ביקורת ספרותית על מכתבים לטליה מאת דב אינדיג
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 23 באוגוסט, 2018
ע"י אתל


השאלות הכי מעצבנות הן אלו שאין לנו תשובה עליהן. עבורי, המקום הראשון ברשימת השאלות המעצבנות שמור לאחת והיחידה -
"את דתיה?"

יש לי כל כל הרבה תשובות, אף לא אחת מספקת. אני יצור כלאיים. אני לא מרגישה חלק מהעולם החילוני, אבל בה במידה אני לא מרגישה חלק מהעולם הדתי. אני אפילו לא בטוחה איפה עובר הגבול ובמה כל עולם מאופיין. גבולות הגזרה הללו, שאנשים כל כך בטוחים בהם, בעיני הם כמעט שקופים. את הזרמים ה"קיצוניים" לפחות אני אמורה לזהות, אבל מה שנחשב קיצוני בעיניי לא נחשב כך בעיני אחרים.
במילים אחרות - אני תקועה.

אז אחרי שלמדתי כמה וכמה קורסים מתמטיים באוניברסיטה - אלגברה לינארית, חדו"א 1, חדו"א 2, מד"ר, מד"ח ושלל שמות שעושים בחילה, הגעתי סוף סוף למסקנה המתבקשת:
דתיה + חילונית = מסורתית.
היי, מסורתית! יש לכם תבנית בשבילי! איזה כיף לכם.
(רגע, אבל את שומרת נגיעה, אז זה קצת יותר ממסורתית, לא? אבל את לא הולכת לבית כנסת בכלל, אז אולי זה מתקזז? אז מה את, בעצם?)

בספר "מכתבים לטליה", לפחות, אין את ההתלבטויות הללו. שני הצדדים - דב וטליה - בטוחים בעצמם ובהשקפתם, במידת האפשר, אם כי לרוב דב נחרץ יותר מטליה.
והכי נפלא - הם מדברים על זה.
אני קוראת עליהם, שני אנשים מגובשים, ומתה מקנאה. מתי אני אתגבש? מתי תהיה לי זהות מוחלטת? והאם אהיה מסוגלת לדבר עליה באותה פתיחות, בחוסר חשש שישפטו אותי, כמו בשיחותיהם של דב וטליה?

דב מייצג את הצד ה"דתי", אבל הוא חריג אפילו בנוף שלו. הוא חי חיים של מחשבה. הוא קורא ספרי הגות, חינוך ופילוסופיה ומאמרים מבית ומחוץ, ומבסס עליהם את דעותיו. יש לו חזון של מחנך בנשמה, ונפשו היא נפש של משורר. הביטחון שלו בצדקת דרכו גורם לו לעיתים להתבטא בנחרצות יתר, למעוד למילים מתגוננות או מזלזלות בצד החילוני, אבל טליה לא נשארת חייבת, ומעירה לו על זה.
בתעוזה - וזה לחלוטין דורש תעוזה - טליה בוחרת לשמור על קשר עם אדם שונה בתכלית ממנה, לדבר איתו, לשאול ולענות, להעיר כשהוא מעצבן ולהחמיא כשהוא "כותב שירה". יש שיגידו שהיא פחות דומיננטית בספר לעומת דב, אבל אדרבא - בזכותה החיבור הזה מתאפשר. היא לא חוששת להזמין אותו לבית הספר שלה ולהראות לחבריה שבצד השני יש בן אדם, והיא יודעת לומר "אני לא מסכימה" כשזה נחוץ לטעמה.

במבט של מתבונן מהצד, שניהם משתנים בסוף. אף אחד מהם לא "עובר צד" (אם בכלל יש "צדדים"), אבל הם נעשים פתוחים יותר, קשובים יותר, ואולי זה בעצם כל הסיפור.
כהערת אגב, אוסיף ואומר כי במכתבים של דב לטליה ושל טליה לדב יש הרבה פסיקים. בהתחלה זה מציק בעין, אבל אחר כך זה איכשהו מסתדר. למעשה ריבוי הפסיקים מעניק נפח לטון המהורהר הזה של הספר, כאילו אומר - "רגע, הפסקה, תקשיבו. תעכלו את מה שכתבתי." וזה עובד.

אם אי פעם אגבש את זהותי לכדי תבנית מוגדרת, לפחות עבור עצמי, זה יהיה (גם) בזכות הספר הזה.
60 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אתל (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
תודה תומש. מקווה שהוא יגע בך כפי שנגע בי.
תומש (לפני 3 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת נהדרת
קיבלתי את הספר במתנה והוא נמצא אצלי כבר תקופה ללא חשק לפתוח אותו בכלל במקרה נתקלתי בסקירה והצלחת לגרום לי להסתקרן
אתל (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
וואו גריפין, זו מחמאה גדולה :)
שימחת אותי מאוד.
אני מאחלת גם לך הכוונה בדרכך ושלא תאבד אמונתך.
גריפין (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אני חושבת שהסקירה שלך היא הכי יפה שקראתי עד עכשיו בסימניה.
את כותבת פשוט יפה, רגיש ויש לך השקפה בריאה.

אי ההחלטיות היא תופעה שנתקל בה המון בהמשך החיים, אבל לדעת להתמודד איתה ולא לברוח מימנה זה כבר החלטה אמיצה.
אני מאחלת לך שהקדוש ברוך ידריך אותך בדרך שסלל עבורך. תהיי בטוחה שהוא צועד איתך כל הזמן.
אתל (לפני 7 שנים)
תודה לך.
הליברליות אמנם גורמת לבלבול מידי פעם (אני עצמי דוגמא לכך), אבל לדעתי היא מובילה אותנו בדרך הנכונה, אם נדע להשתמש בה כראוי.
חיפושית (לפני 7 שנים)
אהבתי את הביקורת, אני עורכת את ההודעה כי פתאום נתקלתי בה לאחר 3 וחצי שנים, ואני חושבת שזו אחת הביקורות הכי יפות שראיתי בסימניה, ואינני חושבת כלל כפי שחשבתי אז והבעתי את דעותיי שהשתנו.
אתל את מדהימה!
אתל (לפני 7 שנים)
מעניין זה בטוח :)
תודה לך וונדי פן.
וונדי פן (לפני 7 שנים)
החיפוש אחרי "עצמי" יותר מעניין מלמצוא. תהני מהחיפוש
אתל (לפני 7 שנים)
תודה אורי.
החלטתי שלא לדרג את הספר ולתת לסקירה לעשות את שלה :)
אורי החמודה (לפני 7 שנים)
לא מדרגת אותו ואהבתי את הביקורת דרך אגב
אתל (לפני 7 שנים)
רץ, תודה רבה. אחפש את הספר :)
רץ (לפני 7 שנים)
מעורר כבוד המונולוג שלך על הקושי בהגדרת זהות, בעיקר למי שהגדרתו מבוססת על שני מחנות המגדרים את עצמם באמצעות השונה. עבורך אני ממליץ על סיפרה של ימימה חובב אורנים, שהצליח לרגש אותי בדיוק באותה התחבטות לגשר בין שני עולמות, העולם החילוני והדתי לאומי.
בת-יה (לפני 7 שנים)
מחשבות, יש הגדרות ויש הנחות.
אם אתה מגדיר כל אחד - זה אתה.
אצלי זו הנחה - והיא תמיד פתוחה לשינויים.
אתל (לפני 7 שנים)
מחשבות, כפי שעניתי לאדמה - אני מבינה שהעולם בנוי בצורה מסוימת ושאי אפשר לשנות לחלוטין את דפוסי החשיבה הקיימים שלנו. העולם ישאר עם הגדרות כנראה גם אחרי שאמות, ויש בכך תועלת. אבל לדעתי, יש לשאוף להרחיב את ההגדרות הללו, בטח ובטח אחרי היכרות עם הבן אדם.
"בלעדי ההגדרות היינו כתועים באפלה" - דווקא נראה שלהפך, ישנן הגדרות שרק דוחפות אותנו לתוך האפלה, יוצרות שסעים ואז מעמיקות אותם.
סקאוט (לפני 7 שנים)
מחשבות, אני לא חושבת שזה קשור להיתממות דווקא. הגדרות הן חלק מהחיים ולעיתים הן חלק מהותי, בין אם נרצה בכך ובין אם לא. עם זאת, הגדרות עלולות פעמים רבות להוביל את האדם לכדי סטיגמה, אפליה או גזענות. דברים שאנחנו מנסים להמנע מהם בעידן המודרני.הגדרה, פעמים רבות, מונעת מאיתנו להכיר באמת את האדם שמולנו מכיוון שאנחנו בוחנים אותו לפי הגדרות. האדם הוא יותר מסתם מכלול של הגדרות ותוויות כמו דתי, חילוני, אישה, גבר וכן הלאה.
הגדרות תוחמות את האדם ולא מאפשרות לו לפרוץ. הייתי מעזה לומר שהן אפילו כובלות אותו באיזה שהוא אופן הרבה פעמים. בייחוד אם הוא לא תואם את ההגדרה ״ הקלאסית״

יותר מזה, קח לדוגמא ג׳נדקוויר- אדם שמרגיש שהוא אינו גבר ואינו אישה. זה אדם שמחליט לחיות ללא הגדרת מין. האם גם אדם כזה צריך להגדיר למרות שהוא נמנע מהגדרה הקשורה לזהות מינית ולא רואה בה חשיבות? האם עצם ההגדרה עצמה לא עלולה לגרום לו עוול? שממשיכים להתעקש להגדיר אותו למרות זאת?
Command (לפני 7 שנים)
מחשבות, דברי חכמה דיברת
מורי (לפני 7 שנים)
אני דווקא חושב שכמות ההתממות שאנשים השפריצו פה תספיק להרבה דשאים לשנים רבות. ברגע שאנחנו רואים מישהו ברחוב הוא כבר מוגדר על-פי מינו, גילו, לבושו, מראהו. אם הוא נכנס לשיחה ההגדרות מתרבות ואם ההיכרות ממשיכה, ההגדרות מוכפלות. בלעדי ההגדרות, היינו כתועים באפלה, למרות שההגדרות לעיתים גורמות לנו לפגוע ולהעליב.
ייתכן ונרצה להיות בלתי מוגדרים, אבל זה יהיה רצון בעלמא.
אתל (לפני 7 שנים)
תודה רבה אור.

חני, תודה לך. גם אני מאמינה שכאשר אהיה שלמה זה יוקרן כלפי חוץ ומחכה בקוצר רוח להשלמת התהליך.
חחח התשובה מצוינת!
למען האמת, קיבלתי עכשיו כל כל הרבה רעיונות לתשובות שנונות עד כי אאלץ להקים מאגר ;)
חני (לפני 7 שנים)
אתל כשתהיי שלמה אז תקריני את הכל החוצה. ואז השאלה תהיה מיותרת.לא יבקשו שתרימי דגל כשכירו אותך.
את מי שאת. ואולי קצת מהכל.
אם ישאלו שוב תעני בבדיחות דעת שאת
צמה בכיפור ואוכלת מאכלי ים כשברקע השיר אנא בכח...מי יעז לשאול אותך אחרי זה הא?

אור שהם (לפני 7 שנים)
בטוח שתצליח להתגבש בעתיד הקרוב, זה תהליך, והוא דורש זמן.

נדמה שאת יודעת לשאול את עצמך את השאלות הנכונות, וזו נקודת פתיחה חשובה.

בסופו של דבר, את תמצאי את מקומך על ספקטרום ההגדרות, ואז כבר לא יהיה אכפת לך מה אנשים חושבים.
אתל (לפני 7 שנים)
אגב דחיקה להגדרות -
זה מזכיר לי את אבא של אריק מ"בשבילה גיבורים עפים", ואת הסלחנות המקסימה של הסופר לעובדה שלאבא של אריק אין שום בעיה להחזיק בשתי דעות מנוגדות במקביל. בכל פעם התפעלתי מחדש.
אתל (לפני 7 שנים)
קודם כל, תודה לכולכם על ההארות והתובנות.
כפי שכמה מכם שמו לב, השאלה הזו פוגעת לי בעצב רגיש לאו דווקא מתוך אכפתיות לדעתם של אנשים אחרים, אלא יותר מפני שאני לא יודעת לענות עליה בפני עצמי. וכשמישהו אחר שואל אותה, הוא חופר בפצע שהתחבושת עליו רופפת ממילא.
יש סוגיות שבהן יש לי השקפה ברורה (יחסית), אבל אני מרגישה שהן מעטות לעומת אלו שעוד לא גיבשתי עליהן דעה מוחלטת.
במה שנוגע לחיים שלי כפרט, יש לי זהות די "מוגדרת", אבל ההשקפות שלי בנוגע לכלל הן אלו שדורשות גיבוש. בתור דוגמא, אני שומרת שבת ורואה את עצמי ממשיכה לשמור שבת בעתיד. אבל אם תשאלו אותי על צביון השבת במדינה - וואלה, לא יודעת. אין לי הכרעה חד משמעית כמו זו שיש לדב.
לפעמים אני מגיעה למצב של השלמה עם עצמי, אבל זה שלום זמני, שנמשך עד שאני מגיעה למציאות חדשה שחובטת בפרצופי ומכריחה אותי לחשוב על הכל מחדש. במצבים כאלה, כל טיעון מצלצל אמת, משני צידי המתרס. זה המצב בו אני נמצאת עכשיו.

אדמה - אני מניחה שהמוח שלנו זקוק להגדרות, כך שיש בהן תועלת. אני לא מצפה שהן תעלמנה לחלוטין, ולא רוצה למחוק את הגבולות, רק לטשטש אותם קצת, שיהיו יותר דינמיים.

שונרא - יפה. אפילו נגמ"ש / נגמ"שית עושה את העבודה.
אלון - תודה. אני מקווה להצליח ליישם גישה כזו ולבחור את הדרך שנראית לי.
בת-יה - זו דרך מעניינת :)
Command וזשל"ב - תודה לשניכם.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 7 שנים)
ביקורת יפה עם אמירה חשובה.
אנשים מגדירים את עצמם כדי להבין מי הם, ומה הם. אבל לפעמים הגדרות מתנגשות, ויוצרים כזה סיבוך ענקי, שעדיף כבר לא להגדיר.
Command (לפני 7 שנים)
גם לי הספר עזר לגבש דעה אישית
ומאחל לך למצוא את מקומך הטבעי

אין צורך לענות תשובה שתספק את השואל. יש צורך לדעתי לדעת מי את או מי את רוצה להיות.
שונרא החתול (לפני 7 שנים)
חד"ל נגמ"ש = חילונית דתייה לא. נגד משבצות.
בת-יה (לפני 7 שנים)
אדמה, אפילו את המושג 'כיסא' קשה להגדיר. יש כל כך הרבה סוגים וצורות
שכל הגדרה תהיה באורך של פרק בתנ"ך.
ואיך אפשר בכלל להגדיר שמים?
הגדרות חשבוניות במתימטיקה, פיסיקה וכדומה - בסדר.
על כל השאר כדאי לדלג.
ישי (לפני 7 שנים)
מדוע זה כל כך מעיק עליך מה חושבים עליך, אתל? זה משנה אם את דתיה, חילונית או מסורתית?
תחברי למי משמקבל אותך כפי שאת, בלי עכבות, ומי שלא כנראה אינו ראוי שתסתובבי במחציתו.
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים)
יש הגדרה עצמית, והגדרה כלפי חוץ. אני לא חושב שבנאדם צריך לדחוק את עצמו להגדרה רחבה של "מסורתי", או "ימני" או "פמיניסטית" כדי שהעולם יוכל להתייחס אליו בהתאם. בחיים שלי, אני נמנע מלהגדיר (לשים גדר) את עצמי במונחים שיגבילו אותו, ומעדיף לבחור את הדרך שנראית לי, בלי לטרוח לקטלג את עצמי בשביל העולם. אפילו כששואלים אותי מה המקצוע שלי, אני נותן בכל פעם תשובה אחרת.

ובכל אופן, בעולם שבו הולך ומתפתח שיח זהויות מסרס, שלפיו אדם הוא קודם כל מה שהוא "מגדיר את עצמו" ורק אחר כך דברים אחרים, אני חושב שהגישה שלי נכונה במיוחד.
אדמה (לפני 7 שנים)
ראשית כתבת יפה מאוד, ולשאלת ההגדרות.
אני בעד הגדרות, אני מאמין שהגדרות הן עניין של שייכות והן הבסיס להבנת מי אנחנו. אם אדם לא יודע לענות מהו כן, זאת קצת בעייה בשבילי. אני מבין שאנחנו חיים בעידן גלובלי ואנשים מבקשים להיות "אזרחי העולם" וכל הגדרה מבחינתם היא צמצום ותבנית, אני חושב שהגישה הזו היא טעות. אין זה אומר שחייבים להיות בקצוות הספקטרום (שחור לבן) אבל בנאדם בוגר צריך לדעת להגדיר קודם כל לעצמו מיהו?
בת-יה (לפני 7 שנים)
אנשים "מרובעים" או מקובעים אוהבים הגדרות. הם מפחדים שאם הדברים לא יהיו במסגרת העולם שלהם יתמוטט.
כששואלים אותי שאלות מעצבנות מהסוג הזה אני בדרך כלל מתקיפה - בעדינות ועם חיוך - ושואלת את הצד השני למה זה חשוב לו.
שהם יתפתלו עם התשובה. והם מתפתלים.
אתל (לפני 7 שנים)
עמיחי, התרשמתי :)
תודה רבה!
אתל (לפני 7 שנים)
תודה pulp_fiction.
אני מסכימה שיש לעשות חשבון נפש ודעת ומשתדלת לעשות כך בעצמי. ספרים מהסוג של "מכתבים לטליה", שיש בהם הידברות אמיתית, מאפשרים לקורא לבחון את דעותיו ולקחת חלק בשיח, וזו מעלתם בעיני.
עמיחי (לפני 7 שנים)
אני מוצא את ההגדרה "בוגר החינוך הממלכתי-דתי" מועילה למדי.
למדת היכן שלמדת כי הוריך שלחו אותך לשם, וזה נתן לך רקע מסוים, נקודת מבט, ידע בסיסי, ראשיתה של זהות.
אח"כ כל אחת ואחד עושים עם זה כפי בחירתם.
Pulp_Fiction (לפני 7 שנים)
כתבת יפה. זה באמת נוגע במידה רבה כמעט בכל אחד/ת מאיתנו. לבני האדם קל יותר עם משבצות ותוויות. לאלה שנותנים ואף אלה שמקבלים לעתים.
מה שבטוח זה שעל כל אדם לבחון מפעם לפעם את דעותיו, תפיסותיו והשקפת עולמו בכל נושא.
אתל (לפני 7 שנים)
מסמר עקרב, תודה רבה.
גרמת לי לחייך :)
מסמר עקרב (לפני 7 שנים)
את כותבת נפלא.
צריך לבטל לגמרי את המשבצות.
אם תסתפקי בקיפוד ראשן וקיצוץ זנבן, תקבלי שבץ...
אתל (לפני 7 שנים)
אה, זה כמובן נכון, אבל לך תשכנע חצי עולם :)
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים)
אז לא צריך להשתמש במשבצות :-)
אתל (לפני 7 שנים)
מחשבות, תודה רבה.
(תמיד העדפתי את "איכשהוא" על פני אחיו ה"תקין". אבל מתקנת.)
אתל (לפני 7 שנים)
סקאוט, תודה. ההגדרות אכן מעיקות. קראתי בספר מסוים (נדמה לי שזה היה "מקום לעוף בו" של צ'רלס דה לינט) שבני אדם פשוט אוהבים קופסאות. הם מכניסים את עצמם לתוך קופסה וקוראים לה בית, ואת מחשבותיהם הם מארגנים בתבניות על גבי תבניות כמו תא מטען של ספינה. אפילו לצאת מהקופסה זה רק מעבר לקופסה גדולה יותר...

הספר כמובן מומלץ בחום.
הקורסים הללו הם מנת חלקם של כל הסטודנטים בפקולטה להנדסה :)
אתל (לפני 7 שנים)
אלון, אני מסכימה. מצד שני, רוב ההגדרות הן משבצות קלישאתיות שלא מתארות את המציאות, כיוון שהיא (לצערנו) לא שחור לבן. כך גם "דתי" ו"חילוני". אז מישהו המציא חיית ביניים שנקראת "מסורתי", שהערך היחיד שלה הוא בכך שהיא מייצגת גם את התחום האפור.
מורי (לפני 7 שנים)
איכשהו הרגשתי שהסקירה שלך היא סקירה להלל.
סקאוט (לפני 7 שנים)
יופי! אני גם מרגישה כמוך. אומנם אני מגדירה את עצמי חילונית אבל אני לא מרגישה שהתווית הזאת באמת מגדירה את מי שאני, מצד שני, גם התווית של דתייה אינה מתאימה לי במלוא מובן המילה, לכן, החלטתי שאני פשוט אני וזהו. למה צריך את כל ההגדרות הללו? לדעתי סתם מעיק. כל עוד את שלמה עם דרכך זה החשוב מכול.
והספר ברשימת הקריאה שלי כבר זמן רב. צריכה לקדם את קריאתו מתישהו.
וכל הקורסים שלקחת מתאימים למדעי המחשב ושמעתי שמדובר בתואר לא פשוט בכלל. רק מקריאת הקורסים שאיזכרת בביקורת הדבר גרם לי לכאב ראש :(
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים)
"מסורתי" זו רק משבצת, קלישאה לא מדוייקת ולא מתארת שום דבר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ