הביקורת נכתבה ביום חמישי, 5 בינואר, 2017
ע"י זה שאין לנקוב בשמו
ע"י זה שאין לנקוב בשמו
לפני כמה שנים, גידלתי ארנב בבית. החלטנו לקרוא לו בשם "צ'וצ'י 4", על שם שלושת הארנבים שקדמו לו, ושגם להם קראו "צ'וצ'י" ("צ'וצ'י 1", "צ'וצ'י 2" ו- "צ'וצי 3").
צ'וצ'י 4 הספיק להיות אצלנו בקושי 5 ימים, וכמו שאר הארנבים שהיו אצלנו, גם סופי היה טראגי (הארנב הראשון, שאותו אני לא ממש מחשיב כי הוא היה אצלנו בקושי שעה, היה עם כינים ונאלצנו למכור אותו. הארנב השני היה אצלנו יחסית הרבה זמן, משהו כמו שנה-שנתיים, ויום אחד הוא נעלם כאילו בלעה אותו האדמה, ולא ניתן היה לדעת מה קרה לו, אולי הוא נידרס מיד איך שקפץ מהגדר של הבית שלנו. הארנב השלישי נרצח לי מול העיניים על ידי חתול אכזרי שקרע אותו לגזרים, כשהוצאנו אותו מהכלוב לגינה).
אבל משהו בטראגיות בסיפור של צ'וצ'י 4, קצת שונה מהטראגיות בסיפור של שאר הצ'וצ'ואים. והדבר הזה, הוא סיבת המוות.
כשקנינו את צ'וצ'י 4, אמרו לנו שהוא רגיש לגזר ושאסור להאכיל אותו גזרים. נשארתי עם צ'וצ'י 4 לבד בבית, ואני לא יודע מה חשבתי לעצמי שנתתי לו גזר, אולי שכחתי שאסור לתת לו גזר (באמת שאני לא זוכר). בכל מיקרה, נתתי לו גזר. לא עבר הרבה זמן, ויום אחר היה יום מלא בעינויים, בסבל קשה ובייסורים. צ'וצ'י 4 היה בדיכאון, בקושי זז בכלוב שלו, כל היום עמד במקום, מכווץ, בקושי נגע באוכל ובמים שלו, והעיניים שלו פשוט זעקו: אני בדיכאון!
לא ידענו מה בדיוק קורה איתו. אמרתי לאמא שלי שתיקח אותו לווטרינר, אבל היא אמרה: "בוא נחכה עם זה עד מחר בבוקר, אולי זה יעבור".
זה לא עבר. למחרת בבוקר, המשפחה שלי התעוררה וגילתה שהוא מת, בערך באותה תנוחה שהוא היה בה במשך כל היום הקודם, גופו לא זז, אך גם ליבו לא פועם. זעקתי זעקה ענקית. לא ידענו עדיין מה הסיבה להתנהגות הזו שלו, ואחר כך גם למוות שלו, אבל היו כל מני ניוחושים. הודיתי בלב כבד שהאכלתי אותו בגזר, ושרק עכשיו ניזכרתי שבאמת אמרו בחנות לא להאכיל אותו בגזר.
הרגשתי אשמה. כאילו אני הרגתי אותו במו ידיי. אולי אני אדם רע, אתם בטח חושבים לעצמכם עכשיו, ושאם צ'וצ'י 4 היה בן אדם, הייתם כבר מזמן שולחים אותי לבית המישפט ומאשימים אותי בהריגה וברשלנות. אבל תדעו שאני בן אדם בדיוק כמוכם, ובני אדם, מה לעשות, עושים טעויות. טעויות שלפעמים יושבים לנו חזק חזק על המצפון.
זה היה רגע קשה. אמא אמרה שמעכשיו, חיות מחמד לא יהיו אצלנו יותר בבית. ואני, שכל כך אהבתי ורציתי לגדל חיות מחמד, הסכמתי איתה בשתיקה.
***
כשלקחתי את הספר הזה, וקראתי את כל הביקורות שלו, ואת התקציר, ציפיתי לספר שיטלטל אותי, שיגרום לי לחשוב ולהתעסק במשך משהו כמו החודש-חודשיים של הקריאה, בכל הנושא הזה של הסבל, החסד, העמידה מול הרג ומוות ומחזות קשים, וגם בשאלות של מוסר ואנושיות, וכן, גם השואה, שהיא אולי הדוגמא הכי טובה לכל הדברים האלה שאמרתי עכשיו. נזכרתי גם בסיפור הזה של צ'וצ'י, וגם בעוד סיפור שקרה לי אחרי המסע לפולין (שאותו אשמור לרגע אחר, אולי לביקורת אחרת, על ספר אחר), וחשבתי לעצמי - אולי הספר הזה יצליח להעצים את התחושה, לפתח אותה, לגרום לי להרגיש אולי טוב יותר עם עצמי, אף על פי שהמיקרה הזה כבר פחות כואב לי משהוא כאב באותו זמן. משהו.
אבל הספר הזה פשוט שיעמם אותי. הוא התחיל מצויין - קצין נאצי שפונה בגוף שני אל הקוראים, ומדבר (כלומר, כותב) בצורה מעוררת התפעלות, ולגמרי מהפנטת. עד כאן, החלק הראשון של הספר, שאורכו כ-30 עמודים בלבד.
ולאחר מכן - הקסם ניגמר. הספר מסופר בצורה יבשה יותר ומשעממת, שונה לחלוטין מזו שהייתה ב-30 העמודים הראשונים של הספר.
אבל מה שהכי איכזב אותי בספר, הוא ההרגשה שהספר הזה כן יכל לעשות לי את זה כמו שרציתי, אילו רק ג'ונתן ליטל, מחבר הספר, היה עובר על הספר עם מסננת, ופשוט מסנן את כל מה שצריך לסנן ומה שמיותר. וזה לא העיניין של מספר העמודים הגדול (קראתי כמה וכמה ספרים ארוכים של מעל 800 עמודים, והם היו ממש מצויינים), אלא עיניין אחר. של שמות גרמניים חורקי שיניים ומעצבנים, שכשקוראים אותם (או יותר נכון, עוברים על פניהם ופשוט לא טורחים לקרוא אותם) מרגישים הרגשה זהה לקריאת ספר היסטוריה משעמם, שיש בו יותר מדי תאריכים ומיספרים ופרטים טכניים ופחות סיפור.
כי יש בו קטעים מעניינים. גם אחרי 30 העמודים הראשונים. אלא שהספר ארוך מדי, מלא פרטים יבשים, ופשוט אי אפשר לקרוא. מייאש. לא שרדתי את נוטות החסד.
לא ממליץ, אבל אני כן יודע שיהיו אנשים שיאהבו אותו. עובדה. בזכות האנשים כאן, שאני מאוד מכבד את דעתם, ואשר כתבו את חוות דעתם החיובית על ספר זה, החלטתי גם אני לנסות ולקרוא. לא צלחתי. אולי בפעם אחרת. אם בכלל.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אז קיבלת רושם מוטעה. אינני מבין מהיכן את לוקחת את המידע הזה, שמותם של ארנביי היה משעשע - הוא היה כואב ועצוב. במה יש להשוויץ?
תאמיני לי שיש סיפורים גם שעזרתי לבעלי חיים. יש בדיוק סיפור כזה שהתלבטתי בהתחלה אם להכניס אותו לביקורת, אבל לבסוף החלטתי דווקא את המיקרה ההפוך. |
|
תמי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר, אך הייתי חייבת להגיב על סיפור הארנבים,
לדעתי, אופן כתיבת תאור חיייהם ומותם של הארנבים בביתך, מראה שאתה מסתכל על זה כעל סיפור משעשע ותו לא וזה מזעזע בעיניי. מדובר ביצורים חיים שמרגישים. יש לי תחושה שאתה אפילו קצת "משוויץ". חבל. הבעיה שאתה לא יחיד ולכן, בלי קשר אליך, בעלי חיים חסרי ישע נתונים לסבל !! |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה, עמיר ושילה. אקח את ההמלצות שלכם לתשומת ליבי.
|
|
shila1973
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אל תרגיש רע עם עצמך, זשל״ב
לנוטות החסד הקדשתי 100 עמודים ביום שזה המון לספר בעל מידע עצום. עיני שרפו, ראשי דאב ובסוף גם חלמתי על מספר סצנות ממנו במשך שבועות. לא בטוחה שזה היה רעיון חכם אך אין ספק שהקריאה בו השפיעה עלי מאוד כדי להבין כמה דברים חשובים אודות טבע האדם בכלל והאופי שלי בפרט אתה עוד תחזור אליו, אולי בתקופה מאוחרת יותר בחייך. ספר שחשוב לקרוא גם אם לא כל הפרטים מעניינים, חלקים מהם נותרים בך. |
|
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
ז"ש, כן. יפה כתבת. יפה ניסית.
ממליץ - קח לך 10 שנים מהיום - רק אז תנסה להתעמת עם נוטות החסד שוב.
ונדבר על היה-הווה / הרגשי אשם / גרמנים / בגרמניה / מחוצה לה .etc נציגת גרמניה באיזורי הוירטואלי-המרחבי - משהו על רגשי אשם והרצאת שלוש הגרמניות שלך ? |
|
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
עשית שירות גדול להקהילה בהורגך את כל הקטרים האלה
https://youtu.be/tgj3nZWtOfA |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
רץ - לא השוויתי ביניהם. פשוט סיפרתי סיפור אישי, על מעשה רע שעשיתי ועל רגשות אשם שהרגשתי בעיקבות. אולי כמו חלק מריגשות האשם שחשו חלק מהגרמנים שעשו מעשים רעים באותה תקופה.
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
רץ, מה הקשר?
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אני חושב שהשואה זה לא בדיוק ארנבת, אלא אנשים שאיבדו צלם אנוש
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות - הורג קטן, אם כבר. זה לא היה במכוון.
אתה דיברת יידיש. אני לא. השפה הגרמנית לגמרי זרה לי, וגם שנואה עליי. אינני מתחברר כלל וכלל לשפה ולאיך שהיא נראית, בניגוד גמור לעיברית ורוסית שאותם אני מאוד אוהב. משהו במיבנה של המילים מעייף אותי לגמרי. וכן ניגשתי אליו בידיעה שמדובר באירוע קוסמי. בזכותך, בזכות אוקי, בזכות אלון, ובזכות עוד אחרים. מה לעשות שהידיעה הזו התבדתה לאחר שניסיתי לקרוא את הספר. אוקי - תודה על המידע המעניין. אני חושב שהגרמנים עשו טעות גדולה בכך שהם החליטו שכך תיראה שפתם. ואת חתיכת אישה, דינה :) למה, סקאוט, צ'וצ'י זה לא שם מקורי מספיק? תודה, כרמליטה. גם את אישה נבונה, אם את אומרת דבר כזה... וגם אם את כותבת ביקורות כמו שאת כותבת יש עוד בעיות בספר הזה, שאפילו לא היה לי כוח לכתוב מרוב שהייתי מאוכזב, אז נראה לי שהעיניין יותר מורכב. עם זאת, הניסיון שלך נכון, ומתאים לרוב הספרים. כנראה שלא לספר הזה, אבל אלוהים יודע. אמרת, יעל. אבל הקטע הוא, שעד שאני לא מתחיל לקרוא את אותם ספרים, אני לא חושב שהם יכולים לא להתאים לי. כן שמתי לב לאורך, אבל עם אורך אני יכול להתמודד. לא ידעתי שיהיו כל כך הרבה שמות גרמניים ומריחות. ציפיתי לקצת כאלה, לא להרבה, כל כמה פיסקאות. אבל את צודקת, להבא אלמד את הלקח. ואגב, קראתי בערך עד עמוד 60. פשוט אמרתי ש-30 העמודים הראשונים היו ממש טובים, ואז זה נסק פתאום. המשכתי לקרוא קצת הלאה. באשר לארנבים, אני מסכים איתך, וגם עם מה שבתיה אמרה. בתיה - סקרנות היא לא חטא. העיניין הוא לדעת מתי הסקרנות לא טובה לך, ולדעת לעצור את זה. כמו שאמרתי ליעל, אשתדל לעצור עם זה וללמוד את הלקח. בכל מקרה, תודה לכולכם על התגובות ועל העיצות הנכונות. |
|
בת-יה
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר, אבל ברור לי שיש ספרים שצריך לקרוא רק אחרי שעוברים לפחות מחצית מהחיים.
אני זוכרת שבבית הורי היו על המדף כמה ספרים שקשורים לשואה, אבל אבא שלי לא הרשה לי לקרוא בהם. מדי פעם הצצתי בעמוד כזה או אחר, כמובן שכשההורים לא היו בבית, אבל בסופו של דבר החלטתי לכבד את האיסור. והיום אני מבינה עד כמה הוא צדק.
ובאשר לארנב - אם אתה רוצח הרי שכל המדינה הזאת צריכה להיכנס לכלא. אני לא רואה הבדל בין רצח אפרוחים לארנבים. וכמובן שאר בעלי החיים. |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר, לא יודעת אם אקרא אותו. אבל:
אמרתי לך כבר פעם או פעמיים שהמרוצה שלך להספיק "לקרוא" ספרים שאינם מתאימים לך עדיין לא תביא לך כל תועלת. אכן, כתבת "ביקורת" על נוטות החסד. ואכן קראת 30 עמודים מתוך... כמה, אלף? והיסקת את מסקנותיך. ובינתיים שרפת עוד ספר שיכול היה לתרום לך, לו נקרא בזמן הנכון ומהסיבות הנכונות. לא חבל? כמו שאמרו אתה נבון. אבל העובדה הזו אינה עושה את מעשיך לחכמים. ובאשר לארנבים: אני לא חושבת שאתה "רוצח". אתה ילד. הוריך הם שעשו את מה שהמון הורים עושים: קונים חיה כדי לשעשע את הילדים. בעל החיים מת בייסורים? אין דבר. יש עוד המון במקום ממנו הוא בא. ובזול. בעלי חיים אומללים, כלואים בכלובים מחניקים, שנוצרו כדי שילדים יחקרו את חייהם ואת מותם. לקח לכם ארבעה יצורים חיים להבין שזה לא מתאים לכם. יופי. |
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
כתבת נהדר.
אתה נער נבון.
מנסיוני שלי נראה לי שאם תקרא את הספר שוב בעוד כמה שנים, תגלה בו דברים נוספים ואולי אף תשנה את דעתך. גם עניין השמות הגרמניים ייראה לך דבר שולי. |
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אגב, זשל"ב, ואני חשבתי שאני לא מקורית בשמות לבעלי חיים.
[ יש לי דג בשם דגי...]
|
|
dina
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אתה חתיכת ילד אתה!
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
זשל''ב קרא הספר בעברית. מה ארוך באוברשטורמבאנפיהרר? מוזיקה של רוצחים.
|
|
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
יכול להיות באמת שזה סגנון. יכול להיות באמת שזה ארוך מדיי.
ויכול להיות באמת שגודש האינפורמציה בנושא, שספגת בזמן קצר יחסית - ההכנה לפולין, המסע, ואח"כ הספר.. - טו מאץ' אולי.. ובעצם, מה זה משנה. ניסית - אחלה וכל הכבוד.
ולגבי המילים הארוכות בגרמנית - מה שקורה הוא שבשפה הגרמנית מחברים כמה מילים בכתיבתן כמו למילה לאחת. לדוגמה: רחוב פרידריך 22 ייכתב: FriedrichstraßeEinundzwanzig (מילה אחת שאומרת 3 מילים: רחובפרידריךעשריםושתיים - כך בשלט ברחוב, וכך בספר), לכן, המילים נראות כה ארוכות. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
נו, טוב, רוצח קטן. מאחר והשפה הראשונה מה דיברתי היתה יידיש, הגיית שמות גרמניים
טבעית לי לגמרי.
את נוטות החסד לא קוראים כלאחר יד, אלא בידיעה שמדובר באירוע קוסמי. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
נכון מאוד, סקאוט. תודה רבה על ההגנה.
מחשבות הוא אחלה של בן אדם, אבל זה לא אומר שאני לא... |
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
אתה בכלל לא רוצח! מחשבות למה לומר דבר בוטה כזה?! בחייך, הוא היה רק ילד קטן!
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
תודה, אוקי. זה היה 'אם יש גן עדן'. אולי האתגר הזה היה יותר מדי גדול עליי. אבל לא יודע אחרי החוויה העוצמתית שהייתה לי במסע, רציתי לקרוא את הספר הזה, שהתברר שעשה לי לגמרי את ההיפך ממה שהמסע הצליח. יכול להיות שאנסה, אבל נראה לי שהפעם מדובר בעיניין אחר, יותר של סיגנון. יותר מדי ארוך, עם יותר מדי פרטים מכבידים.
לגבי הארנבים - אולי כשאהיה אדם עצמאי ולא אהיה נתון למרות הוריי (אבל כנראה שאאמץ חתול או כלב, או גם וגם. בא לי גם לנסות את זה). |
|
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת יפה מאוד, ז"ש.
אני חושבת, אם אני לא טועה, שהמלצתי לך לחכות עם הספר הזה עוד כמה שנים (או שזה היה עם "אם יש גן עדן"? - לא בטוחה).
בכל אופן, ידעתי שאתה קורא אותו וחייבת להחמיא לך, הרבה הערכה על לקיחת האתגר. וכן, נראה לי שהוא יכול להתאים יותר בעוד כמה שנים. ולגבי הארנבים - באמת מבאס. אבל, השני בכל זאת היה תקופת זמן עד שבא לו ללכת לדרך חדשה. נראה לי שהשלישי סבל מרגישות אלרגית לאחד החומרים שיש בגזר, וכנראה שהחומר הזה ניפח לו את קנה הנשימה ולאט חנק אותו. עם הניסיון שלך - אולי תאמץ ארנב חדש. אתה יודע.. אתה כבר יודע :) |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
מחשבות - למה רוצח? זה סיפור ישן, שקרה מיזמן, הייתי קטן וגם רשלן. אני שמח שהארנבים אצלך בריאים ושלמים, אצלנו הם פחות זמן החזיקו מעמד, ולכן עשינו גם החלטה מושכלת בכך שלא הבאנו יותר חיות מחמד הביתה.
בנוגע לספר, זו דיעה שלך, ואני מודע אליה היטב. עם זאת, לכל אחד יש טעם אחר. ולא אמרתי שהספר הזה הוא ספר שואה, כי כבר בהתחלה המחבר והמתרגם מבהירים את זה. התקופה היא תקופת השואה, מלחמת העולם השנייה. |
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-7 חודשים)
כמה דברים: אתה לא בנאדם רע, אתה רוצח. לי יש ארנב כבר ארבע שנים, כן ירבו.
הספר הוא לגמרי הספר המרשים שקראתי בחיי והוא לחלוטין לא ספר שואה. הוא הרביעי מתוך שמונה ונכתב כשליטל היה בן 25.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת