ביקורת ספרותית על לוליטה - מהדורת הספריה החדשה מאת ולדימיר נַבּוֹקוֹב (נאבוקוב)
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 29 באוגוסט, 2018
ע"י רץ


על הקשר המפתיע בין לוליטה למדוזה.

לפני כשנה קבלתי שיחת טלפון מפתיעה, כאן מפלג הנוער, מבקשים שתגיע דחוף עוד היום לחקירה. באיזה נושא שאלתי? בעברות מין בילדים להן אתה קשור. הלם ושיתוק היו התגובות שנחתו עלי. לאחר מספר רגעים התעשתי ואמרתי, לא מכיר מצב כזה, אין סיכוי שאגיע לחקירה אם לא תפרט יותר. מעבר לקו היה חוקר מפלג הנוער, יש לנו עצור בעברת פדופיליה, ידוע לנו שאתה הגשת תלונה למשטרה לפני כעשר שנים, על אותו חשוד, לצערנו המשטרה המליצה אז לסגור את התיק, ויתרה מזאת היא איבדה אותו, כעת פונים אלינו צעירים הטוענים שנפלו קורבן לאותו פדופיל.

עם חשיפת הפרשה באקראי על ידי, עברו עלי לילות ללא שינה בחרדה ובמחשבות טורדניות, איך קרה שנתתי אמון במאמן כדמות חינוכית לעבודה עם בני נוער, ולבסוף כשלתי, בעובדה שהוא נחשף כמפלצת הפוגעת בהם? איך קרה שהוא נעצר שנית רק אחרי כעשר שנים, והמשיך לפגוע באחרים?

כעת נחשפה פרשה חדשה חמורה, מאמן כדור יד שאימן קבוצות בנות, חשוד כפדופיל שפעל ברשתות חברתיות, אימן בעיר בה יש לי שני ידידים. לבטח גם עליהם עוברים לילות ללא שינה המלווים בתחושות אשמה וחרדה.

לעתים מחשבות עצובות וטורדניות, גורמות לי להתכנס לתוך ספר המתמודד עם הנושא. הספר האולטימטיבי המקושר לפדופיליה, הוא לוליטה של ולדימיר נבוקוב, כעת באוגוסט השנה, מלאו שישים שנים ליציאתו לאור לראשונה, יצירה שעד היום מעוררת מחלוקת.

הספר הזה מצליח לבלבל אותי בצורה משמעותית, בין מושגים של אהבה ותשוקה, לעומת סטייה מתועבת, עידון וטעם טוב, לעומת דחפים מיניים נטולי שליטה, ההופכים ליצריות והתבהמות. חיזור עדין, או מניפולציות לשליטה על הצד האחר, המובילים לאונס ומה שביניהם. לוליטה של נבוקוב מצליחה לטלטל ולבלבל אותנו לא רק במצבים הגבוליים, אלא בעיקר באמצעות האסתטיקה האפלה והמהפנטת של סגנון כתיבת הספר. מה שגרם לי לחשוב על קאראווג'ו הצייר מתקופת הרנסנס, שהיה בעל נפש אפלה וצייר את מדוזה כמפצלת מבעיתה, עם שיער נחשים, שמבטה גרם למתבונן בה להפוך לאבן. הוא צייר את ראשה בשעה שנערף על ידי פרסאוס הגיבור המיתולוגי, ובכך הושג צדק פואטי, האומנם?

אבל האמת היא אחרת לחלוטין, מדוזה צעירה יפת התואר בעלת תלתלי הזהב, שימשה ככוהנת בתולה במקדשה של אתנה, אלת החוכמה והצדק. פוסידון, אל הים ויריבה של אתנה, ראה את הצעירה היפה וחשק בה. הוא אנס אותה במקדשה של אתנה. את מחיר זעמה של אתנה על חילול מקדשה שילמה מדוזה, אותה אתנה הפכה למפלצת.

במאה ה-19 מדוזה, הופכת לצעירה יפה ומפתה, אחד מדימויי הפאם-פאטאל, כך קרה גם ללוליטה שהפכה בתודעה שלנו, לדמות המפתה גברים, ולא להפך מי ששהייתה קורבן אולטימטיבי לגברים.

בשנת 1975, כתבה הלן סיקו, פילוסופית צרפתייה, את המאמר, "צחוקה של מדוזה", בו היא טוענת שהנשים למעשה דוכאו לאורך ההיסטוריה כולה, לכך ביטוי בספרות שהייתה גברית בעיקרה, ויצרה שפה שכלאה את הנשים בגופן ולא אפשרה להן להתבטא. למעשה הנשים הורחקו מהכתיבה. סיקו העזה בכתיבתה להביט לפניה של מדוזה ולגלות שהיא למעשה מבטאת נשיות מעוותת.

כך היא כתיבתו של נבוקוב, המתארת ילדה, דרך נקודת מבטו המעוות של גבר סוטה, כפנטזיה, כהשתקפות ראשה של מדוזה ממגנו של פרסאוס שנמנע להביט לעיניה, כפי שצייר אותה קאראווג'ו. נבוקוב, יוצר אשליה אסטטית אפלה, למראה של האישה ילדה, ונותן לה ייצוג מיתולוגי בעיוות שעשה למילה נימפה, בכך הוא הפך את הסטייה לאשליה ואגדה, אך מה אנחנו בעצם יודעים על לוליטה?

לוליטה הילדה משתקפת כמי שמתמקדת בתחומי עניין שטחיים כמו, קומיקס, שחקני קולנוע וסוכריה על מקל. נקודת מבט גברית, הרואה בילדה אישה, אובייקט המשוללת אישיות שכל מטרתה היא לספק את תשוקותיו האפלות של גבר מעוות, למעשה צורה מובהקת של החפצה מינית אפלה.

האמת שממש השתדלתי לקרוא את הספר, יש בו רגעי קסם בשפתו, אך הוא לא פעם ארוך ומיגע עם ביטויים בצרפתית. יש בו רמזים למכביר, הוא בנוי כמו תשבץ למביני עניין. אני לא הצלחתי להתחבר אפילו לרמז אחד. ממש השתדלתי, לעתים נשברתי ולבסוף צלחתי, מתוך הבנה שכחובב ספרות ראוי שאצלח את אחד מהספרים הנחשבים לטובים ביתר.

כמו באגדה על מדוזה, באו ונזכור שהמפלצת האמתית, שלא ראויה לסליחה או חמלה היא המספר, המייצג גבר פדופיל, או אנס, הפוגע בקרבנותיו, נערות וילדים, פגיעה שתותיר בהם טראומה לכל חייהם.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

מדוזה של קאראווג'ו:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Medusa_by_Carvaggio.jpg/800px-Medusa_by_Carvaggio.jpg
38 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
סקירה יפה עם קונוטאציות לא טריוויאליות.
רץ (לפני 7 שנים)
אסתר - תודה לתגובתך המאתגרת. זאת בדיוק הבעיה, מדובר במשיכה מינית של גבר מבוגר לילדה, כל מה שאני טוען שהאופן בו נוטים להתייחס לסיפור הזה, כסיפור אהבה, או הצדקה לסטייה מתועבת, לא משנה את העובדה שמדובר בסוטה מתועב, קל להציג אותו באופן מקל משום שבמקביל עיוותנו את דמותה של הנערה, ילדה. הספר הזה היה בזמנו פורץ דרך, אבל כיום הגישה שונה אפס סובלנות לאנשים שפוגעים מינית בילדים, וזה לא משנה שהם אומללים, או פועלים לכאורה בחוסר שליטה. כפי ששופטים רוצחים, יש להתייחם לפדופילים אנסים. לכאורה נבוקוב לא שופט, אך הוא מבצע עלנו מניפולציה שגורמת לנו לכאורה לקבל את גישתו האפוולוגטית של מי שפוגע, ולכאורה להפוך אותו לקורבן נסיבות שאין לו עליהן שליטה.
אסתר (לפני 7 שנים)
נקודת המבט של הספר היא גברית קשה לנו לדעת מהספר מה רואה או חושבת הילדה/נערה /אישה נבוקוב היה פורץ דרך בזה שלראשונה סיפר את הסיפור המלא של משיכה מינית בין גבר מבוגר לצעירה. נושא שלא נדון בספרות בצורה כה פתוחה ומפורטת. נבוקוב אינו מעביר ביקורת על צד כל שהוא ברומן ולא על האמא שמרומז שעודדה את מערכת היחסים, אלא מספר את הסיפר שבסופו כולם יוצאים פגועים.
רץ (לפני 7 שנים)
נעמי - בהחלט מסכים לדבריו של אומר - ויותר מכך מדובר בכתיבה שמייצגת נשים בצורה מעוותת.
נעמי (לפני 7 שנים)
תודה. אתה מסכים עם מה שעומרי אמר - "תצוגת תכלית של כוחה של אומנות הכתיבה"?
רץ (לפני 7 שנים)
omripoll - תכליתה של אמנות לזעזע, לגרום לחשיבה אחרת, אבל עדיין נשאלת השאלה מהי המטרה, אני לא מצאתי אותה. באשר למשטרה, אני חושב שבמקרה שלי היה קשר שתיקה בין הילדים, שנשבר רק לאחר שנים, אבל אני יודע שאותו אדם חזר על דפוס הפגיעה בילדים במקום נוסף, ומשום מה הפרשה הושתקה, שזה פשע בפני עצמו.
רץ (לפני 7 שנים)
נעמי - תודה, אכן לקח לי זמן לתפוס את האירוניה.
רץ (לפני 7 שנים)
סנטו - תודה לתגובתך, בהחלט מסכים אתך.
רץ (לפני 7 שנים)
נעמי - לדעתי מטרת הסופר- הייתה לעורר עניין באמצעות כתיבה פרובוקטיבית ופורצת דרך לזמנו, ולדעתי בכך הוא הצליח בגדול. אגב זאת אסטרטגיה ידועה היטב באמנות, היה על כך סרט שינוי במחלוקת הריבוע. הבמאי שיצר אותו אמר: "כשאתה מקבל פרס כזה, (דקל הזהב) אתה רוצה ליצור מופע על הבמה שיבדל אותך מכל השאר". גם פה אגב דובר על פריבילגיה גברית.
חני (לפני 7 שנים)
סקירה מטלטלת אך נפלאה. צריך להיות אפס סובלנות לפדופיליה ולטראמות שהפדופילים משאירים אחריהם. עצם זה שמבוגר לא מתנהג " כמבוגר אחראי" ובכך ומועל באמון הילד זה לכשלעצמו נורא ואיום..
לוליטה לא שנוייה במחלוקת כיוון שכל התסריט הוא חולני.לא בלתי אפשרי, ולא אומר שלא מתרחש. אך חולני בהחלט.
omripoll (לפני 7 שנים)
סקירה מרתקת ועכשווית לקלסיקה הטעונה הזאת. הפתיח שלך מטלטל.. מחריד לחשוב שפשעים שכאלו יכולים להימנע אם רשויות החוק רק היו רגישות יותר לפניות הציבור..
ההתייחסות שלך לזהותה של לוליטה-מדוזה בתור קורבן שמוגדר מחדש כאיום על ידי המבט של האחר הוא גם מרתק ומעניין מאוד, תודה!
גם השרשור פה מדהים בעיניי..ורק מוכיח כמה שהיצירה הזאת תפסה בצדק את מקומה כקלסיקה שעדיין מעוררת ויכוח ועניין. .

"לוליטה" הוא באמת ספר מטריד ומסעיר. מצד אחד יצירת מופת לשונית - בגרסת המקור האנגלית מדובר בהנאה אסתטית צרופה.. מבחינת התוכן, השאלה שעלתה פה היא במקומה - מה הרעיון שעומד מאחורי העלילה המטרידה הזו?
אולי תצוגת תכלית של כוחה של אומנות הכתיבה, שבאמצעותה אנחנו מתמסרים אפילו לנקודת מבטו של סוטה נפשע.. או רואים סיפור די מצמרר כמעשה פיוטי כמעט.
נעמי (לפני 7 שנים)
רץ, יצא לך אירוני, ילדים שאומרים שהמלך עירום...
משה (לפני 7 שנים)
הכתיבה והתרגום מופתיים, העלילה מזעזעת. נבוקוב כנראה רצה ליצור זעזוע בזמנו ועובדה הצליח לקבל הכרה שספרו נחשב כפורץ דרך ומופתי.
נעמי (לפני 7 שנים)
מה הייתה המטרה של הסופר?
רץ (לפני 7 שנים)
נעמי - תודה, בספר הזה יש דיון בין מוסר מקובל לעיוות מוסרי, והספר הזה מצליח להראות צדדים לכאורה אנושיים בפושע מתועב.
רץ (לפני 7 שנים)
מחשבות - הפעם אנחנו תמימי דעים, כמו שני ילדים שאומרים המלך הוא לא לבוש משהו, אומנם קלסיקה, אבל אנחנו לא נפלנו.
רץ (לפני 7 שנים)
יעל - תודה, בר אמרה את דבריה באופן מדויק, הרבה יותר טוב ממני. למרות שבביקורת שלה היא חושבת אחרת, כך זה שהתפוח נופל רחוק יותר מהעץ.
רץ (לפני 7 שנים)
אור - אני חושב שהכתיבה של נבוקוב מופתית, אבל עדיין מדובר בהחפצה של הילדה אשה, בעיוות התופעה בדיוק כפי שקיימת בעת העתיקה. על ידי מיתוס מדוזה שמבטא עיוות דמות האישה, והיפוך בין הפושע לקורבן, באופן שהאישה, מדוזה הנפגעת הפכה לאשמה ומפתה.
רץ (לפני 7 שנים)
Pulp_Fiction - פדופליה היא תופעה מזעזעת, אבל פה מדובר בניצול ציני של תופעה אנושית, העניין שאנחנו מיחסים לתופע ההדוחה, אותה נבוקוב אורז לנו באריזה תרבותית, וגם באמירה מתוחכמת לפיה יש קורבן, ואומנם מדובר בפשע, אבל הפושע סובל, ופועל ללא שליטה, ויש גם גיבורי תרבות פדופילים, אומרים שאחד מהם ששמש השראה לנבוקוב, היה צ'רלי צ'פלין, שבעת זקנתו התאהב בקטינה.
רץ (לפני 7 שנים)
בר - תודה לשיתוף הפעולה. מסכים אתך הומברט רואה בילדה, ילדה אישה, היא לכאורה מפתה אותו, האם זה אמתי או פרי דמיונו, קרוב לוודאי שפרי דמיונו, הומברט, בפעם השנייה מנסה להצדיק את פשעיו, בכך שהוא מפחית מאחריותו, ומעביר אותה ללוליטה, לצורך כך הוא מבצע מספר מניפולציות, הוא מתאר אותה כילדותית, כחסרת אישיות, אבל הוא לעתים מודיע לנו שהוא לא הפסיק לאיים עליה, שאם לא תפעל לפי רצונותיו הוא יעביר אותה למוסד יתומים, האם זאת אהבה, תשוקה, או אונס לכל דבר ועניין? עכשיו באו וניקח אנשים שסובלים ומתייסרים, כמו בעל שאשתו עושה לו את המוות, האם ייסורים וסבל נותנים לגיטימציה לפשע, לאונס או לרצח. ולכן לדעתי הספר הזה הוא בעיקר מניפולציה שנבוקוב מצליח לייצר אצלנו, על ידי תיאור סוטה דוחה, באמצעות כתיבה מופתית, שמשפריצה לכאורה ערכים תרבותיים, ותחכום באמצעות משחק של חידות ורמזים.
מורי (לפני 7 שנים)
לא צלחתי אותו.
בר (לפני 7 שנים)
בוודאי שיש קשר לילדה-אישה.
לוליטה היא אמנם ילדה אבל היא מצוירת בעיניו של הומברט הומברט כמשהו נשי, היא מפתה אותו, היא אינטילגנטית, מינית, ייצרית, יודעת בדיוק מה היא עושה, חושקת בו.
הוא מתאר אותה כילדה שמתנהגת כאישה לכל דבר.
הקוראים לא באמת יודעים אם הדבר נכון או לא או שכפי שאת אמרת, הוא מתאר אותה כך על מנת להפחית את הנזקים.
כלומר, כן, היא ילדה אבל אתם (הקוראים) צריכים להבין שהיא ילדה פתיינית ומניפולטיבית שמתנהגת כמו אישה קטנה.
yaelhar (לפני 7 שנים)
קראתי את הביקורת פעמיים והתקשיתי להבין את כוונתך.
אולי כי הספר לא דיבר אליך. כי בספר (שקראתי מזמן ועדיין אני זוכרת אותו) אין שום קשר לילדה-אשה. הומברט-הומברט מתאהב בילדה, לא באשה. למרות שהמעשה מוגדר "פדופיליה" ולמרות שהוא פשע (בצדק) קשה להחיל אותו על הגיבור של נאבוקוב. הוא אינו יכול למנוע את מה שקרה ובדרכו הוא מנסה להפחית את הנזקים (כמובן בלי הצלחה.) אבל כשקוראים את הספר רואים את שני הצדדים של הפשע. וגם של הסבל.
אור שהם (לפני 7 שנים)
אגב, פדופילים שמבצעים את זממם בלי רגשי חרטה הם יצורים בזויים,

אך אלו שנאבקים ביצר איתו נולדו, ומצליחים לגבור עליו, לא רק ראויים להערכה אלא גם לרחמים.

מדובר במשיכה המינית היחידה שמוגדרת כפשע (בעולם הנאור).
אור שהם (לפני 7 שנים)
ספר שעזבתי וחזרתי אליו, וכמה טוב שכך.

יצירת מופת מטלטלת.
בר (לפני 7 שנים)
לפני מספר חודשים כתבתי ביקורת על לוליטה.
ספר קשה ומטלטל. מסכימה עם כל מילה שכתבת. בכל זאת דירגתי אותו גבוה ממך, אולי מפאת העובדה שהוא היה כל כך חשוב ופורץ דרך לאותה תקופה ואולי גם בגלל שהוא כל כך מתעתע ומשחק בראשו של הקורא עד שלפעמים קשה להבחין בין טוב לרע.
בי הוא הותיר רשמים חשובים והזדמנות נדירה להציץ לסיפור מאוד מעוות שלא תמיד נעים לקרוא אותו.
בכל אופן... כזכור לי, לקחתי אותו ממך, ואחרי שסיימתי לקרוא החזרתי לך והנחתי אותו על השולחן בסלון. אם אני לא טועה אפילו המלצתי לך שתקרא.
אני רואה שקראת :)
ביקורת נהדרת !!!
נעמי (לפני 7 שנים)
קטע בדיוק הגעתי לכאן אחרי הפסקה מקריאה בדבר הזה שאני עדיין לא יודעת איך להתייחס אליו.
Pulp_Fiction (לפני 7 שנים)
פדופיליה היא תופעה מזעזעת שנמצאת בכל העמים והמגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה. ניצול מיני של ילדים או בני אדם הנתפסים כחלשים על ידי אנשים חזקים ומנוסים, המודעים היטב למעשיהם היא תופעה גועלית.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ