ביקורת ספרותית על ביבר הזכוכית [אור-עם] - מחזה # מאת טנסי ויליאמס
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 6 בינואר, 2021
ע"י yaelhar


#
בדרך כלל אני מעדיפה לא לקרוא מחזות. אלה נוצרו כדי שיציגו אותם, לא כדי שיקראו אותם. הם מבוססים כמעט באופן בלעדי על דיאלוגים, ובמקום התיאורים שיש בספרות הרגילה יש בהם הוראות לבימוי, לתפאורה, תאורה ועיתוי. אם הייתי צריכה לדרג – אני מעדיפה תיאטרון על קריאת מחזה, סרט על תיאטרון וספר על כל אלה. מצאתי אותו על ספסל עם עוד כמה והחלטתי לקרוא למרות ההסתייגות.

המחזה הזה ידוע מאד ומתאר משפחה קשת-יום בשנות הארבעים של המאה הקודמת. אם שתלטנית ורודנית, בן המפרנס את אמו ואחותו מעבודה משעממת ולא מתגמלת בבית מסחר ובת שברירית ונכה. כל אחת מהדמויות האלה – כמו גם הדמות הרביעית, צעיר המוזמן לארוחת ערב בתקווה שיהפוך מחזר ובעל לאחות (שהיא בוגרת מאחיה אך מתייחסים אליה כאל ילדה) – מתייחסת לנקודה בעבר הנחשבת בעיניו/יה נקודת השיא של החיים. האם מנסה להקים לתחיה את הכללים של ימי נעוריה – צעירה דרומית עליזה ותוססת, מחוזרת (בעזרת הדימיון בעיקר...) על ידי רבים וטובים. קל לה למחוק בעזרת הזיכרון את החיים העלובים בהם היא חיה, על גבול העוני כשהמחזר שזכה להיות בעלה נטש מזמן. הבן נאחז בדמיונותיו ושואף להרפתקאות, בלי שהוא יודע להצביע מהן ההרפתקאות שהוא שואף אליהן. האורח חושב על ימיו בתיכון, בו היה "מלך המחזור", שרבים ניבאו לו הצלחה ופרסום. כשש שנים אחרי סיום התיכון הוא נמצא בעבודה משעממת וצריך להזכיר לעצמו את ימי הזהב ההם. ולורה? היא מרכזת את חייה סביב אוסף חיות הזכוכית שלה. הן שבריריות כמוה ואינן מאלצות אותה להתמודדות כלשהי עם העולם החיצוני. הדמיון תמיד עדיף על המציאות.

טנסי ויליאמס כתב שוב ושוב את חייו. הוא תיאר במחזותיו את אמו השתלטנית, העלים את אביו האלים או כתב את דמותו בדרך בלתי מחמיאה, תיאר דמויות נשיות שבריריות ולא מחוברות למציאות כמו אחותו שאושפזה רוב חייה במוסד לחולי נפש.
הוא זכה לתהילה. בתקופה בה כתב היו מעטים שהעזו לכתוב על אלימות במשפחה, מיניות אסורה, בעיות נפשיות. האם הצליח לספר פה סיפור שאפשר להזדהות איתו? האם צלח את הזמן? אני לא בטוחה. אבל את המחזה הזה ואחרים שלו מעלים שוב ושוב על בימות התאטרון. זה בוודאי אומר משהו על וויליאמס. או על התיאטרון.



38 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, פְּסֶבְדוֹן
גם ב"חשמלית ושמה תשוקה" ויליאמס כותב את עצמו ואת הדמויות המאכלסות את דמיונו.
פְּסֶבְדוֹן (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
את ביבר הזכוכית לא קראתי, אבל חשמלית ושמה תשוקה היה בלתי נסבל.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
חן חן, מיכל.
בדיוק מחזה תעתועים.
מיכל (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מקסימה (ויותר נכון - עוד ביקורת מקסימה) על ספר שנשמע כמו מחזה תעתועים.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, דן.
אחי אתה (-:
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
רב תודות, עמיחי.
הפיסקה הראשונה שכתבתי מתאימה לכל המחזות שנסיתי (כולל זה שהזכרת, שנטשתי). אבל יש יוצא מהכלל אחד: "פונדק הרוחות" של אלתרמן. לא רק שנשביתי בקסמו - אני קוראת אותו מפעם לפעם שוב ושוב וכל פעם מתרגשת מחדש, שלא לומר מגלה בו דברים חדשים. אם טרם קראת ויזדמן לך - יכול להיות שהוא התיקון...
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
YAELHAR נהניתי לקרוא את הביקורת שלך. אני שותף לדעתך אודות קריאת מחזות. היה לי נסיון דומה עם גן הדובדבנים של צ'כוב. ראיתי סרט שהוסרט על פי המחזה. סרט מופת שבעקבותיו רכשתי את הספר. כשקראתי את המחזה הרגשתי אכזבה מסוימת.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה, יעל.
אני מזדהה לגמרי עם הפיסקה הראשונה. קראתי מעט מחזות, ומצאתי שקשה לי להתחבר לצורת הכתיבה הזו.
לדוגמה קראתי לפני כמה שנים את "תחת חורש חלב" של דילן תומס, ופשוט לא מצאתי את ידיי ורגליי.
עם זאת אני מקווה שיום אחד אצליח להתגבר על הקושי - בעיקר כדי לקרוא כמה מחזות שנחשבים לקלאסיקות, כגון היוונים הגדולים, מולייר, שייקספיר, איבסן וכו'.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, חני.
מסכימה איתך לגבי מחזות. (אני גם לא אוהבת לקרוא הוראות הפעלה למכשירים...)

זה ספסל שרבים מאד משתמשים בו - לוקחים ממנו ומניחים עליו, אז לא אוכל לנכס אותו לעצמי.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
Pulp_Fiction תודה על התייחסותך.
יכול להיות שפעם הדמיון היה מפותח יותר מהיום. אולי מיסמסנו את הדמיון שלנו מרוב עצלות. אני, לפחות, מיטיבה להפעיל דמיון כאשר אני קוראת פרוזה, מאשר כאשר אני קוראת הוראות בימוי וליהוק.

בשכונה שלי מקובל להניח ספרים שאנשים לא רוצים על ספסלים, במיוחד על ספסל מסויים אחד. מניחים עליו גם חפצים אחרים, שמן הסתם פחות מעניינים אותי.
חני (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מחזה ספר וסרט. לפעמים הכל מתערבב.
פחות אוהבת לקרוא מחזות
זה מכניס אותי למוד קריאה אחרת.
כי אני תמיד מנסה להמחיז בעת הקריאה
ולא תמיד זה מסתדר.
את חייבת לשים שלט על "הספסל של יעל"
כי הוא הפך לשם דבר.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה טובה מאוד. בימים שלא הייתה טלויזיה, או שכבר הייתה כזו אבל מאוד ראשונית ומצומצמת, מחזות לקריאה היו מאוד פופולריים .אני נהנה מאוד גם כיום משייקספיר, כאילו רואה הכל מול עיניי.הם גם שודרו ברדיו.
בכלל נראה שאז לאנשים היה דמיון מפותח הרבה יותר מאשר היום,כשרובנו מעדיפים לרבוץ מול בינג' ולא לאמץ את המוח יותר מדי.
ומה זה ספסל הקסם הזה שמניב לך ספרים:-)?

yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, פרפ"צ.
הייתי הופכת את מה שכתבת: ויליאמס, בניגוד לחנוך לוין שהוזכר כאן, הוא מחזאי שלא קשה להבין את כוונותיו או את הסיפורים שלו. קריאת מחזות, מצד שני, מחייבת את הקורא לקריאה שונה מקריאה רגילה. מבחינתי קריאת מחזות אינה מתגמלת בדרך כלל.

yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אב"פ - יופי לך שאתה נהנה ממחזות.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
חן חן, בת-יה.
אני יודעת שקראתי אותו בעבר. אולי יותר מפעם אחת. אבל שכחתי אותו במהירות הבזק.

מתאים למורה לספרות לפרש סמליות בנוסח פרויד סבא...
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, Zek.
בדיוק.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, בר.
דווקא חשבתי שבניגוד אלי את תאהבי את שיטת המחזה. מבחינתי הוא שטוח - לצערי, בגלל מחסור בדמיון ויזואלי כל נמחזות שקראתי היו דלים מאד בעיני (היוצא מן הכלל - פונדק הרוחות של אלתרמן - מעד על הכלל).
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, סקאוט.
אני חושבת שהמנטליות השתנתה מאד. היום מן הסתם היו ממליצים ללורה למצוא איזה מטפל שיעזור לה להתמודד. בכל מקרה - להיצמד לרגעי התהילה שלך בעבר - או להיצמד לקושי שלך אלה מותרות שאני לא חושבת שאנשים היום מרשים לעצמם בדרך כלל.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה מעניינת. אני לא בטוח שטנסי ויליאמס הוא בשבילי, אבל קריאת מחזות יכולה להיות מתגמלת מאוד, לא פחות מצפיה בהם.
המחזה הכתוב, כמו כל ספר, מאפשר לקורא להשלים בדמיונו את מה שמוגש לו פעמים רבות בצורה מקובעת על הבמה. מצד אחד, יכולות משחק של שחקנים ספציפיים, תפאורה טובה ומוסיקה איכותית יכולות להוסיף מימדים נוספים למחזה. מצד שני, בקריאת מחזה כתוב יש יותר זמן להתעמק בטקסט, ואם ישנה פרשנות טובה של המתרגם אז יכול להיווצר ערך מוסף לטקסט הכתוב.
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אני לא מבין מה רע בקריאת מחזות. אני מודה שאני קורא גם ספרים כאלה וזה בעיניי על אותו של משקל
של ללכת ולצפות בהצגות. אני נהנה מאוד לקרוא למשל את חנוך לוין זכרונו לברכה. נכון שאולי להבדיל
מספרי הפרוזה זה חסר תיאורים אבל בעידן הקורונה התיאטראות סגורות וזה מאוד חסר בעיניי אז טוב
שאפשר לפחות לקחת ספר של מחזה כלשהו ובזכותו לדמיין את המתרחש על הבמה. תענוג.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
תודה על הזיכרונות. למדתי את המחזה הזה בתיכון ואפשר להגיד שאני לא זוכרת ממנו כלום, למעט
איזה קטע שבו נשברת הקרן של החד קרן. השבר הזה סימל בעיני המורה שלי את אובדן הבתולין של הנערה.
הסבר שהעיר את כל הכיתה וגרם לתמיהה ואפילו ויכוחים.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
צודקת לגבי ההסתייגות שלך מקריאת מחזות
משאיר את זה לבמאים, שחקנים ומחזאים (יות)
בר (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה טובה יעל. תודה
גם אני כמוך אעדיף לראות הצגה על לקרוא מחזה למרות שכמות המחזות שקראתי די גדולה.
אני מסכימה עם סקאוט שביבר הזכוכית מדבר על משהו שדווקא יכול לגעת ברבים. תחושת חוסר הרלוונטיות והמפלה שחווים אנשים רבים שהיו בשיא. לכן ג'ים מתחבר ללורה שזוכרת לו חסד נעורים ועדיין מעריצה אותו. היא זו המעלה בו תחושות מוכרות מן העבר.
בכל אופן, טנסי ווילאימס מחזאי נהדר ופורץ דרך בזמנו. כיום הוא נלמד בכל בתי הספר למשחק כאבן דרך בעולם המחזאות.
סקאוט (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סקירה נחמדה.
"שאפשר להזדהות איתו? האם צלח את הזמן? אני לא בטוחה. אבל את המחזה הזה ואחרים שלו מעלים שוב ושוב על בימות התאטרון. זה בוודאי אומר משהו על וויליאמס. או על התיאטרון. " דוקא לדעתי אפשר להתחבר אל המחזה. קראתי אותו לפני כשנה וזכור לי שהוא נגע בי במקומות מאוד עדינים, ממש בנימי הנפש. הרגשתי שהרצון הנואש של הדמויות לשוב אל העבר ולהתרפק עליו שוב ושוב אל מול מציאות כאובה ומשמימה גרמה לי להתחבר מאוד. חוץ מזה, לא מעט אנשים חוו תהילה ופתאום נפלו אל קרקע המציאות...זה דבר שקורה גם היום ולכן הוא כן צלח את מבחן הזמן. גם העובדה שאדם מעדיף לברוח אל מציאות אחרת ורק לא להתמודד עם חייו זה אמצעי מוכר. לברוח לסמים, אלכוהול, סרטים וכו'...
בכל אופן, נימקת את דעתך בצורה יפה ומכובדת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ