ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שישי, 5 באפריל, 2019
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
הם תמיד בשחור – לבן. עומדים בתעלה, לבושי מעילי אפונה אפורים, מצוידים במכושים . מבטם פונה כלפי מטה, גבם כפוף. והם עובדים, עובדים, מכים ומכים בכליהם באדמה הסלעית. לשבריר שנייה מרים אחד מהם את עיניו המיוסרות למצלמה, אך בכניעה לגורלו חוזר מיד לפרך.
כך הם נראים בסרטים שתיעדו אותם, האסירים. חסרי פנים וצבע – כאילו כלל לא כמונו. כמו עיסה אנושית לא ברורה הם מופיעים ונעלמים מעינינו...
ורלאם שלאמוב נולד ב- 18 ביוני 1907 במשפחה של כומר ועקרת בית. מילדותו היה איש ספר ופילוסופיה מובהק. לא הסתפק בקריאה, אלא גם ניתח, ביקר וחקר את כתביהם של סופרים ואנשי רוח מדיומא ועד קאנט. אגב כך גילה כי לא אוהב את כתביו של טולסטוי כלל.
הוא שאף לעולם טוב יותר, אך לא שיער מה המהפכה תעולל לו ולמשפחתו. נעצר תחילה על כך ש"העלים מידע" ולא כתב כי אביו הוא כומר, אלא רק ציין שהוא אדם נכה.
מאוחר יותר הפיץ את "צוואת לנין" –המסמך, בו נכתב כי בשום פנים אין לתת לסטלין להנהיג. בעקבות כך, נשפט והוגלה לגולאגים – מחנות עבודת פרך סובייטיים ובילה בהם עשרות שנים.
שלאמוב יודע לספר. שנים לא נגעתי בספר של סיפורים קצרים, אך זה שאב אותי אליו ולא הניח. כנראה שלא הייתי מתוודע אליו אלמלא קיבלתי אותו כמתנה ליום הולדת (מי שהביאה לי אותו כנראה לא כל כך ידעה על מה הוא).
'סיפורי קולימה' מהווים פרומיל מכתביו של שאלאמוב, שהיה סופר פורה ומשורר.
חבל קולימה הוא אזור מקפיא עצמות(פשוטו כמשמעו) במזרח הרחוק והצפוני של רוסיה. בשל תנאי מזג האוויר והמיקום הגיאוגרפי המרוחק, המחנות שם התאפיינו בתנאים קשים במיוחד ו"קולימה" הפך לשם ידוע לשמצה.
שלאמוב מתאר את החיים(אם אפשר לקרוא לזה כך) בגולאגים בסיפוריו. אין זה משנה מה היה האדם לפני כן, המחנה הפך אותו בהכרח לקהה חושים. העבודה בת שש – עשרה ויותר שעות בטמפרטורה הרחק מתחת לאפס (אם היריקה הייתה קופאת במעופה, הם ידועו כי מדובר במינוס חמישים ומינוס שלושים היה נחשב ל"התחממות"), מנות המזון המצחיקות, הכינים, הצפדינה הנוראית וגם המציאות האכזרית במגורי האסירים עשו את שלהם. רבים מאוד לא שרדו.
הייתה שם סוג של "אתיקה" במחנות. לא משנה עד כמה האדם שלצידך קרוב אליך – לא חלקת איתו אוכל כמעט בשום מצב. אם מישהו ראה דרך להשיג דבר – מה, כמו מזון או טבק זול, היה עליו לעשות זאת לבד ולעזור לו היה נחשב למעשה לא יפה, שכן זה היה מחייב את האסיר להתחלק. שלאמוב כופר בטענה כי חברות יכולה להיווצר בתנאים קשים שכאלה. לדעתו אין זה אפשרי בסביבה כה קיצונית, כשאף אחד לא מתכנן דבר, פרט להישרדות יומית.
הציניות הסדיסטית של הנ.קוו.ד. באה לידי ביטוי בכך שאינטלקטואלים, סופרים ואנשי רוח שסר חינם בעיניי המשטר שוכנו יחד עם אנשי העולם התחתון ואסירים פליליים קשים שהשפילו, ביזו והתעללו בהם. אגב, הפליליים זכו ליחס מעט טוב יותר מאשר האסירים הפוליטיים. בעיניי מנהיגי העבריינים נחשבה שמיעת רומנים לסימן של אנינות טעם וכך הוכרחו אנשי ספר לספר בעל פה יצירות של הוגו וסטנדאל, דוסטוייבסקי ומאן על חשבון שעות השינה המועטות בתמורה למעט לחם או טבק.
הסיפורים האלה מיוחדים במינם. היופי שלהם בדרך, בה הם מסופרים. אל תצפו לתפנית דרמתית בעלילה - האדם תמיד יהיה כפוף לזרימה הטבעית הריאלית של גורלו. אך תדעו להזדהות עם הנחמות הקטנות, המכאובים, התקוות הקטנות, החלומות.
הסיפורים עתירי סלנג "גולאגי" ומילים מיוחדות לכן תרגומם לעברית מאתגר ולא תמיד מדויק.
שלאמוב התחבר היטב וראה יופי נפלא בטבע וצמחייה של האזור, בו היה אסיר. אחד הסיפורים שאהבתי במיוחד נקרא ה"השרען" – שחי בין עצי - לִבנֶה גמדיים, קטן קומה בעצמו, הוא קרובו של אורן . תכונות העץ, החבל המדהים וטבעו מתוארים בסיפור ביד אמן.
למרות כל זה, שלאמוב נשאר נאמן לעקרונותיו הקומוניסטים. אולי ראה בגולאגים טעות, חבלי לידה. לכן התנגד לשימוש בכתביו לצרכי תעמולה במערב. הוא הסתכסך עם סולז'ניצין שהטיף נגד המשטר הסובייטי.
שלאמוב לא מזכיר זאת, אבל מצער אותי תמיד לראות שמות של בני עמנו ("רחמנים בני רחמנים") בין הוגים ומיישמים מן הבולטים ביותר של הזוועות באותן השנים. הרצון של היהודים להשתתף במהפכה שהבטיחה לתקן את העולם מובן, אבל מדוע בחרו רבים מהם לנהוג בדרכים האכזריות והנוראיות שכאלה –לא ברור לי ומאוד מאכזב.
למרות הקושי, הסיפורים האלה זורמים היטב ומורגשת בהם תקוה שקטה.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
תודה לך יוסף.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
תודה, כרמליטה.
שמעתי שהיו חלוצים שחזרו לברה"מ ושם חלקם נעצרו ונכלאו. מודה לך על ההמלצה.
|
|
|
יוֹסֵף
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
ספר מיוחד ונוגע.
קראתי לפני שנים. מחכה לי עוד ספר שלו, השני בטרילוגיה, אם אינני טועה.
תודה על הביקורת האיכותית ועל התזכורת... |
|
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
פאלפי, תודה על הסקירה המעולה.
מפאת הנושא הקשה, אני אמנע. עלה בדעתי להמליץ לך על הספר "עצם אל עצמו" של נתן שחם. מבוסס על סיפור אמיתי. קבוצת קיבוצניקים קומוניסטים שחוזרת לברית המועצות בסוף שנות ה20'. נחת הם לא שבעו שם. (תוכל למצוא באתר המלצות של מחשבות וסדן). |
|
|
אדמה
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
תודה Pulp_Fiction, אהבתי מאוד את הפסקה הראשונה.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
עמיחי, תודה.
מקווה שתתחבר בפעם הבאה שתנסה.
|
|
|
בוב
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
בדיוק pulp fiction!
שהרי בעוד שאצל הדבורה אין זכות בחירה באשר ליצירת דבש, אצל האדם השימוש באכזריות ורוע נובעים מתוך מגוון אפשרויות אחרות עליהן הוא העדיף לוותר ובכל זאת בחר בזוועה בפעמים אין ספור לאורך ההיסטוריה. הדבר רק מעצים את מעשיו ופועלו לכאן או לכאן.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
בוב, אני מסכים לגבי הדבורה
אבל הדבורה מתוכנתת ליצור דבש ואילו לאדם יש זכות בחירה והוא יודע ליצור גם דברים אחרים אם רק ירצה.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
את צודקת יעל.
פשוט איכשהו קיוויתי שאנו יותר הומניים מתוקף ההייסטוריה שלנו. הופתעתי שהיו יהודים כה רבים שלא רק השתתפו במעשים האכזריים, אלא גם יזמו והובילו אותם.
|
|
|
בוב
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
אינני יודע לענות על שאלת ה"דווקא יהודי".
לא חסרות דוגמאות לאכזריות בכל תרבות. זה משהו שמאפיין אותנו כמין אנושי לאורך כל ההיסטוריה. ממש צופן ביולוגי שטבוע בDNA שלנו. על כן אצטט הפעם את מימרתו המפורסמת של ויליאם גולדינג:
"אדם יוצר רוע כשם שדבורה יוצרת דבש". |
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
אני מסכימה עם מארק טוויין (איך לא) לגבי שפיכות דמים ומהפכה.
הנקודה היא שיש עמים שאכזריותם גבוהה במידה רבה מאחרים. ולרוסים יש היסטוריה ארוכה - עוד לפני הסובייטים - של דיכוי השפלה ואכזריות. לגבי עניין ה"דווקא יהודי" מה יש פה להתפלא? האם אתה סבור שגן האכזריות חסר לגזע הנבחר? אמנם הוא היה מדוכא, יחסית, בשנים שהיהודים ספגו את אכזריותם של אחרים והופנה בעיקר כלפי פנים. אבל אך השתחררו מעול "הגלות" תראה איזה יופי של אכזריות הם פיתחו. הראש היהודי ממציא לנו פטנטים. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
תודה בוב על הציטטה היפה והנכונה.
המהפיכות, כינוני משטרים ומדינות חדשות לא מתרחשות לרוב ללא קורבנת. אולם מידת האכזריות שבאה לאחר המהפיכה הקומוניסטית שברה את כל השיאים. לשם מה היה דוקא ליהודי להוציא להורג את כל משפחת הצאר לרבות ילדיו הקטנים?
מדוע הונהג הנ.ק.וו.ד. הסדיסטי על ידי יהודי? אחד הקיצוניים שבמפקדי מחנות הכפייה היה יהודי שניסח את ה"פילוסופיה" על פיה יש לסחוט מהאסיר את הכל תוך שלושה חודשים ואח"כ אין אנו צריכים אותו יותר... |
|
|
בוב
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מצויינת.
על שאלתך בפיסקה האחרונה אצטט את מארק טווין מתוך 'ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור':
"שום עם בעולם לא השיג את חירותו באמצעות דיונים אדיבים וטיעונים מוסריים. חוק טבע הוא שעל מנת שתצליח, חייבת מהפכה להתחיל בשפיכות דמים ולא חשוב מה יבוא בעקבותיה". |
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
סולז'ניצין כותב נהדר ויום בחיים של איוואן דניסוויץ' יפה מאוד. מחכים לי עוד שניים
מספריו ואני חייב לקדם אותם.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
מחשבות
אכן יש לא מעט סבל בספרות הרוסית. אבל סבל לא חסר גם בספרות האנגלית, הצרפתית ואפילו האיטלקית. שלא לדבר על עברית.
מי שבאמת מכיר את הספרות הרוסית יודע שאפשר למצוא שם המון שעשוע, קומדיה וסתם ספרים עם סוף אופטימי . |
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
מרתק. תודה רבה.
התחלתי פעם. לא התאים לי אז, ונטשתי. מקווה לחזור אליו יום אחד. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
דוידי אתה בהחלטה צודק.
זה לא קליל.
אבל לטעמי הסיפורים זורמים מאוד ואני אישית התקשיתי לשבוע מהם. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
חני, תודה רבה.באמת קיים דמיון
מסוים לסיפורי השואה. אם כי הדינמיקה מעט שונה.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
פרפר
לא קראתי את זה אבל מתכוון לקרוא.
תודה רבה. |
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
יעל תודה.
גם אני חוזר אליהם לאט אבל בטוח.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
הי סקאוט. לא -קראתי את סולז'ניצין
חוץ מחלקים של הספר "מאתיים שנה ביחד".
תודה. |
|
|
דוידי
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
ספר שמאוד אהבתי חלק מטרילוגיה
שעוסקת באותו נושא, אמן את החפירה שאם אינני טועה, הוא הראשון והגדה השמאלית. קראתי אותם בהפסקות כי לא מדובר בנושא קליל.
|
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
כתבת מעניין כתמיד..
נראה לי כואב ממש לקרוא על המחנות.
ותחשוב על היהודים במחנות איך חלקו אחד עם השני. אז זה אפשרי בכל תנאי. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת נפלאה.
אני לא חובב סיפורים קצרים בדרך כלל, אך הביקורת שלך שכנעה שמדובר כאן בספר שמצדיק קריאה. תודה. גם את "יום בחייו של איוון דניסוביץ'" עדיין לא קראתי. האם קראת ? ואיך היית משווה ביניהם ? |
|
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
ביקורת מעניינת מאד.
אני דווקא אוהבת סיפורים קצרים. |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
נו טוב, החלטה שלך.
ומחשבות, הם סבלו רבות ובצדק, להיות אימפריה זה אף פעם לא היה דבר קל. במיוחד בנסיבות בהן רוסיה הפכה לאימפריה שנים רבות כל כך. זה כרוך בשפיכת דמים רבה, מלחמות ורעב. |
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
סקאוט, לא בטוח שאקרא.
|
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
תמיד נראה לי שהרוסים סובלים בצורה כזו או אחרת.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
( מחשבות, איפה אתה? מעניין יהיה לראות מה דעתך על הספר)
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-6 חודשים)
כל כך מתווסף לרשימה שלי! מצחיק שהזכרת את סולז׳נצין כי הוא כתב ספר עם קו עלילתי דומה.
יום אחד בחייו של איוואן דנסובייץ׳, גם סיפור על אסיר בגולאג שבסיביר.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת
