביישנות הקיצונית, מחוסר אהדה והאהבה כלפי עצמה, דבר שמותירה בביתה. מחוסרת עבודה ומחוסרת מחזרים. למרות נסיונות אימה להחיות את בתה ולעורר בה חיות, המשימה נוחלת כישלון מוחץ והבת שבה אל מקומה הטבעי.
כך גם עם הבן והאם. כבלי הזכרונות וחוסר היכולת להיפרד מהעבר מותירים אותם שקועים במה שהיה ולא במה שיהיה, דבר שמונע מהם להתקדם. גם טום, הבכור במשפחה, שמגלה סימנים מרדנים כמו אביו, למרות שניכר שהוא מתעתד לפרוח מן הקן ולהיות הראשון שיעשה מעשה למען עצמו ואושרו, תקוע בעברו, זכרונה של אחותו לא מאפשר לו מנוח.
מחזה מופלא,רומנטי, קסום ובעיקר טרגי שעצבות רבה שורה בו. עצבות של דמויות שהן כביכול לא מן העולם הזה, שהן כביכול לא חלק מאיתנו אך למעשה מייצגות אנשים כה רבים שמתקשים להשלים עם העבר וליישר מבטם אל העתיד ולחוות את ההווה במלוא משמעותו.
דמויות המשקפות בני אדם שנקלעו למשבר כלכלי ובמקום למנף עצמם לגבהים, נסוגים אל פינתם המוכרת ובוחרים להישאר בה. אדם שעבר פוסטטראומה שגורמת לו לאחוז בה ולא להרפות מנוכחותה המעיקה. אדם אהוב שנפטר, עבר מן העולם, ויקריו לא מסוגלים להניח לזכרונותיו ודשים בחוסר קיומו פעם אחר פעם.
הבדידות גם היא חלק בלתי מבוטל מן המחזה והיא מורגשת בכל דמות ודמות, בעיקר באמנדה האם שהנבירה האובססיבית בנפלאות העבר מדגישה את ההווה הרעוע, המצוי על כרעי תרנגולת, שמותירה אותה ואת משפחתה חצויה ונבובה עד הקריסה הסופית מכיוון שאין אדם היכול לשהות כך לאורך זמן. קריסה נפשית, רגשית וגופנית שתיוותר כצלקת צורבת בעורם.
זמן רב לא הזדהתי עם דמויות כפי שהזדהתי עם הדמויות כאן. עדינותה המלודית של לורה השברירית, פחדה מפני הלא נודע. הרצון הטוב של האם המתנגש עם שהייתה התמידית בעבר ונסיונו הנואש של טום לפרוץ פרצה בגדר הזכרונות והשממון האופף אותו ואת משפחתו, הרצון לחוות חיים מעניינים היאם לצעיר כמוהו, רצונו לשבור את מסכת החדגוניות של חייו נגעה לליבי מכיוון שזה דבר שאני חווה תדיר-השקיעה בעבר אל מול הרצון לפרוח, להתקדם, להותיר את העבר מאחור ולחוות את ההווה אך העבר עדיין מהווה מכשול לא ניתן למעבר שמותירך יגע.
" אה, לורה! לורה! ניסיתי לשכוח אותך. להשאיר אותך מאחורי גבי. אבל אני נאמן לך יותר משרציתי להיות.
אני מדליק לי סגרייה, חוצה את הרחוב, ממהר לקולנוע או למסבאה, אני מזמין משקה, מדבר אל הנוכרי שלידי, אני עושה כל דבר שבכוחו לכבות את הנרות שלך.
משום שהעולם היום מואר בגיציו של החשמל. כבי את הנרות שלך, לורה! היי שלום!"
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
המשך.
קטע המשך מהטקסט שלך:
"בית הכלא של הזכרונות הוא קשה מנשוא. החרטה על שיכל להתקיים ובטיפשותי לא התרחש. ותחושת ההחמצה, טעם חמצמץ המעטר את פי, את לשוני, כאשר אינני מצליחה להשתחרר מתוך כבליו המצליפים, החונקים, מתוך כבלי הזיכרון הנורא, שמצניח אותי אל האדמה, קובר אותי בתוכה למרות נסיונות לחימתי האינסופית להגיח מעל פני השטח ולחזות באור יום, אור יום המסמל פיתחו של יום מפציע, לדבוק בחדשנות, לסדוק את קירות הזכוכית הסובבים את כל-כולי, בנסיון התרוממות ולהביט אל העתיד שטומן בחובו צפונות לא ברורים- קדימה ולחייך, אך שברי הזכרונות הנעוצים בתוך חזי ממשיכים להעניק לי את ההוכחה הניצחת לקיומם, מכשילים אותי בדרכי, שורטים את עורי המדמם ומניחים אותי לדמדם עתיד מזהיר שאין לו כל אחיזה בקרקע מציאותית". הצעה לפי אותו עיקרון.יותר הנגשה, ואולי להאניש את הזיכרונות: 'בית הכלא של הזכרונות הוא קשה מנשוא (יפה מאוד!). החרטה על מה שהפסדתי, שבטיפשותי לא התרחש, ההחמצה, טעם חמצמץ בפי, על לשוני, אינני מצליחה להשתחרר מכבליו המצליפים, כבלי הזיכרון הנורא חונקים אותי, הזיכרון מפיל וקובר באדמה, לועג לנסיונותיי החוזרים להילחם ולהגיח מהקבר הזה, לראות אור יום. לראות חיים חדשים מפציעים, כמו יום חדש, לסדוק את קירות הזכוכית של בית הסוהר שלי, מנסה להתגבר, להתעלות, לקוות לעתיד טוב, לפחות לפתוח את הסוגר - קדימה ולחייך, אך שברי הזכרונות כופים עצמם עליי, נעוצים בחזי, מכשילים אותי, שורטים עוד את פצעיי, מה עולה בדעתך? הם צוחקים לי, התקוות שלך לא מציאותיות, לא נשחרר אותך לעולם!'. זהו לכרגע. יפה מאוד כתבת, תמשיכי לכתוב! |
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
המשך הגיע ..
עדיין הצעות לעריכה. הכוונה לשמור על התוכן ועל הסגנון אבל להנגיש כמה שניתן:
" לעיתים במשך שעות אני הופכת בהם, מונה אותם אחד-אחד וחיה אותם מחדש וחיותם אינה פוחתת בתוך ראשי. הזכרונות צלולים מאי-פעם, כאילו אני צברתי אותם אמש. לעיתים אני חשה בהבזקי זכרונות שעוטפים את גופי, מזדחלים בתוך עורי ומעמיקים חפור, נוברים בגופי ובוערים בנוכחותם העיקשת. לוטפים ומכרסמים אותו. הזכרונות מרגיעים ובלתי נסבלים גם יחד". עד כאן קטע מקורי שלך. מציע עריכה: ' לעיתים אני הופכת בהם שעות, מונה אחד-אחד וחיה מחדש את הזכרונות, הם צלולים מאי פעם, חיים בתוך ראשי, כאילו רק אתמול הכול קרה. לעיתים הבזקי זכרונות מקיפים אותי, חודרים בזחילה מתחת לעור, חופרים ונוברים עמוק בגוף, בוערים בנוכחות עיקשת, לוטפים אבל גם מכרסמים, מרגיעים ובלתי נסבלים גם יחד'. י ו פ י ת מ ש י כ י ! בביקורות נוספות. שבוע טוב .. |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה, מושמוש. אני תמיד אוהבת לקרוא את קו המחשבה שלך בתגובות כי אתה מפרט בצורה מדויקת ונכונה.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
"טעם חמצמץ המעטר את פי, את לשוני":
מציע:" טעם חמצמץ בפי, על לשוני". אני טוען שעדיף לבחור בניסוח יותר ישיר - של אותו דבר. לא לשנות את הסגנון שלך, רק לשמור על ישירות ויותר נגישות ככול האפשר - בלי לשנות את הסגנון!
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
המשך קטע הפרוזה של הפתיחה:
"השחרור מתלאות הזכרון האנושי הינו קשה. קשה לי להרפות. אני שבויה בזכרונותיי. לעיתים במשך שעות אני הופכת בהם, מונה אותם אחד-אחד וחיה אותם מחדש וחיותם אינה פוחתת בתוך ראשי. הזכרונות צלולים מאי-פעם, כאילו אני צברתי אותם אמש".
במקום "השחרור מתלאות הזיכרון הינו קשה" אני מציע: קשה השיחרור מתלאות הזיכרון. בהמשך: "מונה אותם אחד-אחד וחיה אותם מחדש וחיותם אינה פוחתת בתוך ראשי. הזכרונות צלולים מאי-פעם, כאילו אני צברתי אותם אמש". ההצעה: מונה אותם אחד-אחד, חיה אותם מחדש (בלי וו החיבור. את "וחיותם אינה פוחתת בתוך ראשי" -אינטואיטיבית מציע להוריד, אבל אחשוב אם יש דרך אחרת לבטא את הרעיון פה, מהסיבה שזיכרונות הם תמיד בתוך הראש אז אולי אין חידוש במשפט), הם צלולים מאי פעם, כאילו צברתי אותם אחמול. המשך יבוא _ _ |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
תודה
מחכה (: |
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-4 חודשים)
תודה רבה
שמחתי! המשך יבוא.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מושמוש! תודה רבה!!! סליחה שעניתי רק עכשיו. משום מה, ההודעה התפספסה לי. איזה רעיון מצוין. אני אשנה לפי עצתך. ממתינה לעוד הערות מבורכות.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
המשך להערתי הקודמת.
העתקתי את מה שלדעתי ההתחלה של קטע הפרוזה, שפתחת בו את הביקורת:
" לעיתים קרובות אני שבויה בעבר. אלבומי תמונות פזורים סביבי והדמעות גודשות את עיניי. הזכרונות צפים במוחי. אני נזכרת באנשים שהיו חלק מחיי וכבר אינם.אני נזכרת באהוביי נפשי, נושקת לתמונותיהם, אהוביי נפש שהגורל האכזר ניתק באופן מוחלט את הקשר עימם וגזר עלי לתעות באפלה, לגשש בעיוורון רגשי". ההצעה שלי: לבדוק את הניסוח, לראות אם אפשר למצוא פה ושם ניסוח זורם יותר, מדויק יותר, וחודר יותר. מתרגלים את זה כדי להשיג את 3 המטרות. לדוגמא: " לעיתים קרובות אני שבויה בעבר. אלבומי תמונות פזורים סביבי והדמעות גודשות את עיניי". השינוי שאני מציע: ' לעיתים קרובות אני שבויה בעבר. אלבומי תמונות פזורים סביבי, מבעד לדמעותיי'. לדעתי התיקון הזה עונה על 3 המטרות: יותר זורם, כי זה ניסוח קצר שקרוב לשיר. לפעמים ניסוח שירי משוחרר מכבליי הפרוזה. זה מדויק יותר מבחינת נקודת המבט: אנחנו לא רוצים שהכותב ייכנס באמצע בינינו לבין היצירה, אנחנו לא רוצים לפנות הצידה מהסיפור כדי להתייחס אליו (לרחם עליו במקרה זה). אנחנו רוצים את הסיפור. 'מבעד לדמעותיי' זה תיאור מצב. זה מעט יותר אובייקטיבי. חודר יותר, תופס יותר: כי אנחנו לא מצפים לניסוח שירי קצר אחרי משפט פרוזה. זה קצת מפתיע. המשך יבוא - - |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, מושמוש. אני שמחה שלפחות אתה אהבת. לא רבים האנשים כאן שקוראים את הסקירות שלי ולכן אין לי איך לדעת היכן לשפר, במידת הצורך.
מוזמן להוסיף הערות. גם בהודעה פרטית. |
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אבל עם כול הכבוד
למחזה, ולהצלחה שלך בקטע הפתיחה להדגיש את תחושות הצער הספציפיות שמאפיינות אותו, הכוונה שלי לדון בכתיבה שלך נטו - כרגע בקטע הפרוזה שבו פתחת את הביקורת. להביא הצעות קטנות להפוך את הקטע לעוד יותר יעיל בזרימה של הצער אל הקורא. המשך יבוא - -
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, מושמוש. אתה צודק. אני כתבתי את הפתיחה מן הלב כי המחזה הזכיר לי
זיכרונות נושנים מן העבר,זיכרונות שמקשים עלי להסתכל קדימה באופן סופי. זה מראה עד כמה המחזה נגע בי והיה מצוין, לפחות לטעמי.
ואני באמת ממליצה לקרוא אותו. |
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ניסיתי לנתק את
התחושות שלי מקריאת קטע הפתיחה של הביקורת שלך, כדי שהתגובה תהיה עניינית ותוכל להועיל, אבל יתכן ש טעיתי בניתוק. זו פתיחה בפרוזה שיוצאת מהלב ונוגעת ללב.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, מושמוש, שמחה לשמוע ואקח את הערתך לתשומת ליבי.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
הקטע הפותח של הביקורת:
קטע פרוזה מקורי. גם פרוזה וגם ביקורת זה יצירות ספרותיות. פתחת את הביקורת בקטע פרוזה שקשור למחזה. המטרה שלו להדגיש את התחושות שמצאת במחזה: להיות שבויים בעבר בלי מוצא, לחשוב
באובססיה על טעויות גורליות שעשינו, מתוך האשמה עצמית: אם רק היינו עושים צעד נכון שאנו לא יודעים מהו. בהמשך יש לי הצעות קטנות שמטרתן כאילו להזיז כשלים קטנים בבחירת מילים בקטע הפרוזה. הנושא של הקטע עצוב וזה בסדר, רק לאפשר יותר זרימה אם אפשר. |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מושמוש- רעיון מצוין! כשאהיה במחשב אני אשנה זאת בהתאם.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
על הסדר הפנימי ששאלת לגביו:
עברתי בדקתי ולדעתי רק השורות הבאות: "המחזה הזה הוא מחזה נפלא, פואטי מאוד ובעיקר חריג בנוף. הוא הרגיש לי כמו אגדה, אגדה נוראית של אנשים שיש להם רצונות, שיש להם קשיים אך הם אינם יכולים לגבור עליהם ומתנחמים בעבר. הנבירה וההטמעות בעבר היא זו שמותירה אותם מאחור." רק השורות האלו צריכות לעבור למאוחר יותר, להצטרף לקטע שאת מסכמת את דעתך על המחזה - קטע הסיכום שלך שמתחיל ב: "מחזה מופלא, רומנטי, קסום..". יש לי הצעה איך לשמור על סדר פנימי בלי כותרות משנה: אפשר בהתחלה לכתוב כותרות משנה לכול אורך הביקורת, למשל ' הדמויות: א. ב. ג.
ד.' וכו'. אחרי שאת גומרת לכתוב את כול הביקורת פשוט למחוק את כותרות המשנה. המשך יבוא - - |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מושמוש- תודה רבה על ההערות. בגלל זה אני שמחה שמגיבים כי זה פותח לרעיונות אחרים מבחינת הסדר והתוכן.
אשקול את הרעיון שלך.
קח את הזמן. |
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
זהו אנסה לכתוב כאן
הערות. שוב, אהבתי מאוד את הביקורת. בטח את מכירה מצב שקוראים ורוצים מעט לתקן. סימן שזה קטע טוב שמדבר. על ההתחלה האישית שאהבתי אגיב בהמשך. העלילה: לא בטוח שההצעה הזו טובה אבל לשקול אולי לשים כותר 'העלילה' ולכתוב אותה בנפרד. את בחרת בכתיבה אורגנית שזה יפה וטוב. אבל אולי שיהיה יותר ברור העניין של העלילה. המשך יבוא - - -
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מושמוש- בכייף. אשמח לקרוא את ההערות.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
היי סקאוט
כללית אהבתי מאוד את הביקורת! בנוסף יש לי פה ושם הערות איך אפילו לשפר אותה - לא קראתי את המחזה, זה הערות כאילו של 'עורך'. אכתוב בהמשך. תודה רבה על הביקורת.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
עוד תגובות לגבי סגנון הכתיבה?
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
לחלוטין.
|
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
טבוע בך.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חני- תודה. עדיין לא הצלחתי לצאת מקריאת ספרים כבדים חחח
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אודי- תודה רבה. לחלוטין.
הלוואי שהייתי רואה אותו מוצג על הבמה.
|
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מה שרסטה ואודי.
|
|
|
אודי
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מחזה מדהים, ביקורת מצוינת!
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
וראסטה- נראה לי שתאהב את המחזה הזה. אני לפחות מקווה שכן.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ראסטה- ראה תגובתי למחשבות. ותודה רבה. כשתקרא את המחזה תגיד לי מה דעתך עליו.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מחשבות- כשהעבר אינו סגור ויש קצוות פתוחים אז קשה להמשיך הלאה.
|
|
|
Rasta
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
החיים קשים ורבים מאיתנו כבולים בשרשראות עבר בגלל אלף ואחת סיבות, חייבים להסתכל קדימה וכמו שאמרת למנף את עצמנו, ללמוד ולהתחשל. כתבת נהדר כרגיל, אקרא את המחזה בהזדמנות.
|
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
צריך להסתכל בעיקר קדימה. מה תעזור ההתרפקות הכואבת על חטאי ובעיות העבר?
|
13 הקוראים שאהבו את הביקורת
